• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • elinson
    Velociped skrev 2011-11-22 18:36:47 följande:
    Elison - tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva allt det där! Det hjälpte verkligen mycket för mitt dåliga samvete som försöker säga att jag gjort något fel...

Får jag vara så fräck att jag ställer en fråga? En av mina favoritfrukostar är havregrynsgröt med kanel och mjölk. Är det en bra frukost för mig numer, om jag håller igen lite på mjölken? Är osäker på hur kroppen reagerar på havregryn nämligen. :)
    Hehe det är en arbetsskada och något jag tycker är kul att skriva om ;) Sorry alla om jag kapar tråden... kan inte riktigt låta bli.

Det vill alltid vara mängden kolhydrater som påverkar blodsockret mest, ju mer kolhydrater desto högre stigning över tid, hur snabbt det stiger påverkas av kolhydraternas kvalite (mer eller mindre fiber). Det vill vara mer kolhydrater i 2 grova skivor av rågbröd än 1 tallrik med havregrynsgröt (lagat på 1 dl gryn). Alltså vill havregrynsgröt påverka blodsockret i mindre utsträckning än 2 skivor med bröd ;)

Så det är en finfin frukost, lösliga fiber från havregryn gör blodsockerstigningen långsammare. Vill du ha ännu mer mättnad och långsammare blodsockerstigning kan du lägga till lite krossade linfrön/andra frön/nötter, lite kli eller välja fiberberikad havregryn. 

Kolhydrater som äts tillsammans med lite fett och protein vill påverka blodsockert långsammare än  bara kolhydrater, så det kan faktiskt vara ide att kanske ta ett knäckebröd eller liknande med ett köttpålägg (lite extra järn dessutom), fisk, ost, ägg. 

Mjölken behöver vi för kalcium (specieltt nu i tredje trimestern) och d-vitamin.  Så mjölk i gröten ska du fortsätta med men tänk på vad du dricker till, någon har mjölk i gröten och dricker juice till det vill såklart påverka blodsockret en del. 

Kanel - det finns några studier som visar att kanel är positivt för blodsockret och att det kan sänka blodsockret men ta den infon med en nypa salt.. det finns ingen direkt data på hur mycket som behövs. Sen är ju kanel giftigt i större mängder (http://www.fragadietisten.se/livsmedel/farligt-med-for-mycket-kanel).  

• PrickenoGrodan
    elinson skrev 2011-11-22 20:45:37 följande:
    Hehe det är en arbetsskada och något jag tycker är kul att skriva om ;) Sorry alla om jag kapar tråden... kan inte riktigt låta bli.

Det vill alltid vara mängden kolhydrater som påverkar blodsockret mest, ju mer kolhydrater desto högre stigning över tid, hur snabbt det stiger påverkas av kolhydraternas kvalite (mer eller mindre fiber). Det vill vara mer kolhydrater i 2 grova skivor av rågbröd än 1 tallrik med havregrynsgröt (lagat på 1 dl gryn). Alltså vill havregrynsgröt påverka blodsockret i mindre utsträckning än 2 skivor med bröd ;)

Så det är en finfin frukost, lösliga fiber från havregryn gör blodsockerstigningen långsammare. Vill du ha ännu mer mättnad och långsammare blodsockerstigning kan du lägga till lite krossade linfrön/andra frön/nötter, lite kli eller välja fiberberikad havregryn. 

Kolhydrater som äts tillsammans med lite fett och protein vill påverka blodsockert långsammare än  bara kolhydrater, så det kan faktiskt vara ide att kanske ta ett knäckebröd eller liknande med ett köttpålägg (lite extra järn dessutom), fisk, ost, ägg. 

Mjölken behöver vi för kalcium (specieltt nu i tredje trimestern) och d-vitamin.  Så mjölk i gröten ska du fortsätta med men tänk på vad du dricker till, någon har mjölk i gröten och dricker juice till det vill såklart påverka blodsockret en del. 

Kanel - det finns några studier som visar att kanel är positivt för blodsockret och att det kan sänka blodsockret men ta den infon med en nypa salt.. det finns ingen direkt data på hur mycket som behövs. Sen är ju kanel giftigt i större mängder (www.fragadietisten.se/livsmedel/farligt-med-f...).  

Tycker det är intressant även om jag har problem med lågt socker istället för högt.
  • SFHelen
    Här kommer lite från min förlossning med Tyr: 

Ringer fl kl 1130 ang konstig känsla i nedre magen som strålar ut i benen.
    Får komma in på en koll.
    Så efter att ha hämtat barnen från förskolan och kläder till min man bar det av mot fl som ligger 8 mil från oss (kl1230). Efter 2 mil får jag ringa till min man och berätta att hans arbetskamrat får skjusa honom till mig för nu gjorde det så ont i magen att jag inte kunde köra själv... När han kommer dit jag var börjar vi klocka: 4 minuter mellan. 

