• minjalin

Januaribebis 2012

Cvb skrev 2011-09-03 20:21:28 följande:
    Jag har sagt upp mig från mitt jobb för det blev för tungt och kunde inte omplaceras. Hade tänkt på på hp i november men min kropp orkade inte längre då foglossningen är otroligt hemsk !
    Så det jag undrar nu är om min penning kommer försvinna tills jag ska gå på fp ?  
    Hoppas nån förstår vad jag menar :p 
    Hade du inte kunnat sjukskriva dig istället?
  • minjalin
    Someday skrev 2011-09-05 10:10:52 följande:
    Jag kan rekommendera fårskinn och ullfilt i stället för åkpåse!
    Får ett äkta fårskinn av min mamma och har beställt en fin ullfilt från Klippan.
    Då ska det räcka med tunna kläder, overall och mössa!
    Min mamma som haft 6 barn rekommenderar detta varmt och när jag frågade BM fick hon medhåll.
    Fårskinn är kanon! Det hade vi till sonen :) Dock hade vi ingen ullfilt utan ett hemmasytt lapptäcke och så hade han tunna kläder, en sticka kofta, overall, sticka mössa och när det var som allra kallast hade jag ett par tunna vantar under overallen och ett par tossor på fötterna (så kunde man vika över overallen runt händer och fötter) och det funkade kanon :)
  • minjalin

Jag tycker om att amma. Första veckorna var hemska innan bröstvårtorna vande sig så denna gången ska jag nog variera lite med en bröstnapp så brösten får vänja sig lite långsammare. Men sonen sög jättefint från början och det var guld värt att ha en tutte till hands när han fick kolik. Visserligen var jag stenhård på att han inte fick amma hela tiden då han fick mer ont i magen av det men det var ändå skönt att ge honom den närheten och tryggheten mellan knipen. Men mjölken sinade först när han var 2 månader och han gick ner lite men den kom igång igen. Sen när han var 3,5 månader räckte inte mjölken längre så då fick han tillägg och när han åt från flaska vägrade han ligga i famnen utan ville ligga själv bredvid så är glad att jag ammade första tiden. Sen när han var 5,5 månader och totalt ointresserad av bröstet och jag fick pumpa 5 ggr per dag för att få ut ett mål å flaska till honom så gav jag upp och gick över till bara ersättning och sen välling när han blev 6 månader. Kommer försöka amma med denna bebis också då jag tycker det är väldigt mycket mer bekvämt att ta fram tutten på natten än att göra iordning en flaska flera ggr per natt. Men amning passar inte alla och man ska inte tvinga sig att göra nåt man inte känner sig bekväm med. Barnet överlever vilket som men bröstmjölk är dock det allra nyttigaste men det finns ju gränser. Man ska inte bli deppig av det för det mår inte barnet heller bra av.

• minjalin
    Cvb skrev 2011-09-10 15:04:32 följande:
    Jag undrar vad det är som gör att det inte kan funka med amning ? Vissa av er är ju tveksamma om amning eller ej. För mig som inte vet ett skvatt om amning så känns det ju som en självklarhet att amma eftersom kroppen samtidigt läker fortare.
    Så, varför är det inte en självklarhet ?  :)
    Håller med dig. Är kanon för att få bart alla gravkilon och livmodern går tillbaka snabbare och sånt, men alla verkar inte må bra av att amma och det finns ju gränser för hur mycket man ska utsätta sig för. Men själv tycker jag det är mysigt att amma. Dock hade det vart skönt att slippa läckande bröst ;)
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-09-10 16:23:19 följande:
    Ja, det är det jag har hört, så det känns ju som att man ska amma, helt enkelt. 
    Men ja, jag är en första gångare så har ju inte en aning vad som kan göra att man inte vill eller kan amma.

Läste ditt tidigare inlägg, om bröstnapp. Är det något man kan köra med hela tiden, eller är det bara då och då ? Försvårar det amningen eller underlättar det ?
    Jag har ju inte sådär jätte stora bröstvårtor så jag har tänkt på en bröstnapp. Men det kanske går lika bra även om man har stora eller små vårtor ? :P
    Vilka funderingar man har ^^ 
    Jag skulle aldrig hålla på och amma varannan timme dygnet runt längre än nån vecka. Gjorde det med sonen då mjölken sinade första gången och då kom den igång igen så han började äta mer sällan, men andra gången det hände så slutade det inte så då började vi med ersättning för jag orkade bara inte.

