zatori skrev 2011-10-25 15:43:36 följande:
Usch, jag är så jävla nervös nu! :(
För att göra en lång historia kort: Jag går hos en endokrinolog (hormondoktor) för att jag har en störning i hypofysen (som producerar olika hormon) samt har en liten, godartad tumör på hypofysen. Har ätit medicin för detta ända tills jag blev gravid då jag fick sluta tillfälligt. Nu har jag ett inplanerat läkarbesök hos min hormondoktor på fredag och inför det har jag tagit prover. Det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning (den har varit normal tidigare) och idag fick jag brev hem om att jag ska börja medicinera med Levaxin. Jag vet heller inte hur högt eller lågt från referensvärdet jag låg...
Nu när jag googlar hypotyreos/låg ämnesomsättning fick jag se att om den är obehandlad kan det påverka barnet i magen negativt och de kan få hjärnskador och allt möjligt! Nu blir jag svinrädd för att jag gått med detta en längre tid och att det ska vara något fel på min bebis. Jag ringde till endokrinmottagningen för att försöka prata med en sköterska eller få en telefontid med min doktor, men telefontiden var slut så ingen svarade. Jag ska som sagt till doktorn på fredag men vet fan inte om jag orkar gå och oroa mig så länge! Ringde då istället min bm, men hon svarade inte så jag ringde en annan bm på samma mottagning som inte heller svarade. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Är det någon här som vet något om det där med låg ämnesomsättning och dess påverkan på bebisen i magen nu när jag inte medicinerar med Levaxin ännu??? Jättetacksam för svar.
Jag lider av låg ämnesomsättning, har gjort sen 2004 och äter medicin dagligen. Är jätteviktigt, speciellt då man är gravid jo, de har stenkoll på mig på mvc nu och även sen då bebis är född så ska jag gå 1 gång/månad o ta blodprov för att kolla värdena och justera medicinmängden. Så är nog viktigt att få hjälp snarast möjligt för det.
Läkaren på mvc skällde ut mig, har slarvat med mina mediciner, men nu tusan tar jag alla dagar, vilket jag måste göra resten av mitt liv. Behöver inte ha skadat bebisen din, men bra om du får hjälp!