• LillaEko

Januaribebis 2012

Någon mer som precis plussat och förhoppningsvis utökar familjen i början av 2012?

Tänkte om någon ville följas åt. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 17:07
    BF listan hittar ni på:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m58731572.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 07:50
    Tänkte att vi även måste ha en tråd att lägga upp magbilder på, så nu är det bara att ta kort och visa era söta små magar när ni är redo:

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m58967480.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-02 08:57
    Länken till vår presentationstråd.
    Alltid kul att veta lite mer om varandra!

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m59758061.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 09:09
    www.familjeliv.se/Forum-2-114/m60458420.html
    Länken till tråden om "gissa kön"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-07 09:19
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m62411217.html
    Länken till vår fortsättningstråd när bebisarna tittat ut.

• Svar på tråden Januaribebis 2012
  • fabler
    Skåne85 skrev 2011-12-08 20:04:13 följande:
    Ames: varför var ryggbedövningen så hemsk ? Jag är riktigt riktigt rädd för nästa fl och ska på ett samtal till på tisdag om kejsarsnitt o ska även träffa narkos läkaren som ska bedöma om jag får ta Eda eftersom min rygg är lite kass!
    jag är livrädd för nålar så dem fick va fyra st och hålla i mig när dem satte dit den.
    elias är världens sötaste!!!
  • riparbella
    kikidil skrev 2011-12-08 22:26:04 följande:
    Ett planerat snitt kommer ju att gå så mycket lugnare och mer kontrollerad till än ett akutsnitt. Men visst känns det otäckt ändå? Var du vaken vid ditt akutsnitt? Jag blev sövd eftersom det var så brottom och just det har jag haft väldigt svårt att smälta. Att jag inte fanns där när lilleman hade det kämpigt och att jag var så medtagen hans första dagar. Så den här gången vill jag absolut vara vaken när bebisen föds och finnas där. Men samtidigt är jag fruktansvärd rädd. Tänk så utlämnat man kommer att vara!
    Hoppas att du har en bra samtalskontakt, även om det är svårt att komma fram till något beslut. 
    Jag var vaken, men fick aldrig se min dotter som mådde dåligt och fick läkarhjälp och sedan direkt till neo. De tog besutet om snitt 20 min innan hon var ute. Så allt skulle gå jättefort och folk skrek på varandra, lampor blinkade och signaler tjöt. DEt var verkligen ett kaos och det var så oerhört läskigt att vara med om det. TRodde jag skulle dö eller bebisen....De råkade bryta ett revben på mig och jag fick en infektion, så jag var också medtagen efter och kunde inte vara med min dotter alls de första dagarna, vilket påverkade mig väldigt mycket. Så ja-jag är också rädd, både för vaginalt och snitt!!!
  • fabler

Då var man föräldraledig från och med på måndag! Gjort sista arbetspasset idag, ska bli så himla skönt att få vila lite innan de är dags. Och efter den här veckan på jobbet så känns de verkligen rätt att jag går hem för nu har jag har riktigt jobbiga sammandragningar den här veckan och de har varit svårt att avgöra om jag ska sitta på kontoret eller behövt upp och gå.

• Pebbles82
    Alltochinget skrev 2011-12-09 14:44:24 följande:
    Vad är IBS egentligen? Hur vet ni att ni har det? Jag hade nämligen problem med min mage innan jag blev gravid (haft många år). Blev uppblåst och Fick ofta kramper i magen om jag var bortbjuden på middag där jag satt och höll mig och undvek att prutta. Då fick jag ofta jätteont i magen Men dagen efter när jag hade sovit var allt bra igen. Misstänker att det var för att jag släppte ut mina gaser. Kan det vara IBS?
    IBS är ju ett samlingsord, men det brukar antingen vara folk med stenhårda magar eller diarrér. Eller som det alternerar för. 

Själv fick jag gå på diverse undersökningar (gastroskopi, koloskopi bla) där de uteslöt andra fel. Maten blev till vatten på bara någon minut och magen krampade så att jag höll på att svimma. Eftersom jag gick på toa så ofta försvann all energi ur kroppen och jag orkade inget. 

Vet inte om jag tycker ditt kan vara IBS, men det låter ju som såna tendenser (gaser är ju vanligt inom IBS) absolut. Mår du bättre som gravid nu? 