Har aldrig provat bröstnapp men en kompis fick ha det eftersom hennes bebis inte tog rätt tag så hon fick såriga bröstvårtor som aldrig läkte. Mina blev också såriga men de blir de ofta i början innan bröstet vant sig, men alla sa att han sög rätt så det var bara att hålla ut. Men hennes sög som sagt fel, men med bröstnapp funkade det. Fick tips nu av en kompis som provat att ha bröstnapp andra barnet bara i början och bara några av gångerna hon ammade för att skona bröstet lite i början och hon sa att det funkade bättre, och sen när bröstvårtorna vant sig tog hon bort den helt så det tänkte jag prova :) Man behöver ju inte ha mer ont än nödvändigt. Jag hade pyttesmå inåtgående bröstvårtor innan jag blev gravid men sen växte dom under graviditeten och gick utåt även om jag inte alls fick speciellt stora bröst och det funkade jättebra. Vet många som haft väldigt stora bröst så dom inte kunnat amma liggandes och sånt bara för att barnet inte får luft när bröstet täpper för näsan så dom var tvungna att amma sittande på natten. Men för små bröstvårtor tror jag inte man kan ha eftersom dom sväller när man är gravid och sen under amningen. Sen har aldrig mina blivit inåtvända igen efteråt även om brösten blev ännu mindre än innan jag blev gravid. Men fördelen med små bröst är i alla fall att man slipper hängbröst för det är mest skinn kvar när man ammat :p 
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-09-11 17:42:25 följande:
    Okej, så man kan behöva det pga mängden mjölk man har också ?! Jisses, det blir bara mer o mer som kan vara en orsak till pump.. :p
    Vad smart att frysa in, det har jag inte haft en tanke på ! :)
    Jag ska se ut en pump och om det är nödvändigt så får sambon knata iväg och köpa en. Det sades att dom va dyr så det är väl lika bra att vänta och se om det behövs.  :) 
    Man kan ju mjölka ur med handen om man vill också :) Det gjorde jag. Provade även pump men tyckte bara den gjorde ont och brösten ville inte riktigt släppa ifrån sig mjölken till pumpen. Var dok ingen elektrisk men det tycker jag är för dyrt så jag körde med händerna och det funkade kanon :) Så du behöver ju inte gå och köpa en dyr pump innan bebis kommit utan skulle du ha supermycket mjölk så kan du ju alltid mjölka ur för hand tills du fått köpt en pump :)
  • minjalin
    Cvb skrev 2011-09-11 20:17:00 följande:
    Jaha, sedär ! Vilken tur att ni finns, nu har jag  lärt mig något och tankeverksamheten om amning har gått varm. :p Då ska jag testa med att mjölka mig för hand (:P) om det skulle behövas vill säga, och så får jag se sen. 
    Läcker man alltid efter amning och så ? Tänkte på såna där bh-inlägg, om det är så att det är något man ska ha hemma ? 
    Det är säkert olika hur mycket man läcker. Jag läckte mest när mjölken rann till och om jag ammade ena bröstet läckte det andra. Men det var mest så länge jag helammade, men sen när mjölken inte riktigt räckte så läckte det inte speciellt mycket längre. En kompis hade jätteproblem att sluta amma då hon hade så mycket mjölk och det bara sprutade när hon duschade och sånt och mjölken ville liksom inte försvinna sen när hon ville sluta :p Det rinner ju ofta till när det blir varmt, som när man duschar. Vissa har ju problem med läckande bröst redan under graviditeten. Jag kunde bara klämma ut några droppar några veckor före förlossningen och nu kan jag klämma ut några droppar (är tydligen vanligt att det kommer tidigare när man är omföderska) Så det är bara att vänta och se, men tror dom flesta behöver amningsinlägg under nån del av amningen i alla fall :)
  • minjalin
    SFHelen skrev 2011-09-11 20:43:38 följande:
    jag testade mjölka för hand, men jag hade lite väl mycket och vart slut i handen ;) hihi Ja va uppe i ca 800 ml på båda brösten ett tag.... är som värsta mjölk kossan, haha har sagt det med båda barnen att jag skulel kunna föda upp en arme med bebisar ;)
    Nä menade mer att man inte måste köpa en pump innan utan kan lösa det så så länge de första dagarna :) Jag hade aldrig några mängder mjölk så det funkade bra att mjölka. Mjölkade inte i början heller utan mer i slutet för att ge på flaska när jag hade för lite för att det skulle ge nåt (mjölkade 5 ggr per dag för att få ihop ett mål som han fick på flaska sista veckorna innan jag gav upp när han var 5,5 månader). Började efter några månader att mjölka ur det sista ur bröstet han sugit på för att försöka stimulera mjölken och frös in det som blev kvar, men denna gången kommer jag prova att mjölka lite i början för att förhoppningsvis hålla igång mjölkproduktionen lite bättre. Ska fråga bvc hur länge man bara ska amma vartannat bröst den här gången också för det sa dom till mig på BB men sen när mjölken hade sinat första gången när han var 2 månader sa vår bvcsköterska att jag skulle amma bägge brösten vid samma amning för att få igång mjölken och att det där med vartannat bröst bara gäller första tiden efter BB, men samtidigt funkar det ju inte om man har massor med mjölk för då blir ju bebis mätt på ett bröst. Min son blev mätt i början men hade kanske gått att få i honom mer om man gett andra bröstet efteråt också. Han kanske inte var proppmätt men mätt typ :p Eller så hade det blivit så ändå, det kan man ju aldrig veta. Sen har ju vissa massor med mjölk men att mjölken är tunn och inte mättar bra, och andra har lite men fet mjölk så bebis blir jättemätt och växer jättebra ändå. Det är så olika. Jag kunde i alla fall helamma sonen tills han var 3,5 månader eftersom mjölken kom igång igen och det tyckte jag var bra med tanke på att han hade kolik tills han var 3 månader och det var bökigt att hålla på med tillägg efter varje mål sen eftersom man aldrig visste hur mycket mer han ville ha utan man fick slänga mycket. Så det var väldigt skönt att sluta helt sen när han var 5,5 månader så man fick lite rutin på hur mycket han åt varje gång och snart började han sluta äta på natten även om han inte sov hela nätterna.

