• minjalin

Januaribebis 2012

got2b skrev 2011-08-27 19:26:52 följande:
    Får se vad min bm säger sen då. Startvikt var 56kg (176cm) och nu väger jag 61kg. Men är naturligt smal och har nog som du, hög ämnesomsättning. Hela pappas släkt är långa och smala så det kommer väl därifrån. I början av graviditeten åt jag typ hela tiden. Nu börjar det nog bli lite trångt verkar det som för jag blir mätt ganska fort.
    Har ätit vitaminer som man ska och ska börja med järntabletter om ett par veckor.

Jag har inte hög ämnesomsättning och har inte varit naturligt smal innan (varken tjock eller smal utan "normalviktig" utan det var efter att jag fick barn som det blev så att jag rasade ner men när dom tar ämnesomsättningsprov på mig så är ämnesomsättningen helt normal och det var likadant för mamma. Men jag hakar inte upp mig så mycket på vikten utan så länge jag vet att jag äter och mår bra så :) Kan ju vart det att jag åt gluten innan som ställde till det och att min kropp håller vikten bättre när jag äter glutenfritt för förr kunde jag pendla mellan 54 och 60 kg och tränade jag inte och åt godis så gick jag upp direkt och fick tänka massa på det. Men nu när jag äter glutenfritt och ändå inte tränar (ska komma igång efter den här graviditeten har jag tänkt men kan inte träna nu pga foglossning) så har jag legat helt still på 51 kg hur jag än ätit, men äter ju inte nåt godis direkt men ändå. Och det är ju bättre för kroppen att ligga still i vikt än att pendla har jag hört. Jag får se när det blir järntabletter för mig. Än så länge ser järnvärdet bra ut i alla fall och det är längre än jag klarade mig sist :)
  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-08-29 09:47:31 följande:
    Lullebo - Grattis till ett lyckat RUL! Skönt att allt är bra med bebisen.

En fråga till er som äter järntabletter... Jag började med mina igår och tar den på morgonen. Dock har jag ingen aning om vad jag ska äta till frukost längre då jag alltid äter något med kalcium (yoggi, fil, gröt med mjölk osv.) Vad ska jag äta i stället? Kan ju inte vänta i evigheter med frukosten för att tabletten ska hinna tas upp... Tips?

Sen tänker jag passa på att gnälla lite också, har försökt få tag på MVC här i Halmstad sedan i torsdags men varje gång jag ringer säger de att "de kan inte  ta emot fler samtal för dagen" och då ringer jag inte ens sent under telefontiden. Blir tokig, vill ju ha mitt moderskapsintyg och fråga barnmorskan saker.
    Har du inget direktnummer till din barnmorska?
  • minjalin

Imorn ska sambon och sonen kolla på en buggy board maxi ståbräda som vi hittade annons om på blocket :D Den ska passa på Brio sing efter vad vi har läst på nätet och har till och med hittat en beskrivning om hur man fäster den med bilder och allt så det får man ju tro på. 200 spänn så bara den ser fin ut så är det som hittat :D

• minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-08-29 21:02:16 följande:
    Jo men hon svarar bara om hon har tid... Imorgon ska jag ringa 8.15 när telefontiden börjar.
    Jo så gör min med men så kan man prata in ett meddelande så ringer hon upp när hon har tid. Har inte du likadant?
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-08-30 17:10:12 följande:
    Var på mitt RUL idag och allt såg så bra ut så! Känns bra! Dock låg bebisen så ihopkrullad att det var svårt att se först så vi fick lov att hålla på rätt länge innan de kunde se allt hihi! Vi gissar på att det är en kille faktiskt! Blev framåtflyttad ett par dagar så nu är man beräknad till 27/1! :) Känns skönt att ha detta överstökat!

Härligt att höra :D Grattis ^^ Vad får er att tro att det är en pojke? :)
  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-08-30 19:37:27 följande:
    Tyvärr inte men idag fick jag äntligen tag i dem så nu ska jag få mitt moderskapsintyg och så ska jag dit på fredag. Tydligen brukar de egentligen inte lämna ut moderskapsintyget förren i vecka 24 för det brukar tydligen räcka men jag vill gärna ha det tidigare, litar inte på handläggningstiden på FK. Försöker komma på lite frågor till fredag, har de tidigare gångerna inte haft en enda fråga... Men nu har jag ont i ryggen, ljumskarna osv så det blir nog lite frågor om det. Svaret blir säkert: "Det är helt normalt"
    Vad bra :) Hehe, jotack jag hade också mycket att fråga om nu sist och det som hon reagerade mest på var att jag har väldigt mycket sammandragningar, men eftersom dom inte gör ont så är det inget farligt men hon skickade en urinodling för säkerhetsskull. Men har inte hört av henne än så hör jag inget idag heller så har den nog vart bra skulle jag tro. Men vi får se. Sen antecknade hon mycket om olika besvär ifall det blir aktuellt med sjukskrivning. Du har inte börjat få foglossning? Det har jag och det är döden :p
  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-08-31 15:36:01 följande:
    Det är ju bra att hon redan börjat skriva ner sådant, får se hur min BM gör..  Man får väl hoppas att hon hört av sig ifall du hade en infektion. Själv har jag nog inte foglossning men allmänt ont överallt. Är inte en person som brukar gnälla men har  ont i ljumskarna och ner i benen samt känslan av mensvärk hela tiden, konstant ont i ryggen och när jag jobbat långa pass ont i sidorna av höfterna. Men vad det beror på vet jag inte Har ju aldrig haft sammandragningar innan så vet inte riktigt ifall det är det jag har när jag får ont i magen, hugger till ibland så jag knappt kan stå upp. Är förmodligen bara att jag rör mig för hastigt... Tack och lov händer inte det så ofta.

