• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • amanda h
    Anonym skrev 2011-04-30 09:52:44 följande:
    Jag ska nog fr o m nu socanmäla varenda föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, Jag tänker då särskilt på de stackars pojkar som aldrig får ha färger såsom lila och rosa och som aldrig får uppleva tjusningen med glitter, blommor, fjärilar och nagelllack. Jag tänker även på de småflickor som begränsas i sitt lekande av ömtåliga material och vars axlar exponeras för solen då de går i klänningar och linnen med supertunna axelband.

Hahaha, vad ska du säga då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som vägrar klä sin son i rosa klänning och nagellack, starta en utredning!". Du låter ju inte klok människa. Jag skulle aldrig klä min son i rosa, glitter, nagellack eller klänning *asg*. VARFÖR LIKSOM? Ska du stämma H&Ms "könstypiska" barnavdelning också?

Och när jag var liten hade jag klänning på mig varje dag för att jag ÄLSKADE klänningar, ska du stämma mina föräldrar också? Jag lekte hur mycket som helst! Guess what? Barn leker exakt lika mycket oavsett vad dom har på sig. Är så trött på folk och föräldrar som vill förmedla sina jäkla åsikter genom sina barn.
  • Anonym
    amanda h skrev 2011-04-30 10:37:54 följande:
    Hahaha, vad ska du säga då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som vägrar klä sin son i rosa klänning och nagellack, starta en utredning!". Du låter ju inte klok människa. Jag skulle aldrig klä min son i rosa, glitter, nagellack eller klänning *asg*. VARFÖR LIKSOM? Ska du stämma H&Ms "könstypiska" barnavdelning också?

Och när jag var liten hade jag klänning på mig varje dag för att jag ÄLSKADE klänningar, ska du stämma mina föräldrar också? Jag lekte hur mycket som helst! Guess what? Barn leker exakt lika mycket oavsett vad dom har på sig. Är så trött på folk och föräldrar som vill förmedla sina jäkla åsikter genom sina barn.
    Vad ska du säg då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som låter sin 3åriga son ha klänning om han vill!!!"

Ang. dig själv när du var liten; hade du inte tyckt det var hemskt om de sa nej till dig om du älskade klännning så mkt?
  • linas fina

Nej det är nog ungefär lilka absurt som att anmäla för att någon låter sin son ha klänning.
  • Anonym

Är det inte ganska hemskt att vi inte ens kan låta små barn få känna sig som dom fina människor dom är, på det vis dom själva känner sig fina i?

• Anonym
    Anonym (Big no no!!) skrev 2011-04-30 10:35:58 följande:
    Vart skulle han blivit indrodcuerad för klänning då om det inte finns någon dotter med i bilden och mamman inte bär klänning, är jag fortfarande kränkade mot min son då som hindrar honom från den fantastiska my little pony glitter världen???
    Eftersom folk säger att det bara är ett plagg, string och nätstrumpor är väl också bara ett plagg, du tycker string inte är passande?? jag tycker inte att klänning är passande för pojkar!
    Varför är inte klänning passande för pojkar?
  • pluvdo

Jag tycker att pojkar kan få ha klänning ibland om de vill ha det, men jag tycker snarare det låter på det ts skriver som att det är mamman som vill att pojken skall ha klänning, inte nödvändigtvis han själv.

• amanda h
    Anonym skrev 2011-04-30 10:55:18 följande:
    Vad ska du säg då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som låter sin 3åriga son ha klänning om han vill!!!"

Ang. dig själv när du var liten; hade du inte tyckt det var hemskt om de sa nej till dig om du älskade klännning så mkt?
    Nej men du skrev att du skulle vilja anmäla föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, det är väl inget fel med det? Och jag tycker det är en jäkla skillnad på om sonen verkligen vill ha klänning och blir nekad, än att föräldrarna klär sonen i klänning "just to prove a point", alltså förmedla sina åsikter genom sonen - att det inte borde finnas könstypiska kläder.

Jag tycker inte man borde introducera nagellack och rosa glitter för pojkarna om dom inte bett om det, man ska inte tvinga på sina söner flick-kläder om dom inte är intresserade. Och om min son jätte jätte gärna skulle vilja tjata sig till en klänning så får han väl ha på sig en klänning, men jag skulle aldrig föreslå det.
  • mamma till tre busungar

Det var min kommentar du svarade på. Jag ville mest visa på det totalt orimliga i att anmäla en förälder till soc av det skäl TS gjort. Mina skäl vore faktiskt rimligare!

Både min flicka på 7 år och min pojke på 5 år tycker att klänningar är jättefint så klänningar i sig är ju inte fel. Dock vänder jag mig emot dessa tunna axelband på små barn och mot att använda skärningar och material som ej är lekvänliga. Detta gäller alla kläder. 

Har du tänkt på att den frälder som ej köper ex vis de glittriga rosa skorna till sin son just projicerar sina sikter på barnet? Man kan göra så här som jag gjorde häromdagen ex vis. Där fanns fyra sandaler  att välja på. Två blommiga i olika nyanser, En svart med blå detaljer. En svart med röda detaljer. Jag frågade min pojke vilka han tyckte var finast? Utan att själv lägga en värdering i hans val.
  • mamma till tre busungar
    amanda h skrev 2011-04-30 11:50:49 följande:
    Nej men du skrev att du skulle vilja anmäla föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, det är väl inget fel med det? Och jag tycker det är en jäkla skillnad på om sonen verkligen vill ha klänning och blir nekad, än att föräldrarna klär sonen i klänning "just to prove a point", alltså förmedla sina åsikter genom sonen - att det inte borde finnas könstypiska kläder.

Jag tycker inte man borde introducera nagellack och rosa glitter för pojkarna om dom inte bett om det, man ska inte tvinga på sina söner flick-kläder om dom inte är intresserade. Och om min son jätte jätte gärna skulle vilja tjata sig till en klänning så får han väl ha på sig en klänning, men jag skulle aldrig föreslå det.
    Fast jag tror att man som genusmedveten förälder just kan göra så att man ex vis frågar om pojken vill ha nagellack. För att lite grann uppväga den snedvridna"propaganda" barnet kommer att utsättas för i sin  övriga omgivning.
  • ondar
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 12:11:34 följande:
    Nä men hon "påverkar" honom till att bli en tjej, uppmuntrar och uppmuntrar

hur i hela fridens namn ska hon kunna göra honom till tjej?! Man blir väl inte tjej för att man har klänning på sig? Och hur VET du att han inte själv vill ha klänning o nagellack? Det vet jag många små pojkar som vill.

Min son har rosa vantar, blommig solhatt osv osv men inte f*n försöker jag göra honom till tjej för det?! Jag förstår verkligen inte vad färger o klädesplagg har med könet på barnet att göra.

VILL pojken leka med dockor, låt honom göra det.

Svar på tråden Klär pojken i kläning