• roxylady

Januaribebis 2012

Wicky81 skrev 2012-01-08 13:25:02 följande:
    Jag tror att idag är det vanligt att mammor väljer bort amning så BVC säger inte så mycket (hoppas jag). Det är ju bara för dom att inse fakta och bara va tyst.....Så jag hoppas för din skull att det kommer gå bra (vilket jag tror) och att dom låter dig vara med ditt beslut vad det än må vara.
    Jag tänkte på om du oroar dig för det där med råmjölken om du nu inte vill amma redan från början så be om hjälp på BB att pumpa ur första dygnen eller nått så då får ju bäbis i sig det endå :) Och man kan ha mysigt och ha närkontakt endå fastän man flaskmatar.....Så lösningar finns det :D

Javisst är jag från Dalarna jag med :D Om du bor i "Kopparstaden" så bor jag i Vasaloppscentrum :D ca 5 mil till både Sälen och Mora :D
    Får du föda i Falun då oxå eller vart kommer du åka?
    Vi har 15 mil till Falun så man har lite ångest med att hinna fram. Men min dotters förlossning var så seg så jag är ingen snabbföderska så jag hoppas att det ska gå bra. Men att sitta 15 mil med värkar är inget jag ser fram emot..
    Dottern är född i Mora men dom la ju ner BB och förlossning för oss för nått år sen.
    Ja hoppas det :) Har inte pratat med min egen BM så mkt om amning faktiskt. Bara med den BM som hade hand om föräldragruppen. Men hon är ju superför det så jag kunde inte uttrycka mig där tyvärr.. Läskig video visade de också med bröst stora som bara den och bröstvårtor lika långa som blyertspennor hehe :p Så man blev nog en aningens avskräckt där med. Ja jag hoppas också det! Att pumpa ur råmjölken låter ju som en superbra lösning om det skulle bli så illa :)

Härligt!! Har ni mkt snö nu? Vi har bara nån centimeter.. knappt det :(
    Japp det blir det. Bor bara 10min med bil från faluns BB så det är perfekt. Känns som man kommer att kunna stanna hemma en längre stund innan man börjar ta sig dit. Plus att man kanske kan ta sig hem på tidig hemgång också trots att man är förstagångsföderska.. är ju så enkelt att ta sig dit igen om man inte har allt för ont.  Oj 15 mil är banne mig långt!! Hur lång tid tar det för er att åka hit? Har ni varit och kollat så ni vet var ni ska? Ja jag hörde att de stängde i Mora för nått år sedan.. mkt dumt!! Hört att Mora var bättre än Falun också! Hoppas att även denna förlossningen tar lite längre tid då :) När har du BF?
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2012-01-08 20:54:05 följande:
    Var det en norsk film om amning? Vi fick se en på föräldrautbildningen då vi väntade sonen. Bodde i Falun då, så tänkte att det kanske är en film mvc i Dalarna gillar.
    Var ingen norsk film. Var en svensk. Okej! Hehe ja kanske det? Minns inte vad den hette faktiskt. Men den var smått skrämmande iaf.. såg ut som bebisarna skulle äta upp hela bröstet ungefär...
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2012-01-08 20:54:05 följande:
    Var det en norsk film om amning? Vi fick se en på föräldrautbildningen då vi väntade sonen. Bodde i Falun då, så tänkte att det kanske är en film mvc i Dalarna gillar.
    Oj trodde du skrev, "vad var det för norsk film?" Sorry.. är så trött så jag vet knappt vad jag läser ;) Var den bra eller lika skrämmande?
  • roxylady
    PrickenoGrodan skrev 2012-01-08 21:06:26 följande:
    Den var FÖR MYCKET! Sprutande bröst och klämig. Det var amning när man gick på tur och på den fina restaurangen osv osv. Tänkte att de kanske visade den ännu. (Norslunds mvc)
    Denna var också för mkt tycker jag.. kändes inte alls ens gulligt att se alla dessa kvinnors hängbröst och långa spenar.. alla ser ju inte ut så. Jag kommer inte att se ut så.. BM sa också det att de förändras inte och blir sådär. Visst spelar det självklart ingen roll hur man ser ut.. men jag gillade inte att stirra på dem där läckande spenarna iaf... Men det var likadant här.. det var snuskigt nästan.. tycker att detta är så privat.. denna videon var nästan likadan då isf.. Nu hör nordslund ihop med alla andra. Är ett och samma centrum nu förtiden.. men iaf.. nää.. det var en av anledningarna som fick mig att bli avskräckt när det gäller amning faktiskt!! Sedan är det ju såklart mkt annat med.
  • roxylady
    twistedtofit skrev 2012-01-08 22:30:50 följande:
    Den från babyproffsen!
    Håller med.. blev inte heller allt för imponerad utav den.. men fick en från affären jag köpte vagnen på (bigbaby i sollentuna, Sthlm) var mkt bättre. Även den från apoteksgruppen var bättre. Ångrar mig dock att jag tog blöjhink med två av lådorna.. kommer ju inte att använda dem... Har du fixat så att du kan få en från apoteksgruppen då?
  • roxylady
    Skåne85 skrev 2012-01-08 23:02:38 följande:
    Hur gör man ny för att få ut den fr. Babyproffsen ? Jag vet att jag anmälde det i början jag blev gravid..., har jag det i mailen då eller ?
    (senil)
    Man fick ett mail :)

