• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • curiosa
    Empa86 skrev 2011-10-25 15:36:59 följande:
    Är det någon mer än jag som har blivit dum i huvudet under graviditeten? Igår körde jag rakt in i planket på parkeringen med bilen när jag egentligen tänkt backa. Sambon tog mina bilnycklar så nu blir det buss för min del framöver. Undra hur det ska gå att börja ett nytt jobb i morgon...
    Japp. Kan inte prata, komma ihåg saker eller göra nått rätt längre.
    Och så säger de att amningshjärnan blir ännu värre...HJÄLP :P
  • jordgubbe0812

Såhär jag fattat det.

Halten TSH i blodet ska inte vara över 5.0. Om man är gravid och tidigare har diagnos ska den inte vara över 2.5 typ.
    Har man inte blivit behandlad tidigare så är gränsvärdet antingen runt 2.5 eller 4 eller 5 beroende på vem du frågar.

TSH-värdet förändras i din kropp under graviditeten. I början är det vanligast att den sjunker under startvärdet för att i slutet av graviditeten stiga över startvärdet. Då den viktigaste utvecklingen är i början då TSH värdet vanligast är lägre än normalt så tror jag inte det är någon fara.

Vilken TSH - nivå hade du?

(jag hade 3.9 innan jag blev gravid och det hade sjunkit till 1.1 i vecka 13).  Sen dess har jag inte mätt men det kanske är dags att fråga efter ett nytt mått). Jag medicinerar inte då mina läkare hade 5 som gränsvärde.           

• Empa86
    curiosa skrev 2011-10-25 15:43:46 följande:
    Japp. Kan inte prata, komma ihåg saker eller göra nått rätt längre.
    Och så säger de att amningshjärnan blir ännu värre...HJÄLP :P
    Haha ja vi får se hur det går då, IQ badbollFlört
  • Snusmumriken80
    zatori skrev 2011-10-25 15:43:36 följande:
    Usch, jag är så jävla nervös nu! :(
    För att göra en lång historia kort: Jag går hos en endokrinolog (hormondoktor) för att jag har en störning i hypofysen (som producerar olika hormon) samt har en liten, godartad tumör på hypofysen. Har ätit medicin för detta ända tills jag blev gravid då jag fick sluta tillfälligt. Nu har jag ett inplanerat läkarbesök hos min hormondoktor på fredag och inför det har jag tagit prover. Det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning (den har varit normal tidigare) och idag fick jag brev hem om att jag ska börja medicinera med Levaxin. Jag vet heller inte hur högt eller lågt från referensvärdet jag låg...

Nu när jag googlar hypotyreos/låg ämnesomsättning fick jag se att om den är obehandlad kan det påverka barnet i magen negativt och de kan få hjärnskador och allt möjligt! Nu blir jag svinrädd för att jag gått med detta en längre tid och att det ska vara något fel på min bebis. Jag ringde till endokrinmottagningen för att försöka prata med en sköterska eller få en telefontid med min doktor, men telefontiden var slut så ingen svarade. Jag ska som sagt till doktorn på fredag men vet fan inte om jag orkar gå och oroa mig så länge! Ringde då istället min bm, men hon svarade inte så jag ringde en annan bm på samma mottagning som inte heller svarade. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Är det någon här som vet något om det där med låg ämnesomsättning och dess påverkan på bebisen i magen nu när jag inte medicinerar med Levaxin ännu??? Jättetacksam för svar.
    Jag lider av låg ämnesomsättning, har gjort sen 2004 och äter medicin dagligen. Är jätteviktigt, speciellt då man är gravid jo, de har stenkoll på mig på mvc nu och även sen då bebis är född så ska jag gå 1 gång/månad o ta blodprov för att kolla värdena och justera medicinmängden. Så är nog viktigt att få hjälp snarast möjligt för det.

Läkaren på mvc skällde ut mig, har slarvat med mina mediciner, men nu tusan tar jag alla dagar, vilket jag måste göra resten av mitt liv.  Behöver inte ha skadat bebisen din, men bra om du får hjälp! 
    *mamma till B-05, F-07, B-08*
  • zatori

stas: Tack för svar. Det hade varit så jävla mycket lättare att relatera till problemet om man visste vad värdet låg på och det stod naturligtvis inte i brevet. Det var mkt därför jag ringde in, för att få reda på om det är långt utanför referensvärdet! Ska ringa in imorgon igen direkt på deras telefontid. Måste försöka koppla bort det lite för jag blir så nervös att jag mår illa av denna oron. :(

Snutti80: Men usch, nu blir jag ÄNNU mer nervös. :(

• SFHelen

Det där men underbara män som hjälper till har jag lite historier om, hihi:

När jag väntade vår son (första barnet) fick jag inte göra så mycket för min man, då han var nervös för både det ena och det andra. Så när vi i runt v.30 va till ikea o handlade en ny tv-hylla, bord mm åkte jag före hem med dem sakerna medan min man och hans pappa hämta hem tv vi köpte med den andra bilen och resten av möblerna. 
    När jag kom hem kom en kompis förbi och hon hjälpte mig bära upp allt till vår lägenhet på andra våningen och ni kan ju gissa va jag fick för respons när killarna kom.... de va inte: va duktiga ni är... nej nej utan JAG fick en utskälling av både min man och min svärfar! Kan tillägga att det var svärfars 3 barnbarn som låg i magen så han vet att man kan leva rätt så normalt).
     O jag fick ju hjälpt med, va ju inte direkt att jag lyfte upp allt själv.

