Cellprov, måste man gå?
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
Har inte läst hela tråden men jag tycker det är självklart att gå när man kallats till cellprov!
Det går snabbt, tar inte ont alls (har aldrig gjort för mig i alla fall), det är en stor lättnad att få ett "OK" på papper.
Och skulle något upptäckas så upptäcks det också i väldigt god tid! Har man inte gått kan det ju vara för sent...
Men det är väl klart at man går dit när man får en "kallelse"?
Hellre det än att få cancer som inte går att bota väl?
Förlåt, men detta kändes som en riktigt korkad fråga,
Man måste inte... Men man GÖR DET!
Jagh har tagit cellprov flera gånger och det går så snabbt och är helt smärtfritt. Enklare än en vanlig gynkontroll.
Självklart ska man ta provet. Och även göra mammografi!
För min del gjorde det ont sist jag gjorde det men det är ingen ursäkt för att inte gå.
Som tidigare skrivits i tråden, det är en undersökning för att upptäcka förändringar och sjukdomar som faktiskt kan vara eller bli livshotande. Varför skulle man då välja att inte gå även om det både är fysiskt och mentalt obehagligt en stund?