• roxylady

Januaribebis 2012

Fler än jag som har ett annorlunda ansikte? Håller på att bli tokig på att man har ett rundare ansikte och nästan iblan fylligare läppar?? Har sett foton på mig från sidan och det ser ut som jag har dubbelhaka.. uäk...

• roxylady

Känner mig så elak. Har haft dessa känslor sedan en liten tid tillbaka gällande amning. Har alltid känt att detta varit en självklarhet. Men till saken.. Jag tycker det känns jätteskrämmande att man ska låta sitt barn suga på ens bröstvårtor snart. Gillar knappt att komma åt dem själv ens. Förstår inte riktigt ännu hur jag ska kunna känna att det känns bra att amma? Jag vill såklart amma för mitt barns bästa! Men känner ändå en viss rädsla för när han ska ta tag i det..
    Någon mer som kände såhär inför ert första barn eller känner så nu också?? Hur tacklar man detta?:S

• roxylady
    Ms J skrev 2012-01-06 06:11:59 följande:
    Paet: Jag kan känna igen mig i det du skriver, så kände jag när jag väntade dottern. Det var ingen erogen zon för mig direkt och kände psykiskt obehag vid beröring. Mina tankar var med att jag ville gärna amma men hur i helsike ska det gå till? Nu vet jag inte om det hade med attan var lite omtöcknad direkt efter förlossningen men eftersom de sa att det var dags att börja amma nästan direkt efter dottern kom upp på magen hann jag inte tänka så mycket på det förrän hon låg vid bröstet och då kändes det helt plötsligt så naturligt, lite sv en aha-upplevelse. "Det är det här man ska ha dessa till, såklart!"

Hoppas du med får en positiv start på amningen när det är dags då du känner att du vill amma, skulle du inte göra det är ju ersättningen väldigt bra idag så ditt barn kommer oavsett få i sig bra mat!
    Nej men det är det inte för mig heller egentligen.. bara känner att det känns knepigt att någon ska gapa och sätta hela munnen på min bröstvårta. Det är nog förälragruppen som skrämde mig.. det kändes lite smått påtvingat? Sedan har man andra som nästan nyss fått barn på min sambos sida som förespråkar det som att man inte får göra nått annat än att amma. Skulle jag berätta detta för henne skulle hon halshugga mig känns det som.. vill gärna som sagt amma.. men det känns ju skrämmande när man ser andra amma sina barn.. hm.

Gud vad skönt att du kände så! Jag hoppas att jag kommer känna lika som du! Jo det är sant.. men bröstmjölken är väl ändå alltid bäst.. I alla fall den första mjölken.
    minjalin skrev 2012-01-06 08:15:05 följande:
    Känner inte igen känslorna men eftersom du vart så positiv innan så kanske du ska prova? Kan ju inte påstå att det är skönt i början utan gör ont som satan men det är en väldig tillfredställande känsla att ge sitt barn en sån fin gåva och se det ligga där så nöjt och smacka ^^ Men känns det inte bra ska man naturligtvis sluta och ge ersättning istället, men du kanske ångrar dig om du inte provar eftersom du så gärna ville innan? Tycker det är sjukt smidigt också att alltid ha maten nära till hands och perfekt temperatur. Det är döden att gå upp flera gånger varje natt för att blanda ersättning samtidigt som liten bara skriker tills den får sin mat. Lättare nu när man har en 2 åring som ibland vill ha välling på natten om det är tänder som bråkar eller han är sjuk. Då säger man bara "vänta lite så kommer jag snart med välling" och så ligger han där så snällt och tyst och väntar. Så var det inte när han var liten och ville ha mat när jag hade slutat amma. Det var gallskrik tills maten tystade mun ;)
    Jo jag ska prova. Det har jag sagt till mig själv hela tiden. Måste ge det åtminstonet en chans för jag vet ju inte hur det kommer att kännas och hur det kommer att bli. Det är nog den här propagandan på föräldragruppen och en i släkten på sambons sida som är lite för påtryckande när det gäller amning. Hon älskade ju det.. men jag vet ju inte hur det kommer att bli för mig. Klart det är bra att man förespråkar det.. men när hon pratar om det så känns det som inget annat är okej!

