• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • amanda h
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-30 11:59:23 följande:
    Fast jag tror att man som genusmedveten förälder just kan göra så att man ex vis frågar om pojken vill ha nagellack. För att lite grann uppväga den snedvridna"propaganda" barnet kommer att utsättas för i sin  övriga omgivning.
    Jo men det är ju samtidigt inte barnens jobb att uppväga den snedvridna propagandan, barnet kan ju inte vara en "puppet" för föräldrarnas åsikter om samhället. Skulle min 7-åriga son (han är iofs bara 9 veckor nu) komma hem från skolan och säga "mamma jag vill ha en klänning", skulle jag tycka att det var rätt konstigt att han frågade det, så jag skulle fråga varför. Och som sagt, skulle han verkligen jätte jätte gärna vilja ha klänning så kan jag ju inte neka honom, för då skulle ju även jag proijicera mina åsikter på honom, och det är ju inte rättvist förstås.

Angående att fråga pojken om han vill ha nagellack tycker jag är fruktansvärt, tycker inte att barn ska ha på sig nagellack och skönhetsprodukter, varken pojkar eller flickor. Jag kan verkligen inte förstå VARFÖR man skulle fråga det? Förlåt, men jag förstår verkligen inte :/
  • Lilith Dark
    amanda h skrev 2011-04-30 10:37:54 följande:
    Hahaha, vad ska du säga då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som vägrar klä sin son i rosa klänning och nagellack, starta en utredning!". Du låter ju inte klok människa. Jag skulle aldrig klä min son i rosa, glitter, nagellack eller klänning *asg*. VARFÖR LIKSOM? Ska du stämma H&Ms "könstypiska" barnavdelning också?

Och när jag var liten hade jag klänning på mig varje dag för att jag ÄLSKADE klänningar, ska du stämma mina föräldrar också? Jag lekte hur mycket som helst! Guess what? Barn leker exakt lika mycket oavsett vad dom har på sig. Är så trött på folk och föräldrar som vill förmedla sina jäkla åsikter genom sina barn.
    Och vad är det egentligen för skillnad på att du hade klänning på dig varje dag för att du älskade det, och att en kille älskar klänningar?

Själv måste jag säga att klänningar är ett väldigt opraktiskt klädesplagg, ur leksynpunkt sett. De trasslar sig kring benen när man springer, man fastnar om man klättrar i träd o.s.v. Klänning uppmuntrar till stilla lekar, så gissa varför flickor i regel oftast leker stilla lekar?
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • amanda h
    Lilith Dark skrev 2011-04-30 12:39:00 följande:
    Och vad är det egentligen för skillnad på att du hade klänning på dig varje dag för att du älskade det, och att en kille älskar klänningar?

Själv måste jag säga att klänningar är ett väldigt opraktiskt klädesplagg, ur leksynpunkt sett. De trasslar sig kring benen när man springer, man fastnar om man klättrar i träd o.s.v. Klänning uppmuntrar till stilla lekar, så gissa varför flickor i regel oftast leker stilla lekar?
    Jag antar att jag har svårt att verkligen sätta mig in i situationen eftersom jag aldrig sett en pojk med klänning på sig, jag har som barn aldrig känt någon pojk som har/vill ha klänning på sig och det är därför jag hade blivit rätt paff om jag såg en pojke med klänning. Jag hade tyckt att det var skumt, men det är ju bara min åsikt. Jag ser ingen anledning till att introducera flick-kläder för min son.

Jag vet faktiskt inte om du har rätt eller fel ang. att flickor leker "stilla lekar". När jag var liten hade jag som sagt klänning på mig hela tiden och kommer ihåg att vi klättrade i berg, hoppade hopprep och hage och gungade. Sprang gjorde vi också för den delen, har inget minne av att jag nånsin snubblat för att jag hade klänning på mig =)
  • trettioplus
    Anonym (Worldclass) skrev 2011-04-30 09:33:42 följande:
    Om det är en god grund kan diskuteras. Men det är så världen ser ut och det kommer inte att förändras.
    Världen förändras om människorna i den förändrar den.
    Det är ingen osynlig och opåverkbar makt som styr den åt oss.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Driftwood skrev 2011-04-30 09:34:57 följande:
    Nej, enligt genusvetenskapen finns  det inge egentliga kön, de är bara sociala konstruktioner. Det är omöjligt att veta om någon är man eller kvinna, vissa tror att dom vet men dom har fel.
    Du har missat en del i genusvetenskapen, uppenbarligen.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • mamma till tre busungar
    amanda h skrev 2011-04-30 12:37:40 följande:
    Jo men det är ju samtidigt inte barnens jobb att uppväga den snedvridna propagandan, barnet kan ju inte vara en "puppet" för föräldrarnas åsikter om samhället. Skulle min 7-åriga son (han är iofs bara 9 veckor nu) komma hem från skolan och säga "mamma jag vill ha en klänning", skulle jag tycka att det var rätt konstigt att han frågade det, så jag skulle fråga varför. Och som sagt, skulle han verkligen jätte jätte gärna vilja ha klänning så kan jag ju inte neka honom, för då skulle ju även jag proijicera mina åsikter på honom, och det är ju inte rättvist förstås.

