• RaraS

Januaribebis 2012

Nu funderar jag på om jag har börjat få foglossning...har inga barn sedan innan så vet inte hur foglossning ska kännas. Jag är nu i vecka 11. Det högg till av smärta utan förvarning när jag stod upp och blev värre när jag försökte gå. Trodde det nästan var kört men gick på toa och inget blod där. Svårt att beskriva var smärtan kom ifrån, men kändes som under och framför där jag tänker mig att livmodern sitter, ganska nära själva framsidan, insidan av underlivet... Är det möjligtvis någon som känner igen sig? Kan det vara så enkelt att det är foglossning som visar sig redan? Tur att jag ska på ultraljud imorgon...hoppas allt är som det ska...

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 14/1-12?
  • RaraS

Idag har jag varit på VUL, är i vecka 10+3 och bebisen var 40 mm (normalt enligt henne) och hjärtat slog så fint!

Fick en bild också så jag kunde mms:a till min man som jobbar utomlands i 8 veckor till! Jätteskönt att få se, det har ju huggit så mycket i magen så jag har varit orolig, hon trodde det nog var tarmarna eller möjligtvis foglossning, men inget att oroa sig för! Skönt, nu kanske man kan njuta lite mer!

Jag hade bokat ultraljud privat och det kostade 270 kr. Det var ju inte alls så farligt som jag först trodde!

Synd Liiv, att du bor så långt bort utan någon privat mottagning....lider med dig! Hoppas verkligen allt går bra!

• RaraS
    SysterAnna skrev 2011-06-22 10:39:46 följande:
    Är det någon annan som fått halvdille på viss mat redan? Jag kan inte få nog av micrade dubbelmackor med ost och skinka i.

Det låter jättegott!!! Ska nog plocka fram gamla smörgåsgrillen ikväll! :)

Sussolita: Lycka till på ultraljudet!!!!

Stellan: Förstår du tittar på filmen ofta! Bra tips! Ska komma ihåg det till RUL!

• RaraS
    87ida skrev 2011-06-22 14:23:44 följande:
    RaraS: Vart gjorde du ultraljudet där du fick betala 270 kr? Var det du som bodde i Skellefteå eller Luleå? :)

Jag bor i Luleå, ringde till Hermelinen och sa som det var, att jag var orolig för att jag mått bättre de senaste veckorna och då fick jag en tid, fast hon sa ju också att man inte ska gör UL/VUL i onödan, men det förstår jag själv, att jag inte ska springa dit varje vecka.

När det dessutom började hugga i magen så var jag väldigt glad för att jag bokat en extra koll!

Jag ville ha haft en tid nästa vecka, men då var de helt fullbokade...deras semesterperiod börjar då. Du kan ju testa Dr Hassler också om du vill, om Hermelinen är fullbokade, de ska också ha gyn, finns här i Luleå.

• RaraS

Idag går jag in i vecka 12! Det firade jag med att kräkas ordentligt efter frukost. Känns ju meningslöst att äta frukost när man bara kräks upp den!

Igår tillät jag mig att börja surfa runt efter barnvagnar för första gången och vilken djungel!!!!! Jag blev fast i flera timmar! Jag har inga barn sedan innan och jag trodde det inte fanns så mycket val att välja mellan! Och det syns ju inte att jag är gravid ännu så jag kan ju inte åka till någon affär ännu och ställa alla dumma frågor.

- Kombi- eller Duo-vagn?
    Jag tycker själv att kombivagnarna ser lite klumpiga och tunga ut. Är det någon som vet om det är så? Om jag nu har fattat detta rätt, alltså när man använder sittdelen att lägga mjuk/hård-liften i... Det ser snyggare ut med duo-vagn tycker jag, när man använder delarna var och en för sig. Är det någon som har någon åsikt i detta? Jag bor i hus och då känns det kanske bättre/snyggare med Duo-vagn, men hade jag bott i lägenhet så hade jag nog valt Kombi-vagn med Lift, så man enkelt kan lyfta ur barnet. Nu känns det som att barnet kan ligga kvar och sova i vagnen, inne eller ute, tills den vaknar.

- Om man väljer Duo-vagn med separat liggdel...använder man någon typ av lift då också? Eller köper man åk-påse då och lägger i liggdelen? Något måste man ju ha, annars blir det väl för kallt i januari. Det hade ju varit bäst om man kunde lägga typ en mjuklift i liggdelen, då skulle man ju få den snyggare liggdelen och samtidigt få liftmöjligheten...men det kanske är för trångt? Som sagt, jag är nybörjare på det här....

