Velociped skrev 2011-11-22 18:36:47 följande:
Elison - tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva allt det där! Det hjälpte verkligen mycket för mitt dåliga samvete som försöker säga att jag gjort något fel...
Får jag vara så fräck att jag ställer en fråga? En av mina favoritfrukostar är havregrynsgröt med kanel och mjölk. Är det en bra frukost för mig numer, om jag håller igen lite på mjölken? Är osäker på hur kroppen reagerar på havregryn nämligen. :)
Hehe det är en arbetsskada och något jag tycker är kul att skriva om ;) Sorry alla om jag kapar tråden... kan inte riktigt låta bli.
Det vill alltid vara mängden kolhydrater som påverkar blodsockret mest, ju mer kolhydrater desto högre stigning över tid, hur snabbt det stiger påverkas av kolhydraternas kvalite (mer eller mindre fiber). Det vill vara mer kolhydrater i 2 grova skivor av rågbröd än 1 tallrik med havregrynsgröt (lagat på 1 dl gryn). Alltså vill havregrynsgröt påverka blodsockret i mindre utsträckning än 2 skivor med bröd ;)
Så det är en finfin frukost, lösliga fiber från havregryn gör blodsockerstigningen långsammare. Vill du ha ännu mer mättnad och långsammare blodsockerstigning kan du lägga till lite krossade linfrön/andra frön/nötter, lite kli eller välja fiberberikad havregryn.
Kolhydrater som äts tillsammans med lite fett och protein vill påverka blodsockert långsammare än bara kolhydrater, så det kan faktiskt vara ide att kanske ta ett knäckebröd eller liknande med ett köttpålägg (lite extra järn dessutom), fisk, ost, ägg.
Mjölken behöver vi för kalcium (specieltt nu i tredje trimestern) och d-vitamin. Så mjölk i gröten ska du fortsätta med men tänk på vad du dricker till, någon har mjölk i gröten och dricker juice till det vill såklart påverka blodsockret en del.
Kanel - det finns några studier som visar att kanel är positivt för blodsockret och att det kan sänka blodsockret men ta den infon med en nypa salt.. det finns ingen direkt data på hur mycket som behövs. Sen är ju kanel giftigt i större mängder (
http://www.fragadietisten.se/livsmedel/farligt-med-for-mycket-kanel).