• elinson

Januaribebis 2012

jag har med lyssnat på hjärtat idag...magiskt! Nu är det 1 månad till RUL och då tar vi reda på om det är en liten tjej/pojke där inne;)

• elinson

sjuk!
    ligger i soffan hos svärföräldrarna med feber och muskelvärk. Nu är det så att det går mycket får här och vi har en hund som är vansinnigt förtjust i fårskit :(
    Tankarna snurrar i huvudet, tänk om det är listeria som tydligen kan finnas i fårskit. Symtomen ska vara lika som influensa... å det är precis så det känns.

Är så rädd, vad gör man i en sån här situation? Åker man till läkarn? 

• elinson
    LillaEko skrev 2011-08-21 08:30:00 följande:
    Järnupptaget förbättras väl av c-vitamin (typ apelsin juice) och försämras av kalcium (mjölk). Har för mig att jag hört el läst detta, någon som känner igen det?
    nja.. det stämmer att icke-hemjärn (finns i vegetabilier som böner, spannmål, broccoli) kan tas upp lättare om det intas samtidigt som C-vitmamin. Ikke-hemjärn finns ju ofta i matvarer som redan innehåller C-vitamin feks broccoli. Men Hemjärn tas upp av kroppen lika bra oansätt. Hemjärn är det järn som finns i kött och animaliska produkter. Så se på järntabletterna om du kan utläsa vilken typ järn de använt. Vanligtvis brukar det vara hemjärn eftersom det är effektivare. 

Jag tror du tryggt kan dricka mjölk till järntabletterna ;)
  • elinson
    LillaEko skrev 2011-08-21 10:12:42 följande:
    Jag har inte behövt äta järntabletter än. BM har inte sagt något, hon skulle höra av sig om något inte såg bra ut med proverna.
    Utan försöker själv äta blodpudding och annan järnrik mat ofta + att jag börjat med blutsaft (brukar annars bara dricka det på vintern då jag lätt blir förkyld och trött). Blutsaftens järn kommer väl från vegetabilier, så då borde det ju med fördel tas upp lite bättre om man får i sig lite c-vitamin samtidigt?! 
    Ja det är dumt att ta järn om man inte behöver det, det har ju en toxisk gräns för vad som är ok. Men upptaget från maten regleras bättre av kroppen. Blutsaft innehåller väl lite C-vitamin om jag inte minns fel. Men en extra frukt skadar inte ;)
  • elinson
    Pebbles82 skrev 2011-08-21 11:48:18 följande:
    Jag skäms verkligen för att jag inte börjat äta mina järntabletter än, för jag tror ju inte att värdet är OK (det var 123 på inskrivningen i v 8) och förra graviditeten låg jag på ca 90-95 som värst (och då var jag helt slut). 
    MEN... jag vet inte hur många varianter jag testade förra gången. Niferex pajade min mage helt, blutsaft klarade jag inte att svälja och ett par andra hade samma effekt som Niferexen. Slutligen blev det duroferon jag fick få i mig massvis av, men nu när jag testade i 4-5 dagar så höll jag på att dra igång ett skov igen.

Jag har ju IBS, även om det är under kontroll nu så vill jag verkligen inte hamna där i träsket igen. Så hellre lite trött än helt utslagen av ett skov känner jag.. :(  
    Tål du blodpudding, eller blodpalt? 
  • elinson
    Empa86 skrev 2011-08-22 15:31:03 följande:
    Är det någon mer än jag som har sitt RUL kvar nu? Känns som de flesta varit iväg..
    jag har mitt torsdagen nästa vecka... åh längtar sån! 
  • elinson

urk.. har börjat få lite sura uppstötningar speciellt efter frukosten. Det som är ännu lite mer nasty är att jag tar omega-3 kapslar till frukost. Så jag går och rapar fiskolja hela förmiddagen.¨

Försöker döva det lite med kaffe... men det blir bara kaffe med fisksmak.

Någon fler som som fått denna lilla trevliga biverkning ännu? Ska lägga till att jag blir mätt tidigare än förrut och att magen min sitter väldigt högt ;)

• elinson
    MaHo89 skrev 2011-08-24 11:54:32 följande:
    Tack vad ni är gulliga. Känns som att världen rasar samman. Har alltid velat ha många barn men nu känns det som att jag aldrig mer vill vänta barn.
    Fy ändå. Att det aldrig kan få vara bra
    jag håller tummarna før dig imorn!

Det är ju samtidigt bra att de checkar noga och skickar en vidare till Spec. så att de med lite mer koll få titta. Men det är ju väldigt väldigt väldig sällan det faktiskt är något fel.
Svar på tråden Januaribebis 2012