Så just nu.. när ingen får röra dem.. knappt jag själv så känner jag.. hur ska jag stå ut med att en hel mun bara suger tag hårt i min bröstvårta? Det skrämmer mig!! Sjuk känsla när det är vad man ska ge sitt barn egentligen.. men det är nog hur alla varit på mig innan jag ens hunnit få en egen uppfattning.. Jo det är ju helt klart bekvämare.. det förstår jag absolut. Jag hoppas att det kommer att fungera. Ja när de är äldre är det ju annorlunda Skrev i alla fall i fl-brevet att jag ville prova själv först innan någon kommer och klämmer på mig för att det ska fungera.. i med att jag själv ens vill ta i mina egna bröst.. har aldrig gillat dem och tycker det är så obehagligt.. min sambo får knappt ta i dem heller haha.
    fabler skrev 2012-01-06 09:18:15 följande:
    Paet: Jag har en vän som avstod från amningen för att hon inte kunde förlika sig med tanken med att någon skulle suga på hennes bröstvårtor. Men där måste du ju känna efter själv hur de känns.
    Jo jag har lovat mig själv att i alla fall prova! Måste ge det en chans ändå. Man vet ju inte hur det känns för ens man provat.
    Carolaj83 skrev 2012-01-06 09:29:05 följande:
    paet-tycker inte man ska känna sig tvungen att amma, med första barnet tjatade ALLA på mig o ville hjälpa till att hitta rätt teknik, när han var 6 dagar gamal fick vi åka in till astrid lindgrens barnsjukhus pga gulsot o där ÄNTLIGEN, brydde sig ingen om amning, när nöjde dom sig med att barnet fick i sig mat....så jag pumpade ut samt gav ersättning....sen amade jag bara honom i 3 månader innan jag gav upp....med andra barnet amade jag 1,5 år
    Nej det har du helt rätt i! Ja jag känner att folk kommer att vara så på mig också för de är redan på mig om att jag MÅSTE amma mitt barn osv.. i alla fall har den propagandan känts så från släkt och förälragruppen.. jag kan ha tagit det fel..  men det är så ens känslor är i alla fall.  Ja det är det där jag vill! Att man ska få prova själv utan att någon tittar på ungefär. Skrev i mitt fl-brev att jag ville prova helt själv utan att någon är där och klämmer och har sig. Det är ju bra att amma något än ingenting alls i alla fall! Tror inte det blir så många månader för mig heller. Men man vet ju aldrig i och för sig. Vet lite bara hur det är när jag har ont nånstans och måste använda det ändå.. då ger jag upp så lätt för att jag blir så arg för att det inte går som jag vill. Känner då att får jag så ont så jag måste stampa i golvet och bita mig i läppen varje gång mitt barn ska ha mat så vet jag att det kommer att bli tufft att fortsätta :(
  • roxylady
    minjalin skrev 2012-01-06 08:10:19 följande:
    Jo så jag hoppas det blir likadant denna gången. Mamma mådde jätteilla med sina två första för på den tiden låg man på rygg och födde, men med mig sen så fick hon stå på alla fyra mot en sackosäck och då slapp hon illamåendet och sprack inget. Första sprack hon hela vägen bak och andra blev hon klippt. Jag mådde inte så illa varken i början eller på slutet med Leon, men minns att jag mådde lite illa i slutet med honom men då fick jag akupunktur av sambons mammas man och det hjälpte. Ska få det idag så jag hoppas på att det hjälper den här gången med för denna gången är det ju värre, men inte så jag spyr och inte varje natt, men vissa nätter mår jag såpass illa att det är svårt att sova. Sen kan man väl må illa av smärtan också under förlossningen så det är väl inte alltid så att man bara mår illa den passagen utan vissa spyr ju hela förlossningen, men det är väl inte så vanligt.

