• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Anonym (bah..)
    Här och nu skrev 2011-04-11 15:03:20 följande:
    En väldigt bra sak att "droga ner sig" för. Lugnande gör att känslan att vilja fly minskar betydligt. Går du i KBT?
    Yes det gör jag.
    Jag skulle rent fysiskt inte klara av att ta ngt lugnande. Eller att låta någon annan ge det till mig. Det skulle kanske kännas bra om man väl får i sig det men för mig blir det ytterligare en del av skräck att addera till själva undersökningen innan. Och antagligen ha rejäl ångest efter.

Men terapin går framåt :) Sist klarade jag inte av att avboka ens. Jag bara grät o slängde brevet. Nu känns det ok att planera för en faktisk undersökning inom några månader. Men att säga att jag borde betala min egna cancerbehandling om jag nu skulle visa mig ha det bara för att jag inte vågade gå sist är riktigt lågt i mina ögon..
  • Här och nu
    Anonym (bah..) skrev 2011-04-11 15:07:42 följande:
    Yes det gör jag.
    Jag skulle rent fysiskt inte klara av att ta ngt lugnande. Eller att låta någon annan ge det till mig. Det skulle kanske kännas bra om man väl får i sig det men för mig blir det ytterligare en del av skräck att addera till själva undersökningen innan. Och antagligen ha rejäl ångest efter.

Men terapin går framåt :) Sist klarade jag inte av att avboka ens. Jag bara grät o slängde brevet. Nu känns det ok att planera för en faktisk undersökning inom några månader. Men att säga att jag borde betala min egna cancerbehandling om jag nu skulle visa mig ha det bara för att jag inte vågade gå sist är riktigt lågt i mina ögon..
    Nej, lugnande funkar oftast inte så. Be att du får testa det ihop med din terapeut.
  • Anonym (Va?!)
    Anonym skrev 2011-04-10 22:28:28 följande:
    Jag tog cellprov precis när vi planerade att skaffa barn, och blev gravid innan svaret kom. Visade på lätta cellförändringar, så jag fick gå till gyn (det var där jag testade +). Gjorde flera kolposkopier under grav + efteråt, och vid kontroll 2 efter graviditeten, tror dottern var 9 månader då, hade cellförändringen försvunnit. Väntar nu på svaret från förra veckans test. Jag har gynskräck, och vägrar ta biopsier, och är rädd för biverkningar av konisation + att jag är rädd att bli sövd. Jättesnällt av min gynekolog att ställa upp på kontroll m kolposkop en gång/halvåret + att han fixar provtagningen utan ngn mer i rummet...iom.att jag testar så ofta, så minskar ju risken att man ska missa en cancerutveckling om förändringen kommer tillbaka. Förvärras förändringen, så har jag bestämt mig för att försöka fixa att göra en konisering...får väl ta till psykologhjälp...
    Ja. Fy fan rent ut sagt. Det är tufft att drabbas av skiten. Även jag kan väl sälla mig till gruppen ovilliga gynbesökare. Dock har jag blivit härdad efter barnafödande och cancerrresan. Det finns grader i helvetet...

Verkligen bra av dig att ha sån koll på ev cellförändringar. Och då i synnerhet iom din rädsla. Men man får en oerhörd styrka i barnen tycker jag. Mamma måste finnas frisk för dem.

Kram på dig. 
  • Anonym (Mamsen)
    Här och nu skrev 2011-04-11 15:04:38 följande:
    Är det en elak kommentar att säga att man inte tar ansvar för sina barn, genom att hoppa över kontroller som gör att barnet kan bli moderlöst?
    Snälla Här och Nu!

Jag har inte pekat ut någon! Jag skriver av mitt personliga hjärta och ber bara denna rara TS att höra efter de som är utbildade att ge ett korrekt svar. Jag vill att både hon och barnet ska få det bra! Det är inte bra att oroa sig i ett sådant tillstånd av en del saker som sägs här - såg inte ens det du skrev , men tack för din kommentar.