När jag väntade andra (dottern) monterade jag ner en bokhylla och tog ett plan i taget och kasta ut utanför ytterdörren till vårt hus och då fick man låååånga pekfingret av min man. en riktig uppläxning om att man ska ta det lugnt när man är gravid! 

Nu när vi väntar tredje får jag knappt göra nått och börjar känna mig som en handikappas som inte kan göra nånting (fast jag kan det, men inte får). fast denna gång kan jag förstå honom, inge kul o ligga på neonatal. Men nånting måste jag ju få göra. Än så länge är jag glad att jag får bära upp o ner tvätten här hemma.... Har en man som ställer upp med allt. Får knappt bära handväskan själv när vi är ute och ännu mindre kassar eller barn.             

• Snusmumriken80
    jordgubbe0812 skrev 2011-10-25 16:16:31 följande:

Såhär jag fattat det.

Halten TSH i blodet ska inte vara över 5.0. Om man är gravid och tidigare har diagnos ska den inte vara över 2.5 typ.
    Har man inte blivit behandlad tidigare så är gränsvärdet antingen runt 2.5 eller 4 eller 5 beroende på vem du frågar.

TSH-värdet förändras i din kropp under graviditeten. I början är det vanligast att den sjunker under startvärdet för att i slutet av graviditeten stiga över startvärdet. Då den viktigaste utvecklingen är i början då TSH värdet vanligast är lägre än normalt så tror jag inte det är någon fara.

Vilken TSH - nivå hade du?

(jag hade 3.9 innan jag blev gravid och det hade sjunkit till 1.1 i vecka 13).  Sen dess har jag inte mätt men det kanske är dags att fråga efter ett nytt mått). Jag medicinerar inte då mina läkare hade 5 som gränsvärde.           

Jag tror jag har rekordet. Fick barn i maj 2008 och efter d sluta jag eller glömde bort pillrena. I december mådde jag skit, deprimerad, trött, allmänt irriterad, var och tog prover och hade 53 Då vart d ordning o reda igen sen och nu måste jag skärpa mig. Har på påminnelse i telefon alla dagar för att komma ihåg dem. Nu låg det på 2,7, så det var rätt okej. 
  • Snusmumriken80
    zatori skrev 2011-10-25 16:34:46 följande:
    stas: Tack för svar. Det hade varit så jävla mycket lättare att relatera till problemet om man visste vad värdet låg på och det stod naturligtvis inte i brevet. Det var mkt därför jag ringde in, för att få reda på om det är långt utanför referensvärdet! Ska ringa in imorgon igen direkt på deras telefontid. Måste försöka koppla bort det lite för jag blir så nervös att jag mår illa av denna oron. :(

Snutti80: Men usch, nu blir jag ÄNNU mer nervös. :(

Nej, det hjälper inte att bli mer nervös. Var glad att du får hjälp. Det är extremt viktigt, det är ett som är säkert. Förlåt:( Men det är sanningen! Dock så hjälper d ju inte att va nervös. Koppla av och var glad att du ska träffa öäkare och få hjälp!
  • carooo

Det här med att bli lite korkad i skallen när man är gravid så utspelade sig detta hemma i hallen i morse:

Jag: Kan du ge mig min tallrik?
    Min man... öhhhh va?
    Jag: Det är bråttom, måste till jobbet ju! Tallriken tack....
    Min man... va?
    Jag: TALLRIKEN!!!
    Min man: Den du åt på imorse eller?
    Jag: Va??
    Min man: Tallriken?
    Jag: Vad då tallrik, vad fan ska jag med en tallrik till, jag vill ha min kappa! Kan du hämta den ur garderoben, jag har bråttom!
    Min man: Aha!! Kappan ja... Fast du sa tallrik...

Lite puckad blir man allt!

• Empa86
    carooo skrev 2011-10-25 17:13:53 följande:

Det här med att bli lite korkad i skallen när man är gravid så utspelade sig detta hemma i hallen i morse:

Jag: Kan du ge mig min tallrik?
    Min man... öhhhh va?
    Jag: Det är bråttom, måste till jobbet ju! Tallriken tack....
    Min man... va?
    Jag: TALLRIKEN!!!
    Min man: Den du åt på imorse eller?
    Jag: Va??
    Min man: Tallriken?
    Jag: Vad då tallrik, vad fan ska jag med en tallrik till, jag vill ha min kappa! Kan du hämta den ur garderoben, jag har bråttom!
    Min man: Aha!! Kappan ja... Fast du sa tallrik...

Lite puckad blir man allt!