• RaraS

Januaribebis 2012

Jag tar också hb-värde och blodsocker varje gång jag är där. Och så mäter jag SF-mått och lyssnar på hjärtat också. Förra gången tog hon en ny blodgruppering också, det gjorde man vid inskrivning också. Jag frågade varför hon gjorde det igen och det var mest för att kolla så jag inte bildade antikroppar mot bebisen. Både jag och min man A+ så förstod inte riktigt varför jag skulle bilda antikroppar, men jag är ju inte barnmorska så hon får bestämma

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS

Idag har jag varit på föräldrautbildning! Jättebra föräldrautbildning men idag insåg jag hur rädd jag faktiskt är för kejsarsnitt.

Barnmorskan pratade om kejsarsnitt, hur de olika gick till: oplanerat, akut och urakut och jag började typ gråta när hon pratade om katetrar och om uppvaket osv. Pinsamt att börja gråta bland folk man inte känner! Jag har ju blivit opererad tidigare och när hon pratade om det var det en jobbig påminnelse om hur jobbigt jag tyckte det var sist gång på uppvaket, hur obehagligt snitten i magen kändes (och det var ändå bara tre snitt á cirka 3 cm) och alla slangar överallt och katetern som skulle sitta kvar över natten. Men sköterskan tog bort den ca 6 timmar efter operationen som tur var...jag tyckte den var så obehaglig!. Och hur jobbigt det var att gå och alla krämpor efteråt.

Jag har ju aldrig genomgått en förlossning, så det är ju omöjligt att veta vad som är bäst, men jag absolut beredd att testa allt som inte betyder att ligga på operationsbordet! Och på utbildningen pratade hon om olika anledningar till varför det blir kejsarsnitt. Och då bland annat om bebisen ligger i säte...gissa om jag har klämt på magen hela dagen för att försöka lista ut hur den lilla rackaren ligger!!! Sparkarna känns på höger sida mest...så känns som den kan ligga hur som helst. Hoppas barnmorskan lyckas känna på nästa besök!!!    

• RaraS
    shadowstorm skrev 2011-11-14 22:40:57 följande:
    Vad många av er som går föräldragrupper. Det är inget jag gick på när jag vänta sonen och inget jag går på nu heller. Skulle inte ha tid...känner mig stressad redan nu hur min tid ska räcka till :P
    Håller med dig. Jag går på föräldragrupp och egentligen tycker jag det tar för mycket tid (4 hela onsdagförmiddagar, 8:30-11:30) och imorgon är sista gången! Såklart vet jag att de är frivilliga men samtidigt har det  varit himla bra information så jag har inte velat missa en enda gång. Barnmorskan som har hand om det är jätteduktig!

MEN, det tar tid från jobbet och man måste ju jobba in den förmiddagen på kvällarna istället. Och när man är helt slut efter 8 timmar så är det inte så lätt. Jag vet, man får ju ta föräldradagar men jobbet måste ju ändå göras så tycker inte det spelar någon roll....det blir skönt när dessa fyra veckor är över!

Förstår att du inte vill gå, särskilt när du har fler barn att ta hand om!   
  • RaraS

Min barnmorska pratade om läckande fostervatten på föräldrautbildningen. Om man misstänker att man läcker fostervatten så sa hon att man skulle lägga en vanlig tygbit i trosan innan man åker till förlossningen eller mvc. Inte en binda, för de suger åt sig alldeles för bra. Fostervatten doftar speciellt så kommer man dit med en tygtrasa i trosan så kan de känna vad det är på doften. Min barnmorska har jobbat på förlossningen så hon sa att man kunde komma förbi hos dem på mvc också om man inte vill åka till förlossningen (dit det är 2 mil) så kan hon bedömma på doften om det behövs vidare koll eller ej.  

• RaraS
    SFHelen skrev 2011-11-20 15:33:00 följande:
    Hej orkar inte läsa alla sidor ni hunnit skriva. Vill bara berätta att igår fick vi en son på 1495g o 40cm. Kom i v.29+2 o är en riktig liten kämpe om fått namnet Tyr. Hör av mig senare om fl o allt Kram

Stort grattis!!! Hoppas ni återhämtar er bra och sedan, när du orkar, får du gärna berätta vad som hände!
    Hoppas ni återhämtar er som ni ska!  
  • RaraS

På tal om blöjor, hos oss är det inte fritt heller. (Sunderbyns sjukhus, Norrbotten) Här lät det som man får någon enstaka, typ på förlosningen, men ingen på BB så då förväntas man ha med sig. De säljer också blöjor i kiosken på sjukhuset så min plan är att ta med ett litet paket i väskan och tar de slut får pappan eller jag gå till kiosken och köpa fler!

