• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Syoss
    Fellis skrev 2011-12-01 07:48:38 följande:
    Nu är det dags, om än lite tidigt så hoppas vi att allt går väl.

Vattnet gick i måndags natt och blir idag igångsatt klockan 09. Så bebis är här senast imorgon fredag... Splittrade känslor men så sjukt välkommet! <3

Går in i v.36 idag :)

Hoppas ni alla mår bra, uppdaterar när trollet kommit till stan :)      

Oj va spännande! Det går nog bra ska du se! Lycka till! :)
  • Zaarah1984
    bebis1201 skrev 2011-11-30 22:48:21 följande:
    Zaarah: jag har också gått ca en gång i månaden tidigare, sen tre veckor mellan nån gång och nu varannan. Hon har oftast bara mätt magen, bldtryck och hjärtljud. Nån gång socker och urin. Verkar vara så här där jag bor... Men lite skumt tycker jag! Och bara ett ultraljud men det är väl ganska vanligt.
    Vi har också bara ett ultraljud, men vi fick två för vi var där för tidigt första gången så fick komma tillbaka några veckor senare  

Såg förresten en fråga om mensvärk och kan säga att det känner jag också, har dock inga sammandragningar längre. De försvann nästan helt när jag gick hem på gravpeng  och nu är det bara någon enstaka om jag ansträngt mig rejält. Men vad beror mensvärken på? Bebisen som tar mer plats? 
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-11-30 22:55:26 följande:
    Måste fråga bara om det är någon mer som är nästan platt mitt på magen vid naveln? Att magen inte är helt rund så att säga?
    Min var det förra grav. Tror det är ryggen som blir sån på bebis. Men den här gången är jag ganska säker på att bebis ligger med ryggen mot min rygg för jag har istället en bula rätt fram vid naveln men små knän :p Läste på den där dumma länken du skickade förut om fosterlägen och där stod att om bebis ligger med ryggen mot mammans rygg kan förlossningen bli väldigt långdragen och jobbig så ska fråga min bm om det imorn. Fast om jag nu riskerar en väldigt snabb förlossning så kanske den blir lagom lång nu då ;) 
  • sandy87

Hej alla!

Jag har försökt förklara för min bm att jag är skit rädd för förlossningen men hennes svar är jämt att det kommer att gå bra... Jag mår verkligen super dåligt av detta, hur ska jag göra för att få henne att förstå?
    Jag önskar att jag inte var rädd/vågar föda men jag känner att jag vill verkligen ha snitt..
    Inser att det bara är 51 dagar kvar till bf, känns som att det börjar bli bråttom...
    Någon som har tips, ni som ska få snitt varför & hur gick ni till väga? 

• MissT
    sandy87 skrev 2011-12-01 12:43:44 följande:
    Hej alla!

