zatori skrev 2011-10-25 15:43:36 följande:
Usch, jag är så jävla nervös nu! :(
För att göra en lång historia kort: Jag går hos en endokrinolog (hormondoktor) för att jag har en störning i hypofysen (som producerar olika hormon) samt har en liten, godartad tumör på hypofysen. Har ätit medicin för detta ända tills jag blev gravid då jag fick sluta tillfälligt. Nu har jag ett inplanerat läkarbesök hos min hormondoktor på fredag och inför det har jag tagit prover. Det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning (den har varit normal tidigare) och idag fick jag brev hem om att jag ska börja medicinera med Levaxin. Jag vet heller inte hur högt eller lågt från referensvärdet jag låg...
Nu när jag googlar hypotyreos/låg ämnesomsättning fick jag se att om den är obehandlad kan det påverka barnet i magen negativt och de kan få hjärnskador och allt möjligt! Nu blir jag svinrädd för att jag gått med detta en längre tid och att det ska vara något fel på min bebis. Jag ringde till endokrinmottagningen för att försöka prata med en sköterska eller få en telefontid med min doktor, men telefontiden var slut så ingen svarade. Jag ska som sagt till doktorn på fredag men vet fan inte om jag orkar gå och oroa mig så länge! Ringde då istället min bm, men hon svarade inte så jag ringde en annan bm på samma mottagning som inte heller svarade. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.
Är det någon här som vet något om det där med låg ämnesomsättning och dess påverkan på bebisen i magen nu när jag inte medicinerar med Levaxin ännu??? Jättetacksam för svar.
Jag har ätit Levaxin i snart två år och nu under graviditeten är dom extra noga och kolla mina värden och se till att justera min medicinering.
Tyvärr vet jag inte om jag är hög eller låg men jag tror det är hög ämnesomsättning jag har.
Det enda jag vet är att det är noga att ha koll så det ligger stabilt för som du skriver så är det inte bra om det är ur balans under graviditet just för barnet., Hur pass farligt det är vet jag inte riktigt. Jag slarvade ganska mycket i början av graviditeten då jag är skitdålig på att ha koll. Så min barnmorska sa åt mig på skarpen att jag får inte slarva så nu hjälper både man och dotter har koll på mig. Jag blev själv orolig så jag fick mig en liten näsbränna för man vill ju såklart inte göra nått som är dålig för barnet.
Så jag förstår din oro. Det enda jag kan säga är att läs inget mer om det på nätet då det kan vara väldigt uppblåst info utan se till att få tag på din läkare så du får raka svar. Och vi alla är olika och inget är ju klart förrän dom tagit alla prover för att se hur just du ligger.
Men får jag bara säga att jag tycker det är konstigt att dom inte kollat upp sånt på dig från första början iom att du har dom problemen du har sedan innan.
Men prova 1177 annars....dom kanske kan ge dig svar...
Kanske inte bästa svaret från mig men jag hoppas du får den hjälpen du ska ha....
missable skrev 2011-10-25 14:42:35 följande:
skönt att du fick en ny, ska hon följa dig resten av graviditeten nu då?
vilken vecka är du i?? Jag hade SFmått 27 när jag var där förra torsdagen var då i v 27 (26+4)
Ja det lät som jag ska ha henne nu tiden ut :D Så det var ju skönt iom att jag trodde att jag skulle åka på att få olika hela tiden, Hade ju inte känts sådär jättekul....
Jag är i v 25 + 3 idag :D Så då ligger vi ganska lika :D