MVH
    Mamsen
  • Här och nu
    Anonym (Va?!) skrev 2011-04-11 15:06:38 följande:
    Ja, min onkolog berättade om att man kan göra det och att de som arbetar med livmoderhalscancersjuka (långt ord!!) är fruktansvärt frustrerade över att den kunskapen inte har sipprat ut till barnmorskor som träffar gravida kvinnor på mödravårdscentralerna. Jag är mao inte ensam om att ha träffat en bm som inte hade kunskapen att det går finfit att göra cellprov i början av graviditeten...
    fast jag försöker trösta mig med att om de upptäckt det tidigare än de gjorde så kanske mitt andra barn aldrig hade fötts. Kanske de hade rått mig till abort och därefter behandling som slutat med att jag inte kunnat bli gravid igen!
    Min bm sa att risken är väldigt liten för stora cellförändringar, om man istället tar efter graviditeteten. T.o.m v14 kan man ta det. Jag var livrädd för mf, men litade på henne.
  • Här och nu
    Anonym (Mamsen) skrev 2011-04-11 15:15:33 följande:
    Snälla Här och Nu!

Jag har inte pekat ut någon! Jag skriver av mitt personliga hjärta och ber bara denna rara TS att höra efter de som är utbildade att ge ett korrekt svar. Jag vill att både hon och barnet ska få det bra! Det är inte bra att oroa sig i ett sådant tillstånd av en del saker som sägs här - såg inte ens det du skrev , men tack för din kommentar.

MVH
    Mamsen
    Oroa sig? Ts tar stora risker o att inte infomera om det är att va väldigt falsk.
  • Cahn
    Här och nu skrev 2011-04-11 15:04:38 följande:
    Är det en elak kommentar att säga att man inte tar ansvar för sina barn, genom att hoppa över kontroller som gör att barnet kan bli moderlöst?
    Tjaa, köra bil - kan krocka och göra barnen moderslösa. Gå ut på gatan - kan bli överfallen och mördad och göra barnen moderslösa. Hålla på med hästar - kan bli sparkad och göra barnen moderslösa. Finns ju en hel del man borde undika i livet om det ska vara ens ledstjärna. Vilket kul liv...
  • Anonym (bah..)
    Här och nu skrev 2011-04-11 15:09:10 följande:
    Nej, lugnande funkar oftast inte så. Be att du får testa det ihop med din terapeut.
    Jag har tagit lugnande förut. Så jag vet hur det funkar när man har det i kroppen. Men jag skulle aldrig stoppa det i mig inför läkarbesök numera. Aldrig. Jag botar hellre min rädsla på riktigt istället. Det tycker jag inte är ett skäl till att jag ska betala min egna läkarvård som jag redan pröjsar för via skatt.
  • Anonym (Gynekologfobi!)
    Anonym (bah..) skrev 2011-04-11 14:47:47 följande:
    Ursäkta?

Var förstod du inte vad jag skrev? Klart som fasen att jag fattar att det blir mer att göra om jag nu skulle få cancer. Det botar ändå inte min skräck för att riskera att utsättas för det som hände mig ännu en gång. Det var ju inte som att den vårdpersonal som utnyttjade mig hade ordet "våldtäktsman" tatuerat i pannan så man var förvarnad.

Du kanske inte förstår vilken fobi och ångest man kan utveckla efter ett sådant trauma, men det är inget man lite klämkäckt kommer över.

Jag ska gå och ta cellprov, men jag måste våga göra det först också. Sist jag försökte så svimmade jag i väntrummet. Jag går och jobbar med de problemen men de kommer inte gå över en natt. När jag klarar av det kommer jag gå på direkten. Jag vill egentligen inget hellre än att testa mig. Men jag blir yr av bara tanken att försöka. Trångsynt är vad du är. Du får tycka vad du vill, precis som jag har min fulla rätt att kommentera din åsikt och tycka helt annorlunda. Det är så en diskussion fungerar, men sånt verkar du inte förstå...

Jag tycker din åsikt är milt sagt idiotisk. Skulle du stå framför mig här nu skulle jag inte ha några problem i världen med att säga det rätt upp i ansiktet på dig. Jag tycker du kan kräla tillbaka in i den garderob du kom ifrån...
  • crax

Jag rekomenderar alla att gå på provtagningen....

Fick själv cellförändringar innan jag fyllt 30 år - behandling sattes in tidigt och jag blev fri från dem.

Min mamma gick dock inte på någon kontroll - hon fick livmoderhalscancer - det upptäcktes alldeles försent och gick inte att bota. Hon gick bort för snart ett år sedan - 56 år gammal. Jag vart gravid kort därefter, min mamma fick aldrig veta att hon skulle bli mormor för första gången. Hade mamma gått på provtagningarna så hade min dotter haft en mormor....

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?