Januaribebis 2012
Hej!
Jag hoppar gärna in här jag med, om jag får?
Har skrivit i presentationstråden :D
Hej!
Jag hoppar gärna in här jag med, om jag får?
Har skrivit i presentationstråden :D
Ursäkta felskrivningen, menade såklart MaHo89!!!
Lilla bebis: grattis till två små och välkommen hit!!
Ang att köpa saker. Jag har köpt ett set med kläder (byxa + body) samt en syskonvagn då det var kampanj, resten har vi eftersom vi har en dotter som fyller 2 i november. Kommer inte att köpa några fler kläder, vi har massor i strl 50 - 74. Så länge det inte plötsligt visar sig att det är en pojk där inne, då får han ha mycket rosa och klänningar ;)
Min förlossningsberättelse:
16/11 -09
Är förkyld och har fått ordentliga besvär med min astma och vaknade vid 03.00, gick och kissade och slemproppen släppte, ringde till fl men de sa att det knappast skulle dra igång. Var i v 38+5.
03.30 får jag sd med 8 - 10min mellanrum och är ganska säker på att jag börjat läka fostervatten. Avvaktar efter att ha pratat med fl. Har inte så ont och allt går bra.
10.00 kontroll på fl, bekräftat att jag läker fostervatten, CTG kurvan är normal och jag får en citodon mot smärtan. Får rådet att gå på stan och invänta starkare/mer regelbundna värkar men åker till min bror istället då vi bor 4 mil från fl.
12.00 mår jag skit! Är så illamående av citodonen och kräks nästan, värkarna avstannar.
20.30 Söker akuten pga min astma, men får inte inhalera något, far på fl direkt efteråt och kör en CTG som är normal, har fortfarande besvär med astman. Känner av värkar och får alvedon. Vänder mig till akuten igen och får äntligen inhalera så jag mår bättre. Åker hem och sover några timmar.
17/11
08.40 läggs jag in på förlossningen, CTG körs och visar några sd och jag har ondare av dem. Pga mitt astmaanfall blev läkarna på akuten oroliga för svininfluensan (det var vintern 09 då svininfluensan gick som en löpeld) så jag blir isolerad på fl och får inte lämna rummet förrän provsvar kommit. Fy fan så tråkigt vi hade! Fick inte heller bli igångsatt förrän de fått provsvar..
13.00 får jag kraftigare sammandragningar och får ganska ont, men hanterar det genom att andas.
15.30 kommer provsvaret, neg på svininfluensan (äntligen! Konstigt att ingen trodde mig när jag sa att det var ett astmaanfall??)
16.00 Får två sammandragningar/10min som börjar göra riktigt ont. Första vaginala kontrollen görs och jag är öppen 6cm. Värkdropp sätts.
Sen andas jag genom värkarna och försöker hålla mig lugn.
17.30 Står jag vid ett gåbord och får fruktansvärt ont och ett hemskt tryck nedåt Vill verkligen ha EDA men måste undersökas först. Undersökningen visar att jag är öppen 8cm, det är för sent för EDA!!
18.00 Fy så obehagligt med trycket neråt och dessutom börjar livmodern att småkrysta av sig självt, får lägga mig på sängen och en halvtimme senare får jag ordentliga krystvärkar.
Klipps eftersom jag inte kan krysta ut huvudet och 19.14 är vår dotter född!!
Moderkakan krystas ut 15min senare och jag sys. Blödde en del av klippet men gick bra ändå.
Tycker min förlossning var helt fantastisk och jag minns inte idag att jag hade så ont, men samtidigt vet jag att jag hade det. Vägrade lustgas för jag är rädd för att "bli full" och må illa. Men är riktigt besviken (men samtidigt lite stolt) över att jag inte hann med EDA, för det behövdes verkligen där ett tag. Jag hoppas att kommande förlossning inte ska bli lika utdragen för det var så otroligt drygt att fara fram och tillbaka. Dessutom fick jag vinterkräksjukan bara några timmar efter förlossningen och det kombinerat med förkylningen och astman gjorde att det blev en ganska jobbig första tid som mamma.....
Jag är superorolig nu. Min tvååring här hemma fick ett rejält förkylningsastma anfall igår kväll och jag körde henne på akuten så hon fick inhalera. Och när vi kom hem var det snudd på att vi skulle ha åkt tillbaka men det vände. Känner oerhörd oro för henne nu, lyssnar på hennes andning hela tiden och är rädd att måsta åka in igen. Har sån psykisk press på mig oxh har värsta hjärtklappningen och är rädd att bebis ska påverkas av det inne i magen. Så då blir jag ju mer orolig. Kan det bli "mf" av psykisk stress? Är i vecka 22+6 ..
Usch, nu börjar jag känna mig tjock :P Gick knappt upp något innan vecka 20 och nu har jag exploderat, har gått upp 4kg sen mitten av juli och är i vecka 23+4. BLÄ! Tänk om jag ökar 1kg /vecka, fatta så fet jag blir då :P
Varit hos BM idag. Allt såg prima ut :)
bl.tryck 120/60, hb 126, bl.socker 5,0, urin U.a, sf-mått 21cm (de brukar inte mäta så tidigt egentligen) och bebis hjärtljud låg på 142-145slag/min. Står stilla i vikten sen förra veckan. Skönt!