Januaribebis 2012
Har massa tankar vad jag vill och vad jag ska skriva men vet lixom inte om det har med ämnet att göra så att säga.
Jag är tex livrädd för ryggbedövning så det slipper jag helst
Vill hellre duscha en stund i stället för att bada.
Jag älskar musik och skulle må bra av att ha det på under förlossningen.
lite sådana saker.....:)
FÖRLOSSNINGSBREV
Namn mamma + personnr
Namn pappa
BF 2012-01-12 andra barnet
GENERELLT
Jag vill helst inte ha en manlig barnmorska och absolut INGEN studerande/praktikant.
Jag har lätt för att oroa mig och när det gör riktigt ont kommer jag förmodligen tro att något är fel på mig eller barnet. Därför vill jag ofta få bekräftat under förlossningens lopp att barnet mår bra och om det går bra eller om det är något jag ska tänka på.
Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför det utförs och om det kan upplevas smärtsamt/obehagligt.
Jag vill inte bli lämnad själv. Om pappan måste gå ut ur rummet uppskattar jag om någon annan kan stanna hos mig.
Jag vill att pappan ska vara delaktig under hela förlossningen - ge honom gärna tips för hur han kan hjälpa mig i förlossningsarbetet på bästa sätt.
Om jag av någon anledning måste sövas vill jag att pappan är vid min sida och att han sen uppmuntras att stanna hos bebisen och hålla henne/honom vid sitt bröst tills jag har vaknat.
VID ANKOMSTEN
Önskar få lavemang.
SMÄRTLINDRING
Jag önskar coachning med andning och avslappning.
Som smärtlindring vill jag till att börja med gärna testa att bada eller duscha om tid och möjlighet finns. Jag har med mig en TENS-apparat och skulle uppskatta om någon kan visa hur jag bäst placerar plattorna. Jag vill helst inte använda lustgas. Jag kan tänka mig att eventuellt testa sterila kvaddlar.
Jag tar gärna råd från barnmorska om annan smärtlindring och att hon informerar mig om för- och nackdelar för att underlätta mina beslut.
Ang. epidural vill jag veta när sista chansen är. Förra gången öppnade jag mig snabbt mellan 6- och 8,5cm och då hanns inte epidural med när jag önskade.
FÖRLOSSNINGSSTÄLLNING
Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet för att hjälpa min kropp på traven..
Jag vill föda i ställningar som underlättar utdrivningen. Förra förlossningen födde jag halvt sittandes och jag tyckte det kändes väldigt bra.
UTDRIVNINGSSKEDET
Jag är livrädd för att spricka och vill få hjälp av barnmorska att hindra detta i möjligaste mån. Jag klipps mycket hellre än spricker (klipptes förra gången).
Jag vill ha tydliga instruktioner om när jag ska krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv. Provar gärna med tryck eller bedövningsspray mot mellangården för att minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen.
När bebisen är på väg ut önskar vi att pappan blir tillfrågad om han vill se huvudet och sen klippa navelsträngen.
NÄR BARNET ÄR FÖTT
Om inga komplikationer uppstår vill jag att barnet läggs på min mage och att vi tre får en stund för oss själva i lugn och ro.
Om jag behöver sys vill jag att ni använder självupplösande tråd.
Vi hoppas att ni tillsammans med oss vill göra vårt barns födelse till ett positivt minne som vi aldrig glömmer.