• elinson

Januaribebis 2012

shadowstorm skrev 2011-10-06 09:33:04 följande:
    Ja jag är extremt less!!! Roligt att det börja så TIDIGT!!! Men jag har ju aldrig varit den som njuter av att vara gravid....sist höll ju jag på gå under när jag var gravid...Mådde så psykiskt dåligt...dock inte denna gång utan bara allmänt less...!
    Åh så skönt att det är fler som känner likadant. Vill bara att det ska vara över.
    Jag är ett hormonellt vrak, reagerar på minsta lilla stress eller sak som inte går som planerat. Sista veckan har jag haft bilen på verkstad och varit tvungen till att köpa både ny frys och kyl... mindre kul. Så när hunden hoppade upp i sängen imorse (vilken han inte får) rann bägaren över och jag bröt ihop. Stackars stackars min älskade sambo.

Mådde du psykiskt dåligt genom hela graviditeten & släppte det vid förlossningen eller blev det bara värre... är lite rädd för förlossningsdepression (har det i släkten).
  • elinson
    shadowstorm skrev 2011-10-06 11:17:19 följande:
    jag mådde psykiskt dåligt från hälften av min graviditet ungefär, och det ökade i rasande takt som veckorna gick. Värst blev när jag gick över då rann det över för mig, tog mig knappt ur sängen, grät hela dagarna, ville ta mitt liv. Blev godkänd igångsättning för det var valet de stod mellan eller lägga in mig på akutpsyk. Och jag önska jag kunde säga att det blev bättre efter han var född, men NEJ! Tog mig 3 månader att ens kunna säga till min son att jag älskar honom. Min sambo var den som gav vår son nästan all närhet. Så känner du att du mår dåligt sök hjälp i tid. Det jag fick gå igenom under sista tiden av min graviditet och när min son var 1-4 månader var så fruktansvärt. Jag gråter än idag när jag tänker på hur mycket jag missa. Och längtar sååååå nu att få bara finnas där för mitt barn som jag har i magen. Jag känner ju inte såhär nu, jag är bara less bara gravid för jag gillar inte vara gravid alls!!! Men kommer jag känna nåt denna gång som liknar det jag kände då, kommer jag söka hjälp på SEKUNDEN!!! För den ångest jag fått bära av att känna att jag inte kom nära min son har varit sååååååå FRUKTANSVÄRD.

Hade inte tänkt berätta detta, denna gång....men om jag kan hjälpa nån klara sig ifrån det jag gick igenom så är det värt det.
    TACK!! Jag har sökt hjälp och kommer få extra tät uppföljning efter förlossningen. Jag tar mig fortsatt ur sängen och hoppas kunna fortsätta med det ;) Men jag tvekar inte om att söka hjälp.
  • elinson
    Jämthund skrev 2011-10-14 15:19:56 följande:
    98 dagar kvar för våran del. Åh, nu längtar jag verkligen. Tänk vilken omställning det kommer att bli. Känner mig för övrigt som en flodhäst i storlek. Inte en aning om vAd jag väger nu men lååååååångt ifrån Mina vanliga 50 iaf. Fått några bristningar på utsida lår, skitstora bröst, jättefin mage.... Vända sig om i sängen eller resa sig från golvet är skitjobbigt.. Promenera kan jag i princip inte heller göra.. Får som håll i magen. Långt ner i magen på höger och vänster sida.. Det är lite halvsegt faktiskt..
    Känner verkligen igen mig... att knyta skorna, plocka upp hundbajs, ja allt under knähöjd egentligen är tungt ;) All ära åt er som har barn sedan tidigare och väntar nummer två med småkids i huset!!
  • elinson

åh en hel natt men sömn vore fint just nu.. lite måndagssur idag. Har vaknat varannan timme hela natten pga smärtor i höfter och knän. Inte kul. Hoppas att det var tillfälligt bara...

• elinson
    curiosa skrev 2011-10-17 08:59:04 följande:
    Är det ngn som funderar på att föda hemma??

Jag har tänkt jätte mkt på det och skulle gärna göra det men sambon är mer tveksam.
    Jag kan hålla med om argumenten att om det händer nått så har de störst chans att klara det på sjukhuset men annars så känner iafl jag mig så mkt tryggare hemma än på en förlossningssal.
    Jag kommer inte föda hemma, men sen jobbar ju jag på sjukhuset så jag känner mig trygg bland vita rockar ;)
  • elinson

Galet de ringde nyss från Barn-i-magen (norsk tidning) och berättade att jag var den lyckliga vinnaren av en tripp-trapp stol med newborn set. Jag hade skickat efter deras gratispaket med varuprover och var då tydligen med i dragningen om en tripp-trapp stol!!!!!!!

Mamma inhandlade en begagnad vagn, pappa köpte en babyskyddet och nu får vi tripptrappstolen... ibland har man tur :)

Ville bara berätta mitt i alla gravidsymptomer! Ha en fin dag allihop.
  • elinson
    Alltochinget skrev 2011-10-18 08:49:10 följande:
    Här räknar jag med att gå över och få en februaribebis (BF 23 jan). Känner att det är lika bra att vara inställd på att det (kan) bli så :)
    BF 30 jan så jag räknar också med att gå över... men jag hoppas på liiiite tidigare ;)
  • elinson

jag jobbar på sjukhus och all personal med patientkontakt rekommenderas ta influensavaccinet inte bara för sig egen del utan även för patienternas. 

Men jag vet inte.. har väl haft influensa 1 gg i mitt liv och så farligt var väl inte det :) Jobbar ju bara 2 månader till så jag tror jag ska stå över vaccinet även denna gång. Tog inte svininfluensa vaccinet heller. 

• elinson
    87ida skrev 2011-10-19 20:34:17 följande:
    Jag tycker också det är irriterande då folk kommer med såna där kommentarer!
    Har också hört "Är du säker på att det inte är två där inne?? hehehehehe".. GRR! ;)

Däremot en fråga till er.. sist jag var hos BM (28 hela veckor) hade jag 8,1 i blodsocker. Visst är det mycket? Hade iofs just ätit havregrynsgröt en timme innan men ändå. Vet ni vad som är max? Nån här som haft graviditetsdiabetes?
    Men blodsockret vill ju vara högt efter måltid och det måste gå minst 2 timmer efter måltider för att se om blodsockerregleringen fungerar som den ska. 8 mmol/l en timme efter måltid är inget att oroa sig över.
  • elinson
    Majskorn skrev 2011-10-20 09:35:30 följande:
    Jag älskar att vara gravid, jag älskar uppmärksamheten och önskar att fler taffsade på magen! Jag älskar när folk kommenterar för det betyder ju att det syns....jag är jättestolt över min mage och de extra kilon som följer med! Förstår inte varför det är så jobbigt för vissa :/
    Åh jag önskar verkligen att jag kände som du...
    Nej jag gillar det inte alls! Inte extra kilona och inte kommentarena "oj vad du växer" "magen sër större ut för varje vecka"

Eller värsta kommentaren hittils i vecka 12 "hur många kilo har du gått upp?" I vecka 12!! Jag hade inte gått upp nått, snarare gått ned 1 kg...
Svar på tråden Januaribebis 2012