• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • roxylady
    Snusmumriken80 skrev 2011-11-22 08:58:19 följande:
    Jag tror inte det är ngn fara. Har nog varit på gravidmassage senare än v.32 med de förra barnen och det har inte varit farligt, har experterna sagt. Njut du
    Okej men vad skönt att höra :) Tänkte passa på att använda friskvårdsbiraget från jobbet innan man går hem Solig
  • roxylady
    Empa86 skrev 2011-11-22 09:07:02 följande:
    Jag tror det ska gå bra, tappen var inte påverkad hittills men bebis ligger och pressar huvudet neråt så de är väl lite oroligt ändå. Men jag tycker gott att den kan stanna där inne till efter nyår iaf. Sen får den väl komma när den vill!
    Håller tummarna på att din lilla plutt vill stanna inne tills efter nyår!!!
  • Velociped
    minjalin skrev 2011-11-22 08:25:34 följande:
    Ett födelsedagståg är ett litet trätåg i olika fina färger som man kan sätta ljus i och så brukar det finnas med fina träsiffror. Så tar man fram den siffran som barnet fyller plus samma antal ljus och ställer fram tåget på bordet. Vi fick det när vi hade namngivning (fast istället för tåg så var det en herde med får och så höll herden i siffrorna och så satte man ljusen i fåren) Blev väldigt uppskattat av oss och vi köpte ett jättefint tåg till sonens kusin när hon hade namngivning och det vart väldigt uppskattat det med. Har sett ett tåg på IEMS nyligen. Sen brukar även sånna där lite gammaldags leksaksaffärer med träleksaker och sånt (typ krabat och liknande) ha sånna också. Här är en länk där det finns lite sånt t.ex. Bara googlade. Finns nog hur mycket som helst på nätet. Men i butik verkar dom ligga på ungefär 200-250 kr :)

www.blaelefant.se/sv/artiklar/doppresenter-2/...
    Jättetack för tipset! Får spara det till framtida dop då jag nog inte hinner in till någon affär som kan tänkas ha dem. :)

Idag är ytterligare en som innehållit tråkiga besked... bm-besöket visade visserligen att blodvärdet stigit till 127, blodtrycket sjunkit till 96/60 och hjärtljuden lät bra, huvudet verkar ligga nedåt... Däremot måste jag tillbaka på torsdag och göra glukosbelastning. Trots att jag uteslutit precis ALLT socker och vitt bröd ur maten så ligger sockret för högt. Nu är jag livrädd för att glukosbelastningen ska visa begynnande graviditetsdiabetes, för den enda ytterligare förändring jag kan göra - har jag lärt mig nu - är att utesluta mjölk, och hur mycket kan det göra på det stora hela? Julens bakande, och idén med att ge bort hemmagjort godis i julklapp verkar ha gått helt om intet och jag känner mig bara helt värdelös!
  • roxylady
    Velociped skrev 2011-11-22 12:15:55 följande:
    Jättetack för tipset! Får spara det till framtida dop då jag nog inte hinner in till någon affär som kan tänkas ha dem. :)

Idag är ytterligare en som innehållit tråkiga besked... bm-besöket visade visserligen att blodvärdet stigit till 127, blodtrycket sjunkit till 96/60 och hjärtljuden lät bra, huvudet verkar ligga nedåt... Däremot måste jag tillbaka på torsdag och göra glukosbelastning. Trots att jag uteslutit precis ALLT socker och vitt bröd ur maten så ligger sockret för högt. Nu är jag livrädd för att glukosbelastningen ska visa begynnande graviditetsdiabetes, för den enda ytterligare förändring jag kan göra - har jag lärt mig nu - är att utesluta mjölk, och hur mycket kan det göra på det stora hela? Julens bakande, och idén med att ge bort hemmagjort godis i julklapp verkar ha gått helt om intet och jag känner mig bara helt värdelös!
    Jag gjorde en glukosbelastning i Fredags morse. Anledningen var att jag hade ätit gröt med lite för mkt sylt på en halvtimme innan besöket som visade på gränsen till att de måste kolla upp det. Jag gick genom belastningen utan anmärkningar ändå. Så har du haft bra värden tidigare behöver det inte betyda att du har graviditetsdiabetes. Vad hade du för värde nu? Vad har du haft innan? Nej inte ska väl mjölk behöva höja blosockret så mkt? Som sagt, det behöver inte vara någon fara. Finns tillfällen blodsockret kan vara högt ibland sa min BM utan att det behöver betyda något.
  • Tärning6
    Velociped skrev 2011-11-22 12:15:55 följande:

Lugn andas förstår din oro har själv fått gravdiabetes för att jag låg på gränsen, mjölk kan göra rätt mycket konstigt men sant min dietist sa att max 1-2glas om dagen gärna mindre om de går..
    Men vänta tills du gjort glykosbelastningen innan du målar fan på vägen.. Vad har du för världen??
  • Velociped

Jag har haft 7.6, 7.8, (8.6)-7.8 och idag 8.5. Förra besöket tog de två tester då första var 8.6, det hade efter en timme sjunkit till 7.8. Idag var det 8.5.

Jag äter ingen sylt, inget socker öht... inget godis, ingen juice, inga drickor, ingen glass, inga kakor, inget vitt bröd, endast fullkornsprodukter. Det enda jag kan ändra mer är tydligen mjölkprodukter, visste inte att mjölksockret i filmjölken jag äter till frukost kunde höja blodsockret. Men vad ska jag äta till slut då? Havregrynsgröt utan sylt och mjölk? Knäckebröd är ju inte heller bra. Äter finncrisp med leverpastej som mellanmål idag, vet inte vad jag mer kan ersätta?

• Tärning6

Ja du har ju legat lite högt men som sagt vänta å se vad glykos belastningen visar.
    Som sagt jag har fått de och innan jag fick insulin så fick jag hem en sockerapparat å mäta sockret men eftersom min världen ej skönk vart jag insatt på insulin och det är ju för att bebis å jag ska må så bra som möjligt..

• roxylady
    Velociped skrev 2011-11-22 12:44:43 följande:
    Jag har haft 7.6, 7.8, (8.6)-7.8 och idag 8.5. Förra besöket tog de två tester då första var 8.6, det hade efter en timme sjunkit till 7.8. Idag var det 8.5.

Jag äter ingen sylt, inget socker öht... inget godis, ingen juice, inga drickor, ingen glass, inga kakor, inget vitt bröd, endast fullkornsprodukter. Det enda jag kan ändra mer är tydligen mjölkprodukter, visste inte att mjölksockret i filmjölken jag äter till frukost kunde höja blodsockret. Men vad ska jag äta till slut då? Havregrynsgröt utan sylt och mjölk? Knäckebröd är ju inte heller bra. Äter finncrisp med leverpastej som mellanmål idag, vet inte vad jag mer kan ersätta?
    Jag hade 8,1 när jag fick höra att man måste in på belastning. När man gör testet ska man inte ha högre än 10,0 efter man väntat de där två timmarna under belasningen. Jag hade 4,0 på fastnade mage och 6,7 två timmar efter jag hade druckit sockerlösningen. Så det behöver inte betyda att du har för högt blodsocker. Det kan bli så ibland ändå. Och du har just gått över gränsen till att man måste kolla upp det i alla fall.
    Men tänk på att det är bra att de kollar upp det. Och om det nu berodde på mjölkprodukterna så kan det ju vara det som värdet reagerade på.
  • Velociped

Paet - tack, det kändes skönt att höra! Ska försöka att inte oroa mig innan torsdag nu iaf.

• roxylady
    Velociped skrev 2011-11-22 13:20:04 följande:
    Paet - tack, det kändes skönt att höra! Ska försöka att inte oroa mig innan torsdag nu iaf.
    Vad bra :) Ja men det tycker jag. Kommer nog att gå bra ska du se :) Ta med dig citron också och fråga om du får ha i lite granna i sockerlösningen så blir den enklare att dricka.