Mörksuggan skrev 2011-12-07 13:42:38 följande:
Om de börjar oroa sig för blodtrycker beror ju också lite på hur det har legat förut. Undertrycket ska ju normalt sett vara under 90. Men om blodtrycket har stigit i förhållande till vad du hade förut så kan det ju vara ett observandum. Även om det spontant ser ut att vara normalt.
Jag har ganska lågt blodtryck. Har legat ganska precis 98/60 när de kollat. Skulle mitt stiga till säg 120/70 så kan det ju vara tecken på att någon inte är som det ska. Även om 120/70 i sig inte är ett onormalt blodtryck för en kvinna i min ålder.
Sen är det ju mycket som påverkar blodtrycket också...kanske blev du lite nervös/stressad när hon inte hörde första gången och då kan blodtrycket sticka iväg. Så det behöver inte vara någon fara.
Det märkliga är att blodtrycket låg exakt som det brukar då det brukar vara runt 120/75-80 så tror det var mest för att hon hade svårt att höra första gången... Jaja, så länge jag mår bra så är det ju ingen idé att stressa upp sig

LillaEko skrev 2011-12-07 13:31:32 följande:
Jag blev ju tyvärr varslad nu "lagom" till bebis, så 22 dec är jag arbetslös. Men har tänkt stämpla fram till förlossningen sen.
Så gäller ju dessutom att räkna lite på hur man inte ska förlora sin sgi när barnet fyller 1 år och massa
sådant =S Så här kanske det är likabra att blanda in lägsta dagarna direkt sen efter de 180 dagarna?!?!
Men har tänkt jobba extra så mycket det går kvällar och helger (inom vården) med för att spara dagarna ifall det blir svårt att hitta nytt jobb/vikariat.
Mitt blodtryck var ju istället högt nu sist, 120/96 så jag ska få lämna extra u-prov pga det. Har inte heller tänkt så mycket på havandeskapsförgiftning. Men de verkar ju vara väldigt noggranna och vill ha extra koll om de misstänker eller finner någon risk. Så oroar mig inte för det ändå.
Tråkigt att du blivit varslad men tur du har extrajobb. För att inte förlora sin sgi måste man väl efter att barnet fyllt 1 år ta fp minst 5 dagar i veckan om jag minns rätt? Själv tänkte jag också jobba lite extra för att dryga ut dagarna, min sambo vill ju vara hemma sina dagar så för att dagarna inte ska ta slut allt för snabbt så får jag jobba lite också. Tycker det är svårt att räkna på hur många dagar i veckan jag behöver ta men vi får väl också sätta oss ner och kolla på det. Har din man lämnat in inkomstuppgifter till hans sgi? Funderar på när min sambo behöver göra det för att det inte ska bli strul sen när bebisen är här.