Oj, blev ett långt inlägg :p
  • minjalin

Var till läkarn idag och blev deltidssjukskriven för ljumskbråck, åderbråck i underlivet samt bäckensmärtor. Är sjukskriven 50 % från mina ordinarie 75 % fram till förlossningen om fk godkänner det. Är helt sjukt att man ska behöva gå och vänta 2 veckor innan man kan skicka in blanketter med läkarintyg. Första 2 veckorna står ju jobbet för, sen får man hem blanketter från fk som man ska fylla i och skicka in med läkarintyget och sen har dom 30 dagar på sig att besluta och så får man gå hemma under den tiden, och godkänner dom inte har man gått hemma utan ersättning. Helt sjukt system (som många andra av deras konstiga regler). Sen hade jag tydligen svampinfektion också så den ska behandlas inatt med en vagitorie. Fanns tydligen några starkare nu som räckte med bara en och sen ska det vara klart så det var ju skönt. Sen kollade hon tappen med ultraljud också för säkerhetsskull eftersom jag har så mycket sammandragningar. Men den var stängd som väntat (har inga smärtsamma sammandragningar så har inte oroat mig för dom men det var ju skönt att få det bekräftat). Men är som sagt riktigt irriterad på fk just nu >.<

• minjalin
    harmonihalsa skrev 2011-09-12 19:14:31 följande:
    Jag har ju varit hemma sedan juli och fortfarande inget besked... Har gått några veckor och sedan får jag ett pappaer jag ska fyllai , sedan några veckor till och ett nytt... Nu tror jag det är nästan klart för fick ett papper på hur mycket inkomst de skulle räkna det på. De ringde mig idag men jag missade samtalet så ska bli spännande på vad de ska säga eller fråga... Tur vi sålde huset precis så vi hade en liten buffert att leva för men nu är den slut så hoppas på pengar.
    Så du har i alla fall fått det godkänt? Jag bryr mig inte om det dröjer med pengarna för vi har en rejäl buffert utan oroar mig mer för att få avslag och då ha förlorat en massa pengar när jag gått hemma.
Svar på tråden Januaribebis 2012