Ms J skrev 2012-01-06 06:11:59 följande:
Paet: Jag kan känna igen mig i det du skriver, så kände jag när jag väntade dottern. Det var ingen erogen zon för mig direkt och kände psykiskt obehag vid beröring. Mina tankar var med att jag ville gärna amma men hur i helsike ska det gå till? Nu vet jag inte om det hade med attan var lite omtöcknad direkt efter förlossningen men eftersom de sa att det var dags att börja amma nästan direkt efter dottern kom upp på magen hann jag inte tänka så mycket på det förrän hon låg vid bröstet och då kändes det helt plötsligt så naturligt, lite sv en aha-upplevelse. "Det är det här man ska ha dessa till, såklart!"
Hoppas du med får en positiv start på amningen när det är dags då du känner att du vill amma, skulle du inte göra det är ju ersättningen väldigt bra idag så ditt barn kommer oavsett få i sig bra mat!
Nej men det är det inte för mig heller egentligen.. bara känner att det känns knepigt att någon ska gapa och sätta hela munnen på min bröstvårta. Det är nog förälragruppen som skrämde mig.. det kändes lite smått påtvingat? Sedan har man andra som nästan nyss fått barn på min sambos sida som förespråkar det som att man inte får göra nått annat än att amma. Skulle jag berätta detta för henne skulle hon halshugga mig känns det som.. vill gärna som sagt amma.. men det känns ju skrämmande när man ser andra amma sina barn.. hm.
Gud vad skönt att du kände så! Jag hoppas att jag kommer känna lika som du! Jo det är sant.. men bröstmjölken är väl ändå alltid bäst.. I alla fall den första mjölken.
minjalin skrev 2012-01-06 08:15:05 följande:
Känner inte igen känslorna men eftersom du vart så positiv innan så kanske du ska prova? Kan ju inte påstå att det är skönt i början utan gör ont som satan men det är en väldig tillfredställande känsla att ge sitt barn en sån fin gåva och se det ligga där så nöjt och smacka ^^ Men känns det inte bra ska man naturligtvis sluta och ge ersättning istället, men du kanske ångrar dig om du inte provar eftersom du så gärna ville innan? Tycker det är sjukt smidigt också att alltid ha maten nära till hands och perfekt temperatur. Det är döden att gå upp flera gånger varje natt för att blanda ersättning samtidigt som liten bara skriker tills den får sin mat. Lättare nu när man har en 2 åring som ibland vill ha välling på natten om det är tänder som bråkar eller han är sjuk. Då säger man bara "vänta lite så kommer jag snart med välling" och så ligger han där så snällt och tyst och väntar. Så var det inte när han var liten och ville ha mat när jag hade slutat amma. Det var gallskrik tills maten tystade mun ;)
Jo jag ska prova. Det har jag sagt till mig själv hela tiden. Måste ge det åtminstonet en chans för jag vet ju inte hur det kommer att kännas och hur det kommer att bli. Det är nog den här propagandan på föräldragruppen och en i släkten på sambons sida som är lite för påtryckande när det gäller amning. Hon älskade ju det.. men jag vet ju inte hur det kommer att bli för mig. Klart det är bra att man förespråkar det.. men när hon pratar om det så känns det som inget annat är okej!
Så just nu.. när ingen får röra dem.. knappt jag själv så känner jag.. hur ska jag stå ut med att en hel mun bara suger tag hårt i min bröstvårta? Det skrämmer mig!! Sjuk känsla när det är vad man ska ge sitt barn egentligen.. men det är nog hur alla varit på mig innan jag ens hunnit få en egen uppfattning.. Jo det är ju helt klart bekvämare.. det förstår jag absolut. Jag hoppas att det kommer att fungera. Ja när de är äldre är det ju annorlunda

Skrev i alla fall i fl-brevet att jag ville prova själv först innan någon kommer och klämmer på mig för att det ska fungera.. i med att jag själv ens vill ta i mina egna bröst.. har aldrig gillat dem och tycker det är så obehagligt.. min sambo får knappt ta i dem heller haha.
fabler skrev 2012-01-06 09:18:15 följande:
Paet: Jag har en vän som avstod från amningen för att hon inte kunde förlika sig med tanken med att någon skulle suga på hennes bröstvårtor. Men där måste du ju känna efter själv hur de känns.
Jo jag har lovat mig själv att i alla fall prova! Måste ge det en chans ändå. Man vet ju inte hur det känns för ens man provat.
Carolaj83 skrev 2012-01-06 09:29:05 följande:
paet-tycker inte man ska känna sig tvungen att amma, med första barnet tjatade ALLA på mig o ville hjälpa till att hitta rätt teknik, när han var 6 dagar gamal fick vi åka in till astrid lindgrens barnsjukhus pga gulsot o där ÄNTLIGEN, brydde sig ingen om amning, när nöjde dom sig med att barnet fick i sig mat....så jag pumpade ut samt gav ersättning....sen amade jag bara honom i 3 månader innan jag gav upp....med andra barnet amade jag 1,5 år
Nej det har du helt rätt i! Ja jag känner att folk kommer att vara så på mig också för de är redan på mig om att jag MÅSTE amma mitt barn osv.. i alla fall har den propagandan känts så från släkt och förälragruppen.. jag kan ha tagit det fel.. men det är så ens känslor är i alla fall. Ja det är det där jag vill! Att man ska få prova själv utan att någon tittar på ungefär. Skrev i mitt fl-brev att jag ville prova helt själv utan att någon är där och klämmer och har sig. Det är ju bra att amma något än ingenting alls i alla fall! Tror inte det blir så många månader för mig heller. Men man vet ju aldrig i och för sig. Vet lite bara hur det är när jag har ont nånstans och måste använda det ändå.. då ger jag upp så lätt för att jag blir så arg för att det inte går som jag vill. Känner då att får jag så ont så jag måste stampa i golvet och bita mig i läppen varje gång mitt barn ska ha mat så vet jag att det kommer att bli tufft att fortsätta :(