Alltså.. jag tänker på livet efter förlossningen.. hur länge blöder man egentligen?? Det är inget BM tar upp alls.. men man hör att andra blöder i veckor!!!! Inte kan mysa med sin sambo/man på flera månader.. känns som att livet med ens egna kropp kommer att vara trist ett tag framöver efteråt.
  • roxylady
    Moniqe1979 skrev 2012-01-09 00:07:32 följande:
    Efter min första förlossning blödde jag totalt 11 veckor men då visade det sig efter 8 veckor att det satt en bit moderkaka kvar i livmodern som gjorde att jag blödde så fick läggas in och skrapas (det barnet överlevde ej föddes aldeeles för tidigt så moderkakakn var inte "mogen)

Efter andra som var fullgången blödde jag 6 veckor och det är mer "normalt" men många har bara som en lite längre kraftigare mens sen är det över...

Kan säga att det tog nästan 2,5 år efter andra förlossningen innan underlivet och sex kändes som innan och det var ju mindre roligt... och typiskt nog när sex började bli RIKTIGT roligt igen på alla fronter ja då blev vi ju såklart gravida igen (otippat va   )

hade rent generellt svårt för sex hela amnings perioden då det var torrt där nere (hormonernas fel inte brist på lust) och att så fort jag kände lust så började brösten läcka som såll och det blev bara kladdigt och smetigt
    Åh jag beklagar :( Måste ha varit riktigt tufft :(

Ja 6 veckor kanske man kan stå ut med.. har dock hört dem som blödit i mer än tre månader.. men då kanske man kollar upp det? Kan det bli så att man knappt blöder nått alls??

Oj.. ja jag kanske har all rätt i att vara skrämd om hur man mår efteråt :(

Ja.. kanske det är tråden i hetaste debbatterna som fått mig på senaste dagarna att bli ännu mera skraj för förlossningen nu. Jag som ändå har tagit det ganska lungt gällande det. Men att det är så himla många som inte blir återställda och inte kan leva normala liv.. ja då blir jag banne mig rädd :( Tydligen kan tex Norge och Finland underlätta att spricka ända ned i baken på något vis.. men inte Sverige.. de bryr sig inte lika mkt.. gud vad skönt att höra det.. NEJ... fy.. jag vill inte spricka så mkt.. jag vill kunna göra saker efter min förlossning.. inte behöva sitta på en sittring i ett år efteråt.. inte kunna gosa med min sambo.. fy tusan.. kunde knappt sova i natt efter att ha läst det där.. verkar vanligare än vad man tror :( Ångest nu.. fy.. Förlåt för mitt depprimerande inlägg
  • roxylady
    chasmin skrev 2012-01-09 13:00:02 följande:
    En liten uppmuntran... jag födde för en knapp vecka sen och har inte ont alls. Fick sy några stygn men kunde åka hem samma dag och har inte haft ont alls. Jag blöder ungefär som vid en sparsam mens så här efter en vecka och kunde i princip röra mig som vanligt direkt. Visst kan det uppstå mycket tok men oftast går det bara bra! Kram och lycka till!
    Tack för ditt uppmuntrande inlägg! Precis vad jag behöver nu! 
    Skönt att du mår bra! Jag hoppas verkligen jag får det som dig. 
    Och skönt att höra att det faktiskt oftast går bra också!
    Kram!! 
Svar på tråden Januaribebis 2012