• minjalin

Januaribebis 2012

Some skrev 2011-09-12 18:28:16 följande:
    Visst är det ett sjukt system. Jag blev sjukskriven på 100% för min foglossning förra veckan så jag går också och väntar på att få veta om fk godkänner eller om jag ska bli utan inkomst i en månad :/
    Men du har inte skickat in några papper då ännu va? För som jag fattade det så får man inte hem några blanketter förrän man gått hemma i 2 veckor och sen ska dom skickas in med läkarintyget och sen är det bara att vänta och hålla tummarna. Hoppas din går igenom! Riktigt surt när man är hemma 100%, jag kommer i alla fall jobba 15 timmar i veckan och en del av den tiden är OB-tid men det är ändå surt om man får avslag för det är ju inte mycket pengar man får för 15 timmars jobb.
  • minjalin
    Some skrev 2011-09-12 20:07:55 följande:
    Nej jag är också inne på de där två veckorna man får sjuklön från arbetsgivaren. Jag dock redan skickat in mitt sjukintyg till fk. Så får de väl skicka papper om de vill att jag ska komplettera uppgifterna.
    Ja jag hoppas verkligen att det går igenom, att förlora en hel månads inkomst skulle gå hårt åt vår buffert.
    Men det ska nog gå. Jag håller tummarna för oss båda, och för alla andra som väntar svar från fk.
    Okej, fk sa till mig att sjukintyget inte ska in förrän jag fått hem blanketterna som kommer när jag vart hemma 2 veckor där man ska beskriva sin arbetsdag och förklara varför man inte kan jobba. Men läkarn sa till mig att jag bara skulle skicka in pappret direkt och sen hoppas på svar snabbt så det var tur jag ringde och frågade innan jag skickade in nåt. Men det blir nog bra för oss i slutändan får vi  tro :)
  • minjalin
    Some skrev 2011-09-12 21:18:39 följande:
    Jag tror inte det gör så mycket. Jag skickade in sjukintyget utan att fylla i andra papper förra gången också och då blev det godkänt. Det står på min sida på fk att de har tagit emot sjukintyget, så det har iaf hamnat rätt.
    Okej, det är ju bra :) Då får du säkert bara fylla i de andra pappren i efterhand :)
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-09-13 10:44:53 följande:
    Jag är helt inne på en förlossning med endast lustgas och att andas igenom smärtorna, just för att jag har en fruktansvärd sprutfobi. Och epiduralen sägs ju inte vara nådig, gör ont och gör det lite svårare med förlossningen. Sterila kvaddlar går också bort, och det gör nog akupunktur med.
    Någon av er som har haft en förlossning med enbart lustgas som medicinsk hjälp ?
    Jag födde med enbart lustgas och det gick kanon :) Men jag hade inte ont förrän i bilen in typ utan inna var det bara som ilningar i ryggen som inte var speciellt smärtsamma, och när vi kom in var jag 6 cm öppen och tyckte fortfarande det var roligt och spännande och inte jättesmärtsamt. Fick sen lustgas efter en stund och då hade ju värkarna börjat kännas men var inte fruktansvärda än. Hade väldigt täta värkar och öppnade mig 2 cm i timmen (snitt för förstagångsföderskor är 1 cm i timmen) så det var väldigt intensivt och inte mycket vila mellan värkarna. Från 8 cm hade jag väldigt ont och hade även ont mellan värkarna men sa till mig själv efter varje värk (tänk inte på alla värkarna framför dig, ta en i taget, nu har du klarat den här och du överlvde och kan fortfarande tänka dig att föda igen, så nu tar vi nästa) och när hon frågade om jag ville ha EDA sa jag "nä jag kan ju fortfarande tänka mig att göra om det och då behövs det inte" och så skrattade bara bm. Min sambo sa till mig vid varje topp på varje värk att nu är det värsta över för den här gången, nu lättar det. Och det tyckte jag var en jättehjälp. Sen hade jag 1 timme krystvärkar så sonen var ute 3 timmar efter att vi kom in och 5 timmar efter att jag vaknade av mer kännbara värkar (hade haft mensvärkskänsla och ilningar i ryggen hela dan) Jag andades hela tiden och fick aldrig panik över smärtan, men kan ärligt säga att om jag hade haft så ont som jag hade från 8 cm tills han var ute i flera timmar så jag blivit trött och utmattad så hade jag nog tackat ja till EDA men är man utvilad orkar man smärta mycket bättre och jag hade ju sovit till 02:30 på natten och han är född 07:37 så jag var ju utvilad när jag kom in och allt gick så fort och "lätt" men säg att jag hade legat med sånna hemska intensiva värkar i 5 timmar eller nåt, då är jag tveksam till att jag hade stått ut. Men man ska aldrig säga aldrig ;) Men jag kan lova dig att har du tillräckligt ont under förlossningen så är det där sticket ingenting mot värkarna ;)
  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-09-15 14:24:37 följande:
    Apropå försäkringskassan och graviditetspeng så fick jag ett beslut idag, skickade in allt den 2/9 och fick svar idag, är helt chockad. Hur som helst beviljade de graviditetspeng på heltid från 15 november Är så glad just nu och så tacksam att det gick igenom trots att min chef skrev ungefär 5 rader om varför jag inte kunde jobba