Jo jag har beskrivit det som att på mig kändes det som att ryggraden liksom slets isär så det stämmer ju ganska bra med att ryggen går av ;) Men man vet ju att det inte är så utan bara känns så. Och sen var det ju topparna av värken som kändes så och det är ju ändå inte så många sekunder egentligen. Det kändes som en outhärdlig smärta när man var hacket under toppen och ändå stegrade det ändå mer, men sen när man vart på toppen och värken vände och hoppade ner till hacket under så kändes det helt plötsligt skönt för då hade man liksom vant sig vid ännu värre smärta. Hoppas du fattar min konstiga beskrivning xD det var nog därför jag i alla fall tyckte jag stod ut med värkarna, för det var så liten del av dom som jag upplevde som nästan outhärdlig smärta.
    Ursch vad jobbigt att må så illa Tror du att ställningen för att försöka underlätta från att spricka gör mkt för flera? Är ju lite rädd för att spricka som sagt..har även skrivit det.. läst om folk som blev uppklippta och sedan igensydda, fick två flikar i underlivet som skaver så hon kan inte leva som vanligt igen för att de gjorde fel? Det gör ju en ännu mer rädd! Ja det där med akupunktur verkar kanon! Hört att dom har det uppe på förlossningen här. Ska absolut prova det om jag känner att jag vill prova det just då. Ursch hoppas man slipper spy under hela förlossningen!!

Ursch och fy.. vad ont!! Jag kommer dö om det känns så :p
    Jo man vänjer ju sig säkert på så vis. Ja vi får se hur jag beskriver detta sedan haha. Jo jag förstod din beskrivning Men jag kan nog inte sätta mig in i HUR ont det gör. Uuhh det återstår att se Men det är nyttigt att lyssna på andras erfarenheter tror jag! Även om det är så olika för alla. Men ändå! Ont vet man ju att det kommer att göra.. helt klart!

Men en sak jag inte fattar egentligen..(flummiga tankar nu kanske) det är varför naturen skapat oss på detta viset att vi kan gå sönder när vi ska föda våra barn när allt annat är så bra när det är så naturligt som möjligt.. Undrar om förlossningarna är uppstressade på något vis.. vet inte hur mkt djuren går sönder när de föder.. men det låter ju inte hälsosamt i det stora hela egentligen hehe.
  • roxylady
    minjalin skrev 2012-01-06 13:06:16 följande:
    Ja det är ju lite löjligt att propagera så. Var och en får väl göra som den själv vill, men är väl lite tråkigt om man bestämmer sig helt innan att man inte vill med första barnet och inte ens provar, men som sagt får ju var och en göra som den själv vill. Jag tycker inte de tär nåt konstigt att amma ett spädbarn, men däremot skulle jag aldrig personligen kunna amma en 1-åring medan andra kan hålla på hur länge som helst så man är så olika. Mig frågade bm efter förlossningen om jag ville prova att amma och det ville jag så då fick jag lägga mig på sidan och så la dom honom intill min och så nappade han tag så fint i bröstet och sög med jättefin teknik. Så det var ingen som pillade på mina bröst utan bara jag och bebis :)
    Ja men eller hur.. det skrämmer ju bara en.. att man blir tvungen liksom? Men jo jag ska helt klart prova.. det är ju för barnets bästa helt klart. Nej en 1åring får gärna äta mat och dricka välling istället. Håller med dig i det.. kommer inte heller att amma så länge. Det vet jag.

