• elinson

Januaribebis 2012

Hej på er!
    Har inte skrivit nått på FL tidigare men följt noga med.. speciellt i denna tråden eftersom jag och sambon väntar vårt första mirakel beräknat den 28 januarii (v11+6). 

Vi vill båda veta könet, jag tror och har trott sedan plusset att det är en pojke... medan min sambo tror det är en flicka. Kanske blir det en vadslagning om detta ;) 

• elinson
    got2b skrev 2011-07-16 10:10:00 följande:
    Välkommen!
    Jag har också bf 28/1. Tror också att det är en pojke. Sambon tror att det är en flicka precis som din tror. Vi får väl se vem som gissar rätt. Jag tror att man kan få reda på könet i min kommun faktiskt. Vet flera som fått reda på det. Vi kommer kolla i alla fall.
    Tackar!
    det är sååå spännande. Jag bor i Norge (mycket som är annorlunda här med mödravården, verkar det som), men ser dom på UL om det är pojke eller flicka så får vi veta det... fast det är ju långt till dess. 
  • elinson
    LillaEko skrev 2011-07-17 21:31:18 följande:
    Vad jag har hör är det ingen fara att träna, men man ska inte pressa sig på max-puls och riktigt tuff träning.
    Jag hade ju en graviditet i okt-dec förra året, tränade då för tjejvasan och enligt bm var det ingen föra att genomföra tjejvasan som gravid så länge det kändes bra.

Ang lyft har vår bm sagt att det inte är lyften i sig som är farliga. Det är sen när magen är i vägen och man inte kan lyfta med rätt teknik som det är farligt. Men då för kroppen och inte för fostret. 
    Ja så så länge det känns bra så står jag på, trände mycket hög intensiv konditionsträning före grav men har jag fått trappa ned på och går inte över 75% av maxpuls. Pulsklockan är min bästa vän.
    Bara lyssna på kroppen, vila när det behövs, träna när du är motiverad och har energi.

Kan varmt rekommendera yoga/grav yoga. Det gör under inte vara för min stela kropp men för graviditetshormonerna som löperamok och gör mig til en trafikfara. Kan vara så arg/uppgiven men efter lite yoga så är livet mindre svart.
  • elinson

Nu har vi vart på första ultraljudet (köpte ett privat då vi inte kunde vänta har RUL 1 sept).
    Bebis i v13. Galet, aktiv liten tjej (gissade barnmorskan på) jag som skrivit ett inlägg tidigare att jag trott det är en pojke. Magiskt att se den lille för första gången allt blev verkligt, jag började nästa gråta (gravidhormoner JA).

ja detta kan nog vara den finaste lilla 13 veckors räka jag nånsin sett ;)

• elinson
    Jamirl skrev 2011-07-19 19:53:15 följande:
    Elison: Åh vilken underbar liten flicka! Kunde de se det redan alltså?! Kram
    Ja hon menade att hon såg det ganska tydligt.. men det är ju såklar inte 100%-igt ;) Blir spännande att höra om hon säger samma sak i september då vi ska tillbaka.
  • elinson
    roxylady skrev 2011-07-19 23:50:56 följande:
    Nyss hemkommen från Sthlm (ja vi var väldigt sega hem). Nu har vi fått se våran lill*! Det känns så overkligt men så underbart! Jag som varit så orolig att allt inte varit som det ska. Den BM jag hade tyckte allt såg så bra ut. Hon kollade fingrarna, nacke och nästippen och tyckte allt såg normalt ut. Inga downsyndrom eller andra avikelser!
    Jag är i extas just nu! Var nästan inställd på att ingen var där. Men där fanns en liten människa som sparkade och sög på tummen. Blev framåtflyttad två dagar så jag är i v14(13+0) enligt UL. Men måste säga att jag kände mig lite spänd i lovmodern efter UL:et. Fler som gjort det?

Här har vi vårt lilla hjärtegryn!
    Grattis! han/hon ser ut att ha det gott ;)

Gjorde UL idag vecka 13. Och magen har stått rätt ut sedan vi gick därifrån ;) Helt plötsligt såg jag gravid ut och som du säger väldigt spänd. 
  • elinson
    roxylady skrev 2011-07-20 00:05:16 följande:
    Hihi tack :) Ja verkligen :)

Och detsamma! Var det ditt första UL också?

Okej! Ja men visst var det nästan lite obehagligt efter? Jag är bättre nu men det kännss om jag har en spänd boll uner naveln! Är kanske livmodern sätt att skydda lite och gör sig hårdare? Släpper nog efter en natts sömn nu :)
    Ja precis så.. en klump. Ska bli gott å sova o se om det släpper.
    Hehe min barnmorska var ganska våldsam tyckte jag då.. så hon rörde sig massor. Vet inte om jag tycker det var obehagligt. Bara lite ovant.
  • elinson

Är det nån här inne som börjat köpa mammakläder? Tycker att det börjar spänna över magen även om det fortsatt inte syns. Har ni några tips med bra bas kläder att köpa upp?

• elinson
    Vesslan skrev 2011-07-20 09:52:58 följande:
    Jag har ändå något som jag själv tycker är ett JÄTTE problem. Jag har inte ätit annorlunda men har inte rört mig så mkt som innan. Orsaken är att jag är så fruktansvärt trött och är illamående en eller flera gånger per dag. Det är dock inte så att jag måste spy men det ligger i magen. FY. Problemet är ju att jag gått upp enligt mig en j-a massa i vikt redan. Håll i er men jag gick upp ca 10 kg de första 13 veckorna och nu är jag i vecka 17 ( 16+1) och jaaaaa nu har jag gått upp mer.  Så mammabyxor...... Ja det har jag använt lääääänge.

Fint att du skriver iblanad iaf ;) Jag är en riktig träningsnörd och kan inte sitta stilla fram tills vecka 6... sen låg, osv, sov sov.. när jag inte sov så åt jag eller skällde på min stackars sambo som funderade på vem jag egentligen var. Otroligt frustrerande att inte kunna/orka eller vara motiverad till någon som helst aktivitet... orkade knappt göra det sj¨lvklara som att duscha/bortsa tänderna eller ens byta plats från soffan till sängen.
    Nu börjar det äntligen släppa och jag känner mig lite piggare om dagarna även om jag fortfarande halvdör i soffan efter jobbet.

Jag har inte gått upp så mycket än, ett par kg men det måste bero på att jag mådde sjukt illa och inte klarade att få ned så mycket. Ja de jag ville säga var väl hang in there jag hoppas värsta illamåendet släpper.
  • elinson
    LillaEko skrev 2011-07-21 07:57:44 följande:
    Åh, en till som är tacksam att det finns fler.
    Har alltid haft grymt svårt med att vara still och mitt humör har verkligen blivit hemskt om jag inte hunnit träna.

Men de två första månaderna satt jag helst bara i soffan, och små åt massa snabba kolhydrater för att hålla illamåendet i schack. Så inte direkt smickrande för vågen.
    Har dessutom väldigt lätt att lägga på mig om jag äter fel.

Men ska ändå försöka njuta.
    Har ju börjat komma igång lite smått med träningen igen, så får hoppas att viktuppgången stannar av lite. 
    jag har verkligen svårt att acceptera dessa extra kilon som smyger sig på... jaja det är helt naturligt och vi behöver dessa extra kilon bla bla bla... Jag tycker fortfarande det är pest. Behövde bara få ur mig det!
Svar på tråden Januaribebis 2012