• RaraS

Januaribebis 2012

elinson skrev 2011-09-06 11:01:27 följande:
    I vilken vecka gör man en glukosbelastning? Jag har inte hört något om det från min bm? Men det kanske inte är samma rutiner i norge heller.
    Egentligen vet jag inte....förr bodde jag i Blekinge och där fick jag uppfattningen att alla gjorde. Nu bor jag i Norrbottens län och nu vill de att man ska göra det om man har diabetes i släkten (min mamma och mormor har det) eller om man är överviktig eller högt blodtryck. BM sa att man skulle göra det i v 12 och v 28, men hon glömde bort det i v 12 så jag fick göra det nu istället (v 22) och antagligen slipper jag v 28 nu....skönt!

Men jag fick bra värden så det gick fint! Ingen grav-diabetes här!  
    Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10. BF den 12/1-12?
  • RaraS
    elinson skrev 2011-09-06 11:17:45 följande:
    Skönt att det gick bra!! Ska höra med bm hur det fungerar här nästa gång.

Lite konstigt o trist att vårdrutiner o kontroller är så olika mellan län.
    Jo, det stör mig också att det är så himla olika. Här får man tex inte göra KUB-test alls...hur gammal man än är och i andra län så gör alla det. Tycker det är störande att vi inte har samma rekommendationer i hela landet.

Men glukosbelastningen var inget kul så den är inget att vara avis på  
  • RaraS
    Moniqe1979 skrev 2011-09-06 13:44:23 följande:
    ni som tidigare fått göra glukos belastning hur har era värden varit innan det bestämdes?
    Jag är överviktig och har vikt hitler till barnmorska redan på inskrivningen sa hon att jag skulle få göra 2 st glukos belastningar denna gång. förra ggn jag var sjuk behövde jag inte göra någon för jag hade fina värden hela vägen ut så kändes så märkligt att hon kunde säga 2 st redan innan hon ens tagit de första proverna.
    Hon tog inget värde innan det bestämdes att jag skulle göra Glukosbelastning. Eller jo, man man fick ju lämna ett "kissprov" på inskrivningen där de kollade men kommer inte ihåg värdet men det sa hon såg normalt ut. Dock är inte det provet lika tillförlitligt som glukosbelastningen där man verkligen provocerar kroppen och verkligen testar så man tillverkar tillräckligt med insulin. Det ser man ju inte med ett vanligt prov.

Jag fick göra belastningen pga att min mamma är diabetiker. Blodsockernivån innan belastningen var 4.0 och efter 5.4 vilket var helt ok, sa de. Och min mamma tyckte det var väldigt bra värde också när jag ringde och berätta för hene också.

• RaraS
    zatori skrev 2011-09-07 09:39:46 följande:
    Hur mycket har ni gått upp hittills?
    Jag vägde mig imorse och har gått upp 4 kg än så länge.
    Jag vägde mig i måndags och fick en chock. Jag hade gått upp 8 kg! Så nu väger jag 70+! Har aldrig gjort det förrut! Och jag känner mig inte ens så tjock. Visst magen har blivit stor och brösten större, men åtta kilo! Det kändes jättemycket! Jag äter inget godis eller chips eller kakor....då kräks jag bara. Jag knaprar morötter mycket men man går väl inte upp av morötter?!

Jag är rätt så smal i vanliga fall med små bröst och min man tröstade mig att två kilo av de åtta satt nog i brösten.   .
  • RaraS
    LillaEko skrev 2011-09-07 11:17:00 följande:
    Du är inte ensam, har heller aldrig i hela mitt liv vägt över 70 kg, men nu så =S
    ligger på +8-9 kg, vägde mig i morse.
    Är i vanliga fall normal, smal (vältränad) med muskler som väger endel, har aldrig varit "spinkig".....men men, just nu i influensa dvalan orkar jag inte bry mig för fem öre.
    Har en kompis med precis samma kroppstyp som jag, hon gick upp 30 kg första graviditeten och nu andra närmare 20kg. 
    Gjorde ett test på någon sida om vad som verkade fullt rimligt att gå upp under graviditeten med min start vikt, fick 15-16 kg, och då var det med foster, vatten, ökad blodmängd, bröst och allt typ.
    SKa se om jag hittar sidan.
    Tack! Skönt att det finns någon mer! Många här i tråden verkar inte ha gått upp så mycket. I vanliga fall skulle jag också kalla mig vältränad eftersom jag tränade olika pass två gånger per vecka och var ute och sprang med hunden nästan varje dag efter jobbet. Nu för tiden cyklar jag med hunden så han får rasta av sig och så går jag på vattengympa en gång per vecka och gravidyoga en gång per vecka....så ja, jag har förfallit, men jag hoppas jag får energin tillbaka när det här är över. Jag var hos BM i måndags och klagade över min trötthet och då tog hon blodvärdet igen och det låg på 110 nu, vid inskrivning 140, så hon sa att om man var van att ha högt blodvärde så kunde det göra mig trött, så nu äter jag järntabletter. Hoppas det hjälper! 

