Januaribebis 2012
SFHelen - jättestort grattis till lillpojken! :)
SFHelen - jättestort grattis till lillpojken! :)
Elison - usch då! Hjälper det om du äter? Lite nötter tycker jag brukar fungera bra.
Paet - har inte "känt igen mig" där på länge! :) Har antagit att det är den ökade blod- och vätskemängden i kroppen som gör det och att det kommer gå över. :)
Glukosbelastning om fem timmar och jag ligger vaken för att jag är så törstig!! Jag som varenda natt i mitt liv vaknat och behövt dricka känner det som om jag ska torka ihop. Löjligt problem kanske men för mig rejält plågsamt! Får inte svälja en enda klunk vatten på ytterligare sju timmar! :(
LillaEko - nej, jag får skölja munnen och spotta ut. :(
Men nu är det iaf snart dags. Har lyckats sova en timme. Hurra!
Moniqe - orättvist! I min broschyr står det bokstavligen "inte ens en klunk vatten".
Nu har jag dock hällt i mi slisket som svider i magen. Fick bara skölja munnen efteråt så halsen känns som klister. Blää...
(förlåt för allt mitt gnäll men är skitnervös för resultatet) :(
En trist uppdatering då det var som jag befarade. Sockret låg långt över 10 så diabetes är konstaterat. Har gråtit sedan i morse då jag vet att jag inte kan göra mer förändringar i kosten... Vill bara ge upp allt just nu. :(
Paet - jag har ju redan fått kostråd och äter, som jag har skrivit lite förut, exakt som jag ska, möjligen ett glas mjölk för mycket då och då. Bm säger att jag inte ska oroa mig i förtid, med blodsockermätaren ska jag framöver kolla värdena före och efter mat och kanske visar de inte på något problem då (känns ju långsökt, eller hur?)
Rekommendationerna för patienten är: ändra kostvanor (redan gjort sedan flera veckor tillbaka), motionera mer (har svåra foglossningar, gå på vattengymnastik vilket är det enda som är skonsamt nog, klarar 10minuters promenad med hundarna utöver det), sluta röka (röker inte). Mao finns det inget kvar jag kan ändra.
Vet att jag är negativ men ser bara framför mig hur jag ska bli uppläxad av en dietist för matvanor jag inte har, risker för bebisen (mitt sf-mått är redan stort), och upp till 70% risk att jag får typ2-diabetes i framtiden...
Stas - kommer följas av smvc framöver med flera TUL, ska få en blodsockermätare på tisdag men om inte värdena ser bra ut när jag mäter själv så blir det insulin... De har ganska bra koll på bebisen som tur är.