Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?
Jag födde med enbart lustgas och det gick kanon :) Men jag hade inte ont förrän i bilen in typ utan inna var det bara som ilningar i ryggen som inte var speciellt smärtsamma, och när vi kom in var jag 6 cm öppen och tyckte fortfarande det var roligt och spännande och inte jättesmärtsamt. Fick sen lustgas efter en stund och då hade ju värkarna börjat kännas men var inte fruktansvärda än. Hade väldigt täta värkar och öppnade mig 2 cm i timmen (snitt för förstagångsföderskor är 1 cm i timmen) så det var väldigt intensivt och inte mycket vila mellan värkarna. Från 8 cm hade jag väldigt ont och hade även ont mellan värkarna men sa till mig själv efter varje värk (tänk inte på alla värkarna framför dig, ta en i taget, nu har du klarat den här och du överlvde och kan fortfarande tänka dig att föda igen, så nu tar vi nästa) och när hon frågade om jag ville ha EDA sa jag "nä jag kan ju fortfarande tänka mig att göra om det och då behövs det inte" och så skrattade bara bm. Min sambo sa till mig vid varje topp på varje värk att nu är det värsta över för den här gången, nu lättar det. Och det tyckte jag var en jättehjälp. Sen hade jag 1 timme krystvärkar så sonen var ute 3 timmar efter att vi kom in och 5 timmar efter att jag vaknade av mer kännbara värkar (hade haft mensvärkskänsla och ilningar i ryggen hela dan) Jag andades hela tiden och fick aldrig panik över smärtan, men kan ärligt säga att om jag hade haft så ont som jag hade från 8 cm tills han var ute i flera timmar så jag blivit trött och utmattad så hade jag nog tackat ja till EDA men är man utvilad orkar man smärta mycket bättre och jag hade ju sovit till 02:30 på natten och han är född 07:37 så jag var ju utvilad när jag kom in och allt gick så fort och "lätt" men säg att jag hade legat med sånna hemska intensiva värkar i 5 timmar eller nåt, då är jag tveksam till att jag hade stått ut. Men man ska aldrig säga aldrig ;) Men jag kan lova dig att har du tillräckligt ont under förlossningen så är det där sticket ingenting mot värkarna ;)