• elinson

Januaribebis 2012

Moniqe1979 skrev 2011-11-18 23:19:39 följande:
    Gick och hämtade lidl kartongen "thin crisp"  där står det
    4,1mg/100 gram
    0,4 mg/bit och att det skall vara  29% av vägledande dagligt intag.

kanske funkar olika bra på olika men detta är det enda jag lagt til i kosten som annars varit "samma vanliga"  dricker ca 2 glas torpikana cloudy äppel juice om dagen (den enda jag inte får halsbränna av) och som bonus har har dessutom sluppit känna mig forstoppad så jag kommer ialalfall fortsätta tugga i mig ca 5 skivor/dag av dem...
    Det skulle motsvara ett dagsbehov på 1,37mg per dag. 
    Kanske har de räknat på 4mg är 29% av daglig inntag vilket stämmer bättre (vilket då motsvarar 14mg).

Min bm sa idag att järnväderna gärna går upp i slutet av graviditeten, och att dippen ffa är kring vecka 20. Men det är ingen jag läst om tidigare. 
  • elinson
    Sapato skrev 2011-11-20 10:18:54 följande:
    Empa86: Jag jobbar (heltid) och har för avsikt att göra det fram till 5jan, eventuellt längre om jag orkar. Har Bf 13jan och räknar med att gå över med någon vecka (kommer säkert inte göra det för att jag tänker så här )
    Mår just nu super, har lite ont i kroppen men inget jag inte kan uthärda!!
    jag jobbar 50% (sjuksskriven 50%) och just nu fungerar det bra! Kommer fortsätta så om det går fram till 9 januari (bor i norge och då måste du börja ta ut mammaledigheten senast 3 veckor innan beräknat BF).

Men jag har ett jobb utan lyft, en del springa i trappor men inget tungt. Sen har jag haft tur och inte varit så plågad av foglossning.
  • elinson

Oj så nära allt kändes nu, funderade på om jag borde göra färdigt vagnen/skruva ihop sängen osv.. Hoppas ni båda mår bra och GRATTIS SFHelen!

BM
    Vecka  30+0

BT: 101/68
    SF: 28
    Bebis hjärslag: 130
    fixerad: nix!
    8kg plus so far...

Idag blev jag yr och det svartnade lite för ögonen för första gången.. har ju alltid haft lågt blodtryck ned mot 95/55 men aldrig känt av det.. antar att det märks att cirkulationen är sämre.

Lilleman sparkar och lever om på nätterna imorse sa min sambo att han hade haft lite "egentid med sonen sin" jag fattade inget. Men han har legat och känt på magen undertiden jag sov Hjärta

• elinson
    Empa86 skrev 2011-11-22 07:04:17 följande:
    God morgon på er!
    Jag är sedan igår förmiddag inskriven på förlossningen! Jag har haft lite mycket sd i helgen (inte gjort ont) och tänkte bara ringa och kolla vad som är "normalt" . Tog bussen från jobbet till sjukan och tänkte att "jag är snart tillbaka". Men ikke! Det visade sig att det var lilla bebis som lagt sig med huvudet ner, fixerad och klar för start! Jag har hittills fått tre bricanylsprutor innan natten, och nu väntar jag på att de ska komma och se att jag är vaken så jag får veta om jag får komma hem eller inte. Det är inge kul att ligga här bland alla skrikandes kvinnor som får sina bebisar medan en annan gör allt för att den inte ska komma ut nu! 
    Dagens insikt är iaf att man inte ska skaffa ett heltids jobb när det är två månader kvar till BF:)
    Knip!!
    Jag var inne på förlossningen för två veckor sedan, tänkte som du "bara en snabb koll så kan jag åka hem sen..." Men jag blev kvar en hel dag tills SD roade sig (efter lite medicinering). Hoppas ni får komma hem snart och att det är falskt alarm. 
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-22 12:15:55 följande:
    Jättetack för tipset! Får spara det till framtida dop då jag nog inte hinner in till någon affär som kan tänkas ha dem. :)

Idag är ytterligare en som innehållit tråkiga besked... bm-sesöket visade visserligen att blodvärdet stigit till 127, blodtrycket sjunkit till 96/60 och hjärtljuden lät bra, huvudet verkar ligga nedåt... Däremot måste jag tillbaka på torsdag och göra glukosbelastning. Trots att jag uteslutit precis ALLT socker och vitt bröd ur maten så ligger sockret för högt. Nu är jag livrädd för att glukosbelastningen ska visa begynnande graviditetsdiabetes, för den enda ytterligare förändring jag kan göra - har jag lärt mig nu - är att utesluta mjölk, och hur mycket kan det göra på det stora hela? Julens bakande, och idén med att ge bort hemmagjort godis i julklapp verkar ha gått helt om intet och jag känner mig bara helt värdelös!
    Tråkigt med sådana besök, men vi ska komma ihåg att insulinbehovet i och med att vi lägger på oss (vilket är naturligt och något vi ska göra under graviditeten!!!) i vissa fall klarar inte bukspottkörteln att producera tillräckligt med insulin för att ta ned blodsockret som vi får ifrån maten och det som produceras av levern. Det betyder aboslut inte att den gravida kvinnan har dåliga matvanor och behöver reducera på kolhydrater utan kanske bara att hennes kropp behöver mer insulin (som är ett livsnödvändigt hormon). 

