• roxylady

Januaribebis 2012

shadowstorm skrev 2012-01-10 12:44:24 följande:
    Ingen av er som kan reda ut denna soppa? Jag känner mig HELT borta i skallen

www.familjeliv.se/Forum-3-41/m62928713.html
    Har du prov att att fråga experten? FK finns ju där med. Då får du svar direkt från dem också. Låter ju som att du ska få FP beräknat på ditt gamla jobb om de säger det. Att studera verkar vara en överhoppbar tid. Och det är ju jättebra! 
  • roxylady
    shadowstorm skrev 2012-01-10 13:37:19 följande:
    Nu har jag pratat med FK igen och det verkar som de ska vara sådär... Men jag ropar inte hej innan jag ser pengarna ;P Men håller tummarna EXTREMT hårt för handlar om över 4000 kr mer i månaden
    Vad skönt! Det är ju superbra att det är så! Jag menar lite ska man väl få för att man pluggar?

• roxylady
    curiosa skrev 2012-01-10 16:27:58 följande:
    Ja då var vi hemma igen med lilla Emma som föddes i baksätet på bilen halvvägs till förlossningen i måndags kl 10.02.
    Hade ju haft känningar sen ca 1 på natten och vattnet gick vid 9 och sen åkte vi men hann som sagt inte in.
    Sambon fick agera barnmorska med sos i telefonen och hela Emma hann födas fram innan ambulansen var på plats.
    Nu gick allt bara bra och hon mår som en prinsessa.
    3990g och 52 cm lång, född i v 39+4 (precis som henne två äldre halvsyskon)
    Hade tänkt att amma henne men får henne inte att suga, inte ens med hjälp av personalen på bb så nu har vi gett henne tillägg. Det gör inte så mkt för min del för båda mina stora är flaskmatade men jag hade ställt mig in på att amma.
    Så nu hoppar vi vidare in i nästa grupp :)
    Grattis!! Wow vilken förlossning!! Skönt att allt gick bra!
  • roxylady

Måste få gnälla lite.. jag har aldrig varit med om på maken att få så död ansiktsfärg... vågar aldrig gå ut osminkad kan jag ju säga.. och sedan tycker jag att mina läppar är större ibland.. min ansiktsform är annorlunda.. tur att man inte behöver visa sig bland folk varje dag längre..

Fler som känner som jag?

• roxylady

Fy vad jobbigt Leia hoppas att det sätter igång ordentligt imorgon nu då!!

Jag måste få gnälla lite. Var nyss hos BM och det kändes som att hon tvingar mig att amma. Jag vet ju inte nu idag om jag vill det förens jag provat. Men hon sa att man inte får ge upp förens efter MÅNADER av försök. Vadå inte FÅR??? Det handlar inte om att ge upp. Det handlar om att känns det bara fel så kommer inte barnet att gilla det heller. Jag vet att alla BMs är utbildade i att propagandera om amning. Men man behöver väl inte känna sig tvingad?? Tanken just nu att en mun ska täcka hela min bröstvårta skrämmer mig ju. Det hjälps inte att jag säger det. Varför känns det som att man inte får bestämma över sin egen kropp????? Blir tokig, arg och ledsen Trodde inte min BM var såhär. Hon är så bra i allt annat!

• roxylady

Sapato och Carolaj83: Jo jag gjorde det. Men kände att jag knappt ägde min egen kropp när hon sa så Nä men eller hur. Hon tyckte inte ens att jag behövde ha ersättning hemma för det bara förstör ännu mer. Men tänk om det inte funkar eller att barnet inte får i sig mat?!? Då måste man ju ha det hemma och vara beredd!! Att säga åt nån att inte ens ha det hemma. Ja då undrar man ju hur de tänker? Suck.

Tack för att ni lyssnar!!:)

• roxylady

Pebbles82: Jo jag slog verkligen dövörat till. Höll på att bli tokig på att jag inte ens fick ha flaska och ersättning hemma i fall!! Det lär man ju ha. Det funkar inte för alla. Hon verkade inte förstå det Nej men eller hur!? Man kan ju inte tvinga någon. Det ger verkligen motsatt effekt. Jag har ju sagt att jag ska försöka. Tycker det borde räcka faktiskt. Är dem på dig också?
    Tack för att du lyssnar:)

• roxylady
    Moniqe1979 skrev 2012-01-11 10:49:14 följande:
    tyvär är det nog många som råkat ut för att välmenande barnmorskor och anna BB personal stressat sönder amningen för dem genom att göra det just till ett tvång/måste etc för A och O när det gäller amning är att man behöver koppa av spänner man sig/stressad etc så kan det hämma utdrivnings reflexen och då POFF är man i en ond cirkel med missnöjd bebis och stressad mamma som känner sig otillräcklig osv.
    jag har ersättning hemma TROTS att jag har alla ambitioner i världen att amma även detta knyte men att den står där är en trygghetsfaktor i sig som kan hjälpa mig att koppla av, det epslar ingen roll när på dygnet strular det så FINNS maten där bara tanken är lugnande...
    Ja jag känner mig stressad redan nu.. har ingen aning hur jag vill göra. Fungerar det så är det ju bra. Men gör det inte det så kan man ju inte så mkt göra.. Att man ska kämpa i månader låter ju konstigt. Jag menar.. månader.. man slutar ju amma efter några månader. Jag tror inte jag kommer att amma upp till året om jag kommer att amma. Förstår inte hysterin. Visst är det bra om det funkar.. men man kan ju som sagt inte tvinga det att funka heller.. på henne låter det som att ALLA kan. Precis.. så känner jag också. Därför kommer vi att ha ersättning och flaskor hemma.. flaskorna får man ju använding av senare ändå när välling ska börja ges.
    Velociped skrev 2012-01-11 10:51:48 följande:
    Paet - skit i vad hon säger! Råmjölken är självklart bra för barnet om man kan ge den, men annars menade de på föräldrautbildningen att ersättningen idag är jättebra. Det är också viktigt att man mår bra som mamma, andra viktiga saker som t.ex. anknytningen kan ju påverkad om mamman mår mycket dåligt.

