• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • Jämthund

Var på julbord med jobbet igår. Fy attan va mätt jag blev. Inte sugen på mat idag heller. Fick knöka i mig en macka på morgonen. Var bara lite avis på världens godis och dessert- bord igår men vad gör man inte för det lilla pyret i magen. Fick för övrigt en liten kusin i onsdags. Ja, den sista förmodar jag... Skall nog åka och snuffsa på den lilla pluttan ikväll. Sitter för övrigt och försöker planera för lite julklappar. Jag är tom på idéer verkligen.

• twistedtofit

Sandy, jag har 28,5 i sf mått v 34. Hade 27 i v 28. Var på ul i fredags o då kollade de tillväxten o bebis är normalstor! Oroa dig inte, måttet är så lergigan o beror på hur bebisen ligger för stunden!

• Sapato
    Jämthund skrev 2011-12-09 11:33:51 följande:
    Var på julbord med jobbet igår. Fy attan va mätt jag blev. Inte sugen på mat idag heller. Fick knöka i mig en macka på morgonen. Var bara lite avis på världens godis och dessert- bord igår men vad gör man inte för det lilla pyret i magen. Fick för övrigt en liten kusin i onsdags. Ja, den sista förmodar jag... Skall nog åka och snuffsa på den lilla pluttan ikväll. Sitter för övrigt och försöker planera för lite julklappar. Jag är tom på idéer verkligen.

Ja, julklappar är jobbigt. Vi köpte Disney On Ice biljetter till alla barn i släkten. Håller tummarna för att jag orkar följa med 5 januari
    Till stora barnen blir det kläder och en av tonåringarna ska få alla våra tv-spel då vi inte spelar längre på PS3

Vad sonen får är lite oklart men en sån där stor legolåda(ser ut som en stor legobit) sen vill han ha en bilbana också.   
  • MissT
    sandy87 skrev 2011-12-09 11:19:51 följande:
    Hej!

Nyss hem kommen från BM & orolig...
    Mitt sf mått hade inte ökat sen sist, 31 cm i vecka 32 & 31 cm nu i vecka 34 oxå. Någon som varit med om samma?
    Tidigare har hon sagt att bebisen var fixerad men idag var hon osäker på hur den låg, men trodde huvudet var neråt.
    Vad hade ni gjort i min situation? Jag vill så klart göra ett till växt ultraljud & kolla så att allt är bra, igår gjorde det jätte ont när lite rörde på sig & jag är osäker på om jag läckt fostervatten...
    Någon som varit med om något liknande? possitivt som negativt... Tacksam för alla svar :) 
    Jag är just nu i samma sits gällande sf-måttet. Mitt var 31 i både v 31+4 samt v 34+0. Är i dag i v 35+0 och ska snart iväg till BM för en extra mätning för att se om det vuxit. Jag började med att ligga på översta strecket till att kommande mätningar ligga mellan mittersta och översta och vid förra mätningen har jag halkat ner under mittersta strecket. Får se hur det ser ut idag.......

Vad sa din BM? Kommer hon fortsätta ha koll eller ska du får komma iväg på ett TUL?. För mig hänger det på mätningen idag. Har inget hänt så tror jag att de går vidare med det och då borde det bli ett TUL tycker jag. Får vänta och se vad mätningen visar och vad BM säger.
  • sandy87
    MissT skrev 2011-12-09 11:47:18 följande:
    Jag är just nu i samma sits gällande sf-måttet. Mitt var 31 i både v 31+4 samt v 34+0. Är i dag i v 35+0 och ska snart iväg till BM för en extra mätning för att se om det vuxit. Jag började med att ligga på översta strecket till att kommande mätningar ligga mellan mittersta och översta och vid förra mätningen har jag halkat ner under mittersta strecket. Får se hur det ser ut idag.......

Vad sa din BM? Kommer hon fortsätta ha koll eller ska du får komma iväg på ett TUL?. För mig hänger det på mätningen idag. Har inget hänt så tror jag att de går vidare med det och då borde det bli ett TUL tycker jag. Får vänta och se vad mätningen visar och vad BM säger.
    BM sa att det var "normalt" men jag ser ju själv att det inte ökat, känner även att fosterrörelserna känns anorlunda plus att BM var osäker på hur den låg, nästa BM besök är den 23/12 men då trode hon redan att bebisen kommit sa hon?... Ska ringa till danderyd & höra vad dom säger..
  • Krikiz
    sandy87 skrev 2011-12-09 11:19:51 följande:
    Hej!