• RaraS

Anonyym: Om jag hade varit du så hade jag ringt CSN och frågat. Jag har blivit återbetalningsskyldig till dem tre veckor en gång och de var stenhårda. Det hjälpte inte att jag överklagade. Den gången var det att jag hade jobbat, jag tjuvstartade exjobbet lite på sommarlov och blev klar med exjobbet innan jul, tre veckor i förtid och började jobba direkt efter nyår innan terminen var slut....spelade ingen roll vad jag sa för de såg att jag fått lön från och med 1 januari och därmed inte hade rätt till CSN hela terminen. Ditt fall är ju inte lika...men jag hade ändå frågat dem om det en extra gång! Lycka till!

• RaraS

Är nu på vårdcentralen och gör glukosbelastning. Det här är andra gången jag gör detta...inte så roligt direkt! Första gången var mitt första värde 2,6 och idag var det 4,0.....så det är ju verkligen högre! Nu ligger jag och väntar på andra mätningen! Är ju nervös fast jag inte har någon aning om var gränserna går! Någon som vet?

• RaraS

Tack-tack! 10 är ju högt! Bara att vänta och hoppas på att man får äta pepparkakor i helgen!

• RaraS

Paet:

Jag hade exakt samma som du idag! 4,0 före och 6,7 efter! Förra gången hade jag 5,7 efter så det har ju stigit av någon anledning men det var ju lugnt ändå! Skönt!
    Nu blir det julbak i helgen!  

• RaraS
    roxylady skrev 2011-12-02 11:18:05 följande:
    Skönt att höra Det är absolut inte för högt sa min BM också så då kan du ju baka med gott samvete hihi! Vad hade du ätit när du hade fått för högt blodsocker förra gången? Jag hade en halvtimme innan besöket slängt i mig en tallrik med gröt och maaaaaassor med sylt! Så det var troligtvis det som fick mig att få precis på gränsen till att man skulle behöva kolla upp det. Hur mådde du under belastningen? Jag mådde rent utav skit! Värre än under illamåendet under första trimestern! uuhhh!
    Förra gången jag fick göra glukosbelastning var pga att min mamma har diabetes och då är det rutin att göra det här. Sedan har jag alltid haft bra värden hos BM:s mätningar men vid förra besöket i måndags så låg SF-måttet över kurvan. Innan har det legat under kurvan och att mag-måttet växer för fort kan ju bero på grav-diabetes så hon ville att jag skulle göra en belastning igen.

På måndag ska jag in på en mätning av magen igen och om hon fortfarande tycker den växer för fort så blir det TUL på sjukhuset. Jag tror dock det inte är någon fara...någon centimeter extra på magen är nog inte någon katastrof...men det är ju bra att hon följer upp det med en extra mätning! 
  • RaraS

Idag har jag varit på extra mätning hos barnmorskan. Mätningen förra måndagen visade att magen växer lite för fort, så i fredags fick jag göra glukosbelastning, vilket bara visade att jag inte hade någon grav-diabetes. Idag blev det mätning igen och magen fortsätter att växa skenande och följer verkligen inte kurvan utan ligger långt över nu.

Imorgon klockan 10:40 blir det extra ultraljud på Sunderby sjukhus. Men barnmorskan säger att allt känns bra, typ lagom mycket fostervatten, att bebis känns lagom stor, hjärtat slår finfint och den ligger finfint med huvudet neråt och nästan helt fixerat nu.

Så vad kan vara fel? Jag är orolig men vet inte vad jag ska vara orolig över....magen växer för mycket, helt klart, följer inte kurvan alls, men vad är farligt med det? Vad kan hända om en bebis växer för snabbt? Jag hade varit mer orolig om magen hade legat långt under kurvan än långt över som den gör nu....men eftersom det blir extra UL så måste det ju vara någon fara med det hela?

Ursäkta, men 1000 tankar just nu....        

