• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym
    Verkligen skrev 2011-04-10 09:02:18 följande:
    Jag har inga leverfläckar som förändrats eller som är stora ens. Har små prickar bara. Hur kan man annars förhindra cancer? Jag röker inte, det är väl det.
    Jag vaccinerade mig absolut inte.
    Men livmoderhalscancer får du inte av att leva ohälsosamt. Det är en sexuellt överförbar sjukdom kan man säga som man får av virus. Det är ett virus som heter HPV (Humant Papillonvirus) som orsakar de allra flesta fallen av livmoderhalscancer och det viruset sprids vid sex.

Det är ju på grund av detta som man numera vill vaccinera alla unga flickor (före den sexuella debuten) mot HPV.
  • MansonDust
    Anonym skrev 2011-04-10 09:20:30 följande:
    Men livmoderhalscancer får du inte av att leva ohälsosamt. Det är en sexuellt överförbar sjukdom kan man säga som man får av virus. Det är ett virus som heter HPV (Humant Papillonvirus) som orsakar de allra flesta fallen av livmoderhalscancer och det viruset sprids vid sex.

Det är ju på grund av detta som man numera vill vaccinera alla unga flickor (före den sexuella debuten) mot HPV.
    Precis vad jag försökte formulera i min skalle. Bra svar.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • MansonDust

ALLA kvinnor kan få livmoderhalscancer oavsett livsstil! Varför chansa & inte gå? Jag hatar gyn-koller, men jag gör det för min skull samt mina barns skull. Jag vill veta att det ser bra ut.

• Verkligen

Då är det tur att jag inte är så sexuellt aktiv då..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Teyla Emmagan
    Verkligen skrev 2011-04-10 09:28:45 följande:
    Fast du har väl varit?
  • MansonDust
    Verkligen skrev 2011-04-10 09:28:45 följande:
    Viruset kan finnas kvar i kroppen ändå.
  • frukarlssonn

Precis. Pga det fick jag ellförändringar en gång men vid nästa kontroll va de borta. Men om jag inte gjort kontrollen och det hade utv så hade jag kanske inte suttit här nu. Tack o lov att cellprov finns. Har en kompis som är jätterädd för dessa undersökningar men hon går dit för hon vet att det är bra i slutändan.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Verkligen
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-10 09:29:51 följande:
    Fast du har väl varit?
    Ja, men jag känner mig ändå inte orolig. Kanske går någon gång iaf. Men just nu har jag inte tid eller lust.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • MansonDust

Jag vet en ensamstående mamma som fick cellförändringar & fick operera bort dom, två gånger. Hade dom ej upptäckts så hade det slutat illa..

• MansonDust
    Verkligen skrev 2011-04-10 09:32:34 följande:
    Ja, men jag känner mig ändå inte orolig. Kanske går någon gång iaf. Men just nu har jag inte tid eller lust.
    Tid eller lust? Tänk om du sitter med cellförändringar. Tänk om det utvecklas till cancer. Tid & lust.. nej det har inte jag heller, men jag går ändå & utsätter mig för en gyn-koll i 2 min för att mina barn flrtjänar att ha en mamma kvar i livet..
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?