Det låter som du har bra matvanor och det är inte meningen att du ska svälta dig under graviditeten för att hålla blodsockret under kontroll. Men ja mjölk och dryck med socker (fruktsocker/mjölksocker/maltsocker)  ger snabba stigningar i blodsocker som är svårare för kroppen att hinna med att ta undan. Jag brukar säga max 1 glas mjölk/yoghurt och i samband med måltid, hel frukt istället för juice. (ska kanske säga att jag jobbar som dietist och har tidigare vart på diabetescentrum). 

för de allra flesta försvinner grav.diabetes i samband med förlossning, då kroppen blir mindre igen och bukspottkörteln får till att producera tillräckligt med insulin. Och till sist någon drabbas av grav. diabetes och andra inte, en stor del är arv-faktorn!  Det gäller snarare att göra det bästa av situationen. 
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-22 12:44:43 följande:
    Jag har haft 7.6, 7.8, (8.6)-7.8 och idag 8.5. Förra besöket tog de två tester då första var 8.6, det hade efter en timme sjunkit till 7.8. Idag var det 8.5.

Jag äter ingen sylt, inget socker öht... inget godis, ingen juice, inga drickor, ingen glass, inga kakor, inget vitt bröd, endast fullkornsprodukter. Det enda jag kan ändra mer är tydligen mjölkprodukter, visste inte att mjölksockret i filmjölken jag äter till frukost kunde höja blodsockret. Men vad ska jag äta till slut då? Havregrynsgröt utan sylt och mjölk? Knäckebröd är ju inte heller bra. Äter finncrisp med leverpastej som mellanmål idag, vet inte vad jag mer kan ersätta?
    Fortsätt med fil, begränsa mängden till 1,5-2dl med fullkornsmusli och kanske ett kokt ägg till. Det är en bra frukost även med tanke på blodsockret. Du kan kanske få det att stiga ännu lite långsamare om du blandar i lite nötter/frön i muslin som innehåller lite fett och därmed tömmer sig magsäcken långsammare.
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-22 18:36:47 följande:
    Elison - tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva allt det där! Det hjälpte verkligen mycket för mitt dåliga samvete som försöker säga att jag gjort något fel...

Får jag vara så fräck att jag ställer en fråga? En av mina favoritfrukostar är havregrynsgröt med kanel och mjölk. Är det en bra frukost för mig numer, om jag håller igen lite på mjölken? Är osäker på hur kroppen reagerar på havregryn nämligen. :)
    Hehe det är en arbetsskada och något jag tycker är kul att skriva om ;) Sorry alla om jag kapar tråden... kan inte riktigt låta bli.

Det vill alltid vara mängden kolhydrater som påverkar blodsockret mest, ju mer kolhydrater desto högre stigning över tid, hur snabbt det stiger påverkas av kolhydraternas kvalite (mer eller mindre fiber). Det vill vara mer kolhydrater i 2 grova skivor av rågbröd än 1 tallrik med havregrynsgröt (lagat på 1 dl gryn). Alltså vill havregrynsgröt påverka blodsockret i mindre utsträckning än 2 skivor med bröd ;)

Så det är en finfin frukost, lösliga fiber från havregryn gör blodsockerstigningen långsammare. Vill du ha ännu mer mättnad och långsammare blodsockerstigning kan du lägga till lite krossade linfrön/andra frön/nötter, lite kli eller välja fiberberikad havregryn. 

Kolhydrater som äts tillsammans med lite fett och protein vill påverka blodsockert långsammare än  bara kolhydrater, så det kan faktiskt vara ide att kanske ta ett knäckebröd eller liknande med ett köttpålägg (lite extra järn dessutom), fisk, ost, ägg. 

Mjölken behöver vi för kalcium (specieltt nu i tredje trimestern) och d-vitamin.  Så mjölk i gröten ska du fortsätta med men tänk på vad du dricker till, någon har mjölk i gröten och dricker juice till det vill såklart påverka blodsockret en del. 

Kanel - det finns några studier som visar att kanel är positivt för blodsockret och att det kan sänka blodsockret men ta den infon med en nypa salt.. det finns ingen direkt data på hur mycket som behövs. Sen är ju kanel giftigt i större mängder (http://www.fragadietisten.se/livsmedel/farligt-med-for-mycket-kanel).  

• elinson
    Velociped skrev 2011-11-23 09:32:26 följande:
    Elison - usch då! Hjälper det om du äter? Lite nötter tycker jag brukar fungera bra.
    nej... :( Det blir snarare värre om jag äter, känns att det är liten plats i magsäcken nu. Men lite isvatten och öppet fönster hjälper lite.
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-24 02:53:59 följande:
    Glukosbelastning om fem timmar och jag ligger vaken för att jag är så törstig!! Jag som varenda natt i mitt liv vaknat och behövt dricka känner det som om jag ska torka ihop. Löjligt problem kanske men för mig rejält plågsamt! Får inte svälja en enda klunk vatten på ytterligare sju timmar! :(
    Det finns ju ingen logik till varför man inte skulle få dricka vatten fram till 1 timme innan testet...vatten påverkar ju inte blodsockret i sig men kan ju såklart påverka sockerlösningens koncentration om det dricks för nära inpå.

Sjukt?! Fråga varför!?
Svar på tråden Januaribebis 2012