• minjalin

Januaribebis 2012

Alltochinget skrev 2011-08-25 13:19:26 följande:
    minjalin skrev 2011-08-25 13:06:06 följande:
    Hade BRIO Primo och kommer ha samma babyskydd till denna bebisen
    Jag har kollat på brio primo och besafe izi sleep. men det skiljer ju 1000 kr mellan dem! Brio för 2000 och Besafe för 3000 (med bas). Men såg att Babyland hade rea på Brio Primo, 1300 istället för 2000. Därför funderar vi på att slå till redan nu.

Har ni varit nöjda med Brion? Kan ni ge ris och ros? Har ni med basen också?
    Har läst (när jag googlat runt) att några tycker själva sittdelen är liten i Brion. Dock säger många att den är smidig och hyffsat lätt.

Jag är nöjd i alla fall. Har ju inte så mycket annat att jämföra med då jag inte haft nåt annat. Vi tittade inte runt massa utan den kändes som ett självklart val eftersom vi köpte en Brio sing och ville kunna ha babyskyddet på vagnen plus att det var kampanj så både bayskydde toch basen ingick när vi köpte vagnen. Sen tyckte vi det såg trångt ut för sonen när han var drygt 6 månader så då köpte vi en vanlig bilbarnstol (men han hade inte nått över gränsen för huvudet men det såg trångt ut på bredden) men alla jag känner med olika babyskydd har fått byta ungefär då för att dom tycker det sett trångt ut. Man får nog ha en ganska liten bebis om dom ska kunna sitta i babyskyddet till 9 månaders ålder. Sen tycker jag babyskyddet är tungt och otympligt för mig att bära men det verkar de flesta babyskydd vara så det var skönt att kunna sätta det på vagnen. Vi hade bas till och det rekommenderar jag eftersom det blir ganska bökigt att hålla på och bälta hela tiden plus att det känns lite säkrare.
  • minjalin
    Alltochinget skrev 2011-08-25 13:43:16 följande:
    Det låter ju bra att ni är nöjda Glad Det jag är orolig för är att det är för litet, men då är det säkert inga problem. Som sagt, man byter väl stol runt 6 månader. På tal om det säljer Babyland även en barnbilstol, Besafe, från 6 mån - ca 4 år på rea. 2500 istället för 3800. Det verkar som de säljer ut den för det kommit en nyare variant på den modellen, som kostar nästan 5000! Sambon tycker att vi ska köpa den större stolen också, men jag tycker det känns väldigt tidigt. Den kommer vi ju inte kunna använda förrän om 1 år! Men jag är rädd att han ska ha rätt. Att vi står där i vår, med sämre ekonomi och utan ett bra erbjudanden på barnbilstolar. Usch! Svårt beslut Glad Får han välja kommer vi hem med både brio babyskydd och besafe stolen ikväll Tungan ute haha.
    Finns ofta bra erbjudanden på stolar. Vi köpte vår Britax multi tech för 2600 istället för 3200 eller nåt liknande. Var i alla fall 700 kr rabatt och den kostade nåt på 2000 efter rabatten. Den är upp till 6 års ålder så den räcker länge och vi är helnöjda med den. Så stressa inte med att köpa stor stol utan det är bättre att dom är så nya som möjligt och sen är det ju bättre med stolar som räcker till 6 år så man slipper köpa så många stolar. Den här har man först bakåtvänd tills barnet är 4,5 år tror jag om jag inte minns fel och sen vänder man den. Men det finns massor med olika stolar i alla prisklasser och man kan få en bra stol utan att lägga 5000, men sen kanske man inte ska köpa den billigaste heller. Jag har sett att Britax fått mycket bäst i test och sånt så jag hoppas vår stol är bra i alla fall :p
  • minjalin
    Alltochinget skrev 2011-08-25 13:44:10 följande:
    Men har barnen växt ur brion på bredden för tidigt? Innan de kan byta till större stol?

Nej vår son hade säkert kunnat ha sin längre än 6,5 månader eller vad han nu var. Det var mest vi som tyckte det såg lite trångt ut men då var det ju inga problem att byta heller för han kunde sitta utan stöd när han var 5,5 månader. Det är det viktiga när dom ska ha riktigt stol sen, att dom kan sitta utan stöd. Men som sagt hade han inte vuxit ur den utan vi skulle ändå passa på på ett erbjudande och tyckte det var lika bra att byta eftersom det såg lite trångt ut och vi ändå hade en stol och han kunde sitta utan stöd.
  • minjalin

MaHo89. Beklagar verkligen! Kan inte föreställa mig vilken mardröm ni lever i just nu. Ta hand om varandra nu så hoppas vi på att få se dig här igen med en ny och frisk bebbe i magen när ni orkar! Styrkekramar!