Jag har försökt förklara för min bm att jag är skit rädd för förlossningen men hennes svar är jämt att det kommer att gå bra... Jag mår verkligen super dåligt av detta, hur ska jag göra för att få henne att förstå?
    Jag önskar att jag inte var rädd/vågar föda men jag känner att jag vill verkligen ha snitt..
    Inser att det bara är 51 dagar kvar till bf, känns som att det börjar bli bråttom...
    Någon som har tips, ni som ska få snitt varför & hur gick ni till väga? 
    Vad dåligt av din BM att inte ta din rädsla och dina känslor på allvar. Finns det inte någon Auroramottagning eller liknande på sjukhuset där du bor? Jag är nämligen också ruskigt förlossningsrädd och går i samtal hos en jätte bra BM på sjukhuset där jag bor. Jag kommer få bli igångsatt så att jag befinner mig på sjukhuset från början och kan få hjälp och stöd. Har BF 12 jan men kommer få en läkartid  inför igångsättningen mån eller tis efter nyår och då titta på om kroppen är redo eller om vi behöver avvakta någon dag till. Vi har även pratat om kejsarsnitt och ska prata mer om det nästa vecka när vi ses igen. Tycker att det är jätte skönt att ha någon att prata med som tar en på allvar. Förlossningsrädsla är ju inget som det pratas så mycket om ute i samhället. Jag vill verkligen inte heller föda och känner att jag inte kunnat njuta av min graviditet och det kommer jag inte börja göra förrän hon är ute och förlossninegn är över, på ett eller annat sätt.
  • roxylady
    Syoss skrev 2011-12-01 12:23:44 följande:
    Min är också så. Det ser ut som att jag har gått in i en vägg :P Fick höra häromdagen att magen ser fyrkantig ut för att den är så platt längst fram och det kan jag väl hålla med om :P
    Min bebbe ligger också på sidan, med huvudet ner och ryggen mot min högersida. Klämmer jag lite på vänstersidan så kan jag känna små små fötter :) 
    Ha ha samma här :-P Ja men då ligger våra exakt likadant! Visst känns det som man ligger på något när man ligger åt höger när man ska sova? Megaskumt ;)
    minjalin skrev 2011-12-01 12:40:07 följande:
    Min var det förra grav. Tror det är ryggen som blir sån på bebis. Men den här gången är jag ganska säker på att bebis ligger med ryggen mot min rygg för jag har istället en bula rätt fram vid naveln men små knän :p Läste på den där dumma länken du skickade förut om fosterlägen och där stod att om bebis ligger med ryggen mot mammans rygg kan förlossningen bli väldigt långdragen och jobbig så ska fråga min bm om det imorn. Fast om jag nu riskerar en väldigt snabb förlossning så kanske den blir lagom lång nu då ;) 
    Ja jag tror också det.. Okej! Ja men h*n kan ju ändra sig fram till BF många gånger så oroa dig inte över det Sorry om den var dum, det var mest det där med första och andragångsföderskor jag ville få fram om. Hihi ja men precis! Då blir det ju jämt ut! Det kommer att gå bra ska du se Jag börjar bli lite halvnervös för smärtan nu jag..
  • minjalin
    roxylady skrev 2011-12-01 13:17:58 följande:
    Ha ha samma här :-P Ja men då ligger våra exakt likadant! Visst känns det som man ligger på något när man ligger åt höger när man ska sova? Megaskumt ;)
    minjalin skrev 2011-12-01 12:40:07 följande:
    Ja jag tror också det.. Okej! Ja men h*n kan ju ändra sig fram till BF många gånger så oroa dig inte över det Sorry om den var dum, det var mest det där med första och andragångsföderskor jag ville få fram om. Hihi ja men precis! Då blir det ju jämt ut! Det kommer att gå bra ska du se Jag börjar bli lite halvnervös för smärtan nu jag..
    Nja, min har inte ändrat läge på många många veckor och hade ju sjunkt ner i bäckenet sist för 1 månad sedan så jag har inte så mycket hopp om att den helt plötsligt ska vrida sig. Men är den inte fixerad i morgon så finns ju fortfarande chansen. Men annars får man ta det som det kommer för lång förlossning kan man ju få ändå av olika anledningar. Sånt vet man ju aldrig på förhand :) Men man blir lite nojig när man läser sånt så det var en dum länk ;) Hehe, kan tänka mig det. Men det kommer gå jättebra ska du se bara du tar en värk i taget och inte börjar fundera på hur många värkar det är kvar när du märker att värkarna stegrar i styrka för varje värk istället för att man har typ 3 av samma grad innan dom stegras ;) Minns den känslan när det bara gjorde mer ont för varje värk och jag började känna lite panik när jag tyckte att jag inte kunde ha mer ont och ändå blev det värre för varje värk och massa värkar kvar. Men då tvingade jag mig att bara tänka på en värk i taget istället :p Hade ju så jäkla ont mellan värkarna från 8 cm tills han var ute också, men det var ju säkert för att jag öppnade mig det sista på 20 minuter och det gör fruktansvärt ont att öppna sig fort, men det är över snabbare istället så för och nackdelar med allt ;)
  • roxylady
    minjalin skrev 2011-12-01 13:23:22 följande:
    Nja, min har inte ändrat läge på många många veckor och hade ju sjunkt ner i bäckenet sist för 1 månad sedan så jag har inte så mycket hopp om att den helt plötsligt ska vrida sig. Men är den inte fixerad i morgon så finns ju fortfarande chansen. Men annars får man ta det som det kommer för lång förlossning kan man ju få ändå av olika anledningar. Sånt vet man ju aldrig på förhand :) Men man blir lite nojig när man läser sånt så det var en dum länk ;) Hehe, kan tänka mig det. Men det kommer gå jättebra ska du se bara du tar en värk i taget och inte börjar fundera på hur många värkar det är kvar när du märker att värkarna stegrar i styrka för varje värk istället för att man har typ 3 av samma grad innan dom stegras ;) Minns den känslan när det bara gjorde mer ont för varje värk och jag började känna lite panik när jag tyckte att jag inte kunde ha mer ont och ändå blev det värre för varje värk och massa värkar kvar. Men då tvingade jag mig att bara tänka på en värk i taget istället :p Hade ju så jäkla ont mellan värkarna från 8 cm tills han var ute också, men det var ju säkert för att jag öppnade mig det sista på 20 minuter och det gör fruktansvärt ont att öppna sig fort, men det är över snabbare istället så för och nackdelar med allt ;)
    Okej.. får hålla tummarna på det i alla fall. Jo precis det är ju så.. Det sägs väl också vara enklare om man är omföderska? För att kroppen gjort det förr så att säga.
    Jo men man ska ju inte tro på allt man läser.. man får sålla lite :)

Ursch det lät jobbigt. Kan inte minnas att vi pratat om detta tidigare men hade du EDA? Ja man får ju inte stressa på det något heller. Jag kan tänka mig att jag kommer att känna att jag blir sådan.. som bara försöker köra på för att bli av med det. Sedan är man smått orolig för att bli helt borta och allt för groggy av lustgasen bara. Finns ju så mkt att oroa sig över när man aldrig ens kan tänka sig hur det är! Tycker inte att föräldragruppen "lugnade" ned en något heller. Men är heller inte livrädd.. tänker ju att klarar alla andra av det så lär ju jag också göra det. Så är nog normalt förlossningsrädd kanske
  • Syoss
    roxylady skrev 2011-12-01 13:17:58 följande:

Haha ja, han tycker inte om när jag ligger på höger sida. Då protesterar han först med några knuffar och sen flyttar han lite på sig :P men han återgår alltid till samma läge sen, för dom senaste gånger jag har varit hos BM så har han legat på samma sätt, med huvudet ner och ryggen mot högersidan :)
  • roxylady
    Syoss skrev 2011-12-01 14:32:29 följande:
    Haha ja, han tycker inte om när jag ligger på höger sida. Då protesterar han först med några knuffar och sen flyttar han lite på sig :P men han återgår alltid till samma läge sen, för dom senaste gånger jag har varit hos BM så har han legat på samma sätt, med huvudet ner och ryggen mot högersidan :)
    Det är som våra bebbar är synkade då! Han gör exakt likadant på mig ha ha!