• RaraS

Januaribebis 2012

Hej!

Jag ger mig in här i tråden! Plusade i morse och räknar med BF den 14/1-12 (har skrivit in mig i listan). Jag har dock ett X, med bortopererad äggledare i bagaget och två mycket tidiga missfall under våren...men aldrig har jag fått plus på BIM-4 som idag! Jag ser det som ett bra tecken och att det nu är vår tur!
    Ska dock testa igen på söndag och på tisdag då BIM verkligen är och jag hoppas på att det ökar stabilt. Sedan är bara att boka tid för VUL och om det ser bra ut då så kommer jag fira sidan!

Nu får man hålla tummarna i några veckor!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • RaraS
    MiAmore skrev 2011-05-06 17:53:45 följande:
    Välkommen och grattis! Vad menar du med "X"?
    Med X menar jag ett foster som växer utanför livmodern, dvs ett utomkvedshavandeskap. Jag hade ett foster som växte i min vänstra äggledare i höstas, och äggledaren blev så skadad så det slutade med akut operation och de tog bort den, i vecka 7.
    Så kan det gå, men man uppskattar ju då att man lever på 2000-talet med modern sjukvård, annars hade man kanske inte levt idag!

Men nu hoppas jag att det är vår tur nu istället! ...det värker förfärligt i min mage! Jag ska vänta tills mitten av nästa vecka och sedan ska jag ringa sjukhuset och kolla så att allt ser bra ut denna gång med VUL. Om man en gång har haft ett X så är man livrädd för att råka ut för det igen och om det skulle vara så vill man upptäcka det snabbt så jag inte förlorar min sista äggledare också!
  • RaraS
    LillaEko skrev 2011-05-06 22:54:33 följande:
    Aktiviteten är verkligen hög här inne.
    fått läsa igenom 5-6 sidor för att komma ifatt.
    Har också börjat få mer ömma bröst nu, och får ofta gå upp och kissa en gång på natten.

Mycket prat om tidigt vul/ul.
    Erbjuder inte era kommuner kub-test?
    Vi ska ju på vul i v 9-10 pga vår tråkiga historia.
    Sen kommer vi även tacka ja till kub-testet och då blir det ju ul även ca v 12-14.
    KUB tror jag man bara får från 35 års ålder i detta landsting. Men det är klart, man kan ju alltid betala för att göra det...har inte bestämt mig för om jag ska göra det eller ej. I vilket fall är det ju lite sent, inte förrän typ vecka 12. 

Jag ska ringa och boka tid för VUL nästa vecka om allt känns bra i kroppen efter helgen, i vecka 6 eller senast 7!  
  • RaraS
    Maximumtaste skrev 2011-05-07 20:31:40 följande:
    Hur känns eran växtvärk? Jag är i v5+0 och har ibland molvärk mitt på livmodern och det kan variera frön höger till vänster sida.. Ibland känns det bara på vänster.. Normalt? Är så orolig att nått är fel.. Typ utomkveds men deg ska väl göra väldigt ont och blöda?
    När jag hade utomkveds så blödde jag inget. Jag hade en liten brun flytning en gång, det var allt. Men när jag var i vecka sex så började det göra ont på vänster sida...dock ej samma ställe så jag trodde det var lungt (sedan fick jag förklarat att det berodde på att äggledaren rör på sig), men sedan började jag äta alvedon för att kunna sova. Då borde jag ha åkt in till sjukhuset men man läser ju överallt på nätet på att det kan göra ont att  vara gravid så trodde det inte var någon fara. Efter ett par dagar ringde jag och frågade om det verkligen skulle vara så och då fick jag komma in direkt, fick en utskällning av läkare för jag inte åkt in när jag hade behövt ta alvedon för att kunna sova 3 dagar i rad och sedan blev det akut operation.

Så, ja, vad jag lärde mig var att det är ok att det gör ont. Men om man har svårt att sova, sitta, gå, så man känner att man måste ta alvedon för kunna leva normalt. Då är det dags att kontakta sjukhuset.

Hoppas detta gör er något lugnare!
  • RaraS

Hej!