• RaraS
    Empa86 skrev 2011-12-05 11:07:31 följande:
    Förstår att det dyker upp massa tankar! Skönt att du fått tid redan i morgon, då hinner du inte fundera flera dagar! Som du sa måste det ju vara bättre att den är större än att den skulle ligga långt under kurvan. Kan det inte vara så att du är längre gången än vad som är sagt då?
    Hoppas iaf att det går bra och att det inte är några konstigheterGlad 
    Nja...magen följde kurvan fint i början...det är nu de senaste mätningarna, förra vecka och idag, som den verkligen har stuckigt iväg... från att ha legat stabilt typ på den nedre kurvan, till att förra veckan vara strax över normalkurvan och denna veckan nästan på översta kurvan...

Ja, tur att jag fick tid direkt imorgon! En dag med funderande kan man ju leva med, 10:40 imorgon får jag reda på vad det kan vara! 
  • RaraS
    bumbi 84 skrev 2011-12-10 08:51:39 följande:
    Namn är super svårt!

Har inget som känns hundra än, Har en Nova Luna & Mila sen innan och vill gärna ha nått i samma stil men det är inte lätt och sambon är ännu svårare  

En Nika kanske? Fina namn dina barn har!
  • RaraS
    roxylady skrev 2011-12-13 14:30:46 följande:
    Hur får man TUL? För gentligen har man ju ingen aning om hur liten/stor han är nu. Eller känner BM det väldigt bra när hon klämmer på en? Och tar SF mått?
    Hos vissa (landsting/privata) är väl ett TUL standard. Dock inte i mitt landsting. Men jag fick göra ett TUL förra veckan för att SF-måttet avvek från kurvan. Men allt var så normalt så och läkaren sa att SF-måttet som barnmorskan mäter är väldigt ungefärligt och man ska inte haka upp sig så mycket om det avviker! 
  • RaraS

Det här med mensverk. Måste säga att det är "skönt" att läsa att fler har den. Annars hade jag varit orolig och trott att bebisen skulle komma vilken sekund som helst! För det är ett fasligt tryck nedåt och mensverken är såklart i olika styrka men kommer och går hela tiden och ibland gör det verkligen ont! Hade varit skönare att vara hemma i sängen än här på kontoret...grabbarna skrattar åt mig när jag ska promenera ut till fikarummet. Jag säger att jag har foglossning...vill inte säga mensverk och att säga att jag har förverkar skulle nog bara skrämma dem. Bara en vecka kvar och sedan är jag också ledig!  

Förklaringen att det beror på att det är bebisen som fixerar sig kan nog stämma bra med mig i alla fall, för det är fastligt "tryck" nedåt!  

• RaraS
    LillaEko skrev 2011-12-15 07:54:57 följande:
    Ska ju till Bm på måndag, så lika bra att nämna att fötterna börjat klia kanske.

Gör det! Jag hade en period då kroppen kliade och jag var tvungen att smörja in mig varje kväll för att kunna sova. Jag fick lämna blodprov men det visade inte heller på gravidhepatos som tur var! Men det är ju bra att de kollar!
  • RaraS
    LillaEko skrev 2011-12-15 23:24:16 följande:
    anonyym: när jag och min man kollat igenom fk hemsidan så hade vi fortfarande en hel del frågetecken så vi bokade ett möte.
    Var där nu i em och fick träffa en jättetrevlig tant så nu känns det som vi fått en massa kött på benen och tips på hur vi ska tänka osv. Kan verkligen rekommendera det om man känner sig lite osäker i denna djungeln!

Låter bra! Jag är fascinerad över att deras hemsida kan innehålla så mycket text om att skaffa barn men så lite väsentligt. Bra att boka möte, vi kanske gör det också…tråkigt att lägga tid på det tycker jag bara. Jag vill fokusera på annat sedan när jag väl slutat jobba. Känner mig nästan lite stressad när jag läser hur många redan packat sina bb-väskor och tvättat och förberett. Det ska jag göra i mellandagarna är planen…så är sådär sugen på att gå till försäkringskassan då.

Mig själv och hur jag ska göra för att få ersättning har jag nog koll på vid det här laget, men min man är fortfarande lite osäker. Han har anmält sig och fyllt i sgi-papper…så vi tror väl det räcker! Han får väl ringa igen/logga in på hemsidan när bebisen tittar ut. Som tur är har han tänkt vara ledig med mig mycket den första månaden, mer än de två veckorna, så lyckas han inte få till det de första dagarna när vi är på BB/förlossningen så är det ingen katastrof utan får ta komp istället de dagarna. Det är ju inte det man vill lägga energi på första hand…

Jaja, lycka till allihopa med försäkringskassa-världen!

Svar på tråden Januaribebis 2012