Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

Ames - tack! Skönt att man inte är ensam. Jag som alltid varit rationell och sansad annars... Brukade aldrig gråta eller bli arg. Det var många månader sedan jag kände igen mig själv nu! :/

Kram på er alla underbara, stöttande FL-are!

• Velociped

Nu har jag varit vaken i över två timmar. Har försökt allt men kan helt enkelt inte somna om. jag dom behövde vara pigg imorgon. :/

Dags att påbörja 10e insomningsförsöket.

• Velociped

Skötbordet är köpt men inte monterat. Vaggan hämtas nästa helg. Bb-väskan är påbörjat med sånt som är inköpt för den -lika bra att lägga sakerna där på en gång. :)

• Velociped

Det här rekommenderar Sahlgrenska att man ska packa i BB-väskan. Utgår mest från den... :)

Blodgruppering
    Legitimationshandling med foto (ID-kort, pass, körkort t ex)
    Ett par sköna tofflor och eventuellt en morgonrock
    Privata kläder till dig och barnet (det finns också sjukhuskläder)
    Liten bomullsmössa till barnet
    Mobiltelefon
    Kamera
    Toalettsaker
    Favoritmusik
    Favoritdrycker och eventuella mellanmål

Kaffe och te finns för självservering på avdelningarna. Mikrougn finns tillgängligt. Kiosk och matsal finns på sjukhusområdet för anhöriga.

www.sahlgrenska.se/sv/SU/1/Forlossningsvard/FODA-BARN/Bra-att-ha-med-sig-/

• Velociped

Majskorn - jag pluggar också på universitet och har gjort upp med lärarna att jag får göra klart alla mina kurser innan jul. Jag får nån liten skriftlig extrauppgift istället för det två dagar långa seminarium som annars ska vara i mitten av januari. Har bf 19e jan. :)

Känns väldigt skönt att ha ett par veckor utan studierna på slutet. Man vet ju inte när Skrutten tänker komma. :)

• Velociped
    curiosa skrev 2011-10-24 15:28:33 följande:
    Ska man föda på NÄL i Thn så finns det inte sjukhuskläder till bebis enl min bm. Detta måste tas med själv. (allra första kläderna finns dock men vid ombyte är det privata som gäller)
    Jo, läser man vad det finns för rekommendationer i diverse tidningar mm - så verkar det variera kraftigt från sjukhus till sjukhus vad som erbjuds. Eftersom jag med allra största sannolikhet ska föda på Östra eller Mölndal så utgår jag från Sahlgrenskas rekommendationer som en bra grund. :) (dock har jag ett par uppsättningar bebiskläder packade, men det beror främst på att man ju inte vet hur stor den lilla skrutten kommer bli) :)
  • Velociped
    Empa86 skrev 2011-10-24 10:36:18 följande:
    Nu har jag äntligen fått jobb! Nu är bara frågan hur det kommer att gå att börja jobba heltid samtidigt som man går in i tredje trimesternFlört Är det någon mer som tänkt jobba fram till BF om kroppen och orken tillåter? 
    Grattis till jobbet! Håller tummarna för att det går bra att jobba trots graviditeten. :)
  • Velociped
    roxylady skrev 2011-10-24 18:51:54 följande:
    Måste bara fråga någon som står utanför allt detta.. är rädd att jag överreagerar och är knäpp eller har översvällande hormoner?? Men vi ska byta lägenhet med min svärmor nu i helgen. Hon är glad för att hon kommer in i stan och slipper cykla, åka buss osv för att gå på stan. Vi kommer att bo bättre för bebis å så då det är egen ingång och bottenplan.. 

Vi har planerat massor i vilka som ska hjälpa till och frågat dem om de kunde det osv. Men det har inte hon gjort.. hon håller på att packa allt osv.. men hon har inte frågat någon om någon kan hjälpa henne med de tunga sakerna... Vi har dessutom bara ett släp att dela på.. Tänkte ha två så man kunde köra omlott.. men då fanns ingen på hennes sida som kunde hjälpa henne.. 
    Jag är ju gravid och kan inte göra det.

Jag tycker i alla fall att man kan fråga om min mamma, syskon, och systers pojkvän kan hjälpa henne också?? Hon har klen rygg och kan inte bära heller.. hon har inte ens frågat sin egen son. Antar att hon bara antagit att alla ska hjälpa henne? Det är så olikt henne.. hon är världens goaste annars.. så vill inte säga till sambon om detta för då blir han nog bara ledsen.. men som sagt.. överrearar jag?? I min värld frågar man iaf.. jag hjälper henne jättegärna.. men en fråga hade ju suttit fint :(
    Min gissning är att det är en kombination av graviditetshormoner och önskan om hon skulle visat lite vanlig artighet... Jag håller med om att hon borde frågat, och som gravid är det sånt jag kan "gå igång på"... men i mitt "normaltillstånd" hade jag bara suckat, skakat lite på huvudet och som du säger, självklart hjälpt till... :)
  • Velociped

Idag är det jag som behöver få stöd gällande gravidhormonerna... Sitter hemma och blir omväxlande förbannad/ledsen på en situation min sambo orsakat... Som antagligen inte är så illa som min hjärna får för sig men det hjälper inte med logik nu!!!

Jag åker iväg innan han kommer från jobbet i eftermiddag. Är rädd för att jag, när jag kommer hem trött, till en sliten sambo vid 22 ikväll, häver ur mig allt detta och gör honom antingen ledsen eller arg.

Tips om vad man kan göra för att kontrollera sig? :/

• Velociped

Nu har gravidhjärnan slått till igen! Förra månaden missade jag tydligen att betala min teliaräkning (vi har nyligen flyttat och det är mer kaos än ordning på allt, inklusive papper). Efter några veckor kom en snäll liten påminnelse från Telia... "oj, hoppsan" tänkte jag... och kollade när de ville ha den betald. Läste att den skulle vara betald 2011-09-30 och tänkte "ja men dåså! då lägger jag den bara i räkningshögen och betalar den ihop med de andra räkningarna vid månadsslutet"...

Men vänta nu - månadsslutet är väl ändå 2011-10-30? Mycket riktigt, vilket jag också insåg när det idag damp ned ett krav från inkasso! Gha! In snabbt och betala, antagligen ingen skada skedd... men den här jäkla förvirringen gör mig tokig! Jag har fullständigt slutat klara av klockan - får konstant 16:30 till att bli halv 4 eller tvärtom... åker hemifrån både en timme för tidigt och en timme för sent titt som tätt...

Det värsta är att de jag pratat med säger att amninghjärnan är ÄNNU värre!? :/ 

Häromnatten drömde jag att jag stoppade hundarna i barnvagnen och bar på bebisen - börjar nästan kännas som om det kan bli verklighet!  

Svar på tråden Januaribebis 2012