• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Cia80
    LillaEko skrev 2011-12-07 10:12:53 följande:
    90% avklarat idag, shit liksom, bara ynka 10% kvar till bf.
    Längtar ordentligt nu, men kluvet nog vill man ju klara nyåret. 

Håller med!
  • LillaEko

Suttit och gått igenom massa med min man på fk hemsida nu om detta med föräldrarpenning, lägstadagar, sgi osv. Hua vilken djungel men tror vi är aningen mer klokare.
    Men ska boka in ett möte med fk försäkerhetsskull.

De här första 180 dagarna som man måste ta sgi-dagar, kan man dela dem?
    Jag har ju tänkt jobba 4 veckor i sommar och låta mannen vara pappaledig då, tar han av de 180 dagarna då?
    Förstår ni hur jag menar? 

• MissT

Igår kväll när jag gick och la mig fick jag täta, regelbundna värkar under en tid. Den ena hann knappt sluta förrän den andra satte igång. Maken hann bli riktigt nervös Men efter en stund klingade de av och sedan gav de sig helt. Vet inte om mina hostningar påverkat det hela.... Idag har jag haft några värkar men inte som igår. Har packat skötväskan och bäddat spjälsängen i fall att......Vore bra om hon ville stanna där inne lite till med tanke på att jag är sjuk och bara är i v 34+5. Händer inget i år så har jag fått läkartid för ställningstagande till igångsättning den 2 januari så det är inte lång tid kvar nu.Om kroppen är redo och det finns plats på förlossningen sätts jag igång den dagen och annars får jag komma tillbaka ett par dagar senare. (Anledningen till igångsättningen är krafttig förlossningsrädsla.)

• Zaarah1984
    LillaEko skrev 2011-12-07 11:58:45 följande:
    Suttit och gått igenom massa med min man på fk hemsida nu om detta med föräldrarpenning, lägstadagar, sgi osv. Hua vilken djungel men tror vi är aningen mer klokare.
    Men ska boka in ett möte med fk försäkerhetsskull.

De här första 180 dagarna som man måste ta sgi-dagar, kan man dela dem?
    Jag har ju tänkt jobba 4 veckor i sommar och låta mannen vara pappaledig då, tar han av de 180 dagarna då?
    Förstår ni hur jag menar? 
    Har inget bra svar men förstår att du är fundersam... Är verkligen en djungel. Det enda vi bestämt är att vi ska spara de 90 dagarna på lägstanivån till senare när man vill vara ledig någon enstaka dag kring jul och liknande.

Igår var jag har hos BM och allt såg bra ut om man bortser från att hon hade problem när hon skulle kolla blodtrycket, hon kunde inte höra undertrycket eller vad det nu heter så hon fick hämta en annan apparat och det såg helt normalt ut 119/80. Men vet inte om det gjorde henne lite nojjig för hon började fråga om jag haft ont i huvudet, flimmer, svullnat upp eller liknande. Fick med ett provrör hem så om jag får huvudvärk så ska jag nästa vecka komma in och lämna urinprov så jag inte har havandeskapsförgiftning på gång. det hade jag verkligen inte oroat mig för innan men nu lär jag fundera över det varje gång jag får huvudvärk.
  • LillaEko
    Zaarah1984 skrev 2011-12-07 13:04:14 följande:
    Har inget bra svar men förstår att du är fundersam... Är verkligen en djungel. Det enda vi bestämt är att vi ska spara de 90 dagarna på lägstanivån till senare när man vill vara ledig någon enstaka dag kring jul och liknande.

Igår var jag har hos BM och allt såg bra ut om man bortser från att hon hade problem när hon skulle kolla blodtrycket, hon kunde inte höra undertrycket eller vad det nu heter så hon fick hämta en annan apparat och det såg helt normalt ut 119/80. Men vet inte om det gjorde henne lite nojjig för hon började fråga om jag haft ont i huvudet, flimmer, svullnat upp eller liknande. Fick med ett provrör hem så om jag får huvudvärk så ska jag nästa vecka komma in och lämna urinprov så jag inte har havandeskapsförgiftning på gång. det hade jag verkligen inte oroat mig för innan men nu lär jag fundera över det varje gång jag får huvudvärk.
    Jag blev ju tyvärr varslad nu "lagom" till bebis, så 22 dec är jag arbetslös. Men har tänkt stämpla fram till förlossningen sen.
    Så gäller ju dessutom att räkna lite på hur man inte ska förlora sin sgi när barnet fyller 1 år och massa
    sådant =S Så här kanske det är likabra att blanda in lägsta dagarna direkt sen efter de 180 dagarna?!?! 
    Men har tänkt jobba extra så mycket det går kvällar och helger (inom vården) med för att spara dagarna ifall det blir svårt att hitta nytt jobb/vikariat.

