• Haanky

Januaribebis 2012

doriah skrev 2012-01-02 21:06:45 följande:
    Hm, basilikathe? Jag drickar hallonbladsthe
    Grattis Jessica!! 
    har hört att de me hjälper å mitt hallonblads te är slut å det fanns inte på min hälsokost :D
  • Haanky

godmorgon :) min lilla tjej har fått vattkoppor troligtvis så nu får vi stanna hemma de närmaste dagarna :) hoppas bara hon får det lindrigt :) tur är att jag redan haft vattkoppor så bebis inte blir smittad som nyfödd :) 

tror min slemmis börjar släppa eller så e det extra mycket flytningar bara.... men hoppas på det första :D:D:D 

• Haanky
    LillaJag89 skrev 2012-01-03 12:21:15 följande:
    hur är de med de där med vattkoppor igentligen?
    misstänker att dottern snart får de då hon träffat smittade personer utan att vi visste om de.
    Men har hört att bebisen kan få vattkoppor även om mamman haft de?

Bör man informera förlossningen att de ev kan finnas risk tro?

jag vet inte.. läste på 1177 tror ja det va att bebisen inte blir smittad om mamman haft det och om bebis är fullgången å frisk då... 
  • Haanky
    ccecy skrev 2012-01-03 13:39:41 följande:
    Jag tror där emot att de är så att alla kan bli smittade, men man har det enbart en gång i livet.

så här står det på vårdguiden iaf...

Barn som föds av mammor som har haft vattkoppor tidigare i livet får antikroppar från mamman under slutet av graviditeten. Antikropparna skyddar barnet från vattkoppsinfektion upp till cirka sex månaders ålder. Det nyfödda och fullgångna barnet är alltså skyddat upp till sex månaders ålder om någon annan i familjen får vattkoppor – om mamman tidigare haft sjukdomen.

Barn som föds av mammor som inte haft vattkoppor får inget antikroppsskydd mot sjukdomen. Spädbarn som insjuknar under den första levnadsmånaden kan få en svår vattkoppsinfektion – i synnerhet om det blivit smittat av mamman under tiden närmast förlossningen. Läs mer under Graviditet och vattkoppor nedan.

• Haanky
    LillaJag89 skrev 2012-01-03 13:58:03 följande:
    Vi har fårskinn, mjuk liten kudde och en filt. Skulle de nu bli vinter med minusgrader så sätter vi i en åkpåse.

Dom ligger ju skyddade i en liggdel, och är de mer än 10-15 minus går vi inte ut med så liten bebis.

ett tips ja fått är att ha en liten termometer i vagnen så vet man på ett ungefär hur varmt bebis har det..  det blir varamre i vagnen än va man tror... sen har ja hört olika om man har sufletten uppe när det blåser så fångas vinden så den går ner i vagnen och har man sammtidigt den där kappan på så cirkuleras inte den luften som dras ner av suffletten ... hahah blir tokig på alla tips :D:D bäst att stanna inne ;);)  eller använda sig av en termometer å sunt förnuft :D
  • Haanky
    Pusselbiten86 skrev 2012-01-03 14:19:04 följande:
    Kan slemmis vara som extremt vattniga flytningar med?
    Vaknade av att en hel del av trosorna var blöta nämligen!

Sitter o väntar på o komma in till läkaren på TUL nu

fråga läkaren.. kan ju vara så att du läcker fostervatten...
  • Haanky
    PrickenoGrodan skrev 2012-01-03 14:28:06 följande:
    Den 1/1 kl 20.11 fick vi en liten kille. 49cm lång och vägde 2810g. Ikväll får vi åka hem. Återkommer med fl-berättelse. Vi mår bra!

Grattis!! åh va roligt!!! 
  • Haanky

är jätte varm i ansiktet å jätte svullen... :( nått man ska oroa sig över eller e det bara så ibland? känner mig halv yr också....

• Haanky

Cr: spännande!! Är lite avis ;)

Här är det verkligen storm ute och det låter som huset ska välta... Har halsbränna och det värker i kroppen å kan inte sova... Suck..

Svar på tråden Januaribebis 2012