• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Thalis
    Anonym (gå dit!!) skrev 2011-04-10 11:55:50 följande:
    Jag har HVP virus, och har också haft cellförändringar av grad 2. Har fått göra en massa cellprov, och ta bort bitar från livmodertappen flera gånger, sist blev det en operation. Jag är 22 år gammal..
    Läkaren upptäckte cellförändringarna i februari 2010, ett halvår senare opererades jag.
    Jag frågade honom då om det är vanligt med livmoderhalscancer, han svar blev;
    Självklart händer det, men när en livmoderhalscancer upptäcks så beror det nästan alltid på att kvinnan struntat i sina cellprov. Går man på sina cellprovskontroller så kan man förhindra, eller stoppa cellförändringarna INNAN det blir cancer.
    Så för din egen skull, GÅ DIT!
    Det tar 1 minut, och gör inte det minsta ont!
    Vad läskigt!! Hoppas att allt är bra med dig!
    Nu kommer jag kanske att vara okänslig MEN om/när du vill ha barn och blivit gravid be om flera VUL under graviditetet så de kan mäta din cervix.....kvinnor som blivit opererade i livmoderhalsen kan få en försvagning och därmed riskerar att förlora sitt barn om det föds väldigt förtidigt.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-10 08:44:24 följande:
    Du behöver inte gå, jag har aldrig gått fast jag är 31 nu... borde naturligtvis ha gjort det men två gånger när kallelsen kommit har jag varit gravid, och de andra gångerna har det inte passat. har ringt och fått uppgifter om nya tider men sen har det runnit ut i sanden. Men nästa gång ska jag gå!! Hur ofta får man kallelse? Nån som vet?
    Du behöver inte vänta på någon kallelse, ring till din bm så kan du få en tid inom kort då du inte gjort det tidigare.
  • FruSen

Har inte läst hela tråden men jag tycker det är självklart att gå när man kallats till cellprov!
    Det går snabbt, tar inte ont alls (har aldrig gjort för mig i alla fall), det är en stor lättnad att få ett "OK" på papper.
    Och skulle något upptäckas så upptäcks det också i väldigt god tid! Har man inte gått kan det ju vara för sent...

• Lovey

Men det är väl klart at man går dit när man får en "kallelse"? 
    Hellre det än att få cancer som inte går att bota väl?

Förlåt, men detta kändes som en riktigt korkad fråga,

Man måste inte... Men man GÖR DET! 

• mzmaa
    sprätthöna skrev 2011-04-10 11:52:26 följande:
    Har du flyttat mycket? Hur gammal är du?
    Jag har bott på i samma kommun i 10 år. Jag är 20 år.
  • Anonym (gå dit!!)
    Thalis skrev 2011-04-10 12:00:50 följande:
    Vad läskigt!! Hoppas att allt är bra med dig!
    Nu kommer jag kanske att vara okänslig MEN om/när du vill ha barn och blivit gravid be om flera VUL under graviditetet så de kan mäta din cervix.....kvinnor som blivit opererade i livmoderhalsen kan få en försvagning och därmed riskerar att förlora sitt barn om det föds väldigt förtidigt.
    Allt är bara bra med mig :) Operationen gjorde inte ont (var nedsövd) och blödde inte mycket heller efteråt, så jag hade nog tur :) Jag har redan ett barn, min dotter är 7 månader gammal och jag fick kondylomen när jag blev gravid, det är vanligt att viruset bryter ut när kroppen är i obalans, tex vid graviditet.
    Men jag frågade läkaren om nästa graviditet och han sa att det är så lite man tar bort så det ska inte göra någon påverkan på varken min förmåga att bli med barn eller behålla det.
    Men min faster har gjort samma sak och alla hennes tre barn är prematurer, så jag hoppas verkligen att det är som han säger...
  • Fru U
    mzmaa skrev 2011-04-10 11:51:33 följande:
    Jag har inte fått en kallelse alls.. Inte när jag väntade dottern heller.
    Tror du är för ung för att kallas regelbundet
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • helenamor

Jagh har tagit cellprov flera gånger och det går så snabbt och är helt smärtfritt. Enklare än en vanlig gynkontroll.
    Självklart ska man ta provet. Och även göra mammografi!

• MansonDust
    mzmaa skrev 2011-04-10 12:05:12 följande:
    Jag har bott på i samma kommun i 10 år. Jag är 20 år.
    Du är för ung. Vid 23 kommer din kallelse.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Maruid

För min del gjorde det ont sist jag gjorde det men det är ingen ursäkt för att inte gå.

Som tidigare skrivits i tråden, det är en undersökning för att upptäcka förändringar och sjukdomar som faktiskt kan vara eller bli livshotande. Varför skulle man då välja att inte gå även om det både är fysiskt och mentalt obehagligt en stund?

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?