Hur känns foglossning egentligen?

Jo hon sa att hör jag inget är allt bra och annars hör hon av sig :) Jag får ont i nedre delen av ryggen, typ i mitten och sen har jag extra ont på vänstersidan så det strålar ner i skinkan. Sen har jag ibland ont i fogen mellan benen så för varje steg jag tar så värker det till där. Har också börjar få ont i sidorna av höfterna men vet inte om det är foglossning eller nåt annat. Sen har jag åderbråck i underlivet också så det är jättesvuller och värker jättemycket när jag står upp längre stunder. Känns som när man stukar foten och den håller på att svullna för då gör det ju jätteont och sne avtar det när den svullnat klart. Så känns mina blygdläppar, som att det bara svullnar hela tiden. Skitjobbigt verkligen. Jag kan ha värk i magen ibland men tror mest det är gaser som satt sig dumt eller nåt. Sen kan det hugga till ibland vet jag, för så hade jag innan och det är liggamenten som stramar om man rör sig för hastigt så det är helt normalt. En smärtsam sammandragning tror jag är att magen blir stenhård precis som vid en vanlig sammandragning men det gör väldigt ont i magen eller ryggen samtidigt i nån minut och sen slutar det när livmodern slappnar av igen. Men jag har bara sammandragningar som inte gör ont utan dom är bara obehagliga. Sen vet jag att vissa med foglossning upplever att det strålar ner längs insidan låren, men det gör det inte på mig. Sen har visa väldigt ont vid rörelser, det får inte jag utan jag kan böja mig och sånt men därmoet får jag mer ont efter ett tag om jag håller på och böjer mig eller lyfter och bär. Visa har konstant ont, andra har som jag att det mest gör ont vid ansträngning typ när man går eller står mycket.
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-09-01 15:43:31 följande:
    Ska ställa en dum fråga.. hur mkt kläder behöver man inför första tex 3 månaderna?
    Man behöver ju inte köpa alla kläderna innan bebis kommer utan man kan känna sig fram lite. Sen får man ju ofta väldigt mycket kläder av andra i början också så kan ju vara bra att se hur mycket man får och sånt också :) Hos oss gick det inte åt så mycket kläder i början eftersom han spydde väldigt lite. Tydligen typiskt för kolikbarn. Utan det var mest om det läckte bröstmjölk och det började lukta surt efter ett tag eller om blöjan läckte som vi behövde byta. Sen började han spy mer efter koliken men inga mängder så vi bytte inte efter första lilla fläcken då hans spyor inte luktade så mycket första månaderna. Men alla barn är så olika. Sen är det ju olika om man har tvättmaskin i hemmet eller inte också. Tvättar man i tvättstuga kanske man inte vill tvätta så ofta ;)
  • minjalin
    LillaEko skrev 2011-09-01 17:32:41 följande:
    Intim fråga.
    Någon mer som har riktigt tjocka flytningar?
    Innan när jag var och kissade hade det till och med kommit en "flytnings-klump" i toan?!?!

Ja då sånna har jag också och hade förra grav med. Min bm sa att det är helt normalt och kroppen sätt att skydda sig mot bakterier :)
  • minjalin

Nån mer som upplever att om bebis trycker upp en fot eller vad det nu kan vara och man trycker lite på den så gör det jättont? Jag har fått så ett par gånger plus att när jag satt på golvet och min son skulle klättra upp i mitt knä så råkade han trampa lite i magen och precis där var nåt hårt och den där smärtan kändes igen och kändes likadant när jag tryckte där efteråt. Men bebis ska väl vara väl skyddad än så länge när den är så liten och sonen trampade ju inte med hela sin tyngd (snart 2 år) och jag har ju känt den sparka efteråt så den borde väl inte tagit nån skada? Men är fundersam över varför det gör så ont och trycka på bebis när man lyckas känna den nånstans.

Svar på tråden Januaribebis 2012