• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (bah..)
    PruttPottan skrev 2011-04-11 14:12:00 följande:
    Tror du det blir bättre om du får cancer och de måste in å rota mer?

Har man problem tar man tag i dem och går. Annars är det självförvållat att man får lida.

Har du vägrat göra de nästintill gratis proverna som svensk sjukvård ger dig möjlghet till ja då kan du fan pröjsa själv.
    Vad jag tyckeer ska du skita i för jag STÅR för vem jag är och vad jag tycker, så kom ut ur din garderbo vettja och säg det rakt ut att du anser jag är korkad.

Trodde detta var en tråd där alla får tycka, så jag lämnar eftersom jag inte tycker man ska gulligulla med spån.
    Ursäkta?

Var förstod du inte vad jag skrev? Klart som fasen att jag fattar att det blir mer att göra om jag nu skulle få cancer. Det botar ändå inte min skräck för att riskera att utsättas för det som hände mig ännu en gång. Det var ju inte som att den vårdpersonal som utnyttjade mig hade ordet "våldtäktsman" tatuerat i pannan så man var förvarnad.

Du kanske inte förstår vilken fobi och ångest man kan utveckla efter ett sådant trauma, men det är inget man lite klämkäckt kommer över.

Jag ska gå och ta cellprov, men jag måste våga göra det först också. Sist jag försökte så svimmade jag i väntrummet. Jag går och jobbar med de problemen men de kommer inte gå över en natt. När jag klarar av det kommer jag gå på direkten. Jag vill egentligen inget hellre än att testa mig. Men jag blir yr av bara tanken att försöka. Trångsynt är vad du är. Du får tycka vad du vill, precis som jag har min fulla rätt att kommentera din åsikt och tycka helt annorlunda. Det är så en diskussion fungerar, men sånt verkar du inte förstå...

Jag tycker din åsikt är milt sagt idiotisk. Skulle du stå framför mig här nu skulle jag inte ha några problem i världen med att säga det rätt upp i ansiktet på dig. Jag tycker du kan kräla tillbaka in i den garderob du kom ifrån...
  • Anonym (bah..)
    Höstregn skrev 2011-04-11 14:37:53 följande:
  • Här och nu
    Anonym (bah..) skrev 2011-04-11 14:47:47 följande:
    Ursäkta?

Var förstod du inte vad jag skrev? Klart som fasen att jag fattar att det blir mer att göra om jag nu skulle få cancer. Det botar ändå inte min skräck för att riskera att utsättas för det som hände mig ännu en gång. Det var ju inte som att den vårdpersonal som utnyttjade mig hade ordet "våldtäktsman" tatuerat i pannan så man var förvarnad.

Du kanske inte förstår vilken fobi och ångest man kan utveckla efter ett sådant trauma, men det är inget man lite klämkäckt kommer över.

Jag ska gå och ta cellprov, men jag måste våga göra det först också. Sist jag försökte så svimmade jag i väntrummet. Jag går och jobbar med de problemen men de kommer inte gå över en natt. När jag klarar av det kommer jag gå på direkten. Jag vill egentligen inget hellre än att testa mig. Men jag blir yr av bara tanken att försöka. Trångsynt är vad du är. Du får tycka vad du vill, precis som jag har min fulla rätt att kommentera din åsikt och tycka helt annorlunda. Det är så en diskussion fungerar, men sånt verkar du inte förstå...

Jag tycker din åsikt är milt sagt idiotisk. Skulle du stå framför mig här nu skulle jag inte ha några problem i världen med att säga det rätt upp i ansiktet på dig. Jag tycker du kan kräla tillbaka in i den garderob du kom ifrån...
    Har du försökt med lugnande?
  • Här och nu
    Anonym skrev 2011-04-11 14:43:30 följande:
    Att ta cellprov är en oerhört enkel undersökning för att tidigt kunna stoppa cellförändringar som kan leda till cancer. Det gör inte ont, det värsta jag har varit med om när det gäller cellprov är att det känns som mensvärk i ca 10 sekunder, sen är det över.
    Du behöver inte gå och kolla dig, det är ditt eget val. Jag kan bara tala för mig själv. Skulle inte jag gå, och senare få diagnosen cancer, skulle jag nog hata mig själv för att jag inte gått.

/ Sjuksköterska på avdelning med många cancerpatienter.
    Fast nu du nåt som är direkt lämpligt av vårdpersonal. Det KAN göra ont o därför får man inte säga att det inte gör det. Kan orsaka lång skräck.
  • Sous
    Anonym (oskuld) skrev 2011-04-11 10:46:44 följande:
    Om man är oskuld, eller av någon annan anledning är helt säker på att man inte fått HPV, ex. att ens man och man själv bara haft sex med varandra, eller att man är vaccinerad, finns det väl ändå ingen anledning att gå på de där undersökningarna?

Jag föll själv under en av de där kategorierna när det var dags för min första undersökning. Önskar att någon berättat att viruset som orsakar livmoderhalscancer är sexuellt överförbart, då hade jag inte behövt gå och oroa mig för det där besöket...
    Fast det är precis det här jag menar med att man ska gå även om man inte tillhör de grupper som har ökad risk (tidig sexdebut, många partners oskyddat etc.).  Poängen är att du kan aldrig veta om din partner enbart haft sex med dig, och även om det är sant finns det ingen garanti för att han/hon inte dragit på sig HPV på något annat sätt. Kondom skyddar inte nödvändigtvis mot HPV, nämligen, och du behöver inte ens ha haft regelrätt sex, det kan räcka med smekningar i underlivet för att du ska få viruset.

