• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Velociped
    roxylady skrev 2011-11-22 14:00:52 följande:
    Vad bra :) Ja men det tycker jag. Kommer nog att gå bra ska du se :) Ta med dig citron också och fråga om du får ha i lite granna i sockerlösningen så blir den enklare att dricka.
    Glad
  • Jessica82

oxå varit till bm idag. järnet trillat ner till 97 från 107 trots tabletter, blev massa prover och nu är det bara att vänta på resultatet.

vad händer nu då? bm ville inte riktigt förklara fick jag känslan av när hon bara svarade vi tar inte ut nått i förskott innan svaren kommit på min fråga

• Btrix

BM besök igår 32+0

Sf: 34, tillväxtkurvan ligger nu över översta kurvan...troligtvis pga bebisens läge...
    Hj.ljud: 142, bebis vaken
    Hb: 106, trots Niferex x 2    
    Blt: 100/60
    F.läge:  Säte.... men den har ju några veckor på sig att vända sig... 
    Vikt: + 12 kg

• PrickenoGrodan
    Jessica82 skrev 2011-11-22 16:52:28 följande:
    oxå varit till bm idag. järnet trillat ner till 97 från 107 trots tabletter, blev massa prover och nu är det bara att vänta på resultatet.

vad händer nu då? bm ville inte riktigt förklara fick jag känslan av när hon bara svarade vi tar inte ut nått i förskott innan svaren kommit på min fråga

Järnsprutor kanske?
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-22 12:15:55 följande:
    Jättetack för tipset! Får spara det till framtida dop då jag nog inte hinner in till någon affär som kan tänkas ha dem. :)

Idag är ytterligare en som innehållit tråkiga besked... bm-sesöket visade visserligen att blodvärdet stigit till 127, blodtrycket sjunkit till 96/60 och hjärtljuden lät bra, huvudet verkar ligga nedåt... Däremot måste jag tillbaka på torsdag och göra glukosbelastning. Trots att jag uteslutit precis ALLT socker och vitt bröd ur maten så ligger sockret för högt. Nu är jag livrädd för att glukosbelastningen ska visa begynnande graviditetsdiabetes, för den enda ytterligare förändring jag kan göra - har jag lärt mig nu - är att utesluta mjölk, och hur mycket kan det göra på det stora hela? Julens bakande, och idén med att ge bort hemmagjort godis i julklapp verkar ha gått helt om intet och jag känner mig bara helt värdelös!
    Tråkigt med sådana besök, men vi ska komma ihåg att insulinbehovet i och med att vi lägger på oss (vilket är naturligt och något vi ska göra under graviditeten!!!) i vissa fall klarar inte bukspottkörteln att producera tillräckligt med insulin för att ta ned blodsockret som vi får ifrån maten och det som produceras av levern. Det betyder aboslut inte att den gravida kvinnan har dåliga matvanor och behöver reducera på kolhydrater utan kanske bara att hennes kropp behöver mer insulin (som är ett livsnödvändigt hormon). 

Det låter som du har bra matvanor och det är inte meningen att du ska svälta dig under graviditeten för att hålla blodsockret under kontroll. Men ja mjölk och dryck med socker (fruktsocker/mjölksocker/maltsocker)  ger snabba stigningar i blodsocker som är svårare för kroppen att hinna med att ta undan. Jag brukar säga max 1 glas mjölk/yoghurt och i samband med måltid, hel frukt istället för juice. (ska kanske säga att jag jobbar som dietist och har tidigare vart på diabetescentrum). 

för de allra flesta försvinner grav.diabetes i samband med förlossning, då kroppen blir mindre igen och bukspottkörteln får till att producera tillräckligt med insulin. Och till sist någon drabbas av grav. diabetes och andra inte, en stor del är arv-faktorn!  Det gäller snarare att göra det bästa av situationen. 
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-22 12:44:43 följande:
    Jag har haft 7.6, 7.8, (8.6)-7.8 och idag 8.5. Förra besöket tog de två tester då första var 8.6, det hade efter en timme sjunkit till 7.8. Idag var det 8.5.

Jag äter ingen sylt, inget socker öht... inget godis, ingen juice, inga drickor, ingen glass, inga kakor, inget vitt bröd, endast fullkornsprodukter. Det enda jag kan ändra mer är tydligen mjölkprodukter, visste inte att mjölksockret i filmjölken jag äter till frukost kunde höja blodsockret. Men vad ska jag äta till slut då? Havregrynsgröt utan sylt och mjölk? Knäckebröd är ju inte heller bra. Äter finncrisp med leverpastej som mellanmål idag, vet inte vad jag mer kan ersätta?
    Fortsätt med fil, begränsa mängden till 1,5-2dl med fullkornsmusli och kanske ett kokt ägg till. Det är en bra frukost även med tanke på blodsockret. Du kan kanske få det att stiga ännu lite långsamare om du blandar i lite nötter/frön i muslin som innehåller lite fett och därmed tömmer sig magsäcken långsammare.
  • Velociped

Elison - tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva allt det där! Det hjälpte verkligen mycket för mitt dåliga samvete som försöker säga att jag gjort något fel...

Får jag vara så fräck att jag ställer en fråga? En av mina favoritfrukostar är havregrynsgröt med kanel och mjölk. Är det en bra frukost för mig numer, om jag håller igen lite på mjölken? Är osäker på hur kroppen reagerar på havregryn nämligen. :)

• PrickenoGrodan
    Velociped skrev 2011-11-22 18:36:47 följande:
    Elison - tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva allt det där! Det hjälpte verkligen mycket för mitt dåliga samvete som försöker säga att jag gjort något fel...

Får jag vara så fräck att jag ställer en fråga? En av mina favoritfrukostar är havregrynsgröt med kanel och mjölk. Är det en bra frukost för mig numer, om jag håller igen lite på mjölken? Är osäker på hur kroppen reagerar på havregryn nämligen. :)
    För mig låter den frukosten bra men samtidigt innehåller den ju en del kolhydrater. Jag skulle inte plocka bort mer, risken är att du utesluter något din kropp behöver. Lev som vanligt tills glukosbelastningen. Är sockret högt får du ju hjälp hur det ska hanteras. Om du nu har graviditetsdiabetes så är det ju inte för resten av livet. Hoppas att allt ordnar sig! Kram
  • Zaarah1984

BM besök idag 32+2

Sf:  mellan 29-30
    Hj.ljud: 148
    Hb: 128 utan något tillskott 
    Blt: 115/80
    F.läge:  Huvudet nedåt, inte rörligt och inte fixerat utan något mitt emellan.
    Vikt: + 8 kg sedan inskrivning (+10 kg sedan jag plussat)

• ccecy

BM besök idag 32+0

Sf: 29 , så ligger mitt på kurvan, precis som senast! :)
    Hj.ljud: 133-159
    Hb: 123, äter enbart multitabs.    
    Blt: 113/69
    F.läge:  låg med huvud neråt, men inte fixerad.
    Vikt: +5,3 från före grav :)

Nu är det bara att invänta remissen tills nästa Ultraljud, så dom får se att bebis växer som den skall. vägde 400-500g mindre än det normala för v 31+6 igår. kanske bara är en liten bebis :) får hoppas på det bästa. Nästa besök är 7.12, då skall det pratas om fölossingen! börjar närma sig nu :) 8 veckor idag!