Noras skrev 2012-01-11 12:19:12 följande:
Känner igen mig allt för väl i det du skriver. Jag var väldigt ung då jag fick mitt första barn och "vågade" inte riktigt säga ifrån till amningen. Min dåvarande BM sade samma sak till mig då jag tog upp om amningen, och då jag låg på BB så var det amning, amning och åter amning. Jag sade till den ena sköterskan en gång att jag inte riktigt tyckte om hela saken med att amma. Då fick jag en blick av henne som sa mer än tusen ord om hennes åsikt, och så fick jag till svar att "alla mammor ska amma sitt barn!"
Sköterskor kom in i rummet med jämna mellanrum och krånglade på med mina bröst hit och dit, dag ut och dag in, och jag vågade inte säga ifrån någon fler gång, trots att det var bland det värsta jag hade varit med om. Jag mådde verkligen illa åt alltihopa!

Till saken hör också att mitt barn hade svårt för att ta bröstet och det ville inte alls fungera. Då en av sköterskorna började prata om att det skulle sättas amningsnapp på mina bröst också så började jag att mata ur flaska "i smyg", och då de kom in för att krångla på så sade jag att jag redan hade ammat.
Nu den här gången så kommer jag inte ens att försöka amma. Har satt ner min fot direkt med det! Känner mig illamående bara jag tänker på det, och jag har också meddelat att jag inte tänker amma. Sen får de tycka och tänka precis vad f*n de vill om mig där på sjukhuset, hos BM osv. Man är inte en sämre mamma bara för att man inte ammar!
Jag tänker ha gosiga matstunder med mitt barn, inte stressande och irriterande matstunder där både jag och barnet bara blir frustrerade!
Skulle jag vara du så skulle jag säga precis vad jag tycker och tänker, och rent ut sagt skita i vad BM, sjukhuspersonal m.m. säger till dig. Matstunderna ska vara något härligt mellan förälder och barn, och det blir det inte om mamman ska utsättas för sådant som hon inte tycker känns bra! Sådant känner även barnet av!
Ja jag förstår inte riktigt hysterin i det hela.. Varför kan man inte bara få göra som man vill om man redan har försökt?? Nu har ju jag aldrig gjort detta förut.. men tanken redan nu får mig att rygga. Det är inte så förutsättande tror jag att jag kommer att amma. Just det där med sjukhuspersonalen att de kan vara och klämma å hålla på har jag sagt till om. Det står i min sammanfattning och även i mitt fl-brev att jag vill inte att dom ska vara det. De kan ge tips med ord men inte med händer. Sedan kommer jag nog skicka ut dem eller tvinga dem att släppa hem mig om de håller på. Kommer att sätta ned foten och säga att jag blir arg om de tvingar mig till saker jag inte vill. Det värsta av allt var att BM sa att ALLA känner så i början att de inte vill. Det är ju rent bullshit det också.. Så säger hon bara för att hon vill att man ska tvinga sig själv. Varför ska man tvinga sig själv till något man inte vill? Känner mig så arg och besviken över detta faktiskt.
Gud vilket skit att de var in och klämde på dig hela tiden. Jag skulle bli skogstokig!!! Ja men det är super att du verkligen satt ned foten! Vad säger dom tillbaka nu då? Hoppas att de inte har mkt att säga då!! För de har de ju egentligen inte. Precis!! Barnet känner ju också av det.. mkt bättre att ha mysiga matstunder tillsammans.. annrs kommer man tycka att allt är ett helsike.. visst har jag hört att många kan känna att det är ett helvete precis innan det rinner till men att det sedan släpper. Men om det inte gör det efter det så borde man ju kunna börja flaskmata. Vilken ersättning använde du? Och kommer att använda? Kan ingenting om ersättning faktiskt.
Jo jag ska försöka att stänga det ute.. men man ju inte låta bli att bli lite ledsen :/