• Haanky

Januaribebis 2012

minjalin skrev 2011-12-29 18:24:04 följande:
    Ja beställa hade inte vart dumt xD Jag är mest nojig då det gick fort för att vara förstagångsföderska sist och jag hade ju vart hemma längre om jag inte vart rädd för att komma för sent för antibiotika mot GBS. Jag ahde ju bara lustgas sista 2 timmarna och det var strax efter att jag fick lustgasen som jag verkligen fick grymt ont men då var det ju snart över :p Men nu ska helst mina föräldrar hinna hit för mamma ska vara med på förlossningen och pappa ska vara barnvakt och dom bor på en ö så det tar ju ungefär 1 timme för dom att ta sig hit från dörr till dörr om det stämmer med färjan just då också. Så helst får det gärna sätta igång på dan en dag när mamma är på besök och pappa är på jobbet 25 minuter härifrån ;) Eller också förvarna såpass på dan att jag ber mamma sova över här ifall det skulle sätta igång på natten. Men man vill ju inte hålla på med massa falskalarm så man kommer ju säkert gå och tänka att det nog bara är bebis som luras ett bra tag innan man ringer dom och då kanske det är för sent xD Eller så vet man bara att det är på riktigt när det väl är det även om man haft massa molvärk och förvärkar innan :P Återstår att se hur det blir. I värsta fall får ju sambon och sonen sitta utanför och så får vi hoppas att mina föräldrar hinner dit för att ta sonen så sambon i alla fall får vara med när bebisen kommer ut. Men det är lätt att bygga upp alla problem innan ;) Löser sig säkert i slutändan :P

När har du bf? Jag har 12 januari enligt RUL och 12 januari enligt senaste mens :p 
    ja det är svårt det där speciellt när man behöver barnvakt... man vill inte oroa nån i onödan:P tror inte min mamma skulle somna om ifall ja ringer och tror att det är på g.... . tur är så har vi alla barnvakter ca 5min från oss :D:D jag har bf den 29 enligt rul och 23 enligt mig ;) hehhe men min dotter kom i v 36 så jag är beredd  är i v 36 på måndag så...  men den gången startade det men vattenavgång och värkarna kom några timmar senare på fl innan jag fick kejsarsnitt så jag har ingen aning hur det ska kännas om fl börjar med värkar.

aa som du säger så löser det sig tillslut :)   jo de säger väl att andra fl går snabbare?? men det är väl olika:)    
    vad är gbs om man får fråga :P har hört det tror ja :/  men du får gärna berätta om du vill :) 

• Haanky
    minjalin skrev 2011-12-29 21:05:24 följande:
    Precis, plus att det hade vart roligt om mamma kunde vara med oss på förlossningen denna gången, men får se hur allt löser sig tillslut :P Det blir spännande att se när din behagar titta ut nu då :p Min son kom ju på bf så de tär liksom så svårt att tänka att man ska gå över bara för det :P

Jo det sägs ju det men min förlossning får gärna vara likadan som med sonen fast 45 minuter kortare och dom 45 minutrarna vill jag ta från krystvärkarna ;) Hade 1 timme krystvärkar förr gången. Så jag beställer en förlossning på 4 timmar och 25 minuter typ ;) Man vill ju gärna hinna med förlossningen också för det var så häftigt :p Känns lite trist att bara vakna av värkar och 1 timme senare är bebis född, men det viktigaste är ju såklart att man får sin bebis, inte hur det går till :p

