• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • mzmaa

Jag har inte fått en kallelse alls.. Inte när jag väntade dottern heller.

• aldrigmer
    Thalis skrev 2011-04-10 11:10:27 följande:
    Klart att man inte måste!!
    Jag hade tid för några veckor sedan men struntade i att gå
    Fruktansvärt obegåvat! Vill du ha namn och adress?
  • sprätthöna
    mzmaa skrev 2011-04-10 11:51:33 följande:
    Jag har inte fått en kallelse alls.. Inte när jag väntade dottern heller.
    Har du flyttat mycket? Hur gammal är du?
  • Jässicää88

Jag kommer gå! tar så lite av ens tid och kan rädda ens liv. vad väljer man? :)

• Fru U
    missmr skrev 2011-04-10 11:39:00 följande:
    Jag tycker att man ska gå på varje provtagning för under 3 års tid kan det hända massor. Och själva testet gör inte ens ont! 
    Jo det gör det visst för många. Men inte så att man håller på att krevera av smärta och det är trots allt en billig (gratis) livförsäkring så även om det gör ont så får man bita ihop (tycker jag)
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Thalis
    aldrigmer skrev 2011-04-10 11:51:49 följande:
    Fruktansvärt obegåvat! Vill du ha namn och adress?
    Till vad?
    Läs min andra kommentar... skrev ett långt inlägg men det mesta kom inte med.
    Mamma till A, A, A och V.
  • frukarlssonn
    sprätthöna skrev 2011-04-10 11:52:26 följande:
    Har du flyttat mycket? Hur gammal är du?
    Kallelese verkar man få så fort man flyttar till ett nytt landsting. Jag gjorde ett i april i fjol, flytade till en annan del av Sverige och fick en ny kallelese ett par veckor efter. Likaså fick min mor fast hon nyligen hade gjort ett fast då tillhörde hon oxå et annat landsting. Så det verkar som de skickar ut en kalleles ifall att så fort det flytar in nytt folk "utifrån"
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Themis

Dessutom är det bara kontraproduktivt att fly ifrån sin rädsla, om det nu är det det gäller. Du gör det bara svårare och svårare för dig att bete dig som en vuxen med det.

Vissa saker kan man bestämma sig för att göra (t ex gynbesök, tandläkarbesök, ta hand om kompisens djur en dag fast man är rädd för ormar, hundar eller vad det nu är) och sen gör man dem. Belöningen är ökat självförtroende och minskad ångest nästa gång.

Att låta rädslan rota fast sig ännu mer hjälper dig däremot inte ett dyft, ju tidigare man tar itu med sådana tendenser hos sig själv ( (för det är ju normalt tendenser innan det blir psykologbesök och KBT av det) desto lättare är det att bryta reaktionen.

Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • stor grön drake
    Anonym skrev 2011-04-10 11:00:08 följande:
    Men jag har läst att man inte kan få det om man bara varit med en..?
    Jag har fått informationen att det räcker att man ahr det en gång med en person eftersom det inte är en könssjukdom på det viset, utan utvecklas från något annat som vem som helst kan ha, även din pojkvän som bara varit med dig.

Ett cellprov är inte farligt, då är VUL rejält mycket obehagligare.
  • Anonym (gå dit!!)

Jag har HVP virus, och har också haft cellförändringar av grad 2. Har fått göra en massa cellprov, och ta bort bitar från livmodertappen flera gånger, sist blev det en operation. Jag är 22 år gammal..
    Läkaren upptäckte cellförändringarna i februari 2010, ett halvår senare opererades jag.
    Jag frågade honom då om det är vanligt med livmoderhalscancer, han svar blev;
    Självklart händer det, men när en livmoderhalscancer upptäcks så beror det nästan alltid på att kvinnan struntat i sina cellprov. Går man på sina cellprovskontroller så kan man förhindra, eller stoppa cellförändringarna INNAN det blir cancer.
    Så för din egen skull, GÅ DIT!
    Det tar 1 minut, och gör inte det minsta ont!

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?