• Anonym (Anna)

Klär pojken i kläning

Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.

• Svar på tråden Klär pojken i kläning
  • Fille88
    Gröngölingen skrev 2011-04-30 00:30:50 följande:
    Det föreligger en maktstruktur bakom det att många tycker det är okej att tjejer bär "killkläder" men inte omvänt. Tjejer får indirekt högre status ju mer de efterliknar män, medans killar sänker sin status genom att efterlikna kvinnor. Detta i och med att normativiteten i vårt samhälle är en vit, heterosexuell man. (gärna medelålders i blå kostym Flört)
    Sant så sant!:)
  • Thats me

Spelar ingen roll vad ni säger, för mig är pojkar pojkar o flickor flickor.. Och pojkar har INTE klänning för mig.. Skulle aldrig ta på mina söner klänning och skulle dom vilja ha klänning på dagis/skola skulle jag förklara dör dom att det är flick kläder!! That's it!!

• Maj

Okej jag har inte läst tråden utan bara det som stod i början. Varför är det hela världen att klä en pojk i klänning???? Fattar inte varför vi Svenskar ska förtrycka varandra så. Visst min son har ingen klänning för jag tycker inte det är snyggt på pojkar...hade jag tyckt det så hade jag nog klätt honom i detta. Men han bär ofta orange kläder och han äger några rosa T-tröjor. Min man äger till och med lila skjortor. Tror det handlar mer om killen är trygg i sin sexualitet eller inte.

Inte fan ringer man soc för att föräldrarna har en annan religion än vad man själv har så varför halka upp sig på en klänning?

• Anonym (Könsneutralist)

Alltså det är så dumt att folk stör sig på att pojkar har klänning och kjol och sånt. Det finns inga könsskillnader det är bevisat! Det är bara sociala konstruktioner som gör att folk tycker att flickor ska klä sig annorlunda än pojkar och tvärtom. Men igentligen så är det inga skillnader och är bara dumt och ignorant att tycka att det finns det! Pojkar och flickor borde inte ens kallas det i särskilt så unga åldrar utan man säger hen igentligen, för då undviker man att dom får den könsstereotypsika identiteten och så där. Då kan dom säkert också lättare komma ut som homosexuella senare i livet när dom börjar få utveckla sin egen könsidentitet och chans att finna sig själva och inte vara förvirrade.

• Druid
    Maj skrev 2011-04-30 07:52:52 följande:
    Okej jag har inte läst tråden utan bara det som stod i början. Varför är det hela världen att klä en pojk i klänning???? Fattar inte varför vi Svenskar ska förtrycka varandra så. Visst min son har ingen klänning för jag tycker inte det är snyggt på pojkar...hade jag tyckt det så hade jag nog klätt honom i detta. Men han bär ofta orange kläder och han äger några rosa T-tröjor. Min man äger till och med lila skjortor. Tror det handlar mer om killen är trygg i sin sexualitet eller inte.

Inte fan ringer man soc för att föräldrarna har en annan religion än vad man själv har så varför halka upp sig på en klänning?
    Jag skulle gissa på att det inte "bara" är en klänning, utan en uppfostran som syftar till att låtsas som att det inte finns någon könstillhörighet. Tycker man att barnen ska fostras så, ja då kan gärna Soc få dyka upp och rätta till saken. Att överföra sin egen förvirrade, ultrafeministiska ideologi till barn så är man en skit.
  • Anonym (FEL)

Det finns inte en chans i denna värld att soc skulle starta en utredning om att en pojke har klänning. Ringde och anmälde min kompis som MISSHANDLADE sitt barn och vad gör de? Inte startar de en utredning för det.

• Anonym (Worldclass)

Vill man att sina barn ska kunna konkurrera och lyckas i den globala världsekonomin då följer man de normer som gäller i samhället. Skrivna såväl som oskrivna. Konkurrensen blir hårdare och hårdare!

Jag vill att min son ska bli framgångsrik, gå på de bästa skolorna, få ett bra jobb, träffa en bra partner och bilda familj. En ordentlig man med andra ord. Alltså klär jag honom inte klänning och målar hans naglar.

Ni som drömmer om det könlösa och klasslösa samhället kan fortsätta att klä era söner i klänningar och skicka dom på genusdagis. Det ni kommer att skapa är en grupp identitslösa loosers vars högsta ambition är att sitta på kaffe och röka med sina vänsterfeministiska vänner.

Konkurrensen börjar tidigt. Fatta det nu, dagdrömmare!
  • infragilis
    Anonym (Worldclass) skrev 2011-04-30 09:13:37 följande:

Vill man att sina barn ska kunna konkurrera och lyckas i den globala världsekonomin då följer man de normer som gäller i samhället. Skrivna såväl som oskrivna. Konkurrensen blir hårdare och hårdare!

Jag vill att min son ska bli framgångsrik, gå på de bästa skolorna, få ett bra jobb, träffa en bra partner och bilda familj. En ordentlig man med andra ord. Alltså klär jag honom inte klänning och målar hans naglar.

Ni som drömmer om det könlösa och klasslösa samhället kan fortsätta att klä era söner i klänningar och skicka dom på genusdagis. Det ni kommer att skapa är en grupp identitslösa loosers vars högsta ambition är att sitta på kaffe och röka med sina vänsterfeministiska vänner.

Konkurrensen börjar tidigt. Fatta det nu, dagdrömmare!
    Sitta på kaffe? Låter vått, det.
  • kristinah

Att det är skillnad på kön är väl absolut bevisat. Men att kläder på ett litet barn skulle ändra en person tror jag blir svårt att bevisa. När min son valt kjol har han alltid bemötts med positiva ord av de han möter. Jag tycker förövrigt att det är rätt snyggt med manliga byggjobbare som väljer blåkläders kjol varma dagar.

• Anonym (Pricks..)
    Anonym (Transa heter det) skrev 2011-04-29 22:45:47 följande:
    Ja, han heter Claes Schmidt och jobbade som marknadschef på Slagthuset i Malmö i många år. Du kan läsa mer om honom här:

www.talarforum.se/claes.schmidt 
    Ja han är ju TRANSA! Ska vi klä småbarn som transor? Seriöst...
Svar på tråden Klär pojken i kläning