Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

bumbi 84 skrev 2011-10-08 13:37:52 följande:
    Vi har skötbord på badkaret. sen har jag hängt duschdraperiet som en fyrkant i stället så det blir som en dusch karbin i ena änden och skötbord i andra. ska man bada är det bara att lyfta ut skötbordet
    Vi har funderat på den lösningen men fastnade vid ett par hinder:
    1. är skötbordet på badkaret verkligen stabilt? Jag har bara sett det på bild.
    2. vi har ett väggskåp på kortsidan av badkaret som gör att vi antingen måste ta bort det = förlora det enda förvaringsutrymmet, eller ha skötbordet längre ut = knappt få plats att duscha...

Utrymmet mellan toalettstolen, handfatet och badkaret, som vi kan stå och byta på, är inte mer än ca en halvmeter... inte mycket att spela på då. :/ 
    Vi skulle egentligen bytt ut badkaret mot duschkabin och tvättmaskin och sedan haft skötbordet på maskinen... men vi kommer inte hinna det... 
  • Velociped
    LillaEko skrev 2011-10-08 15:20:27 följande:
    Enligt en kompis så tycker hon inte alls att det är nödvändigt att ha skötbord på toan. Hon använder nästan alltid ändå bara tvättkräm och våtservetter. Är det extremt blir det ändå bad.
    Det är lite så jag tänkte, men det som känns mindre bra är då att man använder mycket engångsprodukter... men det kanske man å andra sidan hade gjort ändå...?
  • Velociped

Ja, tyvärr kan man väl inte få allt som man vill ha det... :/

Vi har för övrigt eventuellt tänkt använda tygblöjor, iaf när man håller sig hemma... Vad tror ni andra om det?

• Velociped

100 dagar kvar idag vilket glädjande nog firades med att jag fick min GodieBaby-box från Salus. Igår vra det Ikea som gällde så nu är skötbord och mycket annat inhandlat. Vi gick på tips härifrån och tog deras enklaste, billigaste så får vi se vad som händer i framtiden sen. En heldag på Ikea resulterade dock i grymma foglossningar och dessutom rejält med värk i ligamenten. Natten var inte rolig då jag antingen fick ligga så att det värkte någonstans, eller vänd på sidan så att bebis körde spark-maraton i protest. Jaja, det släpper förhoppningsvis inom ett par dagar. :)

• Velociped

Något som jag tycker är väldigt konstigt... Jag har känt bebisen varenda dag länge nu och kan regelbundet lägga händerna på magen och känna sparkarna med händerna. Men - när min sambo försöker känna så slutar skrutten sparka? EN gång har han lyckats känna många sparkar, det var mitt i natten när bebisen inte vanligen är vaken men hade fått nåt för sig - jag väcktes iaf av rejäla sparkar och väckte sedan min sambo. Men alla andra gånger har han hunnit känna max en spark, sen slutar den?

Någon som har en teori kring varför det är så och om det finns något "knep" för oss så att han också får uppleva det? 

• Velociped

Förut kunde han helt enkelt inte känna dem, han visste inte vad som var sparkar eller hans egen puls, typ. Nu, däremot, kan han känne en spark sen slutar bebisen. Men jag verkar ju inte vara ensam om det. Kanske bebisen känner skillnad på händerna som rör magen och lugnar ned sig när något är obekant?

• Velociped
    roxylady skrev 2011-10-12 13:46:40 följande:
    Jag har fått det där startbrevet. Om det nu är det första man får efter man skickat in moderskapsintyget? Det handlade bara om mina inkomstuppgifter de ville ha som skulle fyllas i och skickas tillbaka till dem. Och lite kort om hur det fungerar. Ingenting om pappan :(

Jo är man inte gift så måste pappan gå till socialstyrelsen från tidigast graviditetsvecka 28 (i vår kommun i alla fall) för att ansöka och få faderskapsintyget. Måste ju vara det som FK ska ha sedan? Han kommer ju att få utbetalning från dem första tio dagarna så de måste ju ha hans info snarast möjligt med tycker man.. hmm..
    Ungefär men inte riktigt... :) Socialtjänsten i sin kommun är det man ska till. Socialstyrelsen är något helt annat. :)
  • Velociped

För övrigt måste man kunna ha rätt till ersättning som pappa för åtminstone de första tio dagarna, även innan faderskapet är påskrivet, då väldigt många par inte besöker socialtjänsten och får det gjort förrän efter födseln. Däremot bör väl faderskapet vara klart om han ska få de övriga föräldradagarna?

Det är lite oklart på Försäkringskassans sida och står egentligen bara att mannen ska ringa snarast möjligt innan han vill ha sina 10 tillfälliga föräldradagar, senast samma dag som han vill ha ersättning för. Det verkar bara vara att ringa mao.

• Velociped

Gifta behöver inte ange faderskap, mannen anses på rutin vara pappa. (mkt intressant faktiskt. Bl har en engelsk studie visat att upp till 30% av de gifta männen inte var far till "sina"'barn. Har tyvärr ingen hänvisning till studien men jag finner det sjukt att det går per automatik om man är gift men inte om mansnaror sambo i tex 10 år...)

Svar på tråden Januaribebis 2012