-
Han har fortsatt gott om plats och har väl varit lite all over, men sista veckan har han legat långt ner ja ;)GoodEnough mom skrev 2011-11-07 10:13:30 följande:Haha, samma här.. Får springa på toa jätteofta och känner mig ändå konstant kissig. Kanske ligger din bebis med långt ned? -
haha ja! Sambon påpekade i helgen att jag börjat rulla ur sängen istället för att sätta mig upp som tidigare.roxylady skrev 2011-11-07 11:02:15 följande:Undrar bara hur man ska palla ta sig ur sängen i slutet ens? Haha! Tycker redan att det är jobbigt på nätterna när man ska upp på toaletten. -
På barnens hus finns tvættmedel før fårskinn jag kommer tvætta det eftersom de flesta ær impregnerade. Beklager de norska bokstæverna
-
Jag är sjukskriven för grav. depression på 50%. Men det hjälper att ha något litet att göra varje dag. Typ planera middagen, måla lite, läser bebisböcker, telefon men vänner jag inte pratat med på länge, nu har jag inte ont så jag klarar promenader med hunden och det hjälper verkligen. Men om du kommer dig ut (med bil eller tll fots) så byt miljö, sitt på kafe o läs en bok/tidning. Jag deppar ihop fullständigt om jag hamnar i soffan hela dagen. Sen hjälper det att blogga o få skriva av sig lite ibland . Har du nån att prata med? Täta uppf hos BM eller psykolog?amadores skrev 2011-11-09 12:53:50 följande:Har BF 23/1 och har nyss blivit sjukskriven pga kraftig foglossning, Har nu varit hemma nästan en vecka och funderar på hur jag ska få tiden att gå tills januari. Är ganska rastlös av mig och försöker fylla dagarna med att "boa" inför bebisen men är rädd att veckorna ska bli väldigt långa nu...
Någon annan som är rädd för att bli lite deppig av att gå hemma så länge eller som har några tips på hur man gör för att undvika rastlöshet/deppighet? -
Jag har pratat mycket med min läkare om detta. Hon menar att en depression som kommer under grav. är en graviditetsdepression (inget mer spännade än så). Det är svårt att ge lyckolpiller udner graviditeten & amningen så de behandling som erbjuds iaf i Norge är psykolog. Jag är en av dem som har svårt PMS och är tydligen mer disponibel för att drabbas, enligt länken är även ensamstående mödrar och de som tidigare varit deprimerade riskgrupper.Pamper skrev 2011-11-09 23:11:44 följande:Detta här med grav. depp undrar jag över.....
nog för att jag e ensamstående o gravid men skulle d vara en indikation på att ja har lättare för att bli deppig?
och hur ska det behandlas i så fall??
Rädd är jag iaf o bm sa nu sist att hon var lite orolig för hur jag ska hantera förlossningen med tanke på att de e första o jag e ensam med barnet när jag sen e hemma.... (har en väninna som följer med på förlossningen)
Ja som sagt, första gången för mig hur skiljer man vanlig gravid depp från riktig depression????
http://web4health.info/sv/answers/bipolar-depr-ppd-risk.htm
Men sök hjälp, iaf i förebyggande syfte om du nu drabbas efter förlossningen så att du slipper söka den hjälpen då när man är som svagast. Jag är i lite bätter form nu och sjukskriven på 50% men det känns väldigt bra att både läkare och barnmorska vet att jag sliter och att de är uppmärksamma på om det går nedåt efter förlossningen. Men ta din depp på allvar och ta vara på dig. Jag finns på här på FL om du vill prata/skrivas ;) -
Ingen direkt hunger... snarare tvärt om. Väntar fortsatt på den. Men däremot törst! Extremt törstig mest hela tiden (funderar på om jag borde kolla blodsockret) det är ju också en dålig kombination att vara törstig hela tiden när man måste kissa stup i kvarten.GoodEnough mom skrev 2011-11-10 09:41:12 följande:Åh, jag med. Jag lider med av hunger och behöver småäta för halsbrännan så det känns som jag äter hela tiden :S Varje natt är jag uppe och kissar ett par gånger och är jätte hungrig men jag försöker alltid somna om ändå. Jag har börjat äta havregrynsgröt på kvällen och trots att jag egentligen tycker det är * så håller jag mig lite längre på natten utan hungerkänsla och sedan somnar jag snabbare med - tror det är för värmen :D -
Här (nordnorge) lämnar vi urinprov varje gång, tar blodtryck, mäter SF, Hb tas ca 1gg i månaden.
Sockret mäts bara bland riskgraviditeter och personer i risk för grav. diab.
-
Jag mår oxå illa igen, speciellt om morgonen... Spenderade hela södagen i bilen på norska smala slingrande vägar som inte direkt gjorde det bättre. O foglossning mest fram... Ja då har jag fått klaga lite jag med;) med vecka 29+2 så det närmar sig!!!
-
Jag vakande av en sammandragning för första gången inatt.. har tidigare känt lite sammandragningar om jag går fort och nästan alltid efter frukost på promenaden till jobb. Men den inatt gjorde verkligen ont, gick över på några några sekunder dock så jag kunde somna om.
Hoppas att denna natt blir utan SD, och helst utan kisspaus (önsketänkande).
-
Blev tvungen att kolla upp det (arbetsskada)..lullebo skrev 2011-11-18 19:53:19 följande:Då måste jag testa det. Funkar det lika bra med Finn Crisp tro?
FinnCrisp innehåller 3,6mg järn per 100g. Men bara 0,2 mg per bit.
Bevhovet ca 15mg daglig (om järndepåerna är bra).
Det innebär att det behövs 75st för att täcka behovet... (sen vet vi inte hur mycket som tas upp i tarmen).
Men 1 Finncrisp + 1msk bredbar leverpastej + en skiva paprika (för att öka upptaget av ikke hemjärn) ger hela 1mg och då håller det med 15 stycken ;)
80g blodpudding ger 15 mg
7st torkade aprikoser ger 2,9mg
250mg Välling (berikad) för vuxna ger 4,9mg
1st ägg ger 1mg
Så blodpudding till middag så är man räddad. Eller aprikoser som snacks, lite välling till frukost/kvällsmat och finncrisp med ägg eller leverpastej ;)