• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Enensammamma
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-10 19:46:16 följande:
    Som så många andra redan skrivit här i tråden så är man inte tvingad till några undersökningar.
    Cellprovet brukar man ju inte ens behöva boka av tiden för (i alla fall inte här i stockholm)

Jag är snart 38 och har aldrig tagit något cellprov eller ens varit hos en gynekolog sen jag var 16...för att få mig dit så får de döda mig först.

Så länge mitt "underliv" är problem fritt så är jag glad och nöjd!
    Stackars dig. Hoppas verkligen du kan söka hjälp och att du inte får några förändringar. Lev inte ditt liv i rädsla
  • brokig

Jag gick inte  förrän knappt ett år efter kallelsen kom första gången (25 i mitt landsting), de skickad eut "dags att boka tid" istället för en färidg tid. När provsvaren kom hade jag mycket svåra cellförändringar och remitterades vidare för konisering. Kan gräma mig själv att jag kunde fått kännedom om det 10 månader tididgare genom att boka en tid dirket liksom om jag bott i ett landsting som påbörjar screeningen vid 23 istället för 25.

Nu har de senaste efterkontrollerna sett bra ut och jag ska nu gå en gång per år för kontroll. Tacksam för att det finns ett system som övervakar detta. Man måste naturligtvis inte gå, men det är ju definitivt en billig livförsäkring.

• Anonym (Gynekologfobi!)
    Enensammamma skrev 2011-04-11 15:59:19 följande:
    Stackars dig. Hoppas verkligen du kan söka hjälp och att du inte får några förändringar. Lev inte ditt liv i rädsla
    Det är absolut INTE synd om mig!
  • Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2011-04-10 08:13:42 följande:
    Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.
    Jag tror inte du blir polishämtad om du inte går och att det skulle vara obligatoriskt så , men däremot är det SMART att välja gå om du inte är oskuld. HPV som triggar livmoderhalscancer är mycket vanligt . de flesta sexuellt aktiva har förmodligen smittats någon gång och det finns INGA TESTER för de farliga typerna av HPV på STD-mottagningarna. DÄREMOT kan man se cecllförändringar som uppkommit efter en HPV-infektion.

Ofta ger de farliga typerna av HPV INGA SYNLIGA SYMPTOM och ibland läker kroppen själv ut en infektion
    MEN det KAN vara så att själva infektoinen är utläkt men en cancerskada är ändå redan gjord och cancern märks kanske först efter många år. Alla får inte cancer av HPV men allt förmånga. MÅnga botas-kanske 75%
    vad gäller livmoderhalscancer som upptäckts i tid, men ca 300 kvinnor dör i detta per år i Sverige. Alltså får ganska många det.

De vaccin som finns, gardacil (o cervarix?) tar INTE ALLA de farliga typerna av HPV dessutom, kanske40-70%.

EN faktor som ökar risken för livmoderhalscancer ännu mer ÄR RÖKNING i kombination med
    HPV-smitta som man ofta inte vet om att man har. Rökning är inblandad i väldigt många sjukdomsfall
    då det verkar i kombination med annat.

Mera synliga typer av HPV-infektioner ger om jag fattat det rätt synligt kondylom men jag har för mig
    detta brukar vara mindre allvarligt än de osynliga könsvårtor som bidrar mest till cancer i underlivet.
    Att ha FÅ SEXPARTNERS i livet kan vara en fördel för att förebygga livmoderhalscancer. KOndom skyddar
    enligt någon artikel jag läste till ca 40% mot HPV, i alla fall inte 100%-igt. Det vågar inte RFSU och sexologer o ungdomsmottagningar osv berätta för i Sverige är det ju tabu att tala om att begränsa antalet sexpartners.
    I Sverige får man ju bara tala om kondomer och inget annat. Annars hånas man.
  • Anonym

Jag röker inte och har aldrig gjort, samt bara varit med en.. Jag vet ännu inte hur jag ska göra, har några veckor (3) på mig att bestämma mig..

• AllyZ
    Anonym (Gynekologfobi!) skrev 2011-04-10 22:51:57 följande:
    Nä, jag tycker inte att det är värt det !
    Kommer du att avsta fran behandling om du skulle fa en allvarlig sjukdom, tex livmodershalscancer? Undrar bara av intresse, det ar ditt val hur du lever sa menar inte att kritisera. 

Undrar ocksa varfor du valt att inte arbeta med din radsla? Tycker det ar underligt med manniksor som har fobier som gar ut over deras liv, att de inte gor nagot at det. Tex lakarskrack, fobi for att vara bland manniskor etc. Man forstor ju sitt liv, eller? Vad ar det som gor att du tycker det ar en ok skrack att leva med? 
  • AllyZ
    Anonym skrev 2011-04-11 18:26:49 följande:
    Jag röker inte och har aldrig gjort, samt bara varit med en.. Jag vet ännu inte hur jag ska göra, har några veckor (3) på mig att bestämma mig..
    Om din partner har varit med fler an dig kan du ha Hpv och alltsa cancer. Tror det gor ont i alla som haft cancer/forandringar eller en van som gatt igenom cancerbehandling att lasa hur kvinnor maste fundera pa om de ska ga eller inte. Man onskar man kunde fa dig att forsta, men allt man kan gora ar ju att hoppas att ni alla slipper drabbas trots att ni struntar i att ga. For cancer onskar man inte sin varsta fiende{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    AllyZ skrev 2011-04-11 18:33:19 följande:
    Kommer du att avsta fran behandling om du skulle fa en allvarlig sjukdom, tex livmodershalscancer? Undrar bara av intresse, det ar ditt val hur du lever sa menar inte att kritisera. 

Undrar ocksa varfor du valt att inte arbeta med din radsla? Tycker det ar underligt med manniksor som har fobier som gar ut over deras liv, att de inte gor nagot at det. Tex lakarskrack, fobi for att vara bland manniskor etc. Man forstor ju sitt liv, eller? Vad ar det som gor att du tycker det ar en ok skrack att leva med? 
    Jag kommer defintivt avstå behandling om det innbebär en massa gynekologiska undersökningar, ja!

Ser ingen anledning till att bearbeta min fobi eftersom att den INTE påverkar mitt liv på något annat sätt än....jag kommer inte på någonting faktiskt.
  • KlasStures mamma

har själv haft cellförändringar, som försvann av sig självt efter förlossningen. De testade mig när jag var ganska långt gången i grav. Inga problem.

Jag går så fort jag får kallelse. Det räddar liv!

Jobba med din rädsla och gå! Du kommer tacka dig själv när du gjort det

Stor kram till dig!

• apanssonsmamma

Fick kallelse när jag var gravid förut, gick inte.
    Fick kallelse efter men gick inte.
    Nu har jag gått o hade som tur var inga förändringar.

Man behöver väl inte om man inte vill? 

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?