• fair

Januaribebis 2012

Wicky81 skrev 2011-10-14 21:58:43 följande:
    Men oh tack gör gärna det om du vill :D
    Har massa tankar vad jag vill och vad jag ska skriva men vet lixom inte om det har med ämnet att göra så att säga.

Jag är tex livrädd för ryggbedövning så det slipper jag helst
    Vill hellre duscha en stund i stället för att bada.
    Jag älskar musik och skulle må bra av att ha det på under förlossningen.

lite sådana saker.....:)
    Sorry, har inte kunnat sätta in det förrän nu, men här kommer det:

FÖRLOSSNINGSBREV
    Namn mamma + personnr
    Namn pappa
    BF 2012-01-12 andra barnet

GENERELLT
    Jag vill helst inte ha en manlig barnmorska och absolut  INGEN studerande/praktikant.

Jag har lätt för att oroa mig och när det gör riktigt ont kommer jag förmodligen tro att något är fel på mig eller barnet. Därför vill jag ofta få bekräftat under förlossningens lopp att barnet mår bra och om det går bra eller om det är något jag ska tänka på.

Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför det utförs och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.
    Jag vill inte bli lämnad själv. Om pappan måste gå ut ur rummet uppskattar jag om någon annan kan stanna hos mig.

Jag vill att pappan ska vara delaktig under hela förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt.
    Om jag av någon anledning måste sövas vill jag att pappan är vid min sida och att han sen uppmuntras att stanna hos bebisen och hålla henne/honom vid sitt bröst tills jag har vaknat.

VID ANKOMSTEN
    Önskar få lavemang.

SMÄRTLINDRING
    Jag önskar coachning med andning och avslappning.

Som smärtlindring vill jag till att börja med gärna testa att bada eller duscha om tid och möjlighet finns. Jag har med mig en TENS-apparat och skulle uppskatta om någon kan visa hur jag bäst placerar plattorna. Jag vill helst inte använda lustgas. Jag kan tänka mig att eventuellt testa sterila kvaddlar.
    Jag tar gärna råd från barnmorska om annan smärtlindring och att hon informerar mig om för- och nackdelar för att underlätta mina beslut.

Ang. epidural vill jag veta när sista chansen är. Förra gången öppnade jag mig snabbt mellan 6- och 8,5cm och då hanns inte epidural med när jag önskade.

FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
    Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet för att hjälpa min kropp på traven..
    Jag vill föda i ställningar som underlättar utdrivningen. Förra förlossningen födde jag halvt sittandes och jag tyckte det kändes väldigt bra.

UTDRIVNINGSSKEDET
    Jag är livrädd för att spricka och vill få hjälp av barnmorska att hindra detta i möjligaste mån. Jag klipps mycket hellre än spricker (klipptes förra gången).
    Jag vill ha tydliga instruktioner om när jag ska krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv. Provar gärna med tryck eller bedövningsspray mot mellangården för att minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen.

När bebisen är på väg ut önskar vi att pappan blir tillfrågad om han vill se huvudet och sen klippa navelsträngen.

NÄR BARNET ÄR FÖTT
    Om inga komplikationer uppstår vill jag att barnet läggs på min mage och att vi tre får en stund för oss själva i lugn och ro.

Om jag behöver sys vill jag att ni använder självupplösande tråd.

Vi hoppas att ni tillsammans med oss vill göra vårt barns födelse till ett positivt minne som vi aldrig glömmer.
  • fair

Det finns ju många som vill ha sen avnavling m.m. och det bör man också skriva i förlossningsbrevet.

• fair

Wicky81: Jag har redan ändrat det jag ville ändra på så exakt det här brevet kommer jag att ha med mig när det är dags :)

• fair
    Tärning6 skrev 2011-10-16 16:37:56 följande:
    Tack gu va bra tips du gav mig nu detta ska jag oxå göra denna gång..
    Har nämligen lite jobbigt nu då jag mitt i allt detta är i gång med en adhd utredning för min egen del så fick massor av bra tips tack :D
    Kul att det uppskattades! :D
  • fair

Var till barnmorskan idag.

v.27+3. Urin U.a, blodtryck 120/70, vikt +1kg (har nu ökat totalt 5kg sen jag plussade), blodsocker 3,1, Hb 124, SF-mått 25cm, bebis hjärtljud 143-151slag/min.

Allt ok! :D

• fair
    Carolaj83 skrev 2011-10-17 20:11:47 följande:

JAG ÄR LESS! har jävligt ont på jobbet, men kände att "bara" 4 veckor kvar tills gp bara stå ut, så idag ringde dom från FÖRNEDRINGSKASSAN o gav mig avslag, tyckte de var märligt då dom godkände mig båda mina tidigare graviditeter på samma jobb med samma arbets uppgifter, nu är det bara överklaga som gäller o i värsta fall får jag ta ut f-dagar....kommer max orka jobba 4 veckor till orkar ju knappt med som det är nu.....idag jobbade jag 10-16 o 2 sista timmarna hade jag sjukt ont     

Fy så dåligt! Hoppas de fattar att de gjort fel och att du får rätt till gp!
  • fair

Vaknade efter bara två timmars sömn och gick in här på fl i en av trådarna jag skriver i. Det var en tjej som reagerade över att jag hade lågt blodsocker när jag var hos bm igår.

Bara för en vecka sen fick jag veta att min svågers kompis hamnat i koma tack vare diabetes och nu när jag hade så lågt blodsocker (vet att det är det höga som är farligt och som är diabetes) så tänkte jag såklart direkt på honom. Usch, fick nästan en ångestattack nu inatt. Bör jag prata med vårdcentralen om blodsockret??

• fair
    zatori skrev 2011-10-19 22:35:42 följande:
    Jag älskar att vara gravid. :D
    jag med! :D
  • fair

Ringde till MVC  idag för att jag ibland får så fruktansvärt ont i hela magen. Inga sammandragningar utan bara ren smärta. Tänkte att det kanske var bebis som tyckte på nån "öm punkt".
    Detta fick jag som svar:
    Jag ser att du har bäcken- och ryggbesvär sen innan. Förvänta dig att du kan ha MYCKET ont. Så länge du inte har blödningar eller att allmäntillståndet ändras så är det inget att bry sig i.

Vad är det för jäkla svar?? :S

• fair

Min bebis ligger så himla långt upp nu, jag brukar få jätteont under revbenen och ibland kan jag inte sitta upprätt för att det tar stopp. Halsbrännan kommer oftare numera också, inte så konstigt kanske :P

Svar på tråden Januaribebis 2012