Och angående ersättning... Jag vill försöka amma till varje pris men min bm tycker att jag ändå ska ha ersättning hemma ifall att! Det enda som det kan riskera är att vi får slänga den om eller när den visar sig inte behövas.

Usch vad dåligt jag formulerar mig idag, hoppas det bra begripligt. :)
     Jo jag ska föröska göra det.. jag är väl djävulen i hennes ögon nu att jag sa emot lite. För att jag sa att jag ville försöka innan jag bestämmer mig. Ja ersättningen är ju verkligen jättebra! Förstår inte varför jag ska ens chansa på att INTE ha något hemma ens. Det får mig att förstå att hon vill att jag ska TVINGA mig själv till att amma. Exakt.. barnet kanske inte mår så bra av det om jag inte gör det.. Vet att när jag var bebis ville jag hellre ha flaskan för att jag fick i mig mer på en gång då. Så det kan ju vara så också.

Ja jag med absolut, måste ju i alla fall försöka.. Man vet ju inte hur nånting är förens man försökt.. men det är ju skönt att ha hemma så man vet.

Nehe då! Jag förstår  
  • roxylady
    Pebbles82 skrev 2012-01-11 11:03:22 följande:
    Nej, min BM skulle aldrig få för sig att pracka på sig av SINA åsikter. Men så har jag fått för mig att du är lite yngre också? Och ni har tydligen inte rätt att bestämma själva (obs - det var alltså ett skämt från min sida). 

Jag tycker tvärtom att det är jättebra att vara förberedd. Ha alla hjälpmedel du kan ha hemma för att slippa känna den stressen och istället få känslan att "Äh, då kan jag alltid ta till det här och det här". För av någon anledning får i alla fall jag lite mer djävlar anamma när jag inte känner lika hård press över saker jag MÅSTE prestera.

Amningsnapp (för att avlasta bröstvårtorna och man slipper få sår), bröstvårtskräm (för de lite ömma och kanske såriga vårtorna) och eventuellt bröstluftare (för såriga bröstvårtor så att de har fritt utrymme istället för att gnidas mot tröja/BH) var sånt jag hade hemma. Och så en flaska och ersättning såklart. De tre första alternativen använde jag, flaskan stod länge och stirrade på mig.
    Ja du.. jag vet faktiskt inte. Jag vet inte? Är 3 år yngre än dig Om du är född 82 som det står i ditt namn he he. Här uppe är man tydligen inte så ung om man är 26.. tror mest på att det är för att man är förstagångare faktiskt. Ha ha ja men det verkar ju som så nästan faktiskt Tungan ute

Ja men det tycker jag också.. man slappnar ju av mer då. Har fått alla tips av andra att det är bra att ha hemma. Förstår inte vad hon menar med att inte ens ha det hemma.. som att tvinga igång något. Det kan man ju inte. Exakt.. det kan ju vara så det känns! 

Ja en sådan napp har jag faktiskt också skaffat mig. Men jag fick knappt ens använda nappar enligt BM för att det kunde bli fel. Jag har hört att det är bullshit. Man ska ju inte använda det i anslutning till amningen kanske för att de kanske kunde mixa ihop det. Men det behöver man ju inte.. suck.. vet varken ut eller in ;)
  • roxylady
    Pebbles82 skrev 2012-01-11 11:16:27 följande:
    Jaha... nåja, jag tycker vi är rätt unga ändå.. Men ja, förstagångsföräldrar blir säkert mer åtgångna. Jag hade ju jordens lugnaste (samma) BM redan förra gången och min BVC tant är precis likadan. "Om du inte känner att det ÄR rätt så kommer det aldrig bli rätt" var hennes mantra. 

Alltså med amningsnapp menar jag en liten plastbit som du sätter över bröstvårtan när du ska amma för att bebisen inte ska suga direkt på det såriga området. Eller om man har platta bröstvårtor kan den behövas för att bebisen ska få tag överhuvudtaget. 
    Vanlig napp hade vi såklart också hemma, men den fick ligga och vänta i någon vecka innan den började användas trots att amningen satt på en gång.  

Haha ja men det tycker jag också Jo absolut det tror jag också.. Gud vad skönt! Min BM har jag alltid gillat också. Bara att just detta gillade jag inte.. suck..

Jo jag förstod det.. beskrev nog lite klantigt där tror jag Det är en sådan på bröstvårtan jag har införskaffat och tänker ha med mig upp till BB. Ja man har ju rättså platta. Blir dom verkligen som spenar av att man ammar eller behåller dem sin form? För vad BM från föräldragruppen sa så ändras dom inte pga amning. Man har samma bröstvårtor hela tiden. Man vill ju inte få spenar heller riktigt..

Och så var det vanliga nappar som hon inte tyckte att jag skulle ta med mig alls. Men det kanske är så.. men att ha det hemma är ju bra. Det har vi i alla fall hemma ändå Kan väl vara rättså skönt att ha på natten om bebis vill ha napp?
Svar på tråden Januaribebis 2012