-
Jag känner inget heller, är i v 16+4 idag. Men magen växer och jag har molverk, och lite annat småont i magen ibland så jag är inte så orolig för det... Har en angelsound så jag vet att hjärtat slår. *puh*bebismys2011 skrev 2011-08-04 16:36:52 följande:Vad då, ska man redan känna sparkar utanför, ja känner inte ens in ifrån ännu :( -
Leia: Jag ska göra RUL här i Luleå. Finns ett sjukhus så jag behöver inte fundera! Och de har varit väldigt bra där innan så jag är nöjd! Tyvärr har jag fått besöka gyn ett antal gånger men de har alltid varit mysiga och bra! Vintra var väldigt fint! Passar ett januaribarn väldigt bra!
-
Jag såg också det....men tyvärr kommer jag inte ihåg vilket bolag det var. Men tror inte det var Trygg-hansa eller Skandia, de om vi höll på att välja mellan just då. Vi, eller snarare min man har fått i uppgift att kolla upp vilken vi skulle välja och det är ju en enda röra. Olika bolag har olika sjukdomar undantagna och det är först efteråt när barnet ev fått en sjukdom som man vet om man valt rätt. I gratisförsäkringarna ingår dock nästan inga sjukdomar så det finns ett skäl till att de är gratis...harmonihalsa skrev 2011-08-04 22:43:14 följande:Tänkte på om försäkringsar. Var på nyheterna och i något annat program om något bolag som var väldigt dåliga med att betala ut. Kan inte minnas vilket företag, minns någon? Var en gratis försäkring+något tillägg som de betalade för. Barnet hade fått cancer men de ville inte betala så vida inte försäkringskassan godkände det som ersättningsbart vilket de inte gjorde i detta fallet. Försäkringar har man ju för att täcka det som försäkringskassan inte täcker m.m.
Min man kom fram till att Trygg-hansa och Skandia var bäst...men inte perfekta. Vi hittade aldrig det perfekta bolaget. Dvs en försäkring med höga ersättningar samtidigt som de täcker många sjukdomar och att man får teckna barnförsäkringen sedan om det uppstår något vid förlossningen/innan man hunnit teckna barnförsäkringen. Varken Trygg-hansa eller Skandia kan garantera att man får teckna barnförsäkringen om man har deras gravidförsäkringar med tillägg...det beror på vad för sjukdom barnet har.
Till slut valde vi Trygg-hansa...mest på grund att Skandia kanske inte har haft det bästa ryktet genom åren (Skandiaaffären) och att Trygghansa även har båt, bil och hem försäkringar om vi vill byta det någon dag....
Men som sagt, det är en djungel! Lycka till med valet! -
Jo, jag har sett ett annat program med Trygghansa också. Vet inte om det är det du menar men då var det en sjukdom, någon typ av cancer som var undantagen i deras lista. Men alla bolag har ju listor med undantagna sjukdomar... *suck*Skåne85 skrev 2011-08-05 08:55:53 följande:Men var det inte trygg hansa ? Eller det var ett annat program ?
Jag kommer ihåg så väl detta program ovan. För hon fick inte ersättning pga att försäkringskassen inte gav mamman ersättning...hon var bara projektanställd, jobbade som forskare. Om hon hade haft en fast anställning så hade hon haft rätt till ersättning från försäkringskassan. Bolaget baserade sin bedömning på om försäkringskassan gav ersättning eller ej och det blev så sjukt. Det handlade inte om vilken sjukdom pojken hade utan vilken typ av anställning mamman hade. Helt psyko... -
Minneli:
Tänker på dig! Hoppas verkligen det kommer ske ett under idag!
Jag är grymt skraj för RUL och tyvärr, mitt X i höstas gjorde mig medveten om att allt kan hända. Sannorlikhet är inget jag tror på....man läser att det mindre än 1 % risk för att vissa saker ska ske, men tyvärr råkar man ibland tillhöra den lilla gruppen. Usch och fy...
Undra när man ska våga tro att allt gått bra...för min del kommer det nog inte vara förrän man sitter där med sin bebis. Man måste väl beställa barnvagn och babyskydd innan....och jag köper väl ett ombyte till bebisen och tvättar så man kan åka hem från sjukhuset. Sedan är väl min plan att förbereda en lista med saker som min man och/eller svärmor får åka ut och handla de första dagarna om allt gått bra...svärmor tycker nog det är ett underbart uppdrag att få så jag tror det går bra att inte handla så mycket innan bebisen kommer!
Usch-usch för allt som kan hända och vi tänker på dig Minneli!