Kommer in på fl ca 1340 och har då 2 minuter emellan. Blir undersökt och jag har minskat från 4 cm till 2 cm och får då en brekanylspruta som stoppar upp värkarbetet lite. Får komma in på ett rum för lite observation och efter ett par timmar med regelbunda värkar fortfarande får jag en brekanylspruta till som gör att det stannar upp. Får komma upp till BB för observation för natten kl 2230 och min man får åka hem och sova för här kommer det inte att hända något...

kl 23 får jag ont igen och det gör nu ännu ondare. Får en brekanylspruta som inte hjälper alls.
    Så kl 1 lördag morgon är jag nere på förlossningen ingen och får ringa efter min man för nu är jag mjuk och har bara 1 cm kvar av tappen (eller va de nu heter). Får brekanylspruta och dropp för att stoppa värkarna och det fungerar och jag får sova till kl 8. Har börjat gå tillbaka och tappan hade blivit 2,5 cm lång igen.

Kl 9 får jag hemska smärtor på höger sida av magen och en läkare klämde som bara den fast jag vred mig av smärta och skrek. Efter kollen fick jag åka på UL och kolla va som kunde vara fel, men dem hittade inget på ul så en kirurg skulle få komma och göra en bedömning på mig om det kunde vara blindtarmen. Börjar nu få morfin för alla smärta.  

kl 16 kommer kirurgen och kollar på mig, klämmer och gör lite tester och konstaterar att det får bli en operation för min del. Jag har nu fått ett x antal morfinsprutor, och bytt ut mitt dropp till brekanyldropp för det andra droppet tappar effekt på mig.

kl 20 ligger jag för operation och vaknar igen kl 2330 i värkar. 

kl 0030 är jag på förlossningen igen och är då 0,5 cm öppen, får nytt super dropp för att stoppa värkarna och får även EDA för att lindra smärtan jag hade. EDA var sååå himla skönt. Visst kände jag varenda värk och  trycket neråt, men det fick vara lugnt och avslappnat i magen mellan så jag fick andas ut.

kl 4 är 4 cm öppen och man kopplar bort droppen och låter förlossningen slutföras...

kl 5 är jag 6 cm öppen

kl 9 börjar det trycka och jag är 7-8 cm öppen. Får hålla emot vid varje värk och ett var inte skönt.

kl 10 pressade det ordentligt och "nödighets"känslan kom och det var bara att få trycka på. 

kl 1010 första krystandet kom fosterhinnan ut med vattnat och det "sprängdes" och det vart blött i en radie på ca 1,5 m omkring mig.

Andra krystvärken 1013 kom Tyr ut: 1495 g och 40 cm Skrek direkt och jag fick se honom en snabbis innan dem gick iväg med honom för att neonatalpersonalen. 

• SFHelen

Idag är det 3 dagar sedan vår lilla son kom till välden och jag kan medela att han mår bra. Ingen andingshjälp och egk´t har kopplats bort. Idag fick han börja sola, men det tror dem han slipepr göra imorgon (då han fått sola ett dygan i sträck). Så då ska han så komma till vårt rum vi har på samvården på neonatal.

Längtar efter våra två stora barn är enorm för mig vill jag lova. Saknar dem så det gör ont, men på torsdag ska dem få komma hit och hälsa på.

För en annan så har starten varit tuff, men det känns nu lite lättare efter att mjölken börjar komma igång och jag får hjälp. Fått börja äta "lyckopiller" för att jag inte ska gå ner mig som jag gjorde med dottern. Känns skönt att man får den hjälp man behöver för att hela familjen ska få den perfekta starten. Fick reda på av bm att det är var 3 kvinna som har dessa problem.      

• Jamirl

Beställt en villervalla åkpåse idag till vagnen, blir fint men trångt i Urban liggdelen , börjar närma sig. Lillen hickar i min mage just nu Jag är fortfarande osäker på hur jag ska göra med ammningen.....valet och kvalet. Nån som inte ska amma? Har haft tufft med de andra,

• Jamirl

SFHelen: Oj, lille killen! Härligt att han mår så bra och klarar sig så bra trots att han var liten!
    Förstår att du saknar de andra barnen, skulle jag me, man vill visa lillen för dem. Hoppas att du slipper deppighet, det är verkligen vanligt numera, hade endel med första. Kram

• SFHelen
    Jamirl skrev 2011-11-22 23:39:14 följande:
    SFHelen: Oj, lille killen! Härligt att han mår så bra och klarar sig så bra trots att han var liten!
    Förstår att du saknar de andra barnen, skulle jag me, man vill visa lillen för dem. Hoppas att du slipper deppighet, det är verkligen vanligt numera, hade endel med första. Kram

Dem har varit och kollar på Tyr i söndags och dem tyckte han var så liten. Rasmus (4 år) berättade gör alla han han är liten och måste ligge i lådan och växa på sig ;)  sötungen. alva (2 år) ville inte sluta titta. Hon ville inte klappa, utan bara titta. Så söta.

Glömde skriva att jag fick kortisonsprutor kl 1 och 13 på lördagen för lungornas skull.    
  • fair

SFHelen: grattis än en gång till grabben! Skönt att allt gått så bra ändå trots morfin och op. Kom de fram till vad smärtan berodde på? Skönt att du får hjälp och att de tar dig på allvar ang depression. Ta hand om er nu!