Så vill jag ha det.. Så att det bara är vi två.. känns som en privat stund. Här berättade dock en vän att de började kläma igång henne och sätta dit barnet osv och hon vågade inte säga nej. Fattar seriöst inte hur man kan göra så.. det är ju ens egna kropp och man vill väl ha egen kontroll över den. Så jag hoppas de läser just en punkten lite granna.. våra fl brev är inte långa så jag hoppas att de inte hoppar över det och gör sådär.. vill inte verka otrevlig heller..
  • roxylady
    minjalin skrev 2012-01-06 13:18:26 följande:
    Jag vet inte. Det är ju så olika rön om hur man ska föda för att inte spricka. Det sägs ju att mest naturligt är att sitta på huk och föda och att indiankvinnor och liknande gör så, men andra hävdar att det går för fort att vara så upprätt så att man spricker lättare (dock är det bra att vara upprätt innan det är dags att krysta) Vissa säger att det är bättre att föda havsittande eller på alla fyra. En kompis mamma som är bm säger att ligga i gynställning är som att be om att spricka så det är så olika. Här föder flest halvsittandes läste jag nånstans för här är dom överens om att det är minst risk att spricka då men man får föda hur man vill. Ingen som tvingar en att vara halvsittande. Jag tyckte det var väldigt bekvämt så i alla fall i krystningsskedet. Hade ena benet uppe på stödet och andra nere och så var sängens ryggstöd uppe typ så jag halvsatt. Men mest överens är man väl om att bm inte ska försöka styra kvinnan så mycket utan att om kvinnan får krysta när hon känner att hon behöver och får föda i den ställningen hon vill så spricker man oftast minst. Men det är ju vanligare med instrument pga eda och så idag och då spricker man ju lättare eftersom det går fortare plus att kvinnan ofta har svårt att tyda kroppens signaler när hon fått eda eftersom man inte känner krystvärkarna lika tydligt utan får bli tillsagd att krysta. Sen dör ju många kvinnor i barnsäng i fattiga länder och förr i tiden så det är ju så naturen är gjord, att endast de bäst lämpade överlever och för generna vidare. De kvinnorna som inte var gjorda för att föda barn sorterades bort och så är det ju med djur också. Men sen är väl djurbebisar oftast mindre i förhållande till mammans stl. Människan har ju väldigt stort huvud pga vår stora hjärna. Sen är ju egentligen inte människobebisar färdiga när de föds och extremt hjälplösa men skulle vi vart gravida längre hade vi inte kunnat föda barnet för det hade blivit för stort så naturen är ju ganska bra funtad ändå. Sen läkte man väl ihop lite si och så förr, nu sys ju många för funktionens eller utseendets skull, medan vissa sys för att de spruckit riktigt riktigt illa. Jag har också en kompis som syddes fel och hade jätteont efteråt vid sex och så. Anledningen till att hon sprack så illa var att bebisens hjärtslag slutade helt så dom fick lägga sig på hennes mage och trycka ut honom så hon gick sönder och samman. Andra barnet sprack hon ingenting och blev helt återställd där nere från första förlossningen så hon är glad att hon valde bort kejsarsnitt fast hon kunde fått det om hon velat :P

Jag kan inte heller komma ihåg hur ont det verkligen gjorde. Man glömmer det väldigt fort och det är väl tur det ;) Vet bara att jag tyckte det kändes som att ryggen slets i tusen bitar men att försöka minnas smärtan går inte så jag kommer nog känna sen när det är dags att "shit, var det så här ont det gjorde!?" :P
    Ja det kan nog vara ganska så individuellt hur man lättast underlättar att spricka tror jag. Men man får testa och se vad som passar bäst sedan.
    Jo våra bebisar är ju mkt större än deras.. det där med att våra är mer hjälplösa satt vi och pratade om idag också. En hund klarar ju sig snabbare än en människa. Rättså intressant ändå faktiskt tycker jag! Men mamman stöter ju också bort sina ungar i deras natur så de måste ju. Men häftigt ändå.
    Ja det där med att få problem efteråt pga flikar osv efter sprickning är jag nästan mest rädd för. Ursch stackarn det kan inte ha varit lätt för henne :( Vad läskigt att det slutade slå.. fy vilken panik!!!!!!

Nä men det är väl ganska bra att man glömer av hur ont det gjorde? Annars vill man ju säkert inte göra det igen;)
    Ja snart blir du påmind igen ;)
  • roxylady
    shadowstorm skrev 2012-01-06 13:29:30 följande:
    Sen tycker jag INGEN har rätt att döma en kvinna som väljer bort att inte amma, det är helt och hållet ens eget val och varför man väljer bort det har ingen med att göra! Jag fick utstå en riktigt terror när jag fick sonen, sköterskor som var och skulle lägga han rätt och tryckte in mitt bröst i hans mun och jag mådde så dåligt hur jag kände mig som ett objekt...Allt var bara stress "har du ammat?" fick jag höra minst 1 gång i timmen veckan vi var inlagda på BB....OCH det stod i mina papper att jag bad om att få tabletter för stoppa mjölken men det vägra de acceptera på BB!! Och  hur mycket jag än försökte få dem att fatta att jag ville ge ersättning vägra dem och fortsatte gnälla om amningen.

När jag kom hem hade jag fått en svår Baby blue och jag kunde inte känna en känsla för mitt barn på 2-3 månader jag var som en robot som gick omkring hemma och bara gjorde det jag skulle.....DET VAR FRUKTANSVÄRT!

