• roxylady

Januaribebis 2012

Sapato skrev 2012-01-11 11:32:19 följande:
    Paet: Fick både amningsnapp och vanliga nappar på BB med sonen då det behövdes. Denna gång tänkte jag ta med det själv också ifall vi inte har samma tur att få det ifall det behövs.
    Ersättning kan väl vara super att ha hemma.
    Om min amning strular köper vi det på vägen hem, vår ica här i huset har öppen 7-22 varje dag eller statoil 500m bort som är öppet dygnet runt.

Idag ska jag packa Bb-väskan + sonens väska ifall han måste sova borta.
    Känns som jag ska glömma något, tur vi bor nära sjukhuset 5min med bil.

Nu drar måste jag ut och se människor, blir förvrastlös här hemma
    Okej det var ju bra! Vet faktiskt inte om man får det här uppe så tar med mig i värsta fall tänkte jag. Okej! Så det kan vara bra att ha någon napp med sig ändå kanske?

Känner så jag också faktiskt. Kan ju kännas mindre stressande att ha det. Ja jo vi kan ju egentligen också köpa det på vägen hem.. men känner att är man trött och bara vill raka vägen hem så har vi det. Vi har ju iofs 5min med bil till affären, till den som vi brukar handla på då. Har en på 10min gångavstånd men det orkar man ju inte nyförlöst kanske, plus att de har inte riktigt allt. Men skönt att ni har allt i huset Perfekt ju!

Okej! Jag har också försökt packa den lite. Men har inte fått ned något till oss ännu.. bara bebis. Känns som att dem kläder man vill ha med sig dit använder man ju nu. Så blir nog mitt i sista stund.. samma sak med hygienartiklar å sånt.. det använder man ju nu med. Hihi ja vi bor också så nära sjukhuset! Så det känns ju inte så farligt ändå
    Hur många ombyten ska du ha till bebis?

Okidoki! Ha så trevligt på promenaden eller vad du ska göra hehe  
  • roxylady
    zatori skrev 2012-01-11 11:45:27 följande:
    paet: På vår föräldrautbildning i måndags diskuterade vi amning. Min bm propagerade inte alls för att alla MÅSTE amma, vilket kändes väldigt skönt. Skit i vad din barnmorska säger! Gör som du själv vill, ingen kan tvinga dig till något. Det är dina bröst och ditt barn!
    Gud vad skönt att de var så! Även på vår föräldrautbildning så var de likadana där.. antar att hela mitt MVC är så! Suck.. jag som verkligen inte behöver det.. kan ju bara gissa hur BVC som ligger i samma kommer att vara på mig om det inte funkar.. uhh.. Skönt i alla fall att de är öppna för annat hos er också!
    Exakt! Men så känns det inte när de håller på sådär.. men men. Såklart man hoppas på att det kommer att funka ändå! Man vet ju inget Hur känner du inför amningen?
    Sapato skrev 2012-01-11 11:47:05 följande:
    Det är OKEJ

Har inte bestämt men tror 2st av varje i 50 och 56.
    Men blir nog heldräkter så tar inte så stor plats.
    Sonen hade 50 länge och gissar på att denna lille kille i min mage är ungefär lika stor.

Hur mycket packar ni andra med er??
     Hahahaha! Vilken tur Har förmåga att upprepa samma ord lite för många ggr ibland när jag svarar på fler frågor :p

