• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Wicky81
    minjalin skrev 2011-11-03 10:08:11 följande:
    Du får säkert beviljad. Har aldrig hört om nån som jobbar inom vården som inte fått det :) Ja, jag har börjat må lite dåligt vissa dagar så jag känner noll motivation och orkar ingenting typ men det är i alla fall inte varje dag hela graviditeten som det nästa var förra gången. Hatade att vara gravid förra gången, men nu njuter jag fastän det är en hel del krämpor. Mina krämpor går inte att lindra så mycket men dom är lättare att hantera när man inte mår dåligt psykiskt så på så sätt känns det lättare :) Har åderbråck i underlivet som börjar bli värre nu när bebis tryckt sig ner och dessutom börjar bli tung, (Gör sjukt ont när man står nån längre stund eftersom det är helt svullet och deformerat typ) ett ljumskbråck på ena sidan, foglossning, jobbigt att andas liggande, mycket sammandragningar och börjar bli trött i rygg och revben. Men foglossningen är i alla fall bättre nu än vad den var när den började så det är ju alltid nåt :) Sen är jag glad att allt ser bra ut förövrigt med blodtryck och blodsocker och sånt som vissa i tråden har massa problem med. Får hålla tummarna att urinodlingen inte visar nåt heller. Är mest nervös över att få GBS denna graviditeten också för då kommer jag vara orolig att inte hinna in för antibiotika under förlossningen. Första förlossningen gick fort för att vara förstföderska (5 timmar från första riktiga värk, men bara 2 timmar som verkligen gjorde ont) Men ingen idé att bygga upp massa i onödan innan man vet :p

Hur mår du och så? 
    Usch åderbråck där nere låter absolut inget kul. Kan föreställa mig att det måste göra jätteont och vara besvärligt :S
    Men det är bra att du försöker njuta och se det positiva :)

Jo då jag mår ganska bra förutom värken. Idag tex har jag skitont fram i blygdbenet om man säger så jag antar att det är foglossning även där nu :P Kan ju knappt gå....är ju värre än det jag har i höfterna och ryggen :O
    För övrigt ser även mina prover bra ut, socker, blodtryck, urin, järn osv...var lite låg i blodtrycket ett tag men det var bättre sist jag tog det så det är ju bra. Känns även skillnad då jag inte får yrsel så fort jag reser mig :P
    Äter Levaxin och medicinering av det ser oxå bra ut, jämt och stabilt :D
    Det jag kan tycka är att tiden springer iväg rent allmänt och att jag inte hinner nånting. Tycker det är massor kvar att inhandla till bäbisen och inget namn har vi...suck!
    Men jag/vi har väntat på denna bäbis så länge så jag försöker njuta jag med så mycket jag bara kan denna tid och längtar efter honom så mycket :)
  • minjalin
    ccecy skrev 2011-11-03 13:48:35 följande:
    Skönt o höra, så mycke tal o alla smärtlindringar o saker, o jag som har fobi för strupor, vet dock inte hur ja klarat ta 3tatueringar, men det känns som att de inte är samma sak. Så jag kan tänka mig att ta bedövningsmedel om det verkligen ite går utan, ja utesluter nog inte dom helt även om jag helst avstår dom :)  men lustgas kan ja nog tänka mig använda mig av :) Hur lång var din första förlossning då ? :) tror de kan bli jobbigt om det är en långdragen förlossning att orka med :p 
    Nä så tänkte jag också. Att jag ville inte ha EDA om jag absolut inte behövde det. Men hade jag haft så ont som jag hade i slutskedet när jag öppnade mig 2 cm på 20 minuter i flera timmar så hade jag nog tackat ja ;) Jag hade värkar hela dan som bara var som små ilningar i ryggen så dom gjorde inte ont och jag kände bara topparna som små ilningar. Men jag räknar från första riktiga värken som verkligen kändes när den började och slutade och som jag vaknade på natten av och den kom 5 timmar innan han var ute. Men första 2 timmarna hade jag inte ont utan det var väldigt lindriga värkar som kom tätt men jag åkte in efter 2 timmar och då var jag öppen 6 cm och då började värkarna kännas, men var inte alls speciellt jobbiga utan helt okej. Började med lustgas efter en timme och då började det göra ont på riktigt och värkarna var täta och intensiva men då var det ju snart dags att krysta och sen var man fullt upptagen med det och sen var han ute :P En riktigt drömförlossning måste jag säga :) Men är rädd för att det kan gå ruskigt fort nästa gång dock!
  • minjalin
    Wicky81 skrev 2011-11-03 15:43:30 följande:
    Usch åderbråck där nere låter absolut inget kul. Kan föreställa mig att det måste göra jätteont och vara besvärligt :S
    Men det är bra att du försöker njuta och se det positiva :)

Jo då jag mår ganska bra förutom värken. Idag tex har jag skitont fram i blygdbenet om man säger så jag antar att det är foglossning även där nu :P Kan ju knappt gå....är ju värre än det jag har i höfterna och ryggen :O
    För övrigt ser även mina prover bra ut, socker, blodtryck, urin, järn osv...var lite låg i blodtrycket ett tag men det var bättre sist jag tog det så det är ju bra. Känns även skillnad då jag inte får yrsel så fort jag reser mig :P
    Äter Levaxin och medicinering av det ser oxå bra ut, jämt och stabilt :D
    Det jag kan tycka är att tiden springer iväg rent allmänt och att jag inte hinner nånting. Tycker det är massor kvar att inhandla till bäbisen och inget namn har vi...suck!
    Men jag/vi har väntat på denna bäbis så länge så jag försöker njuta jag med så mycket jag bara kan denna tid och längtar efter honom så mycket :)
    Nä det är ingen hit. Fick det förra gången med men då kom dom typ 10 veckor senare än den här gången :P Men det är tur att dom oftast försvinner efter förlossningen i alla fall :)

Usch, foglossning fram är hundra gånger värre än bak! Hoppas det lättar för dig snart i alla fall! Det är fördelen med foglossning, att det faktiskt kan bli bättre. Lågt blodtryck är ingen hit, men nästan hellre det än högt i alla fall för det är ju inte farligt, men jobbigt.