• minjalin
    fair skrev 2011-08-25 21:12:18 följande:
    Jag har jättemånga SD vissa dagar och då kan det komma säkert 20st på en dag. Men det är de riktigt dåliga dagarna och då har jag i regel väldigt mycket foglossning också.
    "vanliga" dagar så får jag mest SD morgon och kväll, särskilt när jag är kissnödig. Min BM och förlossningen (ringde dit i vild panik en kväll) säger att det är normalt. Jag brukar aldrig ha ont, däremot kan det dra i ligamenten under en SD så det gör ont, men det är ju så långt åt sidorna.. Har haft så här sen v. 16+, förra graviditeten fick jag det från ca v 20+.

Meh84: Jag beklagar verkligen, kan inte ens föreställa mig hur det måste kännas!!!

Ni andra som gjort RUL Idag och som det gått bra för: Grattis!

Okej, jag hade runt 30 stycken igår när jag räknade och var då bara i stillhet. Ingen städning eller nåt men tror inte det är nån fara. Men har tagit med ett urinprov så jag hoppas dom gör odling då jag hade mycket uvi förra grav samt GBS så jag vill bara veta att dom inte beror på det.
  • minjalin

V 20+0 idag. Äntligen halvvägs :) Ska snart iväg till barnmorskan och sen jobba :)

• minjalin
    Pusselbiten86 skrev 2011-08-26 22:22:52 följande:
    Får man joina er.

Gick ut med min graviditet idag när vi hade varit på UL.
    Skrev såhär efter mitt ul i trådar ni kanske kan hjälpa mig?

detta är mitt 4:e barn :)

Ja vi var på Ultraljud idag.
    Skulle vara i 19+5.
    Men hon mätte de till 18+3.

Huvudet är normal stort, likaså magen . MEN inte benen..
    De är nästan 2 veckor korta med måtten på huvud och mage.
    Hon fick Huvud och mage till 19+1. 
    Men benen till 17+2..

Så de vet inte vad och om de är något fel.

Pappan till barnet och hans ena dotter har något som heter 
    genetisk kortväxthet men de vet inte om de är.
    De sa att generellt så är alla bebisar upp till vecka 20 lika stora.

Så läkaren om 2 veckor ska avgöra om de är något fel eller dyl.
    De kunde inte heller se hela bilden på fyrkammar bilden på hjärtat så de måste kolla upp hjärtat en gång till.

Men annars verkade den må bra där inne sa BM.

Vi kollade inte upp könet så det får bli en överraskning denna gången!! 

NÅGON som varit med om detta eller känner någon som har det ??? 

Vill inte skrämmas men du frågar ju och det var en i tråden här för ett par dagar sedan som fick samma på sitt rul och när hon kom tillbaka så hade första barnmorskan mätt rätt att benen var för korta och hennes barn hade nån form av kortväxthet som gjorde att den inte kunde överleva så hon får avbryta. Men samtidigt innan hon fick klara besked och oroade sig så var det många som tröstade henne med att dom vart med om eller känt folk som vart med om samma sak att benen vart för korta på ultraljudet och ändå har det inte vart nåt fel på barnet utan bara felmätningar. Men håller tummarna att allt ser bra ut om 2 veckor!!!! :)
  • minjalin

