Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
tycker du ska gå, det är ju inget farligt att göra det. jag gjorde det för några månader sedan, och jag har cellförändringar och jag har precis fyllt 23. Har jag tur var det vara en infektion, men i värsta fall är det början till cancer och då är jag glad för att det har upptäckst tidigt.
Cellprovet tar inte lång tid att få överstökat, inte gör det ont heller. Det är som en vanligt gyn-besök men är snabbare över
. Jag tycker också det är en självklarhet att man går. Kan faktiskt inte förstå varför man struntar i det.
här står det jättebra om cellprov
http://www.cellprov.se
"Varje år får cirka 450 kvinnor i Sverige livmoderhalscancer, medan betydligt fler, cirka 30 000 kvinnor, får besked om att de har cellförändringar"
Det är en billig livförsäkring TS! Man måste absolut inte gå, men varför inte? Upptäcks cellförändringar så är det i god tid, innan det utvecklats till cancer!
Nej, du måste inte gå. All sjukvård i sverige är frivillig.
Men jag håller med övriga i tråden. Varför inte gå och kolla att allt är ok? Min mormor dog i livmoderhalscancer och anledningen var ju främst att hon var sjukhusrädd och inte gick på sina kontroller som hon skulle. Hade hon bara gått dit och gjort provet som tar 2 min så hade hon levt idag.