Okej! Ja men så har vi också packat. En storlek av varje. Ja 50 är väl det vanligaste de har?
    Man är ju nyfiken på hur stora de är nu Jag kan inte tänka mig att min är så stor.. har inte särskilt stor mage och tycker inte att den är tung alls faktiskt! Konstigt nog.. Enda som är jobbigt är att ta sig ur sängen. Men annars är det nemas problemas! Hur har du det? 
  • roxylady
    Noras skrev 2012-01-11 12:19:12 följande:
    Känner igen mig allt för väl i det du skriver. Jag var väldigt ung då jag fick mitt första barn och "vågade" inte riktigt säga ifrån till amningen. Min dåvarande BM sade samma sak till mig då jag tog upp om amningen, och då jag låg på BB så var det amning, amning och åter amning. Jag sade till den ena sköterskan en gång att jag inte riktigt tyckte om hela saken med att amma. Då fick jag en blick av henne som sa mer än tusen ord om hennes åsikt, och så fick jag till svar att "alla mammor ska amma sitt barn!"
    Sköterskor kom in i rummet med jämna mellanrum och krånglade på med mina bröst hit och dit, dag ut och dag in, och jag vågade inte säga ifrån någon fler gång, trots att det var bland det värsta jag hade varit med om. Jag mådde verkligen illa åt alltihopa! Rynkar på näsan Till saken hör också att mitt barn hade svårt för att ta bröstet och det ville inte alls fungera. Då en av sköterskorna började prata om att det skulle sättas amningsnapp på mina bröst också så började jag att  mata ur flaska "i smyg", och då de kom in för att krångla på så sade jag att jag redan hade ammat.
    Nu den här gången så kommer jag inte ens att försöka amma. Har satt ner min fot direkt med det! Känner mig illamående bara jag tänker på det, och jag har också meddelat att jag inte tänker amma. Sen får de tycka och tänka precis vad f*n de vill om mig där på sjukhuset, hos BM osv. Man är inte en sämre mamma bara för att man inte ammar!
    Jag tänker ha gosiga matstunder med mitt barn, inte stressande och irriterande matstunder där både jag och barnet bara blir frustrerade!
    Skulle jag vara du så skulle jag säga precis vad jag tycker och tänker, och rent ut sagt skita i vad BM, sjukhuspersonal m.m. säger till dig. Matstunderna ska vara något härligt mellan förälder och barn, och det blir det inte om mamman ska utsättas för sådant som hon inte tycker känns bra! Sådant känner även barnet av!
    Ja jag förstår inte riktigt hysterin i det hela.. Varför kan man inte bara få göra som man vill om man redan har försökt?? Nu har ju jag aldrig gjort detta förut.. men tanken redan nu får mig att rygga. Det är inte så förutsättande tror jag att jag kommer att amma. Just det där med sjukhuspersonalen att de kan vara och klämma å hålla på har jag sagt till om. Det står i min sammanfattning och även i mitt fl-brev att jag vill inte att dom ska vara det. De kan ge tips med ord men inte med händer. Sedan kommer jag nog skicka ut dem eller tvinga dem att släppa hem mig om de håller på. Kommer att sätta ned foten och säga att jag blir arg om de tvingar mig till saker jag inte vill. Det värsta av allt var att BM sa att ALLA känner så i början att de inte vill. Det är ju rent bullshit det också.. Så säger hon bara för att hon vill att man ska tvinga sig själv. Varför ska man tvinga sig själv till något man inte vill? Känner mig så arg och besviken över detta faktiskt.

Gud vilket skit att de var in och klämde på dig hela tiden. Jag skulle bli skogstokig!!! Ja men det är super att du verkligen satt ned foten! Vad säger dom tillbaka nu då? Hoppas att de inte har mkt att säga då!! För de har de ju egentligen inte. Precis!! Barnet känner ju också av det.. mkt bättre att ha mysiga matstunder tillsammans.. annrs kommer man tycka att allt är ett helsike.. visst har jag hört att många kan känna att det är ett helvete precis innan det rinner till men att det sedan släpper. Men om det inte gör det efter det så borde man ju kunna börja flaskmata. Vilken ersättning använde du? Och kommer att använda? Kan ingenting om ersättning faktiskt. 
    Jo jag ska försöka att stänga det ute.. men man ju inte låta bli att bli lite ledsen :/
  • roxylady
    zatori skrev 2012-01-11 12:22:30 följande:
    paet: Jag vill jättegärna amma om det känns bra och om det funkar som det ska. Men jag tänker inte göra det till varje pris! Jag har flera vänner som tyckt det varit skitjobbigt psykiskt och man kan ju omöjligt veta innan om man kommer tycka det är sådär mysigt som många gör, eller om man bara känner sig som en mjölkmaskin och mår dåligt över det. Men jag har tänkt att testa om förutsättningarna finns där. :) Men som sagt, inte till varje pris!
    Samma här! Man vill ju inte göra det till varje pris. Ska ju kännas bra i det stora hela. 
    Precis.. man har ju ingen aning förens man provat. Så ska ju prova som sagt innan jag säger nått. Men är beredd på att jag inte kommer att vilja precis som att jag kanske kommer att vilja. 
    Ja att gå runt som en mjölkmaskin och bara känna sig som det måste vara skit..

Har en vän som vars vän inte ville sluta amma för att då blir ju barnet inte lika beroende av henne mer. Alltså? Är inte det lite egoistisk till och med? Tycker att pappan gärna kan mata ca varannan till var fjärde gång i alla fall! De ska ju knyta band de med. 