Ringde sjukhuset idag för att be om en VUL-tid. Hade tänkt mig själv att ett VUL i vecka 6 eller 7 blir bra. Men så sa jag att det ömmade lite på högersida ibland och man blir ju lite nojjig...då sa hon att oj, då är det bäst du kommer snart, så jag fick en tid imorgon. Jag är bara i vecka 4+2 i morgon....

Är det någon som vet om man kan se hinnsäcken i livmodern så tidigt? (För om de inte ser någon så kommer jag bli orolig för ett nytt X....)

• RaraS
    Maximumtaste skrev 2011-05-09 13:49:42 följande:
    SaraS: läkaren sa till mig att det är väldigt svårt att se så tidigt.. Men va in förra veckan och hon trodde hon kunde se en liten blåsa där inne men jag ska tillbaka på torsdag och då e jag i v 5+5.. Får se om det syns tydligare då.. Jag har också varit lite småöm på sidan men det är både på höger och vä.. Och i mitten.. Och det ska ju vara normal växtvärk? Vid ett x så borde det väl smärtan vara mer centrerad på ett ställe?
    Nej, vid mitt X var den inte på samma ställe...äggledaren rör sig så det onda flyttade runt hela tiden.... Men jag fick min kvarvarande äggledare kontrollerad vid förra operationen så det borde inte vara något problem. Blev bara oroad när sköterskan lät oroad och gav mig en tid redan imorgon fast jag helst ville vänta en vecka. Jaja, ser man inget så får jag väl komma tillbaka!
  • RaraS

Jo, falska hinnsäckar har man ju också hört om. Men vid mitt X så hade jag ingen hinnsäck alls. Men att få se ett hjärta slå redan imorgon (4+2) känns ju helt omöjligt. Hoppas jag får ett återbesök! Kan bli många svängar till sjukhuset de närmsta veckorna...

Hoppas det går bra för dig också Kiyona!!!

partouze skrev 2011-05-09 14:16:41 följande:
    Hur kändes ditt ex? Är ju i V5 har ömmande känsla i vänster sida mot ljumsken nu i en vecka ?
    I början gjorde det inte ont alls...men det ökade och när jag var i vecka 7 så fick jag ta alvedon för att kunna sova. Så är smärtan lika stark hela tiden så är det nog normalt men känner du att du behöver ta tabletter för att kunna leva normalt så kontakta sjukhuset.
  • RaraS

X är ett foster som växer utanför livmodern=utomkvedshavandeskap. Mitt växte i äggledaren och såklart, ju mer tiden gick desto trångare blev det för fostret i äggledaren och då började det göra ont, i mitt fall började det i vecka 6 och blev jobbigare under vecka 7.

• RaraS
    jessika1988 skrev 2011-05-09 23:08:07 följande:
    Hej!

Tar och hoppar in här.
    Plussade i lördags BIM-5! Lycklig!

MA för ett år sedan så orolig är man dock.. "bebis" slutade växa i vecka 4-5. Kom ut 10 veckor senare..

Ringde därför till MVC idag för att boka inskriving + för att jag ville boka tid för tidigt vul för att se då allt är som det ska va.
    Blev ombedd att boka tid på kvinnokliken så jag ringde dit. Men det var inget som dom ville hjälpa mig med. Berättade om mitt MA förra året, men ändå inget som hon varken ville eller kunde hjälpa mig med. skandal enligt mig..

slutade att jag nu bokat tid på emmakliniken i malmö i slutet av juni. Man vill såklart veta att allt är som det ska va!

Grattis alla och hoppas att ni mår bra!

LYCKA TILL!!!
    Stackare! Att du inte fick något VUL! Det är så olika i landet... Finns det inte några privata klinker som du kan gå till och få ett tidigare VUL?

Jag ska till sjukhuset första gången idag (v 4+2) och är skitnervös!!! Men jag försöker vara inställd på att det kanske inte syns något ännu. Men just nu vet jag inte om jag mår illa pga besöket eller pga graviditeten....
  • RaraS

Om ni vill så kan ni ju kolla BF-listan så ni forfarande ligger kvar. Jag hade "trillat ur" listan på något sätt och jag såg åtminstonde något mer namn som saknades som har varit där innan.

Svar på tråden Januaribebis 2012