Jag var hos barnmorskan imorn och allt såg bara bra ut. Mitt hb låg över 130 så det var kanon och bebis hjärtljud låg på 138 och slog så fint så :) Sen sa hon att min svullnad fram på blygdbenet på ena sidan, typ vid ljumsken kunde vara ett ljumskbråck, eller så kunde det vara som sjukgymnasten gissade ett svullet ledband med vätska runt. Oavsett så var det inget farligt men om jag får mer ont ska jag höra av mig. Hon gjorde anteckningar om min foglossning för det var tydligen bra att ha det dokumenterat om man skulle behöva sjukskrivas senare. Hon pratade igenom rul med mig och kollade måtten och så som stod och bekräftade att alla måtten såg jättebra ut och att bebis växte precis som den skulle, även om hon bekymrade sig för mig och undrade om jag åt ordentligt eftersom jag är så smal. Och jag äter så gott jag kan med glutenintolerans (Blir lätt lite enformig kost då och blir ju inte bättre när det är massa saker som ger en kväljningar) och dålig aptit och illamående som kommer och går lite som det vill även om det inte är lika illa som förut. Men försöker äta nyttigt i alla fall och med tanke på hur bra hb jag hade borde jag få i mig ganska bra och jag är ju ganska pigg och så nu så :) Har ju ändå gått upp 4 kg så still står jag ju inte. Sen tog hon alla mina sammandragningar på allvar och skickade en urinodling för säkerhetsskull så jag itne går med uvi för hon tyckte det var väldigt mycket med 30 st på en dag i vila. Men det var i alla fall inte farligt utan bara att det kunde vara jobbigt för mig och att en värmekudde kunde hjälpa när det är som mest. Sen kunde det bero på att livmodern växer väldigt mycket nu vilket den gör på mig tydligen för den hade dragit iväg väldigt. Hon trodde att de flesta av mina besvär med svullnad och åderbråck i underlivet och foglossningen och så skulle bli bättre när bebis flytta rupp lite, även om hon inte kunde lova så det känns ju positivt :)

• minjalin
    ccecy skrev 2011-08-27 08:57:07 följande:
    Då får jag nog se vad min barnmorska säger nästa vecka. är i v20 nu och har inte gått upp något alls. ligger fortfrande på -3 ungefär, varken mått illa. Men även jag har glutenintorlereans så det kan ju vara i det de sitter!:) Men vad skönt att allt var bra med bebis!:)

Jag sa aldrig att jag gåt tupp 4 kg (dom vägde mig inte) utan hon tittar nog mer på hur jag ser ut, men är ju inte så man ser revbenen och så men är uppe på min startvikt (56 kg) förra grav om ett kg. Och som sagt så mår jag ju bra så det är nog ingen fara. Min mamma rasade i vikt när hon hade fått sitt första barn (47 kg och 168 lång) och då åt hon som en häst för att hålla vikten men tog lång tid att jobba sig tillbaka till sin vanliga vikt. Jag fick likadant när jag började amma. Åt så mycket jag bara kunde men rasade ner till 51 kg och är 165 cm lång men det är ju precis gränsen till undervikt och så kan man ju lägga till att jag är otränad nu vilket jag inte var innan. Muskler väger ju det med. Så det verkar vara nåt ärftligt. Hennes ämnesomsättning var helt normal och det är min också för dom tog prov på det på inskrivningen. Så jag oroar mig inte så mycket. Och om jag tänkt på att nämna att jag ändå gått upp 4 kg denna grav så hade hon kanske sagt att då är det ju bra men jag tänkte inte på att säga det. Det är ju mest för sin egen skull man ska försöka lägga på sig och äta ordentligt, barnet tar ju vad det behöver ändå. Men jag hade brist på allt efter förra grav och mådde pyton och var nästan deprimerad av att vara så trött hela tiden så jag gick till en närings- och fytoterapeut och fick överdosera massa vitaminer och mineraler och fick kostråd under 3 månader plus att jag slutade med gluten (har ingen konstaterad glutenintolerans men är mycket bättre i magen när jag inte äter gluten och blir dålig så fort jag äter det) och det kan ju göra att man inte tar upp näringen som man ska så jag hoppas inte det blir likadant den här gången. Och den grav hade jag inga problem att äta men uppenbarligen hjälpte det inte ;) Så bara du vet med dig att du äter så är det ju ingen fara. Vissa är smalare än andra och som sagt så är det i alla fall ingen fara för bebisen :) Men man ska ju gärna orka ta hand om bebis sen också :p
  • minjalin
    twistedtofit skrev 2011-08-27 15:10:40 följande:
    Jag tänker inte ens söka gp. Jag jobbar på en akutmott och fick INTE beviljat förra gången. Känns inte som att det är ngn idé att ens försöka nu! Där snackar vi tungt, stressigt arbete utan möjlighet till vila. Givetvis hot och våld också.

Beror på handläggaren också. Jag fick 1/4 sist medan min jobbarkompis fick hel och jag skrev dessutom av hennes lapp. Sen sa min bm att dom ändrat nu så om man har foglossning och skriver det i kombination med fysiskt krväande jobb brukar man få beviljat, men hon höll med om att det tyvärr mycket beror på handläggaren också. Så jag hoppas på en vettigare handläggare den här gången än jag hade sist.
Svar på tråden Januaribebis 2012