-
Man kan ju få en blödning i öppningsskedet efter att eller i samband med att slemproppen släppt. Det är säkert ingen fara, men bra att åka in och få kolla upp det! Vem vet du kanske får träffa liten snart ;)ccecy skrev 2012-01-16 17:42:23 följande:fått panik, eller mest för ja vet att ja ska ringa FL, fått en blödning, måste bara ta mig mod och ringa. o berätta för min mor också som skall komma med, det är en klar blödning nån som kan veta vad det är ? -
Ja! Jag har det likadant.. speciellt om nätterna, jag svettas så jag får svettpärlor i pannan. Det är mest när jag har mycket sammandragningar, jag tänker att kroppen jobbar för fullt. Livmodern är ju en stark muskel ;)misssally skrev 2012-01-17 12:39:21 följande:hej på er! Här händer det fortfarande ingenting, förutom lite sammandragningar då och då..
MEN, jag har börjat svettas som en gris idag... Är det någon mer som gör det? Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, vet ni?
Jag sitter still i soffan och det liksom rinner om mig, superfräscht!
.... -
Uppdatering, var hos BM idag.
Vecka 38+2
- BT 117/69 högt för att vara mig... men inga ödem, eller protein så ingen misstanke om havandeskapsförgiftning.
- Bebis ligger med huvudet ned men inte fixerad. BM misstänker även att han ligger lite halvt roterad med ansiktet framåt och inte in mot ryggen.. hmm hoppas han roterar åt rätt håll när det är dags. Han ligger med ryggen åt höger (min höger) vilket tydligen inte heller hör till normalen. (börjar bli lite ororlig).
- Vikt +10kg (har inte rört sig sista 2 veckorna).
- SF mått 36
- Slemproppen släppte inatt och under förmiddagen (efter en färdknäpp... kanske fungerar ändå). BM menar att enligt statistiken blir det födsel inom 7 dagar efter att slemproppen går så här sent i graviditeten. Så hoppas hoppas!!
-
Grattis!!!! Hoppas det tar fart för mig med såg att hon kom ganska tätt efter att slemproppen gått.Empa86 skrev 2012-01-19 17:23:48 följande:kl 12.53 kom världens finaste lilla tjej. 2 790 kg och 46cm lång. Född v 38+1. Hon är lite liten men ammar som ett proffs så det ska nog gå bra:) jag berättar mer sen! -
Nej några bebis ligger tydligen bara så, det gäller bara att han roterar åt rätt håll så han inte tar ett ärevarv det vet jag inte om jag orkar. Det som är lite läskigt är ju att han ev. har pannan framåt. Men vi hoppas han roterar rätt.Syoss skrev 2012-01-19 17:31:14 följande:elison: Min bebis har legat med ryggen åt min höger 3 månader nu och ligger fortfarande så. Så gott som fixerad, lite lite ruckbar bara. BF nu på lördag. Min bm har inte sagt nått om att det ska vara ett problem eller att det inte tillhör det normala :/ -
Här är en till som ligger vaken med molande värk i ryggen. Kom igen nu bebis, dra igång den här förlossningen!
-
Stort grattis till alla bebisar!
Jag är i vecka 38+4 och har ju några dagar kvar till BF men jag kan inte låta bli att blir lite avis på alla er som fått träffa era små mirakel. Blir galen av att gå hemma och vänta, ingen energi till att göra någonting alls. Undrar hur jag ska stå ut en vecka eller i värsta fall 3 veckor till.. :(
-
jag känner precis som du!Haanky skrev 2012-01-21 16:41:23 följande:Har inte nått bf riktigt än men oj ja e super trött på att vänta!!! ush ja orkar inte ha ont överallt mer!!!
jag vill ha tillbaka min kropp och mysa med min bebis utanför magen!!!!!!!!!!
-
30 januari så det är ju en stund kvar.
-
Funderar på om jag ska ringa FL, misstänker att jag läcker fostervatten. Slemproppen började lossna på torsdagen och sedan igår har jag haft vattnig flytning (som varken har lukt eller färg). Det är inte mycket men tillräckligt för att jag behöver ett trosskydd för att inte bli våt igenom trosorna. Hur skulle ni gjort? Är det önsketänkande för att få åka in?