Jag påpekar detta eftersom jag själv hade varit väldigt noga med att ha säker sex, och jag fick alltså ändå viruset på något sätt.

• Anonym (bah..)
    Här och nu skrev 2011-04-11 14:54:09 följande:
    Har du försökt med lugnande?
    Nu skulle jag ju inte direkt vilja droga ner mig innan jag ska in på ett läkarbesök, spec just ett gynbesök. Eftersom jag är helt inställd på att kunna fly om ngt skulle gå fel (inte jättetroligt vet jag ju egentligen men min hjärna funkar inte så i just dessa situationer), så skulle jag inte klara av att ta ngt lugnande innan som gör det ännu lättare för ngn annan att göra om samma sak som redan hänt. Men visst har det varit en tanke.
  • Anonym (Mamsen)

Bästa TS!

Jag hade frågat en barnmorska som vet om nu inte din egen ger ett korrekt svar!

Innan jag skrev detta så ringde jag faktiskt förlossningen på orten där jag bor och kollade och de sa, att om det är en sådan kallelse som brukar komma till alla och att du inte fått den för att du haft något problem tidigare, så kan du med gott samvete vänta tills efter förlossningen! Jag ber dig av hela mitt hjärta att inte ta fasta på all skrämselpropaganda som vissa skriver härinne. Som mamma o mormor blir jag väldigt ledsen hur vissa skriver INNAN de tänker. Ta inte de elaka kommentarerna till dig, utan kolla upp det igen och sen gör du som du känner själv. Jag hade OM jag varit i ditt ställe frågat någon barnmorskemottagning eller gynekolog om de kan garantera dig att det är ok! Visst tycker jag so många skriver att man ska ta hand om sin kropp och du väntar något underbart så fråga en expet på det området och INTE härinne.

Detta skriver jag från mitt hjärta och pekar inte ut någon, men tycker inte om när någon skrämmer upp nån!

Till sist många kramar och LYCKA till med allt!

• Här och nu
    Anonym (bah..) skrev 2011-04-11 14:57:36 följande:
    Nu skulle jag ju inte direkt vilja droga ner mig innan jag ska in på ett läkarbesök, spec just ett gynbesök. Eftersom jag är helt inställd på att kunna fly om ngt skulle gå fel (inte jättetroligt vet jag ju egentligen men min hjärna funkar inte så i just dessa situationer), så skulle jag inte klara av att ta ngt lugnande innan som gör det ännu lättare för ngn annan att göra om samma sak som redan hänt. Men visst har det varit en tanke.
    En väldigt bra sak att "droga ner sig" för. Lugnande gör att känslan att vilja fly minskar betydligt. Går du i KBT?
  • Här och nu
    Anonym (Mamsen) skrev 2011-04-11 14:59:08 följande:
    Bästa TS!

Jag hade frågat en barnmorska som vet om nu inte din egen ger ett korrekt svar!

Innan jag skrev detta så ringde jag faktiskt förlossningen på orten där jag bor och kollade och de sa, att om det är en sådan kallelse som brukar komma till alla och att du inte fått den för att du haft något problem tidigare, så kan du med gott samvete vänta tills efter förlossningen! Jag ber dig av hela mitt hjärta att inte ta fasta på all skrämselpropaganda som vissa skriver härinne. Som mamma o mormor blir jag väldigt ledsen hur vissa skriver INNAN de tänker. Ta inte de elaka kommentarerna till dig, utan kolla upp det igen och sen gör du som du känner själv. Jag hade OM jag varit i ditt ställe frågat någon barnmorskemottagning eller gynekolog om de kan garantera dig att det är ok! Visst tycker jag so många skriver att man ska ta hand om sin kropp och du väntar något underbart så fråga en expet på det området och INTE härinne.

Detta skriver jag från mitt hjärta och pekar inte ut någon, men tycker inte om när någon skrämmer upp nån!

Till sist många kramar och LYCKA till med allt!
    Är det en elak kommentar att säga att man inte tar ansvar för sina barn, genom att hoppa över kontroller som gör att barnet kan bli moderlöst?
  • Anonym (Va?!)
    Här och nu skrev 2011-04-10 22:18:28 följande:
    Jag blev rådd att ta provet i början av min graviditet.
    Ja, min onkolog berättade om att man kan göra det och att de som arbetar med livmoderhalscancersjuka (långt ord!!) är fruktansvärt frustrerade över att den kunskapen inte har sipprat ut till barnmorskor som träffar gravida kvinnor på mödravårdscentralerna. Jag är mao inte ensam om att ha träffat en bm som inte hade kunskapen att det går finfit att göra cellprov i början av graviditeten...
    fast jag försöker trösta mig med att om de upptäckt det tidigare än de gjorde så kanske mitt andra barn aldrig hade fötts. Kanske de hade rått mig till abort och därefter behandling som slutat med att jag inte kunnat bli gravid igen!
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?