Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Han har ju inte heller varit med nån annan!
Det är större risk att få det om man har varit med flera, men risken finns om man bara har varit med en ändå.
Det orsakas av HPV som är ett virus som även kan ge hand- & fotvårtor. Det är alltså ett virus man kan bära på trots att mannen inte varit med nån annan.
"HPV, humant papillomvirus, är ett vårtvirus. Några typer ger hand- eller fotvårtor medan andra ger vårtor på könsorganen, så kallade kondylom. De allvarligaste typerna kan orsaka cancer, bland annat livmoderhalscancer, analcancer och peniscancer."
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/HPV/
"HPV är världens vanligaste sexuellt överförda infektion och de allra flesta sexuellt aktiva män och kvinnor har någon gång haft en infektion med HPV. Nästan alla dessa infektioner har läkt ut spontant."
Klart att man inte måste!!
Jag hade tid för några veckor sedan men struntade i att gå