-
Nejdå vi är fortsatt några som går med stor mage... åh hoppas och hoppas.mabuse skrev 2012-01-22 20:26:51 följande:Stort grattis till alla bebisar! Men usch, det börjar kännas ensamt härinne, kommer sitta sist kvar med magen här känns det som...
Måste fråga - har blivit ett nervvrak sedan igår kväll ungefär. Först igår morse kände jag mig helt drogad, som att jag fått något kraftigt avslappnande/sövande. Sedan igår kväll kom alla känslor. Jag fattar inte hur jag ska hantera det, jag bara gråter och gråter och jag förstår inte varför, allt känns hemskt och mörkt och svart, men samtidigt ombonat på något vis. Väldigt paradoxalt, och svårhanterligt förstås. Maken förstår inte vad det är med mig och jag tycker bara att han inte fattar någonting och känner mig ensammast i världen. Hormonstorm inför förlossningen?
Har en himla massa sammandragningar och molande mensvärk, men jag vågar inte tro på någonting...
Den hormonstormen du känner har jag haft igenom hela graviditeten och måttligt less nu. Hoppas det släpper med förlossningen. -
TACK! Ja vi ringde in, fick åka in och mycket riktigt det var fostervatten som sipprade. Eftersom det startade redan på lördagen blev vi lagt in och igångsättning väntar i gryningen ;)minjalin skrev 2012-01-22 19:12:28 följande:Jag hade ringt och frågat. Jag trodde jag bara hade vattniga flytningar men ringde och fick kollat upp det och det var vatten. Hem och vänta på starkare värkar och på natten satte det igång. -
uppdatering..
här sker det inte så mycket. Vi kom in inatt kl 01.00 pga vattenavgång den 22 jan. Fick mogningstabletter vid 03.00 och små värkar kom på en gång och jag låg vaken hela natten och morgonen. CTG visar regelbundna värkar va 3:e minut själv känner jag inte av dem...? Både bra och dåligt tänker jag. Livmortappen är borta och jag är öppen ett par cm men det går långsamt.
Nu ligger jag och äter chips, kollar familjeliv och väntar på vaktbyte så kvällsvakten kan ta ställning om det ska sättas igång med värkstimulerande dropp eller en ny tablett. Kan bli långvarig detta.
-
Det har inte hänt så mycket som dom hoppats sedan första tabletterna imorse så jag får en sovdos och sen startar vi igen imorgonbitti. Stor besvikelse här...Lilja5 skrev 2012-01-23 15:42:42 följande:usch så segt för dig! Får hoppas att det inte drar ut alldeles för mycket på tiden..
Dock skönt att vara på gång och veta att snart får du ändå träffa ditt barn =)
Håller tummarna för dig att det går hyffsat fort och inte blir för jobbigt!! -
Då var Viljar äntligen här! En tuff förlossningen för både mor och barn men nu börjar vi hämta igen oss!
Har skrivit en förlossningsberättelse i bloggen.

-
Delar ett tips jag fick av en barnmorska här på avdelningen innan mina värkar hade satt igång (och innan jag blev igångsatt) för att vidga bäckenet och mjuka upp inför förlossningen. Vi hoppas även på att värkarna skulle ta fart,
-Gå i sidled i trappan. Som en krabba alltså. Sjukhuset här har 9 våningar så vi gick och vi gick... jag blev igångsatt ändå men kanske fungerar det för nån.
Hoppas ni har era bebisar snart.
-
Ni med hund här!
Nu har vi kommit hem från sjukhuset och vi ska försöka hitta rutinerna som familj. Problemet är att min sambo jobbar 10-18 vilket betyder att jycken måste ut iallafall en gång mitt på dagen. Men sen har vi den där kylan min barnmorska menade att vi borde vänta 14 dagar med att ta lilleman ut i kylan men vad göra?
Hunden måste ju luftas även om det är -10...?
Hur har ni gjort kalla dagar? Stannat inne? Babybjörn under jackan? Ull och dun i vagnen?