Mitt blodtryck var ju istället högt nu sist, 120/96 så jag ska få lämna extra u-prov pga det. Har inte heller tänkt så mycket på havandeskapsförgiftning. Men de verkar ju vara väldigt noggranna och vill ha extra koll om de misstänker eller finner någon risk. Så oroar mig inte för det ändå.

• Mörksuggan
    Zaarah1984 skrev 2011-12-07 13:04:14 följande:

Om de börjar oroa sig för blodtrycker beror ju också lite på hur det har legat förut. Undertrycket ska ju normalt sett vara under 90. Men om blodtrycket har stigit i förhållande till vad du hade förut så kan det ju vara ett observandum. Även om det spontant ser ut att vara normalt. 
    Jag har ganska lågt blodtryck. Har legat ganska precis 98/60 när de kollat. Skulle mitt stiga till säg 120/70 så kan det ju vara tecken på att någon inte är som det ska. Även om 120/70 i sig inte är ett onormalt blodtryck för en kvinna i min ålder.
    Sen är det ju mycket som påverkar blodtrycket också...kanske blev du lite nervös/stressad när hon inte hörde första gången och då kan blodtrycket sticka iväg. Så det behöver inte vara någon fara.
  • Zaarah1984
    Mörksuggan skrev 2011-12-07 13:42:38 följande:
    Om de börjar oroa sig för blodtrycker beror ju också lite på hur det har legat förut. Undertrycket ska ju normalt sett vara under 90. Men om blodtrycket har stigit i förhållande till vad du hade förut så kan det ju vara ett observandum. Även om det spontant ser ut att vara normalt. 
    Jag har ganska lågt blodtryck. Har legat ganska precis 98/60 när de kollat. Skulle mitt stiga till säg 120/70 så kan det ju vara tecken på att någon inte är som det ska. Även om 120/70 i sig inte är ett onormalt blodtryck för en kvinna i min ålder.
    Sen är det ju mycket som påverkar blodtrycket också...kanske blev du lite nervös/stressad när hon inte hörde första gången och då kan blodtrycket sticka iväg. Så det behöver inte vara någon fara.
    Det märkliga är att blodtrycket låg exakt som det brukar då det brukar vara runt 120/75-80 så tror det var mest för att hon hade svårt att höra första gången... Jaja, så länge jag mår bra så är det ju ingen idé att stressa upp sig
    LillaEko skrev 2011-12-07 13:31:32 följande:
    Jag blev ju tyvärr varslad nu "lagom" till bebis, så 22 dec är jag arbetslös. Men har tänkt stämpla fram till förlossningen sen.
    Så gäller ju dessutom att räkna lite på hur man inte ska förlora sin sgi när barnet fyller 1 år och massa
    sådant =S Så här kanske det är likabra att blanda in lägsta dagarna direkt sen efter de 180 dagarna?!?! 
    Men har tänkt jobba extra så mycket det går kvällar och helger (inom vården) med för att spara dagarna ifall det blir svårt att hitta nytt jobb/vikariat.

Mitt blodtryck var ju istället högt nu sist, 120/96 så jag ska få lämna extra u-prov pga det. Har inte heller tänkt så mycket på havandeskapsförgiftning. Men de verkar ju vara väldigt noggranna och vill ha extra koll om de misstänker eller finner någon risk. Så oroar mig inte för det ändå.

Tråkigt att du blivit varslad men tur du har extrajobb. För att inte förlora sin sgi måste man väl efter att barnet fyllt 1 år ta fp minst 5 dagar i veckan om jag minns rätt? Själv tänkte jag också jobba lite extra för att dryga ut dagarna, min sambo vill ju vara hemma sina dagar så för att dagarna inte ska ta slut allt för snabbt så får jag jobba lite också. Tycker det är svårt att räkna på hur många dagar i veckan jag behöver ta men vi får väl också sätta oss ner och kolla på det. Har din man lämnat in inkomstuppgifter till hans sgi? Funderar på när min sambo behöver göra det för att det inte ska bli strul sen när bebisen är här.
  • shadowstorm

Då var man hemma igen från FF, har legat på CTG och blivit undersökt. Ctg visa att jag hade väldigt många sammandragningar men det förvånar mig ju inte med tanke på hur mina förvärkar är :P Undersökningen visa att livmodertappen är mjuk och är öppen ca 1.5 cm. Och det kan betyda vad som helst. Kan innebära att bebisen kommer tidigare eller att jag går tiden ut och är öppen. Men läkaren trodde inte jag skulle gå tiden ut med tanke på att jag inte hade någon slempropp och tappen börjar mogna.

• Pusselbiten86

Förlossningen ringde om PRovsvaren ja lämnade i morse!
    Något var förhöjt sen igår o de vill ha in mig igen plus de skickar mig till kirurgen med :(

• Alltochinget

Nån mer som börjat se sämre? Jag har noterat det de senaste dagarna. Googlade på det och det verkar som att det är vanligt under graviditet. Jag har linser men undrade om jag tappat dom häromdan för jag såg så suddigt.