Men så länge jag inte känner att jag lägger på mig vätska eller fett så antar jag att viktuppgången är normal. Den craving jag har är morötter. Blir galen om morötterna är slut hemma och det borde ju inte vara så farligt att äta mycket av. Hoppas det inte blir 30 kg i alla fall! Jag startade på 64 kg (175 cm) och nu väger jag 72 kg...innan det här är över kanske jag kommer väga över 80 kg! Lika bra att vänja sig med tanken!  

• RaraS
    Someday skrev 2011-09-08 08:44:01 följande:
    Overall köpte jag i 56 så den håller lite längre...
    Sen har jag köpt ett par uppsättningar i stl 50 och fyra uppsättningar i 56. Tror inte att jag behöver köpa särskilt mycket mer i dessa storlekar då jag tror att vi kommer få en hel del kläder eftersom det är första bebisen =)
    Var köpte du overall?

Jag har inte sett några bra ännu, men det är ju inte vinter ännu så man får väl vänta och se i affärerna. Jag skulle gärna vilja ha både en kraftigare ovarall och en i fleece... Jag bor ju i norr och ska man ut och gå i vagn räcker det säkert med fleece i kombination med fårskinn osv men ska man ta bebisen från sjukhuset i babyskyddet när det är minus 30 (inte helt ovanligt i januari) till parkeringen där bilen står så vill man nog ha något mer än bara en fleeceoverall, även om man lägger en filt över babyskyddet också...men det är ju mitt första barn så jag har ju inte riktigt koll...
  • RaraS
    Someday skrev 2011-09-08 11:28:43 följande:
    Jag köpte en kabelstickad Lundmyr begagnad på Tradera.com. Nypris 799kr, använd ett par gånger i absolut nyskick för 300 kr. Jättefin och fodrad. Jag ska ju ha fårskinn i vagnen och en ullfilt och då behövs inte tjockare kläder.
    Tradera var ju ett bra tips....har aldrig handlat där men det kanske är dags nu när man ska ha barn! Overaller i små storlekar har ju knappt hunnit användas så det är ju jättebra att köpa begagnat.
  • RaraS

På tal om babyskydd. Är det någon som vet om det finns fler än Brio (typ Primo med Base) som har en bas som går både att använda med isofix-fästen eller bilbälte?

De flesta jag har sett är det antingen eller, men vi har inte isofix-infästningar på alla platser i bilen så jag skulle gärna vilja ha båda möjligheterna. Och så har jag tänkt använda denna till fler barn i framtiden och då vet man ju inte vad man har för bil och var fästena sitter i den bilen. Blev glad när jag såg att man hade båda möjligheterna på Brio Base, men det kanske finns något fler märke där man har möjlighet att välja? 

• RaraS

Oj! Nu såg jag att Brio Primo med bas har erbjudande på barnens hus just nu. 1295 kr inkl bas. Är det någon som er som har en åsikt om denna? Den är rankad som etta på prisjakt.nu så helt kass kan den ju inte vara. Som jag skrev ovan gillar jag den för att basen kan fästas med både bälte och isofix.... Kanske lika bra att slå till!!

• RaraS

Tack-tack! Blev sugen att åka förbi Barnens hus nu direkt efter jobbet! Jag tror inte jag kommer att kunna hitta den billigare någon annanstans under hösten! Billigaste stället på nätet var typ 1400-1500 kr inkl frakt. Erbjudandet varade till den 18/9 men lika bra att slå till så de inte hinner ta slut!

Börjar känna mig redo. Barnvagnen är beställd från Tyskland också. Nu kan bebisen få komma.    

Svar på tråden Januaribebis 2012