Velociped skrev 2011-11-22 12:15:55 följande:
Jättetack för tipset! Får spara det till framtida dop då jag nog inte hinner in till någon affär som kan tänkas ha dem. :)
Idag är ytterligare en som innehållit tråkiga besked... bm-sesöket visade visserligen att blodvärdet stigit till 127, blodtrycket sjunkit till 96/60 och hjärtljuden lät bra, huvudet verkar ligga nedåt... Däremot måste jag tillbaka på torsdag och göra glukosbelastning. Trots att jag uteslutit precis ALLT socker och vitt bröd ur maten så ligger sockret för högt. Nu är jag livrädd för att glukosbelastningen ska visa begynnande graviditetsdiabetes, för den enda ytterligare förändring jag kan göra - har jag lärt mig nu - är att utesluta mjölk, och hur mycket kan det göra på det stora hela? Julens bakande, och idén med att ge bort hemmagjort godis i julklapp verkar ha gått helt om intet och jag känner mig bara helt värdelös!
Tråkigt med sådana besök, men vi ska komma ihåg att insulinbehovet i och med att vi lägger på oss (vilket är naturligt och något vi ska göra under graviditeten!!!) i vissa fall klarar inte bukspottkörteln att producera tillräckligt med insulin för att ta ned blodsockret som vi får ifrån maten och det som produceras av levern. Det betyder aboslut inte att den gravida kvinnan har dåliga matvanor och behöver reducera på kolhydrater utan kanske bara att hennes kropp behöver mer insulin (som är ett livsnödvändigt hormon).
Det låter som du har bra matvanor och det är inte meningen att du ska svälta dig under graviditeten för att hålla blodsockret under kontroll. Men ja mjölk och dryck med socker (fruktsocker/mjölksocker/maltsocker) ger snabba stigningar i blodsocker som är svårare för kroppen att hinna med att ta undan. Jag brukar säga max 1 glas mjölk/yoghurt och i samband med måltid, hel frukt istället för juice. (ska kanske säga att jag jobbar som dietist och har tidigare vart på diabetescentrum).
för de allra flesta försvinner grav.diabetes i samband med förlossning, då kroppen blir mindre igen och bukspottkörteln får till att producera tillräckligt med insulin. Och till sist någon drabbas av grav. diabetes och andra inte, en stor del är arv-faktorn! Det gäller snarare att göra det bästa av situationen.