Nu kommer jag känna hur jag vill ha det!? och det står klart och tydligt i mina papper att INGEN rör min mina bröst och försöker tvinga mig till nåt utan att vill jag ha råd och stöd BER jag om det!!!!!!
    Håller med dig. Det är så jag känner också.. man gör det som fungerar bäst för båda två.Ursch vad jobbigt att de var på dig.. det där är jag nästan rädd för att de kommer att göra på mig också. Har också skrivit om det att jag inte vill att de ska vara på mig gällande det.. förstår inte hysterin. Nä fy vad elakt av dem att göra som DE vill och inte som DU ville.. gaaah.. vissa tror att de kan styra och ställa hur som helst..
    Jag förstår det.. man blir ju skrämd över hur andra ska vara på en.. hade nog också reagerat så efteråt.. bara gjort det man skulle men inte njutit någonting...
  • roxylady
    Wicky81: Ursch vilken jobbig start att få det så.. Det är det där jag är rädd för också.. Skönt att det ändå det gick bra med pumpen sedan. Men förstår att det måste ha känts fruktansvärt att inte funkade.. Men det är ju bra att det finns så mkt hjälpmedel som det trots allt finns idag.
    Skönt att du känner dig mer säker denna gången!! Vilken ersättning ska man köpa hem??

Pebbles82: Ja det är en lustig känsla faktiskt.. känner mig elak som ens tänker på det.. man vill ju så gärna ge sitt barn det bästa såklart.. Så det gör ont innan man ens hunnit få såriga bröstvårtor?? Aj aj.. då kommer man heller inte kunna njuta av det ens om man känner att det var inte så farligt.. förstår att du inte tyckte det var särskilt mysigt då.. uhh.. det här låter ju tuffare än vad det är.. Vet!! Jag måste prova först innan jag uttalar mig.. men tankarna går ju i ett ändå.
    Okej men du läkte bra ändå så att du inte har problem nu efteråt för att du sprack?
  • roxylady
    fabler skrev 2012-01-07 12:03:47 följande:
    Våran lilla flicka kom imorse 7.29! När jag igår stängde av datorn och reste mig ur soffan så gick vattnet så då åkte vi in för koll och blev kvar. Har sovit knappt 1.5 timme inatt. Är kvar på förlossningen och väntar på barnläkaren sen hoppas vi få åka hem för det är magsjuka på bb.
    Grattis!!!! Vad mysigt!! Nalle
    Åh nej gör det?!? Hoppas min bebis inte vill ut precis just nu då.. att kräkas första dagarna med hög feber skulle ju vara förjävligt.. fick du liberoväskan där uppe nu??
  • roxylady
    shadowstorm skrev 2012-01-07 17:24:42 följande:
    Se bara till att ha skin på näsan :) Så ska det nog gå bra. :) Hur gammal är du? För jag vet en kompis som också fick barn vid 22-24 som upplevde samma sak. Men sen har jag bekanta som varit äldre och de har inte råkat ut för nåt liknade. Så jag får känslan att de såg mig som liten och jag behövde liksom "hjälp". Men det blev väääldigt fel.

Denna gång går jag in med en annan inställning, men jag vet redan att blir jag kvar på BB av någon anledning kommer amning gå åt skogen. Jag vill vara hemma i lugn och ro. Och jag kommer aldrig vara den som ammar inför folk....Som sagt det är nåt med amning som känns fel för mig....har flera vänner som inte alls förstår mina känslor och rent utsagt säger att jag är okänslig och kall.
    Oh ja! :) Ska vara tuff mot dem. Blir tokig när någon gör något mot min vilja. Har skrivit att jag inte vill att de ska vara på mig för att jag inte gillar att bli tagen på min byst samt att jag vill prova själv första gången. Men sedan får de gärna komma med tips om det inte funkar och jag känner att jag vill ha det då. Men funkar det inte sedan heller så får de hjälpa mig på bästa sätt för att börja med ersättningen istället. Jag är 26, hoppas de inte ser mig som liten då :) Ursch vad jobbigt att de var så :( Ja guuud..

Ja men precis.. jag vill nog inte heller sitta och dra fram brösten inför folk sådär.. urscha.. så känner redan nu innan jag ens vet hur det är att jag vill göra det själv hemma i sådana fall. Här uppe blir man på BB i två dygn när man är förstföderska.. så hoppas jag får vara lite ifred nånstans.. annars åker jag nästan hem :p Bor bara 10min bort med bil från BB så kanske man kan åka hem ändå.
    Ja samma här.. de tycker att jag är jättetaskig som ens har de här känslorna.. de skickar hemsidor om amning till höger och vänster till mig.. det gör ju att man blir ännu mer skraj
Svar på tråden Januaribebis 2012