-
Jag har också den 19 august....känns som en evighet tills dess! Jag har kl åtta och det känns väldigt bra att ha tidigt den morgonen...hade inte kunnat koncentrera mig på jobbet ändå.minjalin skrev 2011-08-09 07:46:40 följande:Så gjorde jag med men första barnet. Köpte det allra nödvändigaste och sen fick min mamma och pappa ställa upp vaggan medan vi var borta och köpa lite nappar och flaska och skötbordsgrejer och så fick vi ju massa kläder av alla plus att jag fick låna av min kusin som hennes son hade haft tills man hade hunnit skaffa lite egna kläder :) Den här gången har jag ju allt hemma men ska nog våga mig på att köpa lite grejer och så får jag låtsas att det är sonens grejer om nåt går galet. Väntar också med fasa på rul. Ska göra det den 19 augusti. När har du rul?
Så bra att du också gjorde så och tyckte det funkade, med inköpen! Min svärmor älskar att gå i affärer så jag tror jag kan skicka ut henne varje dag om jag behöver ;) Jag råkade se någon inköpslista över vad man behöver till barnet och fick ju nästan panik. Det stod ett antal bodys, byxor och pyjamas och blöjpaket, spjälsäng och bäddset osv… Men jag tror det funkar ändå. Barnvagnen/liggdelen kan man ju använda som säng också de första dagarna kanske... -
PrickenoGrodan skrev 2011-08-09 11:40:20 följande:Angående spjälsäng så är det mitt sämsta köp. Sonen vägrade sova där så den är knappt använd. Vi har samsovit hela tiden. I början la jag honom på en liten madrass och la ett stopp runt så jag inte skule rulla på.
Nu är han snart 3 1/2 år och somnar i egen säng (vanlig stor säng) men efter halva natten kommer han till oss. Hela familjen sover jättebra och det är bara mysigt med honom i sängen. Mitt tips är alltså att man inte behöver ha spjälsän från början, vänta och se vad du får för bebis.
Aha, tack för tipset. Då hamnar spjälsäng inte på listan "saker som måste köpas direkt", som blöjor och lite små kläder etc. Vi kan ju prova med liggdelen/hårdlift (har ej bestämt vilket vi ska ha ännu) till barnvagnen först som säng och se hur det går. Funkar det så får vi köpa det sedan! -
doriah skrev 2011-08-09 14:00:10 följande:Ang. overall har jag ju viss rutin på vinterbebisar
(Elsa 19/1 och Lovis 27/11) och jag har haft fleeceoverall på dem, åkpåse i vagnen och fleecefilt över dem i bilen. "Vanlig" overall behövs inte.
.Så bra tips det också!
Men får man fråga ut kallt det är där du bor? Jag bor ju i Luleå och vi är även mycket i Tärnaby och det kan lätt vara -30 grader och ja, man måste ju ta sig ut även då. Och det brukar ju vara många fina vinterdagar med runt -20 grader som är jättefina att promenera i så man måste ju hitta något varmt som känns ok. Men någon kombination av fårskinn, åkpåse och någon overall får det väl bli….man får väl fråga i affären vad folk brukar köpa här uppe….
-
Hmm....så olika det verkar funka på olika sjukhus! Men jag tror man får göra ett besök på förlossningen innan så då kanske man kan fråga hur det funkar med blöjor och vad man brukar få eller ej...så man är lite förberedd!
-
Vad har du för vagn, lift, åkpåse etc? Vi verkar ha samma temperatur på vintern.shadowstorm skrev 2011-08-09 15:47:36 följande:Jag bor ju i Sundsvall och är ofta hemma hos mamma & pappa som bor i västerbotten. Och både här och där blir det lätt -25-30 grader om vintrarna. Och då är varma kläder på barnen ett måste, fårskinn går inte vara utan. Och jag gissar att denna vinter blir det väldigt mycket ute eftersom denna vinter har jag ju även sonen som ska roas, så att fixa varma kläder och varmt i vagnen är ett måste här. Sonen kommer även detta år få riktigt varma vinterkläder, föra vintern var de knappt ute nåt på dagis t.ex. men nu blir det ju mycket mer...Så då blir det rikigt varma ytterkläder. Tänkte även lägga ett fårskinn i sonens bilstol eftersom bilen brukar vara som en isbit och overallen är inte bra ha på om man ska spänna fast dem på rätt sätt...
Jag håller på att fundera på om jag ska ha liggdel eller hårdlift. Får du plats med allt, som fårskinn, rejäl åkpåse etc? Eller vad har du i vagnen så det blir varmt? (Kanske en basic-fråga, men jag är nybörjare på det här...) Jag bor i villa så behöver inte tänka på att jag ska bära så jag kan ta liggdel för jag inbillar mig att det är mer plats i dem, men hårdliftarna ser lite varmare ut på något sätt när det blir dubbelt med sittdel och hårdlift, om du förstår hur jag menar. Någon pratade om att ha mjuklift i liggdelen och det kanske är ett varmare altarnativ istället för att ha åkpåse i liggdelen? Efter RUL ska jag åka runt till affärerna och testa i vagnarna.