Ja usch vad fort den här graviditeten går. Den förra sniglade sig fram men nu när jag har barn tycker jag tiden går ruggigt fort :p Namn har vi klart och det mesta har vi ju kvar sen sonen, plus köpt lite grejer så som ståbräda och lite kläder och så, så det mesta är nog färdigt nu skulle jag tro. Tog det lång tid för er att bli gravida?
  • ccecy
    minjalin skrev 2011-11-03 17:31:37 följande:
    Nä så tänkte jag också. Att jag ville inte ha EDA om jag absolut inte behövde det. Men hade jag haft så ont som jag hade i slutskedet när jag öppnade mig 2 cm på 20 minuter i flera timmar så hade jag nog tackat ja ;) Jag hade värkar hela dan som bara var som små ilningar i ryggen så dom gjorde inte ont och jag kände bara topparna som små ilningar. Men jag räknar från första riktiga värken som verkligen kändes när den började och slutade och som jag vaknade på natten av och den kom 5 timmar innan han var ute. Men första 2 timmarna hade jag inte ont utan det var väldigt lindriga värkar som kom tätt men jag åkte in efter 2 timmar och då var jag öppen 6 cm och då började värkarna kännas, men var inte alls speciellt jobbiga utan helt okej. Började med lustgas efter en timme och då började det göra ont på riktigt och värkarna var täta och intensiva men då var det ju snart dags att krysta och sen var man fullt upptagen med det och sen var han ute :P En riktigt drömförlossning måste jag säga :) Men är rädd för att det kan gå ruskigt fort nästa gång dock!
    jag hoppas jag kan ha samma tur :) fast det blir som det blir, man ska nog inte stressa upp sig på alla mardröms förlossningar som slutar i akutkejsarsnitt osv. då tror ja hela förlossningen av sig självt blir jobbigare, utan att man skall ta det som det kommer :)  o så får man hoppas att din förlossning inte går allt för mycke snabbare denhär gången ! ;p har du låg väg till förlossningen annars då ?:)
  • Serendipitet
    minjalin skrev 2011-11-02 08:24:50 följande:
    Jo jag slutade vara lös och min magkatarr försvann så det låter ju som att gluten är boven i alla fall.

Ja det låter ju logiskt. Har inte gått upp nåt nånstans förutom magen som växt så man kan ju undra vart alla kilona sitter :P Ja äta allt med måtta är det bästa :)

Oj en sån liten knodd ^^ Sjukt att det kan variera så mycket! När ska du på TUL? Här blir det inget mer ultraljud om inte nåt börjar avvika så dom vill göra ett. 

Ja det får vi hålla tummarna för! Min bebis har vänt sig och till och med börjat borra sig ner i bäckenet (ovanligt för omföderskor att dom gör det så här tidigt sa hon) så det är inte så troligt att den vänder sig igen så det känns skönt. Har en kompis som har sin i säte om det inte ändrats sen sist jag pratade med henne, men hon ska föda i säte bara bäckenet är tillräckligt stort så dom får röntga. Men hon är omföderska och då är det ju lättare.

Här är det inte bara magen som vuxit utan rumpan, låren, brösten och kinderna ;) Så jag känner mig lite rund :) Men har jag tur får jag behålla lite rumpa efter :D 

Ja, det varierar kraftigt det där med vikt och längd. Jag ska till TUL den 16 november så inte så länge till! Här hos oss får man två stycken ultraljud. 

Enligt min barnmorska räknas jag och inte räknas till omföderska, så jag hoppas bara tösen vänder sig så jag får genomgå vaginal förlossning :)  

Hur är denna graviditen annorlunda mot din första? Eller de är lika?  
  • Serendipitet
    roxylady skrev 2011-11-03 00:20:08 följande:
    Vill också vara hemma. Men man har ju till nyårsafton kvar. Är nog ensam om det här inne nästan nästan tror jag;)

Jag är inte ledig något alls fram till bebis kommer, - pluggar och vi har massa arbeten över jul och nyår. Men annars låter det faktiskt som om de flesta kommer gå hem tidigare. 
    Jag vill nog med vara ledig och kunna gå hemma.. Hade varit skön vila inför förlossningen :) 
  • Sapato

Jag är tvärtom alla andra då för jag vill jobba så länge det bara går, blev nästan (observera) besviken att jag blev flyttad från den 21jan till 13jan för då kan jag inte jobba lika länge som jag hade tänkt in i januari.

• Sapato

Liina87: Boka tid hos sjukgymnasten direkt för där får du super bra tips.

Annars gå med rätt skor, sitt ner och klä på dig, gå som ett barn i trappor...