Men vi får ju hålla tummarna på att det funkar för oss alla  
  • roxylady
    partouze skrev 2012-01-11 12:19:34 följande:
    Har haft värkar i 4 timmar ni :) hoppas de inte avtar denna gången!!
    Ja hoppas det är på riktigt nu
  • roxylady
    Pebbles82 skrev 2012-01-11 14:01:15 följande:
    Spännande Partouze! Håller tummarna nu! 

paet: Tyvärr tror jag de flesta känner att barnmorskorna/personalen efter förlossningen trycker väldigt, väldigt hårt på amningen och jag tror främst där det är som det kan skära sig psykiskt med att man blir anti eftersom tjatet kommer igång. Jag skulle skriva in det som information i förlossningsbrevet att jag vill försöka, men att jag inte vill att de pressar mig angående amning om jag var du, för den informationen hänger i så fall säkert med vid överlämning mellan förlossning och BB! 

Pjuh. Nu är det ändå bara 2½ dag kvar att jobba, sen ska jag SOVA. Hela jag är helt slut nu, jag förstår inte hur jag orkat så här långt. Haha... 
    Jo nog gör dom det allt. Har redan hört att de är nästan ännu värre uppe här på vårt BB. Jag har faktiskt skrivit i brevet och även i sammanfattningen att jag inte vill att de ska vara där och klämma på mig. De får gärna säga till om jag gör fel. Men annars får de låta mig vara. Det är privat area tycker jag. 

Skönt Ja jag jobbade nästan lika länge. Jobbade min sista dag på nyårsafton. Tiden sedan dess har gått rättså fort ändå tycker jag. Alla säger att det är så trögt att vara hemma. Men jag sover så mkt så det är bara skönt att ha mkt tid på sig att göra det Vad jobbar du med? ja jag förstår det.. även om man inte har ett fysiskt tungt arbete så har man ju andra måsten när man arbetar. Så kände jag.. Såg att du har BF dagen efter mig också! Kul  
  • roxylady
    Sapato skrev 2012-01-11 14:02:58 följande:
    Paet: Låter rätt lika i våra graviditetet. Det jag tycker är allra jobbigast är att inte kunna sova på mage.
    Ja :) Haha jag med! Saknar det som bara den! Och även om man inte kommer igång med amning så kanske man får hård byst i början och lika stora som Dolly Partons och inte kan sova på mage på en gång ändå? Eller? *fniss* Men snart så kan vi äntligen sova på mage! Gud vad jag längtar! Somnar bäst så
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2012-01-11 14:46:40 följande:
    Paet: Jag födde ettan i Falun och de var inte på om amningen. De frågade om man ammade och jag bad att de skulle kolla att han sög rätt. Att de frågar handlar ju om att det är viktigt att barnet får mat. Säger man att det inte går kan man ju få ge ersättning redan på bb. MVC i Falun (gick ju där med ettan) pratade väldigt mycket om amning men det är nog i syfte att man ska vara förberedd på att det kanske inte går automatiskt och att det i början tar jättemycket tid. På bvc i Falun hade de inget emot ersättning. Frågade om jag kunde ge det till sonen eftersom han var så snuttig och min bvc-sköterska sa att det tycker jag du ska göra. Sen vägrade han flaskan så det blev aldrig någon ersättning för hans del.
    Vad jag vill säga är att jag tycker inte att du ska bestämma hur du vill göra nu. Se hur du känner efter förlossningen och känn ingen prestige i ammandet. Gör det du själv mår bäst av! Mår du bra, så kommer även ditt barn att må bra.
    Vad skönt att höra att de inte var på dig.. dessvärre har de varit på en av mina vänner. Men man får hoppas på att man får rätt personal när man är där. Absolut.. jag har sagt det till mig själv, min sambo och min BM att jag kommer att ge det ett ärligt försök och även att de får säga till om jag gör rätt eller fel där uppe. Bara de inte tar i mig. Men just nu känns allt bara så otroligt påtvingat att man tvekar och får konstiga tankar. Jag hoppas ju på att kunna amma och att jag kommer tycka om det. Men går det inte så går det inte. 
    Visst gick du på norslund? Det är inte riktigt lika nu som det var tidigare.. De har slagit ihop några och något ligger kvar.. vet inte riktigt hur det funkar nu.. men det är som ett centrum. Får hoppas att vårt BVC kommer att hjälpa mig och inte tvinga mig om det inte fungerar. Precis så känner jag också! 
Svar på tråden Januaribebis 2012