Inlägg från: Velociped |Visa alla inlägg
  • Velociped

Januaribebis 2012

Nu är det snart en vecka där foglossningarna varit djävliga. Annars brukar det ju pendla lite. :/ Dessutom börjar brösten värka som tusan!!! Antar att det är mjölkkörtlarna som ställer till det.

Till råga på allt tvättar jag hela eftermiddagen och har ingen aning om vad jag ska laga till middag... :P

Någon som har ett bra middagsförslag?

• Velociped
    chicopico skrev 2011-11-09 13:52:53 följande:
    jag har jätteont i mina ben på nätterna och inatt har jag även haft ont i anklarna och tårna, jättejobbigt är det och jag sover dåligt.

vi brukar åka till mannens föräldrar i mellandagarna och sova över  men de vill jag inte i år och dem förstår inte det. Dem bor 15mil härifrån i ett litet hus mitt ute i skogen utan grannar och oftast knappt något nät på mobilen, hemtelefon finns inte... jag har sagt att mannen och barnen gärna får åka dit och sova men då följer inte jag med, åker vi bara över dagen så hänger jag på  
    Jag har också föreslagit att sambon kan åka själv, det är till hans familj vi skulle åkt isf - och han har aldrig firat en jul utan dem... Men för honom är det absolut inget alternativ att lämna mig ensam hemma... (och det kan man ju älska honom mycket för... :) )

Förresten - pratade med bm om att man får hyra babyskydd från dem, i 9 månader för 400:- Är det någon som kört denna variant? Har ni varit nöjda? 
  • Velociped

Jag har kollat blodtryck och hb så gott som varje gång, samt lämnat två urinprov (plus ett extra för att utesluta uvi). Har även mätt sockret ett par gånger. Är i vecka 30 nu, träffade bm i tisdags och ska nu gå varannan vecka fram till januari, sedan varje vecka. (tillhör västra götalandsregionen). :)

• Velociped
    curiosa skrev 2011-11-15 09:05:14 följande:
    Nu måste jag klaga lite.
    På nätterna så domnar mina händer bort hela tiden. Vaknar och får skaka liv i dom och det är jätte obehagligt.
    Har läst på nätet att det kan vara karpateltunnelsyndrom.
    Ngn mer med detta och vad gör ni för att kunna sova???
    Jag har Karpaltunnelsyndrom sedan närmare två månader tillbaka. Jag fick det när jag överansträngde händerna vid renovering av lägenheten (jag rollade färg flera timmar om dagen i en vecka...). För mig blev det så illa att domningarna inte gick över på morgonen, jag tappade känsel i fingrarna och började förlora lite finmotorik. För att avhjälpa det så har jag varit tvungen att sova med så kallade "skenor" över handlederna.

Det som händer vid KTS är att vätskan man har i kroppen (som ju ökar när man blir gravid) trycker på den lilla "tunnel" som finns i handleden. När tunneln kommer i kläm domnar fingrarna bort. KTS kan bli kroniskt om man har en svår variant och går länge med besvären (min BM var mycket sträng med att jag var tvungen att få hjälp omedelbart)...

Om du bara har på natten så skulle jag rekommendera dig att försöka hålla armar och händer på ett annat sätt. Ofta knyter man händerna i sömnen och vinklar gärna handleden lite inåt, för att lindra besvären ska man göra det motsatta - se till att ha raka handleder och öppna händer. Man ska mao försöka sova med armarna lite utsträckta, eventuellt lägga  händerna på en kudde. Jag har märkt att jag får bra effekt om jag sover med ena handen under kudden - då håller jag den dels lite utsträckt och dels handen öppen.

Om du vaknar med domnade händer ska du hålla händerna över huvudet, knyta dem upprepade gånger och sedan dra med den andra handen från handen - ned över handleden och ända lite armbågen/armhålan för att flytta vätskan från handen tillbaka till körtlarna i armhålan.  

Om besvären ökar och/eller inte blir bättre av detta skulle jag rekommendera dig att ta upp det med din bm och be att få prata med en arbetsterapeut för att få skenor... det är inte kul att sova med dem men mina domningar försvann helt efter ca en månad... men måste fortfarande sova med dem för att förebygga. 

Hojta om jag ska försöka förklara något närmare. :) 
  • Velociped
    curiosa skrev 2011-11-15 10:19:36 följande:
    Super tack för din utförliga beskrivning,
    Jag har en förmåga att vinkla in händerna helt inåt så mkt som går när jag ska somna/sover därav har jag väl fått detta.
    Innan har det bara vart på natten och gått över på morgonen men nu så känner jag fortfarande av det och det känns jätte äckligt/skumt.
    Då tycker jag du ska prova en vecka eller så - att försöka sova med händerna utsträckta. Men om det inte blir bättre eller om det fortsätter bli sämre så bör du prata med din bm och se till att få komma till en arbetsterapeut.

Oftast går KTS över av sig självt efter förlossningen men i svåra, långvariga fall kan det tydligen blir kroniskt och behöva opereras... och det vill man ju inte. :/ 
  • Velociped

Sapato - jag försökte det men han teamade ihop sig och gjorde gemensam front med vår bm... Så nu är jag övertalad. :P

• Velociped

Caradan - hur menar du med skatten? Beloppet man får ut per dag, alltså det som står angivet på FKs sida, är väl ändå efter skatt? Eller har jag fattat helt fel?

• Velociped

Mycket riktigt... pratade precis med FK och för mig såg det ut så här:

Årsinkomst 309 600:- 
    x 0.97
    x 0.8 
    / 365
    = SGI 658:- / dag INNAN skatt.

Min skatt hade sänkts från 30% till endast 22%,  troligen för att jag börjat studera.Så jag höjde den till 28%...

Detta resulterar i att den faktiska summa jag får ut per dag blir 473:-

Det blev inte alls lika munter räkning! ;) 

Svar på tråden Januaribebis 2012