Lycka till Zatori och LillaEko med era ansökningar!
    Grattis :) Jag skickade in mitt för 2 veckor sedan och har fortfarande inte fått nåt svar. Men kan ju ta upp till 1 månad. Står inget när jag loggar in på fks hemsida heller om att de mottagit min ansökan så är lite nojig att det kommit bort på posten. Kunde du se nåt där innan? Får väl ge det en vecka till och annars ringa och kolla så det kommit fram som det ska.
  • minjalin
    GoodEnough mom skrev 2011-09-16 09:48:21 följande:
    Min bebis aktivitet skiftar också endel, ena veckan är hon en vilding i magen med kraftiga sparkar, veckan efter är det inte så mycket sparkar utan mer rörelser som inte är lika tydliga. När det gäller magen är det nog inget att oroa sig för, kanske har du varit lite svullen och att detta gått ned? Annars så växer min mage i perioder, livmodern växer knappt något på ett par veckor och sedan växer den som ogräs istället. BM sa att det var normalt, men jag tycker du ska rådfråga din för de finns där för att lugna eller undersöka din bebis mående :)

BM på tisdag. Det ska bli skönt att ta upp ev foglossning och den enorma tröttheten som totalt överrumplade mig för ett par dagar sedan.. Kan sova det mesta av dagen och ändå sova gott på natten sedan. Trött! 

En fråga till er som har/har haft foglossning, fungerar det bättre att sova med en gravidkudde/ammningskudde?      
    Jag sover med amningskudde och det funkar jättebra! :)
  • minjalin
    Zaarah1984 skrev 2011-09-16 14:30:08 följande:
    Stod inget på min sida förren samma dag som jag fick hem brevet i lådan om beslutet så var också lite fundersam men de hade fått det så ditt har säkert också kommit fram.
    Åh vad skönt att höra! Då ska jag hålla mig till att börja noja om jag inte hört nåt om 2 veckor då ;) Då får jag ringa och fråga i så fall för man ska ju få besked inom 1 månad. Hoppas mitt går igenom, eller att dom godkänner sjukskrivningen.
  • minjalin
    elle123 skrev 2011-09-17 08:20:46 följande:
    Är lättad över att fått beviljat graviditetspenningen!! Så skönt det ska bli att få 8 veckors ledighet innan bebisen kommer!!
    När jag läser om er andra verkar det som ni ofta är på besök hos BM. Jag var där på inskrivning. Sen har jag inte varit hos henne!! Enligt mina papper jag fick så är första besöket i v. 25. Hur har ni andra det?? Går ni dit regelbundet redan nu eller har ni varit där av någon annan anledning? Kanske det är olika var man bor!!! Det verkar som att mycket är olika beroende på vart i landet man bor nämligen!!
    Det är olika vart man bor. Jagär omföderska och har vart på först ett sånt där samtal, sen inskrivning och sen besök i v 20, nästa är v25 (fast jag fick ta det i v 26 för hittade inga tider som passade sambon v 25.) När jag var förstföderska gjorde jag inget annat än sprang där kändes det som :p 
  • minjalin
    zatori skrev 2011-09-17 21:21:58 följande:
    Jag känner som en ilande känsla långt ner mot könet ibland när bebis sparkar. Är det något som ni känner igen?
    Den sparkar inte på urinblåsan? Jag tycker det ilar till ner i urinröret när bebisen sparkar ner mot den :p
  • minjalin
    zatori skrev 2011-09-17 22:04:39 följande:
    leia: Jo! Det gör den verkligen. Men också lång ner i magen, liksom ner mot könet. Ibland känns det nästan som det ska komma ute en liten fot där. :P Nä, inte riktigt men det liksom ilar eller hur man ska säga... Och det är itne i magen, utan mer på könet. Svårt att förklara!
    Okej, på mig ilar det också ner i könet fast typ ner i urinröret så jag antar att den kickar på urinblåsan för jag känner att den kickar till samtidigt. Men man upplever mycket konstigt när amn är gravid. Är du öm i magen på vissa ställen om du får ett tryck emot där bebis ligger. Jag är jätteöm på vissa ställen och det är alltid väldigt hårt där det gör ont om man trycker så det känns som att bebis ligger där, och om den flyttar sig slutar det vara ömt där och så kan det bli ömt på nåt annat ställe. Känner av det om jag bär min son och hans ben trycker emot en sån punkt eller om han råkar vara hårdhänt när han klättrar på mig i soffan eller så. Eller om jag själv hittar en sån där hård del och trycker lite lätt. Ska fråga min bm nästa gång eftersom jag inte minns att jag hade så med sonen men har ju haft så sen före rul och då såg ju allt bra ut så det är nog som det ska va :p Men lite konfunderad blir man ju alltid.
Svar på tråden Januaribebis 2012