• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym
    Anonym (.........) skrev 2011-04-10 08:59:03 följande:
    Fast vad har svininfluensan med detta att göra?
    Ställde bara en fråga.

För jag skulle tycka att det var sjukt märkligt att ta ett okänt vaccin mot en influensa men inte ta ett cellprov. Varför skydda sig mot en influensa, när risken är större att dö i cervixcancer.
  • Verkligen
    Anonym skrev 2011-04-10 08:58:23 följande:
    Får man fråga varför?
    Tänker du lika om tex leverfläckar?
    Du förhindrar inte cancer på andra sätt?

Vaccinerade du dig mot svininfluensan?
    Jag har inga leverfläckar som förändrats eller som är stora ens. Har små prickar bara. Hur kan man annars förhindra cancer? Jag röker inte, det är väl det.
    Jag vaccinerade mig absolut inte.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Mia386

tycker du ska gå, det är ju inget farligt att göra det. jag gjorde det för några månader sedan, och jag har cellförändringar och jag har precis fyllt 23. Har jag tur var det vara en infektion, men i värsta fall är det början till cancer och då är jag glad för att det har upptäckst tidigt.

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • Anonym
    Verkligen skrev 2011-04-10 09:02:18 följande:
    Jag har inga leverfläckar som förändrats eller som är stora ens. Har små prickar bara. Hur kan man annars förhindra cancer? Jag röker inte, det är väl det.
    Jag vaccinerade mig absolut inte.
    Men du skulle inte gå och kontrollera dem om de förändrades?
  • Anonym (.........)
    Anonym skrev 2011-04-10 09:01:11 följande:
    Ställde bara en fråga.

För jag skulle tycka att det var sjukt märkligt att ta ett okänt vaccin mot en influensa men inte ta ett cellprov. Varför skydda sig mot en influensa, när risken är större att dö i cervixcancer.
    Ah, du menade så :) Ja, det håller jag med om.. Själv tog jag inte svininfluensavaccinet, men missar aldrig ett cellprov.
  • Tullemi

Cellprovet tar inte lång tid att få överstökat, inte gör det ont heller. Det är som en vanligt gyn-besök men är snabbare över . Jag tycker också det är en självklarhet att man går. Kan faktiskt inte förstå varför man struntar i det.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Verkligen
    Anonym skrev 2011-04-10 09:03:30 följande:
    Men du skulle inte gå och kontrollera dem om de förändrades?
    Vet inte om så små prickar räknas som leverfläckar och således förändras? Jag har opererat bort ett födelsemärke pga förändringar, men det var över 15 år sen.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • MansonDust

Det är en billig livförsäkring TS! Man måste absolut inte gå, men varför inte? Upptäcks cellförändringar så är det i god tid, innan det utvecklats till cancer!

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Anonym

Nej, du måste inte gå. All sjukvård i sverige är frivillig.
    Men jag håller med övriga i tråden. Varför inte gå och kolla att allt är ok? Min mormor dog i livmoderhalscancer och anledningen var ju främst att hon var sjukhusrädd och inte gick på sina kontroller som hon skulle. Hade hon bara gått dit och gjort provet som tar 2 min så hade hon levt idag.

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?