Nyss hem kommen från BM & orolig...
    Mitt sf mått hade inte ökat sen sist, 31 cm i vecka 32 & 31 cm nu i vecka 34 oxå. Någon som varit med om samma?
    Tidigare har hon sagt att bebisen var fixerad men idag var hon osäker på hur den låg, men trodde huvudet var neråt.
    Vad hade ni gjort i min situation? Jag vill så klart göra ett till växt ultraljud & kolla så att allt är bra, igår gjorde det jätte ont när lite rörde på sig & jag är osäker på om jag läckt fostervatten...
    Någon som varit med om något liknande? possitivt som negativt... Tacksam för alla svar :) 
    Har varit med om exakt samma sak. Mitt SF-mått ökade bara med 1,5 cm på lite drygt 6 veckor. Fick då göra ett TUL och lill*n låg då på -9, alltså inom normalvärdena. Lillskrutt*n är livlig och bufflig, så någon brist i näringstillförseln verkar det inte vara, då även flödet i navelsträngen såg jättefint ut.
    Vid v.33-kontrollen i onsdags hade så SF-måttet ökat på sig en aning igen (fick aldrig veta några cm), men det var ju i alla fall inte en fortsatt minskning, så vi fortsätter mäta 1 ggr/vecka tillsvidare!

Precis som alla människor, är även bäbisar olika långa, tjocka och aktiva. Fram till v.20 utvecklas ju barnen lika inne i magen, men därefter blir det mera individuellt - vilket också är anledningen till att RUL görs innan v.20
    Barnen kommer ju även senare i livet att ha platåer i sina tillväxtkurvor då de helt enkelt stannar upp i växandet under en period, för att sedan sätta fart igen.
    Barnets läge i magen kan också spela roll för om SF-måttet ökar på sig eller inte. Fram till v.36 kan de rumla runt ganska ordentligt där inne, men efter det börjar de flesta barn att vända sig med huvudet nedåt. Sonen vände sig dock inte förrän i v.38, så man kan absolut ha is i magen på den fronten
    Nosce te ipsum.
  • MissT
    sandy87 skrev 2011-12-09 11:51:28 följande:
    BM sa att det var "normalt" men jag ser ju själv att det inte ökat, känner även att fosterrörelserna känns anorlunda plus att BM var osäker på hur den låg, nästa BM besök är den 23/12 men då trode hon redan att bebisen kommit sa hon?... Ska ringa till danderyd & höra vad dom säger..
    Jag har också reagerat på att jag inte tycker att min mage vuxit på flera veckor samt på fosterrörelserna.

Hoppas och tror att det inte är någon fara med våra bebisar men om du känner dig orolig tycker jag absolut att du ska ringa. Man vill ju gärna veta att allt är som det ska där inne samt att hur bebisen ligger även om den fortfarande kan vända sig. Hoppas att du får bra hjälp/råd/stöd på Danderyd.
  • Krikiz

Mitt SF-mått var 27,5 i v.25 och helt oförändrat i v.31, men nu verkar det som sagt som att det händer litegrann i alla fall   Precis som du SAndy, kände jag själv att magen inte blev större på något sätt, men så länge bäbisen rör på sig så är det nog ingen fara på taket. De sover ju mycket nu, men rör självklart på sig i sömnen - kanske är det därför du upplever rörelsemönstret som annorlunda?

Med tanke på hur långt gången du är, borde du ha BF strax innan oss. Det skulle vara intressant att höra varför din BM tror att bäbisen tittar ut innan jul? Om hon inte säkert kan känna att bäbben ligger fixerad och startklar, borde det ju vara svårt att veta - fast jag är ju å andra sidan inte någon BM

Kan du inte be din BM om en extra mätning under nästa vecka? Det är väl bättre det än att gå omkring och oroa sig? Passa då också på att fråga om varför hon tror att bäbisen är på G!

Håller tummarna för att du får räta ut dina frågetecken snart!!!!!!!!

Nosce te ipsum.
  • Empa86

Nu fick jag papper hem från fk där jag ska fylla i hur min sjukdom/diagnos (hotande förtidsbörd) påverkar min förmåga att arbeta.
    Någon som har erfarenhet att fylla i såna här? Ska jag tänka på något speciellt när jag formulerar mig? Tycker det är svårt. vill ju inte få avslag bara för att jag skriver för lite eller så...  

• jordgubbe0812
    Empa86 skrev 2011-12-09 13:24:21 följande:
    Nu fick jag papper hem från fk där jag ska fylla i hur min sjukdom/diagnos (hotande förtidsbörd) påverkar min förmåga att arbeta.
    Någon som har erfarenhet att fylla i såna här? Ska jag tänka på något speciellt när jag formulerar mig? Tycker det är svårt. vill ju inte få avslag bara för att jag skriver för lite eller så...  

Jag brev sjukskriven i förra graviditeten p.g.a av att barnet var tillväxthämmad. Då var det rutin att sjuksrriva.

Jag skrev typ samma sak som stod i läkarintyget.  Vad jag förstod av läkaren då brukade det inte vara några problem med sjukskrivningar som handlade om barnets hälsa.  Och det borde ju vara samma sak för dig. Du blir sjukskriven för att barnet mår bäst av att stanna i din mage, inte för att din (mages) mår bäst av det.