GBS är när man har streptokocker i urinen. Det är bakterier som normalt finns i tarmen tror jag men som kan ta sig in i urinröret och orsaka en typ av uvi som kan sätta igång en förlossning om dom växer till sig ordentligt. Jag hade väldigt lite så dom höll bara koll på det och så fick jag antibiotika vid förlossningen för att minska risken att det skulle gå över till sonen. Om man har mycket sånna bakterier och inte får behandling under förlossningen kan det gå över till barnet som då kan bli jättesjukt. Så det var skönt att dom tog det säkra före det osäkra och behandlade fast jag hade så lite. Antar att om man har mycket under grav så det ger sammandragningar som påverkar tappen och så så får man väl säkert behandling under grav också. Dom har inte hittat nåt denna gången i alla fall så det känns skönt :)
    spännande att ha med en till under fl!! jag skulle inte klara av att ha mamma där hah men en doula skulle jag kunna godkänna!!! tyvärr är det för dyrt annars hade jag anlitat en :D men har förberett min sambo så gott det går om vad jag vill och inte vill:) hahah kanske slutar med att jag skriker på mamma i sista sekunden endå ;);)

som du säger så spelar det ingen roll hur det går till bara bebis kommer ut frisk! men endå måste man planera lite i huvudet och önska och hoppas!!!  det är ju så man förbereder sig :D

ja ha nä då hade ja nog inte hört det innan   men finns det alltid kvar i urinet eller är risken större när du haft det en gång innan?  
  • Haanky
    Wicky81 skrev 2011-12-29 19:51:04 följande:
    Här slog tragedin till igår då min kära svärmor fick somna in efter en tids sjukdom........Gråter

Skulle vart till BM idag men då jag sitter ca 25 mil bort fick jag boka av såklart....har missat två ggr nu.
    Var meningen att vi skulle åkt hem som igår men då det blev som det blev gick det inte :`( Kan inte lämna svärfar ensam........
    Ska försöka och se om det eventuellt går att få komma till en BM här....vet inte hur dom ställer sig till det men fråga skadar ju inte....
    Måste ju gå på koll samt att jag ska ta Levaxinprov oxå....

Beklagar Gråter styrkekramar till er
  • Haanky
    Jämthund skrev 2011-12-29 22:29:38 följande:
    Haanky - vi beställd vagnen för ett bra tag sen och hämtade den idag. Hann till och med ångra mig en gång men det blev en emmaljunga citycross med vitt chassi. Svart liggdel med några vita sträck på och en svart sittdel med gröna detaljer på. Är så

okej vad roligt!! den ska va skitbra om man kör mycket i skog och terräng :D rymmlig korg med :)
  • Haanky
    Velociped skrev 2011-12-30 17:47:53 följande:
    c3c - nej, men tråden uppdateras rätt ofta med förlossningsberättelser där man använt sig mer eller mindre av dykmetoden. Det har jag tyckt varit betryggande att läsa. :)

Tatueringsnålar och sprutor är ju väldigt olika, så det tycker jag inte alls är konstigt! ;)

jag har ställt in mig helt å hållet på dykmetoden!!!! :) längtar till förlossningen så man får pröva :D
  • Haanky
    minjalin skrev 2011-12-30 10:43:00 följande:
    Förra gången var det bara jag och sambon men denna gången kände jag att det kunde vara en fin upplevelse att dela med henne men sambon är ett fantastiskt stöd så hon kommer bara vara åskådare medan han är den som peppar och hjälper till med lustgas och vatten och masserar och sånt ;) Men jag och mamma står varandra väldigt nära :) En doula skulle jag däremot aldrig kunna tänka mig att ha med så man är så olika :P

Precis, men önska får man ju göra :)

Nädå utan det är som en uvi att det försvinner med behandling och uppenbarligen tog antibiotikan allt eftersom dom inte hittat nåt denna gången. Hade flera vanliga uvi förra grav också som jag behandlades för men denna gången har jag inte haft en enda så det har känts jätteskönt :) Är orolig som det är att det ska gå fort så hade inte velat oroa mig för gbs nu också :P Tror inte risken är större för att man haft det innan. 

hihihi aaa :D  men om ni står varandra nära så känns det ju mer bekvämt :)  sen kan det ju va skitbra för din sambo att få lite personligt stöd han me som kanske inte bm hinner med :)
  • Haanky

En fråga om slemmisarna;) kännde ni när de kom eller såg ni det bara i toan/trosorna?? Heheh