Just nu är jag inne på Teutonia...kanske Prestige. Gillar att de har vändbara handtag och så kan man välja till luftdäck. Den såg lite nättare ut också än typ Emmaljunga. Jag bor där det är mycket grusvägar och snö och vill nog inte ha någon vagn med små, hårda hjul.. Sedan när man har kommit lite längre, kanske efter RUL, får man väl åka runt på affärerna och provköra och se hur det känns! Och ställa alla dumma frågor! Tur att man har gott om tid att snurra i denna djungel!

• RaraS
    Marsätt skrev 2011-06-26 11:18:04 följande:
    Jag hade Teutonia prestige till mina två första barn. Supernöjd med den vagnen. Jag tycker också att duo vagnen är bättre då de får mer utrymme i vagnen och jag har bara en fleecefodrad åkpåse som är supervarm i den. Jag bor i jämtland.
    Intressant! Det ska bli kul sedan när man kan åka runt och titta på vagnarna!
  • RaraS

Tack för alla tips! Hoppas allt går vägen så man får åka runt och känna efter. Men jag är lite mer införstådd på alla nya begrepp nu i alla fall...kombi, duo, mjuklift osv. Efter RUL blir nog lämpligt alla börja kolla lite mer, då är min man hemma igen från sin arbetsresa också, så då kan vi åka runt tillsammans!

• RaraS
    LillaEko skrev 2011-06-27 08:34:46 följande:
    Jag var också ute och joggade en runda på lördag morgonen.
    Vi är ju i stugan, så var ju bara jag och hunden vakna....skönt att känna att man börjar kunna "leva" lite igen, går in i v 14 (13+0) på ons.
    Jogga....jag blir så sjukt avundsjuk. Jag orkar gå lite promenader men jag cyklar mest med hunden nu för tiden så han ska få sin motion när inte jag orkar. Är i vecka 12 (11+1) i dag och jag hoppas att jag också kan jogga om två veckor!
  • RaraS
    Sunflower Sthlm skrev 2011-06-27 11:19:00 följande:

Nu behöver jag lite råd av er tjejer. Är i vecka 10 nu och trodde mitt illamående hade dämpats en aning eftersom slutet av förra veckan var helt ok. Idag mår jag så illa att jag knappt vet vad jag heter och jag får ingenting gjort på jobbet. Kräks inte som tur är men det är inte långt ifrån. Jag hade inte tänkt att berätta för min chef förrän efter vecka 12-13, när vi gjort KUB men jag funderar på om det är oundvikligt.
    Hur hade ni gjort?

Min chef vet om att vi planerar barn då jag var tvungen att berätta om mitt utomkveds eftersom jag blev inlagd på sjukhus.

Oj så svårt! Jag antar att det beror på vilket förhållande man har till sin chef. Men om din chef vet om att ni planerar barn så tycker jag allt du kan berätta, så känns det ju lite bättre och man får mindra dåligt samvete. Säg att det är tidigt och du inte vill att alla ska få reda på det ännu, om du vill det.

Jag har inte så bra förhållande med min chef och han vet inte ens om att jag fick utomkveds i höstas och var tvungen att vara hemma en vecka. Jag berättade för en kollega då och hon tog på sig rollen som beskyddare och ljög ihop att jag vara hemma med "världens" hemskaste influensa och var helt däckad...fast jag låg på sjukhus.

Nu väntar jag med att berätta tills efter semestern, när jag är i vecka 15. Och kan jag dölja det med stora tröjor längre så kommer jag göra det. Min snälla goa kollega vet om attt jag är gravid nu och hon har lovat att meddela om det börjar snackas om min mage...då är det läge att berätta för chefen!

• RaraS
    Marsätt skrev 2011-06-28 08:31:50 följande:
    Ska idag i väg på läkarbesök undrar vad som sker där?

Berätta gärna!

Vi blev erbjudna ett läkarbesök för att kolla "allmänhälsan". Men det fick man ringa och boka själv i så fall så det gjorde jag inte. Förstod inte varför jag skulle gå dit? Blodprover, blodtryck etc gör man ju ändå hos barnmorskan och jag vet ju att jag mår bra och jag har ju varit på sjukhuset det senaste året pga mitt X, och gjort en massa diverse prover då innan operation....så förstod inte vad ett läkarbesök nu skulle göra för nytta... ;)

Så berätta gärna vad ni gjorde! Jag får väl ringa och boka en tid om det verkar bra!

Svar på tråden Januaribebis 2012