Januaribebis 2012
Idag tror jag bebis försöker sparka sig ut ur magen.... Yikes! :)
Idag tror jag bebis försöker sparka sig ut ur magen.... Yikes! :)
C3c -wow, vad fint! Vi i Sverige får ingenting alls... :(
C3c - har ingen aning om vad saker kostar i Finland, men allt handlar ju om hur märkesmedveten man vill vara och hur mycket man köper begagnat. Men vill man tex ha en ny vagn, bilstol och grund-kläder skulle jag säga att man får lägga minst ett antal tusenlappar... Då är ju visserligen vagn det enskilt dyraste.
Jag har ätit Omeprazol hela min graviditet på grund av magkatarr, har kunnat gå ned i dos ett tag men vissa dagar får jag öka den igen nu... Men den hjälper bra mot halsbrännan. Ett tips till er som mår så fruktansvärt dåligt!
Jag har frågat såväl flera läkare som barnmorskor och alla säger att det är helt okej att äta dem.
Angående att sova på en viss sida så frågade jag min bm om det redan för flera månader sedan (strax efter att den stora studien kommit ut i media)... hon sa att det finns en viss logik med resultatt, särskilt vad gäller att ligga på rygg, då man - när bebis/livmoder börjar bli tunga, riskerar att få vissa blodbanor i kläm. Men hon sa även att detta känner så klart också mamman av och ligger således inte frivilligt, länge på rygg...
Höger sida uttalade hon sig inte om men sa att om man hade en jobbig förlossning så brukade man rekommendera mamman att ligga på vänster sida - då detta helt enkelt underlättade för bebisen...
Nu är det ju, som vi alla vet, olika bud beroende på vilken bm man träffar... men jag känner mig ändå ganska trygg med att försöka ligga på vänster sida, hamnar jag på höger så gör det inget - jag pendlar ändå mellan sidorna under natten, och precis som hon säger kan jag numer inte ligga särskilt länge på rygg.
Jag går på vattengymnastik för foglossningar och har även forskat i att kunna bada vid värkarna. Det enda jag har fått höra är att inte basta/bli för varm och att inte bada efter att slemproppen gått.
Det känns inte som om min bm skulle rekommendera vattengymnastik om det hade varit farligt för barnet. :)
Likadant har reumatologmottagningen en varmvattenbassäng med särskild gravidträning... Så jag plaskar på tills proppen går! :)
Ang att bli för varm/basta så är väl tanken att allt är okej med måtta...? Man borde ju märka själv när gränsen är nådd för både mamma och barn.
I Finland har jag förstått att man bastar för fullt oavsett graviditet, eller? (ni finlands-boende här inne...?)
Jag börjar verkligen bli LUDEN! !
Magen ser ut som om den tillhör nåt fluffligt djur... vitt, fint dunhår över hela kulan... Det här med att vara gravid är verkligen en underlig process.. O.o
Vecka 30+0 idag. 70 dagar kvar... Helt otroligt! Var hos bm igår och allt såg jättebra ut, bokade dock tider för resten av graviditeten... 7 tider varav en efter bf. Det kändes mycket underligt... Och allt kom väldigt nära.
Bm verkade inte tycka att det var en jättebra idé att åka 25 mil bort på julen... Har bf 19/1. Vad tycker ni andra? Skulle ni hållt er hemma?
Riparbella - dit jag ska blir det ganska långt till BB, jämfört med hur vi har det nu. Bm menade att skulle jag åka var jag tvungen att ta med journalen, bilstolen och bb-väskan för säkerhets skull, vilket kändes lite skrämmande. :P Men allra mest väger nog mina svåra foglossningar in. Flera timmar i bil blir mardrömslikt efteråt... :/ och risken är väl att foglossningarna snarare är sämre, än bättre, vid jul...
Samtidigt känner jag mig som en rejäl svikare om jag inte åker. :(