Jag var ju helt galet känslig mot mjölkprodukter, gluten och fett men nu funkar sånt nästan som för vanliga människor. Nästan, ibland får jag ju återfall såklart! 
  • Pamper
    curiosa skrev 2011-12-09 17:17:57 följande:
    Var du tvungen att ta fp nu eller är det eget val?
    Jag är oxå arbetslös och går på akassa men hoppas på att jag sk akunna göra det tills liten kommer. (vill inte slösa på fp dagarna)
    Jag är oxå arbetslös o får pengar från FK motsvarande akassan då jag blivit utförsäkrad.

Min BM tycker man ska gå på föräldrar ledighet 3 veckor innan BF.
    men man vill ju inte slösa på sina fp dagar eller hur?
    jag tänkte vara "arbetssökande" fram till BF kanske att jag tar ut fp en vecka innan

för att få ersättning måste man iaf vara aktivt arbetssökande (vilket jag inte tror att du heller e) och då bör man vara i en sysselsättning..... min handläggare på AF letar praktik plats till mig men d e lättare sagt än gjort med tanke på julen o att man e höggravid med foglossningar....

Jag vet inte om du blivit upplyst om detta o det verkar vara rätt nytt,  när du som arbetslös går på föräldrar ledighet MÅSTE du kontakta/ skriva in dig på AF INNAN det gått 1 år. För annars förlorar du din rätt till akassa/ ersättning efter din föräldrar ledighet.
    Alltså innan det gått 365 dagar o min handläggare trodde att det gick o skriva in sig o sen ut sig igen pga fortsatt föräldrar ledighet.

I mitt fall är jag ensamstående o får alla 480 dagarna, jag kan tidigast få barnomsorg när barnet är 1 år samtidigt som jag måste skriva in mig på AF när jag varit utskriven från AF i ett år.......
  • Alltochinget

Pebbles82: Jaha men jag är varken hård eller lös. Det är mest gaserna som är problemet hos mig tror jag. Nej, nu under graviditeten har jag inte märkt av det alls. Kan ju hoppas att tarmarna hamnat på rätt plats efter ommöbleringen :) fast jag får nog räkna med att bekymret kommer tillbaka efter graviditeten.

• shadowstorm

Är det fler som har namn torka? Vi kan inte komma framtill ett passande tjej namn inte ens 1!! Så vi har inget namn på vår lista hehe...

Jag har 3 namn som jag kan tänka mig och det är Cornelia, Amelia & Emelia men inget känns jaa...:P

• curiosa
    Pamper skrev 2011-12-09 19:48:03 följande:
    Jag är oxå arbetslös o får pengar från FK motsvarande akassan då jag blivit utförsäkrad.

Min BM tycker man ska gå på föräldrar ledighet 3 veckor innan BF.
    men man vill ju inte slösa på sina fp dagar eller hur?
    jag tänkte vara "arbetssökande" fram till BF kanske att jag tar ut fp en vecka innan

för att få ersättning måste man iaf vara aktivt arbetssökande (vilket jag inte tror att du heller e) och då bör man vara i en sysselsättning..... min handläggare på AF letar praktik plats till mig men d e lättare sagt än gjort med tanke på julen o att man e höggravid med foglossningar....

Jag vet inte om du blivit upplyst om detta o det verkar vara rätt nytt,  när du som arbetslös går på föräldrar ledighet MÅSTE du kontakta/ skriva in dig på AF INNAN det gått 1 år. För annars förlorar du din rätt till akassa/ ersättning efter din föräldrar ledighet.
    Alltså innan det gått 365 dagar o min handläggare trodde att det gick o skriva in sig o sen ut sig igen pga fortsatt föräldrar ledighet.

I mitt fall är jag ensamstående o får alla 480 dagarna, jag kan tidigast få barnomsorg när barnet är 1 år samtidigt som jag måste skriva in mig på AF när jag varit utskriven från AF i ett år.......
    Jag söker faktiskt jobb ganska aktivt och meddelar ams vad jag söker med jämna mellanrum. Dock så är det ju inte lätt att få en anställning som höggravid så jag är bara hemma.
  • fabler
    shadowstorm skrev 2011-12-09 21:04:27 följande:
    Är det fler som har namn torka? Vi kan inte komma framtill ett passande tjej namn inte ens 1!! Så vi har inget namn på vår lista hehe...

Jag har 3 namn som jag kan tänka mig och det är Cornelia, Amelia & Emelia men inget känns jaa...:P
    nej här har vi Alice som list etta som jag och sambon är överens... dock säger sonen Linnea och de vill jag hellre så jag hoppas sonen påverkar sambon !!!!