• Haanky

fabler skrev 2011-12-30 22:32:12 följande:
    Med sonen så släppte den när jag torka mig. Denna gång har jag inte sett till den än.

partouze skrev 2011-12-30 22:30:27 följande:
    Min låg fint i trosan och ja kände inget alla ;)

hahahah okej då får ja hålla utkik efter den då :D lite jobbigt att se den när pappret ligger ivägen i toan hahahaha
  • Haanky
    minjalin skrev 2011-12-31 09:17:23 följande:
    Precis, man vet ju faktiskt inte vad som händer. Sist tog det bara 3 timmar fårn att vi kommit in så risken är ju att det inte blir så mycket tid på förlossningen denna gång men sånt vet man ju aldrig. Bebis kan ju ligga snett eller fastna eller vad som helst. Sen tänker jag lite att om dom skulle behöva springa iväg med bebisen efteråt av nån anledning så följer ju sambon med och det lockar inte mig att ligga där ensam och oroa mig så i sånna fall skulle det ju vara kanon att ha mamma där. Sist hade vi en väldigt lugn och stillsam förlossning så sambon tyckte inte det var speciellt jobbigt. Visst såg han att ajg hade ont men jag låg inte och skrek och hade panik. För det är nog tufft att bara se på när nån man älskar har så ont så dom inte vet vart dom ska ta vägen och man inte kan göra så mycket. Får jag en sån förlossning som min mamma fick med andra barnet vet jag inte hur jag reagerar för hon gick från typ 2 mesvärkar till världens förlossningsarbete och alla hade panik där inne och det var folk överallt. Hon velade bort sig med lustgasen och hade panik över den plötsliga smärtan och ingen tog notis om det förrän en bmstudent tog ifrån henne lustgasen så hon hittade andningen. Och snart var min syster född. Och då hade ändå min mamma inte sån kort första förslossning som jag hade. Det gör ju fruktansvärt ont och blir väldigt intensivt att öppna sig så fort. Det gjorde ju jag i slutet när jag öppnade mig sista 2 cm på 20 minuter och då hade jag konstant ont med jättetäta värkar. Men 20 minuter härdade man ju ut men då hade man ju haft lindrigare värkar innan som man fick vänja sig vid. Skulle jag få sånna pang bom vet jag inte om jag kan hantera dom så jag kanske bara ligger och skriker och har panik. Man vet ju aldrig ;) Och får man en 30-timmarsförlossning är det nog guld värt att ha 2 st med sig så dom kan turas om att stötta medan den andra vilar :)

nä men precis man vet ju aldrig hur det blir och det är nog bra :D ja då kan det vara bra att ha två!!! jag saknade nån som kunde följa med mig på uppvaket efter snittet och kunde fråga hur det var med bebis och sambo.. hade min mamma vart me hade hon kunnat ringa upp och höra så jag blev lugn! :)

tror det kan vara rätt jobbigt att stå brevid!!då man inte kan göra så mycket... och kan ju hända att de känner att va de än gör så är det fel med i vissa stunder :P g  år ju inte att förbereda sig för dem heller eftersom man inte vet hur förlossningen blir :):)
  • Haanky
    minjalin skrev 2011-12-31 09:21:04 följande:
    Med förra barnet kom det lite slemmisbitar som bara var ljusa geléklumpar ett par veckor innan förlossningen och sen gick hela inne på förlossningstoan samtidigt som tarmen tömde sig så jag såg inte hur den såg ut om du förstår vad agj menar ;) Men oj vad det plaskade till i toan. Trodde vattnet gick men bm sa att det nog med all sannolikhet var slemproppen :p Denna gången har jag återigen får lite geléklumpar men ingen hel slemmis än så länge så vi får se hur det blir denna gång :p

ja ha.. oj väntar jag ett hönsägg också ;);)  hihih vill ju ha tecken på att fl är nära eller börjat men då kanske den kommer i samma veva inne på fl....:)
Svar på tråden Januaribebis 2012