Angående att fråga pojken om han vill ha nagellack tycker jag är fruktansvärt, tycker inte att barn ska ha på sig nagellack och skönhetsprodukter, varken pojkar eller flickor. Jag kan verkligen inte förstå VARFÖR man skulle fråga det? Förlåt, men jag förstår verkligen inte :/
    Där har du ju en poäng. Jag är själv lite kluven till nagellacken som är den enda skönhetsprodukt som används men sett det som ett sätt att bära lite färg på ett lekfullt sätt.  Men jag förstår sitt perspektiv  
  • mamma till tre busungar
    amanda h skrev 2011-04-30 12:37:40 följande:

Jag anser visst attt man som förälder kan ta på sig en del ansvar för att rätta till den snedvridna propgandan. Fast förstås inte så att man gör barnet till ett instrument för de egna åsikterna. bara så att barnet känner att valen av färger, leksaker etc faktiskt är fria.  
  • amanda h
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-30 13:23:12 följande:
    Jag anser visst attt man som förälder kan ta på sig en del ansvar för att rätta till den snedvridna propgandan. Fast förstås inte så att man gör barnet till ett instrument för de egna åsikterna. bara så att barnet känner att valen av färger, leksaker etc faktiskt är fria.  
    Ja visst, tycker också att barnet kan vara med och välja. Ser fram emot att min lille son blir lite äldre så han får vara med och välja kläder i affären, ska bli jätte kul att se vad han tycker är fint :) Eller vilka leksaker han vill ha! Ska jag vara ärlig så är det bara själva "klänning"  och nagellack grejen jag tycker är lite konstigt, men med leksaker tycker jag att det är helt ok att både flickor o pojkar leker med dockor t.ex. Och att flickor leker med lego lika mycket som pojkar. Men som sagt - det får barnen vara med och välja själva.
  • Teskedsmamman

Men snälla nån, det handlar ju inte om att han kommer vilja ha klänning om 5 år, kanske inte ens om 1 år, så vad är det att bråka om?

Min kille som är nästan 4 år ÄLSKAR klänningar och jag känner inte någon större panik över att han vare sig ska bli homosexuell eller transa, för blir han det beror det KNAPPAST på att han bär klänning nu, utan ATT han bär klänning för att han har den läggningen, men jag finner det inte sannolikt.
    Klänning är ett plagg som han finner fint och skönt att bära.

Sist han hade klänning så fick vi åka till akuten, jag tänker inte längre på att han har klänning på sig och INGEN annan, varesig på akuten eller jourcentralen yttrade något om att han hade klänning på sig. Den enda som reagerade och kallade honom för "hon" var min snart 70-åriga granne som sitter fast i gammalt tänk, som vi träffade på akuten.

Att hålla på och hetsa upp sig över att en liten kille springer runt i klänning är bara barnsligt, ingen reagerar ju på när en liten tjej springer runt i byxor?!

JAG väljer inte klänning till min son, min son väljer det själv och jag underhåller honom bara med möjligheten.

Jag har varit utsatt för dinosaurier som hotat mig med soc osv och jag såg då till att ligga steget före och ringde till soc för att fråga hur de ställer sig till småkillar i klänning. Soc-kvinnan garvade så hon höll på att trilla av stolen och sa att "vi har en smula viktigare saker att utreda än mammor som låter sina småkillar ha klänning".

Så lägg av nu!

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • The past is now

Då tycker jag att TS kan anmäla mig då. Min son (3½ år) vill ha nagellack och läppstift, och tänk det får han också! 

Så otroligt löjlig är du iaf! 

Svar på tråden Klär pojken i kläning