Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

Var på första besöket hos de nya barnmorskan idag... lite nervös innan för vilken typ av bm hon skulle vara men allting kändes jättebra! Vi har flyttat till en mindre ort och skillnaden på mvc var enorm, den här känder mycket lugnare och inte alls samma röriga stress.

Dessutom var allting bra med mig och pyttet. Blodtrycket har sjunkit ännu mer, järnvärdet var okej (slipper tabletter ett tag till) och jag slapp väga mig, vilket var väldigt skönt! Hjärtljuden låg på 158 men sjönk sedan ned till strax under 150. Jag ligger på det övre strecket i tillväxtkurvan än så länge och allting verkar perfekt. :) Ringde den blivande mormodern och gratulerade henne på födelsedagen samt berättade de fina nyheterna. 

Däremot har jag fått lite foglossning, bara att ta det lugnt framöver. Samt karpaltunnelsyndrom med svåra domningar i särskilt höger hand. Någon annan som har eller haft detta? 

• Velociped
    Frökenolson skrev 2011-09-30 16:21:36 följande:
    Jag är nu heltidssjukskriven för karpaltunnelsyndrom i båda händerna, har fått handledstöd som hjäper mycket!
    Gå till sjukgymnasten så får du hjälp med skenor.. 
    Jag träffade en arbetsterapeut idag som gav mig skenor, dessa ska jag dock främst ha på nätterna - samma för dig? Hon var nämligen jättesnurrig och verkade inte ens riktigt förstå vad jag sa... :( 

Min bm sa att om man har otur går inte KT-syndrom över efter födseln och då kan det t.om. behöva opereras?

Gör du något särskilt för att lindra ditt? 
  • Velociped

Jag fick tyvärr ett väldigt dåligt intryck av arbetsterapeuten som gav mig skenorna. Det var som att vi pratade olika språk, hon verkade inte förstå vad jag sa och upprepade sig hela tiden. (en annan konstig sak var att jag fick stå hela mötet!! Det fanns stolar men hon satte sig inte utan stod i dörröppningen och pratade med mig fast jag var inbokad...?) Hon sa iaf endast nattetid. Men jag tänker ha på högerhanden, som är värst, så mycket jag bara kan. Ni som har/haft detta, har ni fått övningar att göra också?

• Velociped
    Frökenolson skrev 2011-10-01 07:12:21 följande:
    Hon sa att jag skulle ha händerna över hjärthöjd, ovanför huvudet i vinkel och dra ihop dem snabbt många gånger för att minska svullnaden. Allstå ibland, och det hjälper lite när jag är mycket svullen..
    Jo, det sa hon till mig med... men när jag frågade hur ofta svarade hon "så fort du har domningar", men jag har ju domningarna hela tiden - vilket hon visste - så när jag påpekade det tittade hon bara konstigt på mig och upprepade för säkert 20e gången att domningarna faktiskt borde avta någon gång under dagen och att det var ovanligt tidigt i gaviditeten för att få detta (dock inte enligt min bm)... Så jag fick helt enkelt inget svar på hur ofta jag skulle göra det. Hela mötet var så fruktansvärt förvirrande.
  • Velociped
    Wicky81 skrev 2011-10-07 16:52:13 följande:
    Jag har en liten undran....

Är nån insatt i det här med ADHD och liknande?
    Tänker på ärftlighet då min man har utredd adhd och nu ska vi få en son...
    Det lilla jag vet är att risken är att det kan gå vidare från far till son är ganska stor men jag är inte 100 % säker.
    Känns som jag vill forska lite i det här så man vet vad som KANSKE kommer (eller inte, ska inte måla fan på väggen) Min man hade ett helvete i skolan osv och jag tänker inte låta min son gå igenom samma sak...
    Jag lyssnade på en föreläsning igår med en psykolog som arbetar med patienter med ADHD, han sa tyvärr att det är en sjukdom med 70% ärftlighet. Tråkigt att behöva säga det. Samtidigt vet jag att graden av besvär varierar kraftigt mellan patienter och att det handlar mycket om vilken typ av stöd man har under uppväxten.
  • Velociped

Ja, alltså... det var inte menat som klagomål... jag flinar brett åt hans förslag. Han kommer bara aldrig få igenom det. :P

• Velociped

:D 
    Jo, vi skulle kika igenom tillsammans, jag hade precis öppnat IKEAs sida men var tvungen att kila på toaletten... Jag sa lite lätt, "du kan väl kolla upp några förslag"  - och kom tillbaka till det där. ;)

Vi kan inte bestämma oss för om vi ska väggmontera på toaletten ovanför handfatet eller ställa en fristående i sovrummet bredvid. Fördelen med toaletten är självklart nära till vatten, nackdelen är att skötbordet kommer hänga där man duschar vilket blir båda i vägen och riskerar att bli blött.

Någon som har lite bra tips? Egentligen skulle vi slängt ut badkaret till fördel för duschkabin, tvättmaskin/skötbord men det kommer inte hinnas med innan bebisen kommer - och dessutom har vi börjat tänka om då tvättstugan är väldigt nära och ofta ledig...

• Velociped
    LillaEko skrev 2011-10-08 11:14:22 följande:
    Vi har inte plats för skötbord på toa så ska ha det i bebisrummet. Så satsar på Ikeas hensvik, dels för att det är fint men också för att man sen kan ha det som bokhylla.
    Tack, jättebra tips - det lutar nog åt nåt sånt...

Första barnet för mig men känslan är att det blir mycket rengöring med våtservetter då? - men det kanske hade varit smidigast oavsett närhet till vatten (om det inte är behov av en rejäl avsköljning såklart...) 
Svar på tråden Januaribebis 2012